Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Mikzu_
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Elo 2023, 18:30

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Mikzu_ »

A20dth moottori kyseessä
Mikzu_
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Elo 2023, 18:30

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja Mikzu_ »

Tänään mitattu nokka-akselit mittakellolla: imupuolen nokka-akseli kunnossa mutta pakopuolen nokka-akselissa 0,4 mm heitto. Yhdessä nokassa naarmuja ja öljyinen. Vastaavan kohdan keinuvipu tummunut myös. Ei vaan oikein löydy uutta pakopuolen nokka-akselia mistään. Akselissa koodi 55574596. Venttiilikopassa koodi 55574600.
Avatar
juzze
OCF Member 2020
Viestit: 2792
Liittynyt: 03 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Insignia 2.0 CDTI -11 jakohihna poikki

Viesti Kirjoittaja juzze »

Sanek kirjoitti: 10 Kesä 2023, 08:44 Omalla Insignialla(2009) ajettu 506tkm. Hihna vaihdettu 150tkm välein. Ajallisesti 3 vuoden välein. Ei mitään ongelmaa. Viimeisimmän vaihdon tein itse ja hihna oli varsin hyväkuntoinen. Vesipumppu oli ihan pienesti vuotanut.

Lyhennetty vaihtoväli on varmaan vähän ajaville perusteltu, kun hihnahan ikääntyy, vaikka makaisi ihan käyttämättömänä hyllyssä? Hihnapyörien kuntohan vaikuttaa radikaalisti hihnan kulumiseen, samoin linjaus.

Yhdessä ranskalaisautossa ajoin moniurahihnalla reilusti yli vaihtovälin, eikä sattunut hajoamaan. Edellisessä vaihdossa huomasin ohjaustehostimenpumpun hihnapyörän olevan muutaman millin pois linjauksesta toisiin nähden ja jouduin laittamaan pumpun ja moottorin väliin shimmiä, että sai linjauksen kohdilleen. Kyseessä alkup. pumppu... Itse tehdessä kannattaa siis esim. teräsviivaimella tarkastaa hihnapyörien linjaus ja korjata tarvittaessa, niin minimoidaan hihnan ennenaikainen rikkoontuminen.

2.0 CDTI jakopäähuolto ei onneksi ole kovin kallis homma, niin kannattanee vuosiväliä lyhentää, jos kilometrejä ei paljon vuodessa kerry. Helppo tehdä myös itse ilman erikoistyökaluja ainakin A20DTH.
Minun tapauksessa varmaan oulu suurin yksittäinen syy pyörien kulumiseen, sekä koteloon vuotanut korkeapainepumppu.
Edellisellä remmillähän ei tosiaan ollu ajettu ku puolet vaihtovälistä, ja silloin oli vaihdettu myös kaikki hammaspyörätki, ja aikaa tästä edellisesti vaihtosta oli melko tarkkaan 3vuotta, ettei se aikakaan pitkäksi ollu menny.

Tosiaan pyörä löyty ja kaikki vaihdettiin ja korkeapainepumppuki uusittiin samassa hötäkässä vuodon takia. Täytynee taas ~70-90tkm jälkee alkaa suunnitteleen jakopääremppaa, arvokasta lystiä kun kaikki pitää uusia, ~800e huolto.
Astra J sport tourer 2.0cdti A
Vastaa Viestiin