mv6 turbo tai 3.0 24V turbo
Vähäpäästöisyys tuottaa vaivaa.
Tuohon MV6:n koneeseen on saatavissa ainakin päästötyypitettyä ruuviahdinta, turbosta en tiedä. Jos sen rakentaa ilman tyypitettyä sarjaa niin tyypitys pitää teettää itse, kustannus taisi olla vajaa 1000 euroa.
Tuohon MV6:n koneeseen on saatavissa ainakin päästötyypitettyä ruuviahdinta, turbosta en tiedä. Jos sen rakentaa ilman tyypitettyä sarjaa niin tyypitys pitää teettää itse, kustannus taisi olla vajaa 1000 euroa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 1077
- Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
- Paikkakunta: Kankaanpää
Vuosimalli vaikuttaa paljon.. Muistaakseni ennen 92 vuosimallia olevilla autoilla riittää kunhan menee normaaleista testeistä läpi.. 92 jälkeen tarvitaan vtt:n päästömittaus joka on pirun kallis.. Ainakin minun mielipide on että uudempia autoja ei kannata rueta turbottamaan, ellei ole vara pistää reilusti rahaa kiinni..
Ei se ole kiinni siitä vuosimallista. Tuossa vuoden '92 tienoilla on kyllä raja, jonka jälkeen kaikki autot ovat vähäpäästöisiä, mutta Suomalaiset asetukset tuntevat vähäpäästöisyyden 1.7.1987 alkaen, eli tuon päivämäärän jälkeen rekisteröity auto voi olla vähäpäästöinen. Jos auto on vähäpäästöinen niin päästötyypitys vaaditaan aina, vuosimallista riippumatta. Vanhoja "vapaaehtoisesti" vähäpäästöisiä koskevat siis aivan samat rajoitukset kuin uudempiakin vähäpäästöisiä.
Ei-vähäpäästöisilläkään tuon ajan autoilla ei itse asiassa riitä että auto läpäisee käytönaikaisen päästömittauksen. Teoriassa vaaditaan että pystytään osoittamaan auton täyttävän päästönormin. Käytännössä auton katsotaan täyttävän päästörajat jos autoon asennetaan katalysaattori, eli ei-vähäpäästöiseenkin 1.7. 1987 jälkeen rekisteröityyn autoon pitää asentaa turbotettaessa katalysaattori. Katalysaattorin saa jättää pois jos pystyy osoittamaan auton täyttävän päästörajat ilman katalysaattoria, käytännössä siis teettämällä tuon päästötyypityksen.
_________________
<A HREF="http://sivut.koti.soon.fi/luumu/corsa/">"3 * 1,2 8V = 3,6 24V"</A>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Tuomas on 2003-03-14 09:04 ]</font>
Ei-vähäpäästöisilläkään tuon ajan autoilla ei itse asiassa riitä että auto läpäisee käytönaikaisen päästömittauksen. Teoriassa vaaditaan että pystytään osoittamaan auton täyttävän päästönormin. Käytännössä auton katsotaan täyttävän päästörajat jos autoon asennetaan katalysaattori, eli ei-vähäpäästöiseenkin 1.7. 1987 jälkeen rekisteröityyn autoon pitää asentaa turbotettaessa katalysaattori. Katalysaattorin saa jättää pois jos pystyy osoittamaan auton täyttävän päästörajat ilman katalysaattoria, käytännössä siis teettämällä tuon päästötyypityksen.
_________________
<A HREF="http://sivut.koti.soon.fi/luumu/corsa/">"3 * 1,2 8V = 3,6 24V"</A>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Tuomas on 2003-03-14 09:04 ]</font>
Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.
Tuossa lainaus proturbon sivuilta.. Kyseessä on suomen parhaita turbopajoja joten he tietänevät miten asiat menee..
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.
Tuossa lainaus proturbon sivuilta.. Kyseessä on suomen parhaita turbopajoja joten he tietänevät miten asiat menee..
Tuo lainauksesi ei sisällä mainintaa tuosta enen vuotta '92 rekisteröityjen vähäpäästöisten autojen tilanteesta, eli se on puutteellinen.
Ennen vuotta '92 rekisteröityjä vähäpäästöisiä koskee samat rajoitukset kuin uudempiakin.
Pro-turbo ehkä osaa ahtimet mutta valistuspuoli näkyy tökkivän
Ennen vuotta '92 rekisteröityjä vähäpäästöisiä koskee samat rajoitukset kuin uudempiakin.
Pro-turbo ehkä osaa ahtimet mutta valistuspuoli näkyy tökkivän
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Tietopuoli varmaan onkin kunnossa, mutta valistuspuolesta minä puhuinkin. Kyllä tuossakin mainitussa pätkässä sivulauseessa huomautetaan että vähäpäästöisien kanssa ei ole ihan niin helppoa, mutta asiaa ei käsitellä sen tarkemmin.
Tuon verran asiaa käsitellään. Se mikä jää mainitsematta on se, että noita vähäpäästöisiä koskee samat rajoitukset kuin uudempiakin vähäpäästöisiä, kuten totesin tuossa jo aiemmin.ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Otetaan tähän vielä tarkennukseksi pari lainausta.
<A HREF="http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=140#7 ">Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (LMp 779/1998 )</A>
7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
_________________
<A HREF="http://sivut.koti.soon.fi/luumu/corsa/">"3 * 1,2 8V = 3,6 24V"</A>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Tuomas on 2003-03-14 19:03 ]</font>
<A HREF="http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=140#7 ">Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (LMp 779/1998 )</A>
7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
Vapaaehtoisesti vähäpäästöinen tarkoittaa noita ennen vuotta '92 rekisteröityjä vähäpäästöisiä autoja.• Moottorin vaihdon tai muutoksen (esim. ahtimen tai välijäähdyttimen asennus, ns. lastuviritykset) jälkeen vähäpäästöisen auton (myös ns. vapaaehtoisesti vähäpäästöisen autoverohelpotusta saaneen auton) tulee täyttää autoa alun perin koskeneet tai myöhemmät vähäpäästöisyysvaatimukset.
Suomeksi sanottuna: vähäpäästöiselle autolle tulee aina teettää päästötyypitys, vuosimallista riippumatta.• Selvitykseksi vähäpäästöisyysvaatimusten täyttymisestä ei riitä käytönaikainen päästömittaus eikä katalysaattorin olemassaolo tai asentaminen.
_________________
<A HREF="http://sivut.koti.soon.fi/luumu/corsa/">"3 * 1,2 8V = 3,6 24V"</A>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Tuomas on 2003-03-14 19:03 ]</font>
-
- 'Senator'
- Viestit: 605
- Liittynyt: 01 Heinä 2002, 03:00
- Paikkakunta: ESPOO
Asiaa sivuten MV6:seen saa LOTEC:ilta ahdinsarjan jolla luvataan 320 hv . ...Niin ja onhan tuolla muihinkin kutosiin tarjolla !
http://www.projektopel.de
<font size=-1>[ This Message was edited by: Espoon Jore on 2003-03-15 22:26 ]</font>
http://www.projektopel.de
<font size=-1>[ This Message was edited by: Espoon Jore on 2003-03-15 22:26 ]</font>
Toi avaimet käteen sopimus kuulostaa lupaavaslta ja hinta neuvotellaan ennen asennusta kohdalleen.On 2003-03-14 18:38, Venom wrote:
No mutta kyllähän ne saa autot muutoskatsastettua, koska ne tekee hommia myös "avaimet käteen" periaatteella.. Luulisi silloin myös tietopuolen olevan kunnossa..
Päästönormit ovat aika tiukkoja (toista kuin konttorin suuntaa antavat mittaukset). Kun autolla on jo taivallettu 100 tkm, niin saattaa joutoa lambda- ja kattikauppaan, vaikka olisi kyseessä vakiopelistä. Puhumattakaan, että autoon tehty paljon muutoksia. On meinaa ikävä aloittaa aina säätöajot +20 C lämpötilasta (muistaakseni se oli tuo lämpötila).
Suomessa taitaa olla aika vähän moottorinsäätöguruja, jotka ovat perehtyneet auton säätöön lämpimäksikäyttövaiheessa mahdollisimman pieniin pakokaasupäästöihin. Jos on rajatapaus voi vaatia tunteja töitä ja muutamat jäähdyttelyt.
Esim. tehtaat käyttävät jopa sähköllä lämmitetttäviä katteja tai pieniä lisäkatteja lähellä pakosarjaa viripeleissä, jotta saavat autot normeihin.
Eli henkisesti kannaattaa varautua muutakin pelkkään testiin. No toiseen saman auton testiin saa yleensä halvennusta.
j.h