Vectra C 1.9 CDTI erikoinen tärinä kiihdyttäessä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
GrandeLuxe
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:12

Vectra C 1.9 CDTI erikoinen tärinä kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja GrandeLuxe »

Tietoja autosta: Vectra C 2008, 1.9 CDTI 120 hv (Z19DT), 6-vaihteinen manuaali (F40)

Eli tämmöinen erikoinen vika/ominaisuus on vaivannut siitä asti kun auton ostin eli reilun vuoden. Auto siis täristää/nykii säännöllisellä taajuudella kiihdyttäessä n. 25-75% kaasulla, pintakaasulla ei ollenkaan ja täydellä kaasulla vähän.

-Tärinä ilmenee suurin piirtein 1400-1600 rpm käyntinopeudella ja on pahempi isommilla vaihteilla. 5. ja 6. vaihteilla täristää myös vähän isommilla kierroksilla, kuutosella n. 1800 rpm asti. Vapaalla ei täristä koskaan.

-Kokeilin ottaa ahtopainetta säätävän alipaineventtiilin (siinä jäähdyttimen päällä kuskin puolella) letkun ja sähköliittimen irti, ahtopaine odotetusti hävisi mutta niin hävisi tärinäkin. Kokeilin myös ohittaa ko. venttiilin ja yhdistää hukkaportilta tulevan letkun suoraan alipainepumppuun, en uskaltanut koeajolla antaa paljoa kaasua mutta tärinä tuntui olevan suunnilleen samanlaista, ehkä aavistuksen vähäisempää. Alipainepumppu tuntuu toimivan niinkuin pitää, hukkaportin letkusta suulla imaisemalla en huomannut senkään vuotavan.

-Puhelimen kiihtyvyysmittarisovelluksen perusteella tärinän taajuus on n. 15 Hz (ei oikein täsmää minkään pyörintänopeuteen), eikä taajuus tunnu muuttuvan käyntinopeuden noustessa auton kiihtyessä

-Jostain kumman syystä tärinä voimistuu ja tuntuu myös muilla kierroksilla ja kuormituksilla kun DPF:n polttoprosessi on käynnissä.

-Jo kokeiltuja juttuja:
-Op-comin mukaan suuttimien ruiskutusmäärissä oli
eroja, moottorinohjaus kompensoi 2-sylinteriä n. 2
mg/työtahti, muut 0.5-1 mg miinuksella. Vaihdoin 2-
sylinterin suuttimen, ei vaikutusta. Vaihdon jälkeen en
ole vielä katsonut miltä poikkeamat näyttää.
-Moottorin kiinnikkeet ehjät eikä tunnu väljyyttä.

-Op-comilla tehtyjä havaintoja:
-Ainoa moottorin vikakoodi oli "Glow device general
error", numeroa en tähän hätään muista,
hehkujärjestelmä toimii kuitenkin ihan normaalisti.
-Ahtopaine enimmillään n. 140 kPa (yli ilmakehän
paineen) ja tehoa tuntuu olevan normaali määrä.
-Moottorinohjauksen mittaama vääntömomentti
heittelee odotetusti tärinän ilmetessä.

-MAP-anturia ja EGR:ää en ole vielä tutkinut, täytyy varmaan katsoa montako senttiä niissä on karstaa.

Hyvät neuvot vianetsintään kelpaisivat kovasti, kiitos jo etukäteen.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vectra C 1.9 CDTI erikoinen tärinä kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mulla 150hv vastaava humpaa 1500rpm kohalla
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13559
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C 1.9 CDTI erikoinen tärinä kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Oletteko katsoneet imusarjan läppiä? Onko käyttötangolta läppiä irti siittä imusarjan päältä?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vectra C 1.9 CDTI erikoinen tärinä kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

1,2sorsa kirjoitti: 03 Heinä 2023, 16:14 Oletteko katsoneet imusarjan läppiä? Onko käyttötangolta läppiä irti siittä imusarjan päältä?
Mulla poistettu.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
GrandeLuxe
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:12

Re: Vectra C 1.9 CDTI erikoinen tärinä kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja GrandeLuxe »

1,2sorsa kirjoitti: 03 Heinä 2023, 16:14 Oletteko katsoneet imusarjan läppiä? Onko käyttötangolta läppiä irti siittä imusarjan päältä?
Ilmeisesti vain noissa 150 hv 16V -koneissa on pyörreläpät vai oonko väärässä? Mulla tosiaan 8V kansi.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vectra C 1.9 CDTI erikoinen tärinä kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Joo vain 16V malleissa on läpät
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
GrandeLuxe
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:12

Re: Vectra C 1.9 CDTI erikoinen tärinä kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja GrandeLuxe »

Pientä tilannepäivitystä. Luin jostain Saab-foorumilta keskustelua samasta moottorista ja siellä sanottiin tämmöistä:

"The objective of this function is to balance the combustion pulses from each cylinder. This
is performed at idling speed to compensate for variations in the quantity injected into each
cylinder and the differences in the efficiency of each cylinder. Compensation under other
operating conditions is performed mainly for the differences in efficiency of each cylinder.
This is achieved by calculating and changing the injected quantity for each cylinder
individually.
The engine control module measures the speed of the crankshaft after each power stroke.
When the cylinder is about to ignite the next time, a calculation is ready to compensate the
quantity for the next combustion. This compensation quantity is adapted so that the next
combustion results in the same working pulse after combustion as that in the other
cylinders.

The average compensation quantity for the four cylinders is adjusted towards 0% so that
the idling speed is not affected by the cylinder balancing function. The limit for the range
of adjustment is 5 mg/combustion.

Cylinder balancing is not in operation:
- under 200 rpm
- over 2000 rpm
- under 2 mg/combustion
- over 40 mg/combustion

Calculations are performed with the following variables:
- Engine speed
- Injected fuel quantity"


Kokeilin sitten ihan mielenkiinnosta irrottaa akunkengän pariksi tunniksi jos ECU "unohtaisi" nuo opitut tasapainotusarvot. Ja kyllähän se unohtikin. Ajoin tasaisella kaasulla n. 100 km maantiepätkän ja tärinää oli nyt huomattavasti vähemmän (vieläkin täristää isoilla vaihteilla kapealla kierros- ja kuormitusalueella jonkun verran mutta ei niin paljon kuin ennen). Ehkä moottorinohjaus oli syystä X oppinut väärät tasapainotusarvot ja siksi polttoainemäärissä oli eroa sylinterien välillä. Kaadoin nyt vielä suuttimienpuhdistusainetta tankkiin, katsotaan mihin tämä tästä kehittyy.
Avatar
GrandeLuxe
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:12

Re: Vectra C 1.9 CDTI erikoinen tärinä kiihdyttäessä

Viesti Kirjoittaja GrandeLuxe »

Niin ja myös tyhjäkäynti parani huomattavasti, käy nyt tasaisemmin, hiljaisemmin ja raksuttaa vähemmän. Näkyy vievän tyhjäkäynnillä vähemmän polttoainettakin.
Vastaa Viestiin