Vectra B ohjaustehostin ongelmaa
Vectra B ohjaustehostin ongelmaa
Kun yhen asian on saanut kuntoon ni toinen paikka alkaa v**tuilee.
Tänä aamuna laitoin ton mosseni tulille ja kuulu semmone outo surinaääni vänkärin puolelta konehuoneesta.
Katoin ohjaustehostimen säiliöön ja eihän se tikku paljoa kastunut.mut vähän siel oli öljyä pohjalla.
Entiset öljyt olivat valuneet "pohjapanssarin" päälle suoraan tämän kyseisen säiliön alapuolelle.
Laitoin Mobilin ATF 220 oilia säiliöön.
Huomasin sit sen, et kun rattia kääntää ääriasentoon ja pitää siel hetken ni tyrkkää punasta öljyä siitä pakosarjan vasemmalla puolella olevasta letkusta joka on ainakin mulla suojattu sellaisella lämmöneristys jutskalla. Se letkun toinen pää lähtee siitä ohjaustehostimen säiliön vierestä ja menee alas pakosarjan vierestä ja sinne syylarin taakse se sit häipyy...
Kun nämä muotoseikat on nyt tarinoitu ni kysymyshän kuuluu et mistä lähtisitte tota vikaa ettii?Mistä ne nesteet sinne "pohjapanssarin" päälle on tulleet?
siitä letkusta, josta öljyt tuli ku rattia piti ääriasennossa ni sillo ne ainakin menivät suoraan maahan.
Mitenhän noita letkuja on mahdollista uusia?taisivat jotkut olla prässättyjä liitoksia
Tänä aamuna laitoin ton mosseni tulille ja kuulu semmone outo surinaääni vänkärin puolelta konehuoneesta.
Katoin ohjaustehostimen säiliöön ja eihän se tikku paljoa kastunut.mut vähän siel oli öljyä pohjalla.
Entiset öljyt olivat valuneet "pohjapanssarin" päälle suoraan tämän kyseisen säiliön alapuolelle.
Laitoin Mobilin ATF 220 oilia säiliöön.
Huomasin sit sen, et kun rattia kääntää ääriasentoon ja pitää siel hetken ni tyrkkää punasta öljyä siitä pakosarjan vasemmalla puolella olevasta letkusta joka on ainakin mulla suojattu sellaisella lämmöneristys jutskalla. Se letkun toinen pää lähtee siitä ohjaustehostimen säiliön vierestä ja menee alas pakosarjan vierestä ja sinne syylarin taakse se sit häipyy...
Kun nämä muotoseikat on nyt tarinoitu ni kysymyshän kuuluu et mistä lähtisitte tota vikaa ettii?Mistä ne nesteet sinne "pohjapanssarin" päälle on tulleet?
siitä letkusta, josta öljyt tuli ku rattia piti ääriasennossa ni sillo ne ainakin menivät suoraan maahan.
Mitenhän noita letkuja on mahdollista uusia?taisivat jotkut olla prässättyjä liitoksia
se öljysäiliö on kiinni tehostajan pumpussa ja kun vähän vasemmalle vilaseepi niin siitäpä löytynee pumpun hihnapyörä, raidetanko jota "kevennetään"-pumpulla on paloseinän ja moottorin välissä ja sinne menevät ne putket, itellä meni tuo samainen letku kans rikki.
Teetin putkifirmassa siihen hydrauliletkun- pätkän väliin niin ei tarvinu koko putkistoa uusia tuli maksaan alle 20€, mulla on mitat vielä muistissa siitä.
Teetin putkifirmassa siihen hydrauliletkun- pätkän väliin niin ei tarvinu koko putkistoa uusia tuli maksaan alle 20€, mulla on mitat vielä muistissa siitä.
VXdiag(MDI)/Tech2/OpCom/Opelscanner testerit..yv:llä yhteys, pohjois-pohjanmaan alueella
Mulla meni kanssa tossa syksyllä toi ohjaustehostimen paineputki b-vectrastani. Rupes se prässiliitos siitä mistä se kumiletku muuttuu metalliputkeksi vuotaan. Paheni vaan päivä päivältä. Varsinkin jos sattui parkissa renkaat unohtamaan hiukankin vinoon, tehostaja rääkäisi oikeen kunnolla lähtiessä kun oli säiliön laskenut tyhjäksi siihen kadulle. Hain rompparilta uuden, hintaan 50 euroa. Hydrauliikkaliikettä mullekin suositeltiin, mutta kun ei ollut mittoja tiedossa, niin ei ollut paljo vaihtoehtoja.
Putki on hyvin työläs vaihtaa. Opelilla laskuttavat 3,5 h työstä ja 220 euroa uudesta paineputkesta. Annoin suosiolla nyrkkipajan hoitaa homman, mutta eikös nämä jättäneet paineputken tiivisteen vaihtamatta, ja hetken päästä taas oli säiliö tyhjä. No takuuseen onneksi meni...
Putki on hyvin työläs vaihtaa. Opelilla laskuttavat 3,5 h työstä ja 220 euroa uudesta paineputkesta. Annoin suosiolla nyrkkipajan hoitaa homman, mutta eikös nämä jättäneet paineputken tiivisteen vaihtamatta, ja hetken päästä taas oli säiliö tyhjä. No takuuseen onneksi meni...
Nyt on sitten vuoto korjattu.
Uusi letku vaihdettiin, joka kulkee siitä pakosarjan ja säiliön välistä.
Laitettiin 180 bar kestävästä hydrauliikkaletkusta kun ei tuntuneet nuo pienempi paineiset letkut kestävän.
Metalliletkujen ja kumiletkujen liitoksiin laitettiin käytännöllisemmät helmiliittimet.
Osineen ja töineen tuli maksamaan 41€, nyrkkipajalla.
Uusi letku vaihdettiin, joka kulkee siitä pakosarjan ja säiliön välistä.
Laitettiin 180 bar kestävästä hydrauliikkaletkusta kun ei tuntuneet nuo pienempi paineiset letkut kestävän.
Metalliletkujen ja kumiletkujen liitoksiin laitettiin käytännöllisemmät helmiliittimet.
Osineen ja töineen tuli maksamaan 41€, nyrkkipajalla.
Sama propleemi
Viittisittekö laitta noita mittoja esille, kun liityin ohjaustehostimen-paineletku-paskana-kerhoon
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 3231
- Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ja autohan on -96 X20XEV vectra.
Ja täälläkin liityttiin joukkoon iloiseen. Eli aamulla töihin lähtiessä kuulin, kun tehostaja äänsi. Ajoin kuitenkin työmatkan ~15km. Ja vasta perillä tsekkasin öljyt. Olivat todella vähissä. Ja letku joka lähtee tehostajan päältä (ilmaisesti siis painpuoli), ja laskee pakosarjan vierestä alas, on kumiosastaan ihan märkä, joten siitä on vuotanut öljyt kartanolle.
Letkuhan menee siten, että tehostajalta lähtee metalliputkena -> ennekuin kuin laskee alas muuttuu prässättyn liitoksen kera kumi letkuksi -> alhaalla muuttuu jälleen prässättyn liitoksen kera metalliputkeksi -> tekee mutkan ja lähtee ilmeisesti raditangolle?
Arvuuttelin juttujen perusteella, sekä tuota letkua ihmettelemällä, että varmaan noiden prässiliitosten kohdalta voisi letkun hydrauliikkaliikkeessä purkaa, ja prässätä uuden kumiletkun tuohon kohdalle?
Seuraava kysymys kuuluukin, että onko tuossa katiskassa missään kohtaa ennen raidetankoa purettavissa olevaa liitosta (ilmeisesti ei?), josta voisi letkun ottaa irti, vai pitääkö lähteä makoileen auton alle, ja irroittaan liitosta raidetangolta? Ja seuraava kysymys kuuluu, että minkälainen liitos siellä raidetangolla on, ja onnistuuko sen aukaisu "helposti" alakautta?
Edit:
Kävin tuossa auton alla mönkimässä, ja voi Vi**u etten paremmin sanoisi. Siellähän on vielä pariinkiin otteeseen kumiletkua->metalliputkea-jne, ennenkuin löytyy toisen pään liitos, ja voi helve**i kuinka ahtaissa paikoissa se putki menee. Voiko tuota koko "letkua" edes saada ulos tuolta ilman että purkaa apurungon ja puoli autoa ensin?
Periaatteessa yläkautta saa ehkä hinkattua sen hammastangon pään banjopultin auki, mutta saako tuota letkua siltikään ujutettua ulos?
Pitää vissiin siirtyä tuonne vitutustopicin puolella, alkaa sen verran kyrsiin tämä . Ja huomenna oli tarkoitus lähteä pohjoista kohti talvilomaa viettämään..
Ja täälläkin liityttiin joukkoon iloiseen. Eli aamulla töihin lähtiessä kuulin, kun tehostaja äänsi. Ajoin kuitenkin työmatkan ~15km. Ja vasta perillä tsekkasin öljyt. Olivat todella vähissä. Ja letku joka lähtee tehostajan päältä (ilmaisesti siis painpuoli), ja laskee pakosarjan vierestä alas, on kumiosastaan ihan märkä, joten siitä on vuotanut öljyt kartanolle.
Letkuhan menee siten, että tehostajalta lähtee metalliputkena -> ennekuin kuin laskee alas muuttuu prässättyn liitoksen kera kumi letkuksi -> alhaalla muuttuu jälleen prässättyn liitoksen kera metalliputkeksi -> tekee mutkan ja lähtee ilmeisesti raditangolle?
Arvuuttelin juttujen perusteella, sekä tuota letkua ihmettelemällä, että varmaan noiden prässiliitosten kohdalta voisi letkun hydrauliikkaliikkeessä purkaa, ja prässätä uuden kumiletkun tuohon kohdalle?
Seuraava kysymys kuuluukin, että onko tuossa katiskassa missään kohtaa ennen raidetankoa purettavissa olevaa liitosta (ilmeisesti ei?), josta voisi letkun ottaa irti, vai pitääkö lähteä makoileen auton alle, ja irroittaan liitosta raidetangolta? Ja seuraava kysymys kuuluu, että minkälainen liitos siellä raidetangolla on, ja onnistuuko sen aukaisu "helposti" alakautta?
Edit:
Kävin tuossa auton alla mönkimässä, ja voi Vi**u etten paremmin sanoisi. Siellähän on vielä pariinkiin otteeseen kumiletkua->metalliputkea-jne, ennenkuin löytyy toisen pään liitos, ja voi helve**i kuinka ahtaissa paikoissa se putki menee. Voiko tuota koko "letkua" edes saada ulos tuolta ilman että purkaa apurungon ja puoli autoa ensin?
Periaatteessa yläkautta saa ehkä hinkattua sen hammastangon pään banjopultin auki, mutta saako tuota letkua siltikään ujutettua ulos?
Pitää vissiin siirtyä tuonne vitutustopicin puolella, alkaa sen verran kyrsiin tämä . Ja huomenna oli tarkoitus lähteä pohjoista kohti talvilomaa viettämään..
Vaihtoehto kait se on tuokinascona_c kirjoitti:Helpoimmaksi ja halvimmaksi varmasti tulisi, jos leikkaisi letkusta rikkonaisen kohdan pois, ja laittaisi tilalle pätkän metalliputkea klemmareilla kiinni.
Pari korjausta olen näin tehnyt, hyvin tuloksin.
Pahasti vain epäilen, että tuo vuotaa siitä prässätyn liitoksen kohdilta. Jos näin on (mikä on mun tuurilla todennäköisintä), niin tuo kikka onnistu. Mutta pitää koittaa putsata se alue kunnolla, käyttää autoa, ja katsoa, että vuotaako letkusta vaiko siitä liittimen nurkilta.
Edit:
Haahaa, toivoa ei olekaan vielä heitetty. Pikaisella tsekkauksella näyttäisi siltä, että vuoto on sitten kumiletkussa, eikä liittimessä, eli sen voisi ehkä sitten ehjätä tuolla metalliputki + lujat klemmarit menetelmällä. Minkähän verran siellä letkussa on painetta? Kait tuo metalliputki viritys kumminkin ajaa asiansa, koska niitä on harrastettu enemmänkin (ainakin mitä tuossa voorumis selailin)
Et sattuis ascona_c muistaan, että minkä kokoinen putki sinne kumiletkun sisään oli sopivan nafti?
Nuo klemmari/ym viritykset kannattaa kyllä unohtaa. siellä on vähän eri paine kuin vesiletkuissa ja on vähän arvelluttavia remontteja. Tiedän yhden vectran joka itseasiassa syttyi ilmeisesti tuon vian takia palamaan, kevyt öljysuihku pakosarjalle niin huonolla tuurilla (vai onko se sitten hyvää tuuria??) on vectra liekeissä. Tuo edellämainittu konsti jossa opastetaan teettämään uusi hydrauliletku väliin on ehdottomasti varmin ja paras. Teetin itse yhteen kolariVectraan paikallisella Hi-Flexillä siihen noin 5cm alkuperäistä pitemmän letkun ja päihin tuli juuri nuo helmiliitinsovitteet. Se on 10mm halkaisijalta olevaa putkea joten sen letkun saa helposti helmiliittimin siihen alkuperäiseen putkeen kiinni. Ja mikä helpointa verraten uuden koko letkun vaihtoon, saa vanha putki olla autossa kiinni hammastangossa, kumiletkuosuus vain esim paineilmasahalla poikki ja uusi tilalle. Letku tehtiin viimeksi jostain hieman kalliimmasta materiaalista joka kesti paremmin kuumuutta koska pakosarja kohtuu lähellä, mutta ei maksanut semmoisenakaan kuin n.20-30euroa. Suosittelen.
Putken kokoa en kyllä millään muista. Aikaahan tästä on jo tasan 2 vuotta kun tein "puolitutulle" korjauksen Dti B-Vectraan, kun oli letku hajonnut tehostimesta. Mittasin letkun sisähalkaisijan, ja romuläjästä sattui sopivasti löytymään nafti kupariputken pätkä. Putki letkujen väliin, ja klemmarit tiukasti kiinni.
Hyvin on ainakin viimeiset 2 vuotta toiminut, kun ei ole asiasta valittanut. Ja jos vaan pitää rattia käännettynä tappiin asti liian kauan, niin varmasti saa järjestelmään sellaiset paineet ettei kestä mikään letku. Paineenrajoittimet kun näissä tuntuvat toimivan melko vaihtelevalla menestyksellä. (Jos on ollenkaan)
Hyvin on ainakin viimeiset 2 vuotta toiminut, kun ei ole asiasta valittanut. Ja jos vaan pitää rattia käännettynä tappiin asti liian kauan, niin varmasti saa järjestelmään sellaiset paineet ettei kestä mikään letku. Paineenrajoittimet kun näissä tuntuvat toimivan melko vaihtelevalla menestyksellä. (Jos on ollenkaan)