Omega A 3.0 24v turbo 608HP/763Nm
Omega A 3.0 24v turbo 608HP/763Nm
Noniin, meinasin tästä prokkiksesta laittaa topicin viel pystyyn.
Eli noin vuosi sitten tuli ostettua hyvä korinen omega, johon oli upotettu 2l 16v moottori ja ajettu se paskaksi. Korjattiin moottori ja ajeltiin viime kesä.
Nyt joulukuun loppupuolella alettiin asentaa konehuoneeseen turboksi tehtyä 3l moottoria. Tässä vähän listaa mitä koneeseen tehty:
-Virtalan veivit (kampikulmaa pienennetty)
-Volvon wisecoista koneistettu männät
-Liekkirenkaat lohkossa
-Kampuran kaulat kiillotettu
-Kaikki tasapainoitettu
-kannessa tuplavenajouset
-Vauhtipyörä mallia kevyt
-Koneessa kaikki muu uutta, paitsi nokka-akselit
-Imusarja tehty alumiinista
-Rosteri pakosarja
-Turbo super t70
Voimansiirtoon on:
-Iso getrag 265
-Sachs SRE 785 kytkin 240mm sintterillä
-Vahvistettu kardaani
-3l iso perä + vetarit
Kone nyt istutettu paikoilleen, samoin vaihdelaatikko. Välijäähdytin ja syyläri myös istutettu paikoilleen. Ahtoputket tehty.
Tällähetkellä takakelkka irti ja uretaanipuslat vaihdettu.
Päivittelen tuossa juttuja ja kuvia pikkuhiljaa. Kohta puoliin pitäisi alkaa asentaa sähköjä ja bensalinjoja/tankkia/pumppuja jne. Moottorinohjaukseksi tulee luultavammin maxxecu.
Eli noin vuosi sitten tuli ostettua hyvä korinen omega, johon oli upotettu 2l 16v moottori ja ajettu se paskaksi. Korjattiin moottori ja ajeltiin viime kesä.
Nyt joulukuun loppupuolella alettiin asentaa konehuoneeseen turboksi tehtyä 3l moottoria. Tässä vähän listaa mitä koneeseen tehty:
-Virtalan veivit (kampikulmaa pienennetty)
-Volvon wisecoista koneistettu männät
-Liekkirenkaat lohkossa
-Kampuran kaulat kiillotettu
-Kaikki tasapainoitettu
-kannessa tuplavenajouset
-Vauhtipyörä mallia kevyt
-Koneessa kaikki muu uutta, paitsi nokka-akselit
-Imusarja tehty alumiinista
-Rosteri pakosarja
-Turbo super t70
Voimansiirtoon on:
-Iso getrag 265
-Sachs SRE 785 kytkin 240mm sintterillä
-Vahvistettu kardaani
-3l iso perä + vetarit
Kone nyt istutettu paikoilleen, samoin vaihdelaatikko. Välijäähdytin ja syyläri myös istutettu paikoilleen. Ahtoputket tehty.
Tällähetkellä takakelkka irti ja uretaanipuslat vaihdettu.
Päivittelen tuossa juttuja ja kuvia pikkuhiljaa. Kohta puoliin pitäisi alkaa asentaa sähköjä ja bensalinjoja/tankkia/pumppuja jne. Moottorinohjaukseksi tulee luultavammin maxxecu.
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Onko minkä kuntoinen koriltaan?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Hyvä korinen on joku harrastaja on tuota hieronut. Pohjasta hitsattu kaikki hitsattava ja tukivarsia jne myöten maalattu. Ei tuohon muuten olisi viittinyt alkaa tekemäänkään
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Joo ne on isot työmaat kiva ostaa valmiina
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Jep niin on. Maali tässä ei oo tosiaan mikään priima, mutta ei tarvitse ollakaan. Tämäkin tehdään ajoa varten!
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Hyvältä näyttää tämäkin Omega. Kaikkiin omegoihin pitäisi pultata ahdin
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Nyt olis moottorinohjaus asennusta vaille. Maxxecu race tuli nyt sitten. Johtosarja kutakuinkin valmis
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Vähän edistystä tapahtunut tähänkin. Näyttää siltä että pääsis touko/kesäkuussa ottamaan savuja tästä. Johtosarja asennettu paikalleen. Samoin ohjaustehostimen letkut teetetty ja laitettu kiinni. Boost solenoidi asennettu. Viimeset vesiletkut tehty. Dumppi ja imuilmanlämpö antura hitsattu paikalleen. Ecun asetuksia pitäisi alkaa katteleen nyt ja tutustuun tohon Mtune softaan. Puuttuu vielä tankki,suuttimet ja linjat. Eiköhän tää tästä.
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Noniin, bensalinjoja vedetty. Kaikki osat eivät ole vaan vielä saapuneet (toinen b-pumppu ja kerääjäsäiliö). Piti kuitenkin virittää pumppu suoraan tankilta väliaikaisesti että pääsi kokeilemaan käyntiin. Ja käyhän se! Ohjaustehostin pitää vikinää... Johtunee ilmeisesti siitä, että se on asennettu eri asentoon kuin pitäisi? Eli öljyn tulo ei ole suoraan ylöspäin. Arvottiin sitä että toimiiko eriasennossa. Kun kone lämpiää kunnolla niin vikinä häviää kyllä. Voi olla että pitää tehdä vielä muutoksia tuon pumpun kannakkeeseen. Flekti ei myöskään ole riittävä. Ei jaksa painaa ilmaa coolerin ja syylärin läpi tarpeeksi. Pitää ilmeisesti investoida spallin tehokas flekti vielä.
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Noniin, tuli tossa säädössä käytyä. Eipä saatu säädettyä autoa loppuun kun alkoi lämpö ongelmat vaivaamaan. Tekee järjestelmään ilmeisesti ilmalukkoa ja vesi ei kierrä. Mutta osittain saatiin säätöä tehtyä. Vaikuttaa hyvältä moottorilta. Vetoalue tulee olemaan laaja. Tehoa alkaa tulla jo alhaalta mukavasti pihalle "pienellä" paineella Elikkä reilut 500hp ja 650nm jäi vielä luvuiksi, 1.3bar paineilla. Ennakot jäi pahasti siis vielä säätämättä ja niin sanotusti ne tehot vielä hakematta
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Niin ja bensapuolelle tuli 1300cc suuttimet, tupla pumput, joista toinen lähtee 1bar ahtojen jälkeen mukaan ja kerääjäsäiliö. Tuo kuvassa oleva säiliö vaihtui vielä litran isompaan, eli 2,5l säiliö on nyt. Lisäsin linjaan myös vielä E85 anturin, josta näkee etanolipitoisuuden ja polttoaineen lämpötilan. Kuulemma voi vaihdella todella paljon tuo etanolipitoisuus. Tiedä sitten. Nyt sitä voi ainakin seurata ja moottorinohjaus osaa siihen reagoida.
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Hyvältä näyttää!
Onko sulla vesikierto jotenkin erilailla kuin vakiossa?
Omaan tulee etanolianturi ihan vaan sen takia jotta voi ajaa myös bensalla,esim pidemmällä matkalla ei tarvitse niin usein tankata/kytätä viina asemaa.
Onko sulla vesikierto jotenkin erilailla kuin vakiossa?
Omaan tulee etanolianturi ihan vaan sen takia jotta voi ajaa myös bensalla,esim pidemmällä matkalla ei tarvitse niin usein tankata/kytätä viina asemaa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Vesikierto oli täsmälleen samanlailla ku vakiossa... En nyt muista jääkö vakiossa syyläri tuon termarinkotelon kanssa samalle tasolle vai ylä/alapuolelle? Se on muutenkin jotenkin oudosti toteutettu vakiona, kun ylä ja alavesiletku menee samaan haaraan Nyt on muutettu niin että, ylävesiletkuun tulee kierto suoraan koneen takaa ja alavesiletku orkkis paikassa. Nyt kierto ainakin pelaa. Mutta flektin jäähdytys ei riitä pitkään tyhjäkäynnillä pitämistä. Täytyy ostaa spallin flekti ja lisätä mahdollisesti syylärin etupuolelle muutama pikkuflekti. Tein peitelevyn termarinkotelon päälle ja siihen levyyn tein vielä ilmausruuvinkin. Poistin siis koko termarin nyt käytöstäkin. Nyt vesi kyllä kiertää. Sit täs on viel yks outo juttu: toi lämpöanturi mikä mittaa maxecuun lämmöt näyttää eri lämpötilaa kuin tuo mikä tulee omalle mittaristolle. Jos eculle tulee 90 astetta niin omassa mittarissa 80 tai allekin. En tiedä lämmittääkö toi pakosarja jotenki tota vedenlämpötila-anturia jotenki pirusti vai mikä on
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Re: Omega A 3.0 24v turbo
Riippuu mikä mittaristo sulla on kiinni, vanhemmissa on 80 lukema ja uudemmissa 90,aika suuntaa antavia noi on kuitenkin.100astetta on yleensä aika paikkaansa pitävä.
Meillä toijotan motti lämpenee heti gurmuuttaessa sinne päälle 90astetta mittarin mukaan ja 100 astetta kun ajaa piidemmän aikaa kaasu pohjassa.
Käyttäytyy ihan samalla tavalla vaikka tullut 100hv lisää,eri moottori,eri termareita(68-82asteisia) ja eri syylarikin.
Mihinkäs asti lämpö nousee ecun mukaan?
Mun mielstä autossa on lämpöongelma jos lämmöt nousee 110asteiseksi,105astetta vielä ihan normaali.
Meillä toijotan motti lämpenee heti gurmuuttaessa sinne päälle 90astetta mittarin mukaan ja 100 astetta kun ajaa piidemmän aikaa kaasu pohjassa.
Käyttäytyy ihan samalla tavalla vaikka tullut 100hv lisää,eri moottori,eri termareita(68-82asteisia) ja eri syylarikin.
Mihinkäs asti lämpö nousee ecun mukaan?
Mun mielstä autossa on lämpöongelma jos lämmöt nousee 110asteiseksi,105astetta vielä ihan normaali.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V