Grandland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Eilen tuli ajeltua joku 11km kaikkiaan ja moottori siellä Energia (ent Virtaama) valikossa paloi melkein joka matkalla kokoajan keltaisena, tosin pyörät pyörivät vihreänä, eli sähköllä meni. Akkuun meni illalla sitten 7kWh, Tuo siis tuon 11km ajelun ja yhden 20min esilämmityksen. Sitä mitä bensaa meni ei tietoa, kun tuo MyOpel softa jätti 4:stä ajosta puolet taas siirtämättä puhelimeen. Sen mukaan ajoin 4km.

Päätin sitten lopettaa töihin menon autolla, eli siirryin kävelyyn mitä tullut edellisten autojenkin tapauksessa talvet tehtyä. Edellisissä kahdessa syynä oli webasto ja lyhyt työmatka. Nyt sitten sähkön ja bensan kulutus tuolla lyhyellä työmatkalla.

Tuon pakkasilla hybrid tilaan käynnistymisen kun tuosta saisi pois, eli käynnistyisi kelistä riippumatta electric tilaan, niin olisi hyvä. Arkipäivien ajoihin minulla, kun riittäisi ihan hyvin akku, eli sitä bensakonetta ei tarvitse ajoon. Viikonloppuisin tulee sitten vajaa 200km ajeltua, jolloin sitten joka tapauksessa siirrän sen hybrid tilaan.
Tosin sunnuntaina 5 tunnin seisomisen jälkeen kyllä käynnistyi electric tilassa. -8 oli lämpötila. Auto oli ollut latauksessa ja esilämmityksessä melkein koko tuon 5 tuntia siinä. Tosin saattoihan siellä olla vielä kone jotenkin lämmin, kun oli tunti sitä ennen ajettu sillä bensakoneella.

Sunnuntaina menomatka 90km 4,7 kWh/100km ja 5,4 l/100km, Keskinopeus 79,9km/h. Paluumatka 10,4 kWh/100km ja 4,3 l/100km, Keskinopeus 80,6km/h. -8 ja -11 oli lämpötilat pisteiden välillä, niin aamulla menomatkalla kuin illalla paluumatkalla.
Ajettu samaan tapaan 4WD ja hybrid tiloissa kumpaankin suuntaan. Ero tulee siitä että paluumatkalle lähdettäessä naviin laitettu loppupiste.

Tuo menomatkan bensakulutus oli suht samaa kuin mitä edellisellä Astralla tuolla matkalla kesärajoituksilla. Astrassa bensankulutus laski, kun tuli talvirajoitukset. Grandlandissa nousee. Nyt joulukuulta ja tämä alkukuu, niin Grandlandin polttoainekulut (sähkö+bensa) alkaa olla samalla tasolla kuin Astralla oli kuukaudesta riippumatta.

Syykuulta löytyy samoja matkoja, joilta bensan keskikulutus ollut menomatkalla 4,2-4,5 l/100km ja paluumatkalta 2,3-2,9 l/100km. Keskinopeudet ollut puolestaan n. 5km/h suurempia. Meno matkan sähkönkulutuksista ei tietoa, mutta paluumatka on aika lähelle tuota 10,4 kWh. Kun sen akun sille matkalle on aina tyhjentänyt. Kesällä akku on yleensä ollut tyhjänä n. 10km ennen kotia. Nyt talvella joku 20km ennen.

Nyt on tuo go-eCharger käytössä, niin 10A:lla tyhjästä täyteen onnistuu tuollaisessa 5h 30min, kun tuolla mukana tulleella kaapelilla 8A kera, siinä meni se vajaa 7h. Kunhan tuossa tulee kevät, niin uskaltaa ottaa sen 16A tuolta irti, niin pitäisi sitten mennä alle neljään tuntiin.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
o-pel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Elo 2014, 01:38

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja o-pel »

Liekö jo vastaus palstalla (?), mutta minkä tehoinen on PHEVin pellin alla oleva laturi ?

- Vauxhall-palstojen mukaan vois esiintyä 3.6 ja 7.4 kW..
- Saako lisähintaan isomman jos ei jo ole ?

Uusi MY21 Pöxö 3008 kerskailee 7.4 kW laturilla.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

o-pel kirjoitti: 12 Tammi 2021, 21:33 Liekö jo vastaus palstalla (?), mutta minkä tehoinen on PHEVin pellin alla oleva laturi ?

- Vauxhall-palstojen mukaan vois esiintyä 3.6 ja 7.4 kW..
- Saako lisähintaan isomman jos ei jo ole ?

Uusi MY21 Pöxö 3008 kerskailee 7.4 kW laturilla.
Vakiona 3,6 kW ja lisävarusteena 7,2 kW.
"omassa" on tuo 7,2 kW ja k-latauksessakin viitsii ladata, kun hinta jää 17-18 snt/kWh.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 233
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja usvaa »

Nible kirjoitti: 12 Tammi 2021, 22:56
o-pel kirjoitti: 12 Tammi 2021, 21:33 Liekö jo vastaus palstalla (?), mutta minkä tehoinen on PHEVin pellin alla oleva laturi ?

- Vauxhall-palstojen mukaan vois esiintyä 3.6 ja 7.4 kW..
- Saako lisähintaan isomman jos ei jo ole ?

Uusi MY21 Pöxö 3008 kerskailee 7.4 kW laturilla.
Vakiona 3,6 kW ja lisävarusteena 7,2 kW.
"omassa" on tuo 7,2 kW ja k-latauksessakin viitsii ladata, kun hinta jää 17-18 snt/kWh.
Kuinka monta vaihetta tuossa 7,2 kW:n kaapelissa on käytössä, riittääkö 16A sulakkeet?
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

Auto käyttää vain yhtä vaihetta. Oma auto voimavirtalatauksessa tuolla 7,2 kW laturilla. Lataan Zencar latausjohdolla, joka ottaa siis 16A seinästä. Normaali omakotitalon sulake on kestänyt hyvin tähän asti. Samaan aikaan on kestänyt lämmittää vielä moottoria toisesta pistokkeestakin.
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Grandlandia
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 27 Elo 2020, 08:17

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Grandlandia »

En osaa sanoa, kun en omaa sähköteknistä koulutusta. Kuitenkin tällä nopeammalla laturilla pystyn lataamaan auton tyhjästä täyteen 3 tunnissa, kun normaalisuko latauksena kestää sen seitsemän tuntia.
Opel GRANDLAND X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD (2020)
Opel Zafira Tourer Cosmo 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop 103kW (2012)
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Vaatii 3x32A voimavirtapistokkeen ja sitten 22kW latausaseman, jos haluaa tuota 7,2kW laturia hyödyntää kotona. Ja tuota myöten sitten väh. 3x35A pääsulakkeet.
Tai onnistuuhan tuo jollain näillä latausasemilla, joissa on muuntajat. Eli 3x16A takaa.

Eli se laturi siellä autossa on 1x32A.

22kW asiointilatureissa saa tuon 7,2kW . 11kW asiointilaturissa sitten 3,6kW
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Aleksi111
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Touko 2020, 17:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Aleksi111 »

Millaisia kokemuksia Grandlandin omistajilla talviolosuhteista, oletteko pärjänneet runsaslumisessa ympäristössä? Enimmäkseen kiinnostaa bensa+autom omistajat mutta toki muidenkin mielipiteet kiinnostavat.

Mielessä ollut että ehkä jonkun ajan päästä pihaan tulisi Insignia mutta omaan käyttöön turhan suuri ja citymaasturi ois kiva omistaa ainakin kerran :)
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Aleksi111 kirjoitti: 13 Tammi 2021, 17:33 Millaisia kokemuksia Grandlandin omistajilla talviolosuhteista, oletteko pärjänneet runsaslumisessa ympäristössä? Enimmäkseen kiinnostaa bensa+autom omistajat mutta toki muidenkin mielipiteet kiinnostavat.

Mielessä ollut että ehkä jonkun ajan päästä pihaan tulisi Insignia mutta omaan käyttöön turhan suuri ja citymaasturi ois kiva omistaa ainakin kerran :)
Muutama vuosi sitten TM:n talvitestissä oli Insignia ja Grandland. Toinen taisi voittaa ja toinen jäi häntäpäähän muitten ranskalaisten kanssa.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Aleksi111 kirjoitti: 13 Tammi 2021, 17:33 Millaisia kokemuksia Grandlandin omistajilla talviolosuhteista, oletteko pärjänneet runsaslumisessa ympäristössä? Enimmäkseen kiinnostaa bensa+autom omistajat mutta toki muidenkin mielipiteet kiinnostavat.

Mielessä ollut että ehkä jonkun ajan päästä pihaan tulisi Insignia mutta omaan käyttöön turhan suuri ja citymaasturi ois kiva omistaa ainakin kerran :)
Oikein hyvin on Grandlandilla pärjännyt. Iso maavara on selkeä plussa näillä kinoksilla.
Auto on nopeasti lämmin ja lähtee käyntiin. Lämmitettävä ratti on joka tulee olemaan joka autossa mulla tulevaisuudessa. Autohan on siis GL 1.6D tomaatti.

Pari pikkujuttua ärsyttää:

1) jos puhut puhelimessa handsfreellä, niin se varastaa kosketusnäytön käyttöönsä eikä voi vaihtaa ilmansuuntausta koska se tehdään kosketusnäytöllä.
2) tavaratilasta puuttuu valo, tosi ärsyttävää
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Grandland PHEV on uudessa TM talvivertailussa, joten tuloksia alkaa kohta tulla.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
dohf
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Tammi 2021, 13:01

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja dohf »

Tuli hankittua 2018 Grandland X, ja pari kysymystä olisi. Infotainmentin malli on R4.0 ilman navia, miten tuosta saa ohjelmistotiedot esiin? Kellon/lämpötilan kuvakkeesta näpäyttämällä esiin tulee asetuksiin viittaava hammasrattaan ikoni, mutta se on harmaana.
Toiseksi, kuvakkeita voi siirrellä päänäytössä, mutta seuraavassa käynnistyksessä järjestys on taas defaulttina, kai uusi järjestys johonkin pitäisi tallentua?

Muutaman päivän aikana ollut todella tyytyväinen autoon, -30 lähentyvä pakkanen ei näytä tuntuvan missään, kuten käyttäjä grandlandx tuossa yllä, rattilämmitys on hieno varuste näille säille. Tuulilasinlämmitys oli jo edellisessä autossa, sekin on yksi "ymmärtää vasta kun sitä tarvitsee" -varusteista. Pari viikkoa sitten pakkasta kaksi astetta, ja satava vesi jäätyi heti muihin pintoihin paitsi etulasille (vanhassa autossa siis).

Oma auto taitaa olla entinen esittelyauto tai joku 1st edition, kun on vähän sekasikiö Enjoy-varustuksesta muutamilla lisäherkuilla, mitä ei kuitenkaan näy esimerkiksi MyOpelissa: kaukovaloautomatiikka, etu- ja takatutkat, valot takakontissa, tummennetut takalasit yms. Kuskin penkissä on mm. sähköinen ristiselän säätö ja manuaalinen reisituen säätö, apukuskin puolella korkeussäätö, perusjakkarat vai lisäsetti? Sopii kyllä omalle perseelle erittäin mainiosti.
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 433
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

dohf kirjoitti: 14 Tammi 2021, 13:14 Tuli hankittua 2018 Grandland X, ja pari kysymystä olisi. Infotainmentin malli on R4.0 ilman navia, miten tuosta saa ohjelmistotiedot esiin? Kellon/lämpötilan kuvakkeesta näpäyttämällä esiin tulee asetuksiin viittaava hammasrattaan ikoni, mutta se on harmaana.
Toiseksi, kuvakkeita voi siirrellä päänäytössä, mutta seuraavassa käynnistyksessä järjestys on taas defaulttina, kai uusi järjestys johonkin pitäisi tallentua?

Muutaman päivän aikana ollut todella tyytyväinen autoon, -30 lähentyvä pakkanen ei näytä tuntuvan missään, kuten käyttäjä grandlandx tuossa yllä, rattilämmitys on hieno varuste näille säille. Tuulilasinlämmitys oli jo edellisessä autossa, sekin on yksi "ymmärtää vasta kun sitä tarvitsee" -varusteista. Pari viikkoa sitten pakkasta kaksi astetta, ja satava vesi jäätyi heti muihin pintoihin paitsi etulasille (vanhassa autossa siis).

Oma auto taitaa olla entinen esittelyauto tai joku 1st edition, kun on vähän sekasikiö Enjoy-varustuksesta muutamilla lisäherkuilla, mitä ei kuitenkaan näy esimerkiksi MyOpelissa: kaukovaloautomatiikka, etu- ja takatutkat, valot takakontissa, tummennetut takalasit yms. Kuskin penkissä on mm. sähköinen ristiselän säätö ja manuaalinen reisituen säätö, apukuskin puolella korkeussäätö, perusjakkarat vai lisäsetti? Sopii kyllä omalle perseelle erittäin mainiosti.
Onneksi olkoon, hyvän auton hommasit. Millä koneella?
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
dohf
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Tammi 2021, 13:01

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja dohf »

grandlandx kirjoitti: 14 Tammi 2021, 23:43 Onneksi olkoon, hyvän auton hommasit. Millä koneella?
Kiitos, 1.6 diesel, 6-pykäläisellä automaatilla. Kulutus ei näillä pakkasilla ole lähellekään tehtaan valehtelua, mutta sisällä tarkenee, ja vie sentään vähemmän kuin entinen bensa-Focus. Mukava auto ajaa, riittävästi tilaa ja maavaraa sekä sopivat varusteet, joten sopiva paketti omaan käyttöön. Jouduin kyllä pohtimaan ranskalaistaustaa huonoista kokemuksista Peugeotin (307) ja Renaultin (Megane 2) tekniikan kanssa, mutta arvelin että josko 15:ssä vuodessa kehitystä olisi tapahtunut.

Kävin koeajamassa myös Mazdan CX-3:n mutta sehän oli sisältä - erityisesti takakontti - ihan hitokseen pieni. Livenä tilojen puute yllätti, vaikka taustan Mazda2:n tiesinkin. Grandlandiin tykästyin saman tien.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

Tän päivän ajelut sitten bensalla. Tosin sähköäkin kyllä käytti ja jäi sinne akkuunkin vielä 23% jäljelle. 15km ajeltu. Aamulla sen -26
Aamun esilämmitys 51min 1,4kWh seinästä ja akusta oli hävinnyt 29%. Eli ei sitten riittänyt se 8A seinästä, johon rajoitettu aamuisin.

Joko automaatti oli pakkasen takia vähän hitaanpuoleinen, tai sitten vaan tottunut tuohon sähköön.
Kyllähän se vähän siedetävämpi nyt iltapäivällä sitten oli. Lämpötila on nyt -20. Normaalisti B-tilassa kun nostanut jalan kaasulta, niin bensakone on sammunut kun regen alkanut. Nyt ei sammunut ja regen oli olematon.

Pitää nyt vähän katsoa että oliko tämä käytös nyt vaan pakkasesta johtuvaa, vai eikö tuo käynnistysakku nyt oikein tykännyt tästä tämän viikon joka toinen päivä ajelusta.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Vastaa Viestiin