Liikkuihan se, noissa Lucaksen satuloissa on muutenkin kirkkaasta tehdyt liukulevyt noissa vastinpinnoissa.
Likaakaan siellä ei ollut paljoa, kun eipä nuo GM paketista otetut uuden takajarrut ole olleet allakaan kuin keväästä.
Jarruttaessa kuului rohina kun palan taustalevy otti levyyn, kulman kun nosti ylös niin vanteesta käsin heittämällä pyörä pyöri kuitenkin monta kierrosta ympäri pitämättä ääntä - eli jarru palautti ihan hyvin.
Edellisen perusteella epäilen että jäätynyt känkän vaijeri ja sen takia liki loppuun kulunut pala olisi todennäköisin aiheuttaja.
Pala (luultavasti) kului liki loppuun ja käyttöjarru itsessään pelasi ihan normaalisti ja seisontajarrukin kelin mentyä plussalle.
Liki loppua ollut pala sitten vaan kului normaalisti täysin loppuun viime lauantai ehtoolla.
Äänen alettua kokeilin vannetta ja levyä eivät ne olleet lämpimät - eli sillä hetkellä jarru ei ainakaan laahannut.
Otin toki längen tai olkaimen irti ja putsasin pöydällä ja kokeilin että uusi ja vanha pala liikkuu herkästi sormineen, ennen kuin kokosin jarrun uudelleen.
Pitää siis viimeistään kesärenkaita vaihtaissa riipaista toisenkin puolen kilpi pois. Ompahan kerennyt hapata helpommin irtoavaksi
Jos takapyöränlaakerit menee uusiksi laitan samalla uudet kilvet, kun vaihdan laakerit kumminkin parina, vaikka toinen ei vielä sillä hetkellä olisikaan sohlo.
Edestä vaihdoin ensimmäisellä kerralla vain väljistyneen laakerin, niin ei mennyt kuin pari viikkoa niin toinen alkoi ääntää. Niinpä seuraavalla kerralla vaihdoin ne suosiolla parina.