ilmastointikompressori rikki??

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
harsa82
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 11:19
Paikkakunta: Jyväskylä

ilmastointikompressori rikki??

Viesti Kirjoittaja harsa82 »

Astra on auto. 5v ikää, farmari ja diesel pellin alla. Ilmastointi ei toiminut ollenkaan. Täyttöhuolto tehtiin, ja laite pelasi pari kuukautta jotenkin. Tarpeeksi kylmää (8-asteista keskisuuttimista olisi tarpeeksi kylmää) ei tullut ikinä. Kerran helteellä sisään tuli ajellessa hassu, sanoisin kloroformimainen haju, ja ilmastointi lakkasi toimimasta. Mitään epämääräisiä ääniä ei kuulunut. Huollossa todettiin, että ilmankuivain vuotaa. Kylmäainetta oli karannut parissa kuukaudessa lähes 200g. Nyt on mehut sisällä ja uusi ilmakuivain. Laite vaan ei toimi. Kompressori ei lähde käyntiin. Olisikohan se rikki? Kuulostaako tuo haju-juttu siltä, että kompressori olisi hajonnut? Toivottavasti vika olisi halvempi...
Avatar
Jacce
'Senator'
'Senator'
Viestit: 560
Liittynyt: 20 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jacce »

Tuliko toimimattomuus välilttömästi kuivaimen vaihon jälkeen? Jos näin niin ovat unohtaneet painevartijan johdon irti, sijaitsee kuivaimessa kiinni.
ECU ja TCU Stage 1-3 ohjelmoinnit vespasta valtamerilaivaan.
040-7049099 J.Aspinen

ex-Corsa E 1.0T -17 Innovation B10XFL
ex-Astra G 2.0 Sport -00 X20XEV
ex-Astra G Coupe 2.0 Turbo -02 Z20LET
ex-Omega A 4.0 24V -91 C40SE
harsa82
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 11:19
Paikkakunta: Jyväskylä

ei kuulemma pyöri edes suorakytkennällä

Viesti Kirjoittaja harsa82 »

Vika todettiin välittömästi huollon jälkeen. Huollossa sanoivat, että kompressori ei pyöri, vaikka siihen laittaisi suoraan virtaa (tai jotenkin yritettiin pyörittää "suoraan"). Sähkölläkös se toimiikin? Passaisiko oireet edelleen siihen, että sen anturin johto on irti? Mainitsemasi anturi siis on ilmankuivaimessa kiinni, ja siihenkö tulee yksi tai kaksi johtoa? Netissä joku kertoi, että hänen astrastaan oli hajonnut kompressorin magneettikytkimen käämi. Sitä ilmeisesti pitää epäillä seuraavaksi...


Mitä kylmäaine mahtaa kemiallisessa mielessä olla? Onko siinä fluoria?
Avatar
Jacce
'Senator'
'Senator'
Viestit: 560
Liittynyt: 20 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jacce »

R134a = Tetrafluoroethane (C2H2F4)

Mikäli kompura ei herää edes kun annetaan suoraan pistokkeeseen virtaa niin on käämi todennäköisesti rikki.
ECU ja TCU Stage 1-3 ohjelmoinnit vespasta valtamerilaivaan.
040-7049099 J.Aspinen

ex-Corsa E 1.0T -17 Innovation B10XFL
ex-Astra G 2.0 Sport -00 X20XEV
ex-Astra G Coupe 2.0 Turbo -02 Z20LET
ex-Omega A 4.0 24V -91 C40SE
Vastaa Viestiin