Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
Miten Insignia A:han vaihtuu halogeeniumpioon parkkilamput (samassa lasikantalampussa "W21/5W T20" lienee nuo päiväajovalotkin).
Yritin poistaa noita lamppuja "netin/youtuben Vauxhall -ohjeiden sekä auton ohjekirjan" mukaan. Ohjeissa käskettiin poistaa ensin suojakansi, joka onnistui tottakai, mutta sen jälkeen piti painaa lampunkannan niitä muovisia lirpakkeita yhteen eli kannan sakaroita ja vetää lampun kanta polttimoineen pois. Ei onnistunut!
Molemmilta puolilta tuli yritettyä sekä kielekkeitä yhteen painamalla että niitä ulospäin levittämällä.
Loppujen lopuksi hieman kun voimalla painoin kuskin puolelta niitä lampunkannan muovilirpakkeita, niin voihan helvata ja SAATANA!
toinen muovilirpake naksahti poikki ja putosi umpion sisään, mutta ei silti tule kanta lamppuineen pois umpiosta.
Kuva ko. lampunkannasta kun se vielä oli ehjä ja molemmat lirpakkeet paikallaan.
Kuva takaa
https://ibb.co/kQ2Tfp
ja edestä https://ibb.co/k17GY9
Onkohan entinen omistaja tai peräti käytetty huolto laittanut ne jotenkin väärin vai enkö osaa 30 vuoden lampunvaihtokokemuksella
Tarkoituksena olisi tosiaan laittaa LED-lamput canbus-tuella noiden hehkulankapolttimoiden tilalle, mutta eihän tästä mitään tule kun ei saa edes kantaa irti umpiosta :/
PS. Ja saakohan mistään noihin umpioihin uutta/ehjää parkkilampun kantaa ja onnistuuko uuden ns. liittimen vaihto vai täytyisikö koko umpio uusia
Tai sikaflexillä kiinni ikuisiksi ajoiksi....
Yritin poistaa noita lamppuja "netin/youtuben Vauxhall -ohjeiden sekä auton ohjekirjan" mukaan. Ohjeissa käskettiin poistaa ensin suojakansi, joka onnistui tottakai, mutta sen jälkeen piti painaa lampunkannan niitä muovisia lirpakkeita yhteen eli kannan sakaroita ja vetää lampun kanta polttimoineen pois. Ei onnistunut!
Molemmilta puolilta tuli yritettyä sekä kielekkeitä yhteen painamalla että niitä ulospäin levittämällä.
Loppujen lopuksi hieman kun voimalla painoin kuskin puolelta niitä lampunkannan muovilirpakkeita, niin voihan helvata ja SAATANA!
toinen muovilirpake naksahti poikki ja putosi umpion sisään, mutta ei silti tule kanta lamppuineen pois umpiosta.
Kuva ko. lampunkannasta kun se vielä oli ehjä ja molemmat lirpakkeet paikallaan.
Kuva takaa
https://ibb.co/kQ2Tfp
ja edestä https://ibb.co/k17GY9
Onkohan entinen omistaja tai peräti käytetty huolto laittanut ne jotenkin väärin vai enkö osaa 30 vuoden lampunvaihtokokemuksella
Tarkoituksena olisi tosiaan laittaa LED-lamput canbus-tuella noiden hehkulankapolttimoiden tilalle, mutta eihän tästä mitään tule kun ei saa edes kantaa irti umpiosta :/
PS. Ja saakohan mistään noihin umpioihin uutta/ehjää parkkilampun kantaa ja onnistuuko uuden ns. liittimen vaihto vai täytyisikö koko umpio uusia
Tai sikaflexillä kiinni ikuisiksi ajoiksi....
Re: Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
Ekaan insigniaan vaihdoin nuo polttimot ja meni muistaakseni kans toinen klipsu poikki mut ärräpäillä ja verisillä rystysillä tuo onnistu meinaan todella tiukassa olivat... ja täytyy viel sanoo et xenon umpioon on paljon helpompi ja tilavampi polttimonvaihto kun normi halogeeni h7...
Re: Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
imaC, aivan oikeassa olet
ja tosiaan tiukassa näyttävät olevan olevan, jäänee myöhemmäksi rupeamaksi...
Uskomattoman vaikeaksi tehty noissa H7-umpioissa reunimmaisten parkki/päiväajovalolamppujen vaihto.
Vaikka ottaisi putsarikotelon pois edestä hanttimiehen puolelta sekä kuskin puolelta moottoritilan sulakekotelon kannen,
niin aikamoista taiteilua noiden polttimoiden vaihto
ja tosiaan tiukassa näyttävät olevan olevan, jäänee myöhemmäksi rupeamaksi...
Uskomattoman vaikeaksi tehty noissa H7-umpioissa reunimmaisten parkki/päiväajovalolamppujen vaihto.
Vaikka ottaisi putsarikotelon pois edestä hanttimiehen puolelta sekä kuskin puolelta moottoritilan sulakekotelon kannen,
niin aikamoista taiteilua noiden polttimoiden vaihto
Re: Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
Onko juuri kyseisen polttomon vaihtoon tarjolla uusia vinkkejä?
a) kun paikka on hankala ( nyt kuskin puoli) niin mikä taktiikaksi?
b) itse irrotus, miten se kantsii hoitaa
Katsastus painaa päälle parin tunnin päästä, saakeli että on elämä tehty taas vaikeeksi
a) kun paikka on hankala ( nyt kuskin puoli) niin mikä taktiikaksi?
b) itse irrotus, miten se kantsii hoitaa
Katsastus painaa päälle parin tunnin päästä, saakeli että on elämä tehty taas vaikeeksi
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7430
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
Eka käännät sen suojakannen irti ja painat klipseistä - vedät sen polttimon pidikkeen ulos umpiosta. (ne klipsit saattaa olla jumissa tai sitten haperot. Melko varmasti kumpaakin jos ei ole ennen irrotettu)
Kun pidike on kädessä, nyppäät vanhan polttimon irti ja laitat uuden tilalle. Siinähän on 2 lankainen polttimo, eli se 1 lankainen polttimo, joka näyttää ulkoisesti samanlaiselta ei käy.
Ei siinä pitäs paria minuuttia kauempaa mennä / polttimo, jos se on normaali lankapolttimo.
Jos siinä on pissapojan putki edessä, niin se lähtee vetämällä irti.
Kun pidike on kädessä, nyppäät vanhan polttimon irti ja laitat uuden tilalle. Siinähän on 2 lankainen polttimo, eli se 1 lankainen polttimo, joka näyttää ulkoisesti samanlaiselta ei käy.
Ei siinä pitäs paria minuuttia kauempaa mennä / polttimo, jos se on normaali lankapolttimo.
Jos siinä on pissapojan putki edessä, niin se lähtee vetämällä irti.
prööt
Re: Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
Eiku se oli se kaikkein laitimmainen polttimo, ei se joka on pissapojan torven vieressä. Kyllä tuo sitten onnistu helposti, kun keksi konstin, ensin sulakeloota kansi pois ja sitten painoin varovasti sitä polttimon pidekkeen nippaa ruuvimeisellillä sisään päin, irtosi helposti kun ei yritäkään sormin
Re: Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
Auto pomppaskin laakerista joten se on sitten seur haaste
Re: Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
Siinä sitten haastetta riittääkin kotikorjaajalle.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
Kui? Kyse takapyörän laakerista, Haynesin oppaassa koko prosessi kolmen jakoavaimen tasoa vaikeusasteeltaan eli ei pahimmasta päästä. Aikaisempaan kulkupeliin noita vaihtelin useamman kerran, oli tosin erilainen homma.
Re: Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
petrisa tarkoittaa varmaan et noi laakerit on ollu todella tiukassa saada irti. kunnon ja järeä ulosvedin on välttämätön tähän hommaan
Re: Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
Juuri sitä tarkoitan. Voi vaikka katsoa tätä videota.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
Haynness ei tosiaan kerro sitä totuutta kuinka lujaan napa on tarttunut kiinni olkavarteen
Tyttären Insigniaan vahdettiin viime kesänä oikea takanapa, kun laakeri äänsi. Motonetista OE laatuinen napa (SKF tai FAG) olisi maksanut muistaakseni reilun satasen ja paikallisessa ex. Opel huollossa 5 v takuulla oleva napa vaihdettuna alle pari sataa. Näillä oli korjaamolla tähän oma ulosvetäjä. Enpä miettinyt hetkeäkään kumman valitsen...valinta oli korjaamon homma.
Tyttären Insigniaan vahdettiin viime kesänä oikea takanapa, kun laakeri äänsi. Motonetista OE laatuinen napa (SKF tai FAG) olisi maksanut muistaakseni reilun satasen ja paikallisessa ex. Opel huollossa 5 v takuulla oleva napa vaihdettuna alle pari sataa. Näillä oli korjaamolla tähän oma ulosvetäjä. Enpä miettinyt hetkeäkään kumman valitsen...valinta oli korjaamon homma.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
- ooppeli666
- 'Senator'
- Viestit: 629
- Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
- Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa
Re: Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
Joo kyllä ne tiukassa on ite kans viime kesänä vaihdoin taakse. Pajavasaralla ku paukutti ei mitään toivoa, sain pultilla vedettyä ulos pinnapultin otin pois ja siittä pultilla.
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Re: Insignia A parkki/päiväajovalon lampun vaihto
^Kyllä, tuota samaa konstia itsekin olin miettinyt.
Ajattelin sitten kuitenkin, ettei homma ole 60..70 € arvoinen.
Ajattelin sitten kuitenkin, ettei homma ole 60..70 € arvoinen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com