grandlandx kirjoitti: ↑08 Tammi 2024, 08:11
Tosiasiassahan kun pörssisähkössä on kalliit hinnat, niin asian ratkaista menemällä julkiseen latauspisteeseen. Huvikseni pyörittelin lukuja tuossa aikaisemmassa esimerkissä
Minusta lataushybridi on paras talviauto. Siinä on rangea sähköautoa enemmän ja autoa on helppo lämmittää, se myös lämpenee nopeasti. Sillä ajaa sen 500-600km ja matka jatkuu nopeasti eteenpäin. Mielestäni Grandland PHEV on kaikkista paras talviauto, mikä minulla on ollut. Muutkin olleet hyviä, mutta tuo kännykällä toimiva lämmitys ja nopea lämpeneminen on huippujuttu.
Niin on erilaisia mielipiteitä. Ei tuo omasta mielestä ole paljoakaan parempi kuin edellinen Astra. Siinä oli Webasto. Tosin tämän saa ehkä vähän kauempaa lämmitykseen kuin sen sai. Yhtä paljon ongelmaa aiheuttaa pätkäajo. No sitähän en tiedä miten sähköauto toimisi, kun sitä ei ole vielä.
Oli se kulkemiseen käytetty polttoaine mikä tahansa, niin viime viikon pakkasilla yleisin syy käyttövoimasta riippuen oli 12V akku.
Siihen sitten periaatteessa loppuukin ne sähköauton ongelmat pakkasten suhteen. Range ei varsinaisesti ole ongelma, kun sitä voi edelleenkin ladata. Ja autosta riippuen lataus saattaa olla yhtä nopeaa kuin kesälläkin.
Lämmitys vie kyllä sähköä mutta range on käytännössä asennekysymys. Jossain tuli vastaan nyt että isä kertoi että poika oli tullut Skoda citigolla Rovaniemeltä Lahteen. Matka kesti 27 tuntia ja poika oli todennut vain että asenne kysymys.
No tuolla autolla se tosiaankin on asennekysymys, kun sen Range kesälläkin taitaa olla reilut 100km. Ja ei se taida mitään akun lämmitystä sisältää, niin ei lataa edes kovin nopeasti. Eikä siinä ole kovin suuri nopeus latauksessa muutenkaan.
Ja aika paljon noita sähköautolla etelästä pohjoiseen ajajiakin on ja pääsääntöisesti ei ole mikään ongelma talven useampi pysähdyskään. Latauspaikkoja on useita ja nykyään jos autossa on useampia matkustajia, varsinkin nuorempaa väkeä, niin ei siellä enää auto määrittele taukojen määrää tai pituutta. Ja kyllä sitä itsekin vaikka pääsääntöisesti yksin ajelee, niin max 2h yhteen putkeen alkaa olla jo aika tarpeeksi. Siinä 15-30min tauko väliin ei pahakaan. Tosin harvemmin tarvinnut tuollaisia yli 2h matkoja muutenkaan ajella. Yleisin taitaa olla n. 1,5h yhteen putkeen.