ABS-pumppuremppa ja pääsylinteri - Calibra, Ast-F, Vec-A

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3586
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

ABS-pumppuremppa ja pääsylinteri - Calibra, Ast-F, Vec-A

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Onko kukaan purkanut kuvan mukaista ABS:n hydrauliikkalohkoa atomeiksi? Siis juuri tämmöistä, jossa 3 isoa solenoidia pystyssä? Paskaa tuli sen verran ulos, että tekisi mieli avata ja putsata kunnolla. Yksi ulostulo vaikuttaa myös olevan heikossa hapessa, kun tulee niin hitaasti ainetta läpi. Tuo on ihan ruuveilla koottu, niin näyttäisi helposti avattavalta, kunhan hommaa viisikulmakoloavaimen. Tiedä sitten onko tuohon minkäänlaista sisuskalun osaa vaihdettavissa, jos tarve vaatii...

Kuva

Toinen kyssäri sitten, että onko jotain erikoiskikkaa ATE 23.8mm pääsylinterin lukkorenkaan irrotukseen? Renkaan urasta ei saa kammettua edes O-rengaspiikillä tuota aukipäin. Paras olisi kun saisi porattua renkaaseen pihtejä varten reijät, mutta ei onnistu kun parin millin terä on niin lyhyt, että osuu istukka tuohon männänpäähän. Taitaa joutua hankkimaan sellaisen erikoispitkän terän jostain. Mielessä kävi myös pari väkivaltaisempaa konstia, mutta jätän ne ihan ajatuksen tasolle toistaiseksi.

Kuva
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3586
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: ABS-pumppuremppa ja pääsylinteri - Calibra, Ast-F, Vec-A

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Ei taida olla kovin yleistä näiden entisöinti. Tässä jotain juttua liki identtisen Nipponin pumpun huollosta.

https://www.rx7club.com/3rd-generation- ... 568/page2/
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3586
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: ABS-pumppuremppa ja pääsylinteri - Calibra, Ast-F, Vec-A

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Ei huvittanut alkaa tuota pääsylinteriä huoltamaan. Säiliön kumien kolot syvälle ja pahasti ruostuneet. Laitoin tilaukseen 9-3 saappaan tehostimen ja sylinterin, joka on 23.8mm ja alumiinia. Taitaa olla myös Vectra-b:ssä samanlaisia käytetty.

Hommasin myös vähän ajetusta F-astrasta abs-yksikön, jossa samanlainen hydrauliikka. Jos siihen yhdistäisi tuon V6 pumpun ecun. Varmaan sitten puran tuon nykyisen ihan mielenkiinnosta, kunhan saan tarvittavat erikoistyökalut.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: ABS-pumppuremppa ja pääsylinteri - Calibra, Ast-F, Vec-A

Viesti Kirjoittaja @@po »

Joskus purkasin tollasen abspumpun silleen että laikkakoneella ajelin huonost kuusiolokoavaimest sopivan 5 kulmasen. Oli aika hyvin hapettumaa ja roskaa sisällä, mut en koskaan laittanu takasin autoon ku 4-mukisen koko paketin sai parilla kympillä.

Tollasen segerirenkaan oon saannu kaivettua joskus pienellä piikillä pois tuolt urastaan, mut oon nähny sellasenkii että tosta rungosta on pyyhkästy rälläkällä/viilalla pieni pala pois että saa renkaan takaa painettua sen pois.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3586
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: ABS-pumppuremppa ja pääsylinteri - Calibra, Ast-F, Vec-A

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Eli sinäkin vaihdoit ecun pumpusta toiseen?

Purin sitten testimielessä huvikseni tuon pääsylinterin. Porasin kylkeen reijän josta sai painettua lukkorengasta sisäänpäin. Olisi tuo ollut vielä jotenkuten kunnostettavissa, mutta helpommalla pääsee vaihtamalla alusylinteriin. Tarvittaessa saa vielä uusiakin (tai onkohan ne tehdaskunnostettuja?) pikkurahalla. Nuo valurautaiset maksaisi moninkerroin enempi.

Tässä vielä saappaan osanumerot itselle muistiin, ja voihan näitä joku muukin joskus mietiskellä.
5233705 pääsylinteri 23.8mm alumiini (opel 90512840 tod.näk. identtinen)
5232590 tehostin, alumiinisylinterille

Valurautaisen 23.8 mm sylinterin korjaussarja: FRENKIT 123044 tai ERT 200069. Ilmeisesti sama setti kävisi myös alumiiniselle, vaikka valmistaja ei sopivuutta ole listannutkaan (lähde drive2.ru)
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: ABS-pumppuremppa ja pääsylinteri - Calibra, Ast-F, Vec-A

Viesti Kirjoittaja @@po »

Joo, auto kun on v6 niin siinä on -013 loppunen absipaketti. Ei löytyny silloin mistään järkevästi tollasta suoraan sopivaa niin laitettii -011 loppunen -013 ecuulla.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3586
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: ABS-pumppuremppa ja pääsylinteri - Calibra, Ast-F, Vec-A

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Nyt on saabinkin pääsylinteri purettuna ja putsattuna. Pikkuisen on erilaiset sisuskalut tämmöisessä alumiinisessa. Mäntien tiivisteitä en purkanut irti, mutta erittäin todennäköisesti kävisi nuo, mitä aiemmin listasin. Jonkinlainen haaste olisi kyllä saada uudet ilman repeytymiä paikalleen, kun jousien lautaset on osittain tiellä, eikä niitä ihan käsivoimin nyppimällä saanut irrotettua pois tieltä.

Suurin ero on kuitenkin sylinterin päätytulpassa. Vanhassa tiiviste ja tulppalevy on erilliset osat ja uudemmassa yhteen vulkanoidut. Vanhan mallisen tiivisteen saisi varmaan sovitettua uuteenkin, jos alkuperäisestä tulpasta leikkaisi kumiosan pois ja ohentaisi vähän muoviprikan paksuutta.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: ABS-pumppuremppa ja pääsylinteri - Calibra, Ast-F, Vec-A

Viesti Kirjoittaja @@po »

Oliko samankokosilla jarruputkien lähdöillä kun vanha?
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3586
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: ABS-pumppuremppa ja pääsylinteri - Calibra, Ast-F, Vec-A

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Joo ihan perusliitännät M10/M12, en niitä sen kummemmin mittonut. Ainakin toinen jarruputki menee joka tapauksessa uusiksi, kun lähtö on eri kohdassa.

Jos jompaa kumpaa tämmöistä sylinteriä aukoo ihan vain putsausta varten uusimatta tiivisteitä, niin lukkorenkaan nimellismitta on 34x1.5
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3586
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: ABS-pumppuremppa ja pääsylinteri - Calibra, Ast-F, Vec-A

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Tein varaosaksi tulleelle pumpulle saman testin kuin tuolle vanhemmallekin, eli ruiskulla ainetta sisään ja katsoa miten se virtaa ulos. Käyttäytyi ihan samalla tavalla, että yksi ulostulo ahdistaa ja yksi sylkee reilusti paskaa ulos. Tiedä sitten onko tuo ihan ominaisuus vai tyyppivika. Pelkästä kaaviosta tuota ei oikein pysty päättelemään.

Kuva

HZ1 -> VL / HR -ainetta tulee ulos molemmista tasaisesti. HZ2 -> HL ei vastusta yhtään ja sinkoaa likaa ulos / VR ahdistaa huomattavasti kaikkiin muihin verrattuna.

Aloittelin jo purkamaan vanhempaa pumppua. Solenoidien sihdit on ihan puhtaat ja pumppujen männät myös.

Kuva

Kuva

Vaikuttaa, että alemman lohkon paineakut (kaaviossa reservoirs) on näissä se heikoin lenkki. Nuo on erittäin huonosti suojattu ulkopuoliselta kosteudelta, joka pääsee männän takapuolelle tekemään tuhojaan. Saa nähdä miten noiden purku onnistuu, kun päätytulpat on jumissa ja hankalat lukkorenkaat.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3586
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: ABS-pumppuremppa ja pääsylinteri - Calibra, Ast-F, Vec-A

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Jatkoin tänään alemman lohkon purkuhommia. Irrottelin sivuilta päätytulppien lukkorenkaat ja asia oli justiin niin kuin aiemmassa viestissä aavistelin. Takajarrujen paineenjakolaitteen tulpat ei tule mitenkään ulos, kun ovat hapettuneet jumiin. Tarvisi poraa, kierretappia ja vetovasaraa eli pilalle menisivät. Alimpana olevat paineakkujen tulpat irtosi, mutta mäntien pesät tosiaankin on syöpyneet. Varsinkin toinen näistä täysin pilalla. Surkeaa tekniikkaa. Tuossa lohkossa on myös parissa kanavassa pienet paskaa täynnä olevat sihdit, jotka on prässätty paikalleen. Noitakaan ei taatusti saa ehjänä irti. Ultraäänipesuri olisi käytännössä ainut vaihtoehto.

Nyt vähän mietityttää, että mahtaako tuo varaosapumppukaan olla toiminnaltaan sen paremmassa kunnossa. Ei tarvi kuin kerran näyttää konehuoneeseen juoksevaa vettä saatikka painepesuria niin korroosio ja paineakkujen jumit on 100% varmaa.

Nyt olisi mielessä, että siirtyisikö sitä Vectra-B aikakauden abseihin. Pumppu olisi suljetumpaa rakennetta, eikä taida olla mitään väyläsähkötekniikkaa vielä riesana. Mutta pystyykö tähän kukaan sanomaan, että toimisiko Calibran elektroninen nopeusmittari oikein B-Vectran abseilla?
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3586
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: ABS-pumppuremppa ja pääsylinteri - Calibra, Ast-F, Vec-A

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Tässä vielä kuvana absilohkon alakerran räjäytys. Ylempänä olevat männät saattaa olla väärillä puolilla. Niiden irrotus on käytännössä mahdotonta särkemättä osia. Päätytulpissa olevat kierrereijät on ulosvetämistä varten ja tein ne siis ihan mielenkiinnosta, kun ei ollut mitään menetettävää.

Kuva

Ja tässä myös solenoidit avattuna. Vähän oli kuonaa sisällä puhtaista suodatinkalvoista huolimatta.

Kuva

Teen nyt tämän mallisten pumppuhommien suhteen silleen, että sijoitan sen ehkä ehjemmänkin vaan varaston hyllyyn kaiken varalta. Päätin että hommaan ja asentelen paikalleen G-Astran Bosch 5.3 mallisen kamppeen (90581417 ident EB). Näyttää olevan Ovokolla espanjalaisilla purkamoilla sellaisia jotka ei ole suolasuihkuja nähneet. Etuna sekin, että ei tarvitse erillisiä takajarrujen paineen alentimia / kuormaventtiiliä. Noissa on aika yleinen vika ohjainyksikön hyppylankojen katkeilu (omakohtaisesti koettukin), mutta kun noita saa taskurahoilla, niin jemmaan niitäkin pari kappaletta hyllyyn.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Vastaa Viestiin