EGR putsaus.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: EGR putsaus.
Kent on oma aineensa tuohon spraynä mutta uuninpesuaine kuulostaisi mielenkiintoiselta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: EGR putsaus.
Wd-40
Re: EGR putsaus.
Useimpia uuninpesuaineita ei saa käyttää alumiinille.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: EGR putsaus.
Lipeäähän nuo on, ja alumiini kyllä ihan konkreettisesti katoaa siihen. Fillarifoorumeilla on tuosta paljon keskusteltu, kun alumiiniosia on yritetty puhdistaa.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: EGR putsaus.
Perjantaina putsasin egr:n crc carb and egr cleanerilla. Hyvin lähti paskat pois, ei tarvinnut pahemmin edes rätillä hangata.
Motonetistä tuota löysin.
Motonetistä tuota löysin.
Re: EGR putsaus.
https://autochemia.pl/product-pol-4728- ... 650ml.html
Tuota tuli käytettyä ja karsta alkoi sulamaan samantien pesuaineen alkaessa vaahdota. Vahingosta viisastuneena käytän seuraavalla kerralla suojakäsineitä.
Tuota tuli käytettyä ja karsta alkoi sulamaan samantien pesuaineen alkaessa vaahdota. Vahingosta viisastuneena käytän seuraavalla kerralla suojakäsineitä.
Re: EGR putsaus.
Eipä siinä paljon tarvinnut odotella, spray purkista suihkutin ja mustaa töhnää alkoi valua. Rätillä vähän pyyhkäisin ja uudestaan purkista tavaraa, puhdasta tuli. Jonkin aikaa annoin kuivua. Egr oli täysin jumissa ja tuon käsittelyn jälkeen toimi nätisti.
Re: EGR putsaus.
crc carb & egr cleaner pro on tarkka nimi. En tiedä paljonko tuo eroaa brakecleanista, mutta ainakin tuntui toimivan.
Re: EGR putsaus.
Jarrukliineri, taltta, puukko. Piikkauskonetta ei ole vielä tarvinnut.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: EGR putsaus.
Tunkeutuu likaan ja auttaa pehmittämään. Imusarjankin pesin joskus karstasta samalla aineella. Koitin ensin bräkleenin ja rätin kanssa hinkata mutta kun ei lika hellittänyt niin kokeilin wd-40. Imusarjasta lähti kaikki sonta ihan vaan "huuhtomalla"
Re: EGR putsaus.
Potilas Vectra B: moottorinvikavalo syttyi -> vikakoodit luettu -> EGR tuon perusteella jumissa.
EGR sitten purettu irralleen ja näytti niin karstaiselta että uusi tilattiin - tarkalleen OEM nro:t ym. varmistellen - AutoDocista...
No, uusi osa onkin päältä katsoen ihan saman näköinen, mutta...
- uuden osan laippa on selvästi (muutaman mm!) ohkaisempi
- venttiilin ympärillä on laipasta ulkoneva (valettu) kaulus -> tämähän ei sitten istunut suoralle pinnalle lainkaan (eikä mene ao. reikäänkään).
- No, homma ratkaisu kiireen painaessa "luovasti" eli kaulus siististi rautasahalla & fiilalla höyläten... veks.
Lopputulema: uusi EGR istuu nätisti paikoillaan, johdotukset ym. menivät ihan ok, ei muuta sopivuusongelmaa.
Auton startissa / tyhjäkäynnillä vikavalo ei enää syty MUTTA: kun autolla vähän kiihdyttelee niin vikavalo napsahtaa takaisin.
Ilmeisesti EGR alkaa silloin vasta "toimia"(?)
EPÄILYS: Tämän uuden EGR:n geometria ei nyt sovi, eli taitaa se itse venttiili sieltä pohjata tuohon alla olevaan jalustaan?
AJATUS ratkaisusta: josko tähän tekisi korotuspalan väliin (esim. paksusta kumista) jolla saisi laipan samaan "korkoon" kuin originaali.
Mahtaisiko auttaa? Muutoihan siinä on välissä vain sellainen hyvin ohut alumiininen "aluslevy" (koko osan kokoinen).
PS.Vikakoodeja ei ole vielä uudelleen luetettu että onko se herja tuosta EGR:n liikkumisesta - tullaan tuo tekemään toki.
EGR sitten purettu irralleen ja näytti niin karstaiselta että uusi tilattiin - tarkalleen OEM nro:t ym. varmistellen - AutoDocista...
No, uusi osa onkin päältä katsoen ihan saman näköinen, mutta...
- uuden osan laippa on selvästi (muutaman mm!) ohkaisempi
- venttiilin ympärillä on laipasta ulkoneva (valettu) kaulus -> tämähän ei sitten istunut suoralle pinnalle lainkaan (eikä mene ao. reikäänkään).
- No, homma ratkaisu kiireen painaessa "luovasti" eli kaulus siististi rautasahalla & fiilalla höyläten... veks.
Lopputulema: uusi EGR istuu nätisti paikoillaan, johdotukset ym. menivät ihan ok, ei muuta sopivuusongelmaa.
Auton startissa / tyhjäkäynnillä vikavalo ei enää syty MUTTA: kun autolla vähän kiihdyttelee niin vikavalo napsahtaa takaisin.
Ilmeisesti EGR alkaa silloin vasta "toimia"(?)
EPÄILYS: Tämän uuden EGR:n geometria ei nyt sovi, eli taitaa se itse venttiili sieltä pohjata tuohon alla olevaan jalustaan?
AJATUS ratkaisusta: josko tähän tekisi korotuspalan väliin (esim. paksusta kumista) jolla saisi laipan samaan "korkoon" kuin originaali.
Mahtaisiko auttaa? Muutoihan siinä on välissä vain sellainen hyvin ohut alumiininen "aluslevy" (koko osan kokoinen).
PS.Vikakoodeja ei ole vielä uudelleen luetettu että onko se herja tuosta EGR:n liikkumisesta - tullaan tuo tekemään toki.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 51
- Liittynyt: 01 Kesä 2020, 21:05
Re: EGR putsaus.
Mietin tässä omaa astraani, että millaisia oireita tommosella karstasella EGR:llä sitten on?
Astra G 1.6 16v -00
Re: EGR putsaus.
Astra G erg on helppo putsata 2 torx ruuvia irti . Omani oli kyllä melko puhdas kilometreihin nähden.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 51
- Liittynyt: 01 Kesä 2020, 21:05
Re: EGR putsaus.
Okei! Onkos se G:ssä sähkötoiminen vai alipaine? Jos ensimmäinen niin eikös sen voi niinkin testata, että ottaa piuhan pois ja ajaa hetken ja katsoo poistuuko onkelmat?
Astra G 1.6 16v -00
Re: EGR putsaus.
Oireet olivat lähinnä = moottori vikavalo ja sitten kun vikakoodit luettiin antoi vikailmoitusta että venttiili on jumissa (tai että ei ainakaan liiku normaalin liikeratansa määritetyissä rajoissa). Se venttiilin reikä oli (220tkm jälkeen) varsin paksussa karstassa - siksi vaikutti helpoimmalta heittää sinne uusi EGR (tarvike-osa), kun ei sen hintakaan ollut kuin jotain ~30e. Istuvuus vain tuolla uudella EGR:llä jäi vähän "sinne päin".
Aion nyt ottaa "muotin" siitä vanhasta EGR:stä ja veistellä sinne paksumman tiivisteen väliin jolla "korko" nousisi samaan kuin orig. laipalla.
Ei tuosta paljon vaivaakaan pitäisi olla...
Aion nyt ottaa "muotin" siitä vanhasta EGR:stä ja veistellä sinne paksumman tiivisteen väliin jolla "korko" nousisi samaan kuin orig. laipalla.
Ei tuosta paljon vaivaakaan pitäisi olla...