Tiedote annettu vuonna 2014, joten jos jarrut toimii vaikka poljin painuu pohjaan niin se ei välttämättä ole rikki?
Traficomin linkki: https://www.traficom.fi/sites/default/f ... iminta.pdf
Ja varuiksi tiedosto tähän talteen.
Asia: Ohje katsastajille eräiden Opel-mallien jarrupolkimen liikevaran arviointiin
Mekaanisella tai sähköisellä alipainepumpulla varustetuissa Opel-malleissa, erityisesti dieselmoottorin yhteydessä, jarrupoljin voi painua normaalia syvemmälle, jopa vasteeseen asti, jos jarrupoljinta pidetään painettuna pitkän aikaa moottorin käydessä.
Ilmiö saattaa esiintyä paikallaan seistessä esim. risteyksessä tai ruuhkassa. Ilmiö on jarrutehostimen normaali toiminta ja johtuu alipaineen kulumisesta. Se ei vaikuta jarrujen normaaliin toimintaan, jarrupaine nousee normaalia korkeammaksi tässä tilanteessa ja polkimen liikevara palautuu normaaliksi polkimen palauduttua lepoasentoonsa. Ilmiö ei esiinny jarruja ajon aikana käytettäessä.
Jarrupolkimen liikevara tarkastetaan pumppaamalla tehostimen alipaine pois sytytysvirran ollessa katkaistuna ja mittaamalla jarrupolkimen liikevara 445 N voimalla painettaessa ilman tehostusta. Jarrupolkimen liikevaran ohjearvo tässä tilanteessa on mallikohtainen ja suuruusluokaltaan noin 50-60 mm.