mv6 turbo tai 3.0 24V turbo

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
omecar
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Helmi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja omecar »

onko kukaan muutoskatsastanut omega 3.0 mv6:sta turbolla, tai omega 3.0 24V turbolla olis tarve saada lisää löylyä, mutta muutoskatsastus voi tulla ongelmaksi?
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Vähäpäästöisyys tuottaa vaivaa.

Tuohon MV6:n koneeseen on saatavissa ainakin päästötyypitettyä ruuviahdinta, turbosta en tiedä. Jos sen rakentaa ilman tyypitettyä sarjaa niin tyypitys pitää teettää itse, kustannus taisi olla vajaa 1000 euroa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Jani Mukkala
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1077
Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Jani Mukkala »

Mutta riippuu minkä ikäseen omegaan kone+turbo olisivat tulossa,esim. 3000 12v omegan pystyy katastamaan turbolla ja 24v koneella kunhan se on alunperin se 12v eikä 24v,3000 12v omegat eivät ole vähäpäästöisiä(ainakin suomessa).
Miksu.
'Senator'
'Senator'
Viestit: 575
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Hullula Hämeestä

Viesti Kirjoittaja Miksu. »

Kyllä 3000-12v. malliakin on vähäpäästöisenä eli kattipelinä.
Venom
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 07 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Venom »

Vuosimalli vaikuttaa paljon.. Muistaakseni ennen 92 vuosimallia olevilla autoilla riittää kunhan menee normaaleista testeistä läpi.. 92 jälkeen tarvitaan vtt:n päästömittaus joka on pirun kallis.. Ainakin minun mielipide on että uudempia autoja ei kannata rueta turbottamaan, ellei ole vara pistää reilusti rahaa kiinni..
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ei se ole kiinni siitä vuosimallista. Tuossa vuoden '92 tienoilla on kyllä raja, jonka jälkeen kaikki autot ovat vähäpäästöisiä, mutta Suomalaiset asetukset tuntevat vähäpäästöisyyden 1.7.1987 alkaen, eli tuon päivämäärän jälkeen rekisteröity auto voi olla vähäpäästöinen. Jos auto on vähäpäästöinen niin päästötyypitys vaaditaan aina, vuosimallista riippumatta. Vanhoja "vapaaehtoisesti" vähäpäästöisiä koskevat siis aivan samat rajoitukset kuin uudempiakin vähäpäästöisiä.

Ei-vähäpäästöisilläkään tuon ajan autoilla ei itse asiassa riitä että auto läpäisee käytönaikaisen päästömittauksen. Teoriassa vaaditaan että pystytään osoittamaan auton täyttävän päästönormin. Käytännössä auton katsotaan täyttävän päästörajat jos autoon asennetaan katalysaattori, eli ei-vähäpäästöiseenkin 1.7. 1987 jälkeen rekisteröityyn autoon pitää asentaa turbotettaessa katalysaattori. Katalysaattorin saa jättää pois jos pystyy osoittamaan auton täyttävän päästörajat ilman katalysaattoria, käytännössä siis teettämällä tuon päästötyypityksen.

_________________
<A HREF="http://sivut.koti.soon.fi/luumu/corsa/">"3 * 1,2 8V = 3,6 24V"</A>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Tuomas on 2003-03-14 09:04 ]</font>
Venom
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 07 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Venom »

Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.


Tuossa lainaus proturbon sivuilta.. Kyseessä on suomen parhaita turbopajoja joten he tietänevät miten asiat menee..
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Tuo lainauksesi ei sisällä mainintaa tuosta enen vuotta '92 rekisteröityjen vähäpäästöisten autojen tilanteesta, eli se on puutteellinen.

Ennen vuotta '92 rekisteröityjä vähäpäästöisiä koskee samat rajoitukset kuin uudempiakin.

Pro-turbo ehkä osaa ahtimet mutta valistuspuoli näkyy tökkivän :wink:
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Venom
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 07 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Venom »

No mutta kyllähän ne saa autot muutoskatsastettua, koska ne tekee hommia myös "avaimet käteen" periaatteella.. Luulisi silloin myös tietopuolen olevan kunnossa..
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Tietopuoli varmaan onkin kunnossa, mutta valistuspuolesta minä puhuinkin. Kyllä tuossakin mainitussa pätkässä sivulauseessa huomautetaan että vähäpäästöisien kanssa ei ole ihan niin helppoa, mutta asiaa ei käsitellä sen tarkemmin.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi.
Tuon verran asiaa käsitellään. Se mikä jää mainitsematta on se, että noita vähäpäästöisiä koskee samat rajoitukset kuin uudempiakin vähäpäästöisiä, kuten totesin tuossa jo aiemmin.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Otetaan tähän vielä tarkennukseksi pari lainausta.

<A HREF="http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=140#7 ">Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (LMp 779/1998 )</A>

7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
• Moottorin vaihdon tai muutoksen (esim. ahtimen tai välijäähdyttimen asennus, ns. lastuviritykset) jälkeen vähäpäästöisen auton (myös ns. vapaaehtoisesti vähäpäästöisen autoverohelpotusta saaneen auton) tulee täyttää autoa alun perin koskeneet tai myöhemmät vähäpäästöisyysvaatimukset.
Vapaaehtoisesti vähäpäästöinen tarkoittaa noita ennen vuotta '92 rekisteröityjä vähäpäästöisiä autoja.
• Selvitykseksi vähäpäästöisyysvaatimusten täyttymisestä ei riitä käytönaikainen päästömittaus eikä katalysaattorin olemassaolo tai asentaminen.
Suomeksi sanottuna: vähäpäästöiselle autolle tulee aina teettää päästötyypitys, vuosimallista riippumatta.

_________________
<A HREF="http://sivut.koti.soon.fi/luumu/corsa/">"3 * 1,2 8V = 3,6 24V"</A>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Tuomas on 2003-03-14 19:03 ]</font>
Espoon Jore
'Senator'
'Senator'
Viestit: 605
Liittynyt: 01 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Espoon Jore »

Asiaa sivuten MV6:seen saa LOTEC:ilta ahdinsarjan jolla luvataan 320 hv . ...Niin ja onhan tuolla muihinkin kutosiin tarjolla !

http://www.projektopel.de

<font size=-1>[ This Message was edited by: Espoon Jore on 2003-03-15 22:26 ]</font>
Avatar
haapio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 389
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: paltamo

Viesti Kirjoittaja haapio »

no kumma homma ettei mullta vaadittu päästöluokituksia, auto 91 a vecta vähäpäästöinen. riitti että menee alle astetetut päästöarvot. auton muutoskatsastin viime kesänä
Calibra 2.0 16v. Astra 1.8 16v. Kadett gsi cabrio, kadett 1.6. Ja muutama märssy :lollis:
Miksu.
'Senator'
'Senator'
Viestit: 575
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Hullula Hämeestä

Viesti Kirjoittaja Miksu. »

Milläs tekniikalla Haapion auto on?
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

On 2003-03-14 18:38, Venom wrote:
No mutta kyllähän ne saa autot muutoskatsastettua, koska ne tekee hommia myös "avaimet käteen" periaatteella.. Luulisi silloin myös tietopuolen olevan kunnossa..
Toi avaimet käteen sopimus kuulostaa lupaavaslta ja hinta neuvotellaan ennen asennusta kohdalleen.

Päästönormit ovat aika tiukkoja (toista kuin konttorin suuntaa antavat mittaukset). Kun autolla on jo taivallettu 100 tkm, niin saattaa joutoa lambda- ja kattikauppaan, vaikka olisi kyseessä vakiopelistä. Puhumattakaan, että autoon tehty paljon muutoksia. On meinaa ikävä aloittaa aina säätöajot +20 C lämpötilasta (muistaakseni se oli tuo lämpötila).

Suomessa taitaa olla aika vähän moottorinsäätöguruja, jotka ovat perehtyneet auton säätöön lämpimäksikäyttövaiheessa mahdollisimman pieniin pakokaasupäästöihin. Jos on rajatapaus voi vaatia tunteja töitä ja muutamat jäähdyttelyt.

Esim. tehtaat käyttävät jopa sähköllä lämmitetttäviä katteja tai pieniä lisäkatteja lähellä pakosarjaa viripeleissä, jotta saavat autot normeihin.

Eli henkisesti kannaattaa varautua muutakin pelkkään testiin. No toiseen saman auton testiin saa yleensä halvennusta.

j.h
Vastaa Viestiin