kjans kirjoitti: ↑27 Syys 2019, 13:05
Joo en tiedä onko näissä yksilö/vuosimallikohtaisia eroja koska kaikki ei hajoile tän saman paskan kanssa, ja työmatkoillakin tulee vastaan aamuisin ja iltapäivisin autoja DRL:t päällä kun oma auto ajelee tyytyväisenä ajovalojen kanssa. Brittifoorumilla tuntuu olevan saman ongelman kanssa painivia enemmänkin kun siellä on 15-sivuinen ketju omistettuna automatiikan disabloinnille ja tälle valokatkaisin-modaukselle...
Mun autossa se automatiikka on kyllä täysin järjetön, vaimon Kiassa toimii kuten pitääkin, eli hämärässä on ajovalot ja valoisalla DRL:t, mutta mun astra haluaa itsepintaisesti pitää niitä perhanan ajovaloja ihan jatkuvasti päällä silloinkin kun ei tarvisi
Se ei edes toimi mitenkään järkevästi, vaan jättää valot niiden kytkemisen jälkeen päälle vaikka valaisuolosuhteet muuten sallis jälleen DRL:t kuten nyt vaikka tunnelista poistuessa. Tän olen todentanut hyvin monta kertaa mm. ajaessa auton katoksesta pois kotona. Siellä kun starttaan niin valot tulee päälle koska on mukamas pimeä. Sitten niitä valoja ei laiteta päivämoodiin kun peruutan auton katoksesta veke ja lähden ajamaan. Jos taas sammutan auton katoksen ulkopuolella missä valot on olleet päällä ja starttaan sen uudestaa, niin se samoissa valaisuolosuhteissa käynnistyy suoraan DRL:ille. Sama homma vaikka kuinka monta kertaa motarilla, ajan autolla DRL:t päällä, tulee tunneli ja auto laittaa valot päälle, mutta ei mene takaisin päivätilaan kun tunneli loppuu. Pahimmillaan on ajettu perille saakka ajovalot päällä, joskus se räpsäyttää päivämoodin sitten päälle yhtäkkiä joskus vartin päästä. Kun auton taaas täysin samoissa valaistusolosuhteissaa starttaa sitten asioilla käynnin jälkeen parkkipaikalta niin DRL:t suoraan päällä vaikka tankille tms. on ajettu valot päällä kun 15km sitten oli tunneli
Toyotien ja hynkkyjen perä pimeänä ajelua selittää se, että niissä karvalakkimalleissa ei ole (ollut) automatiikkaa vaan ajovalot pitää kääntää katkaisujasta päälle. Sen takia niitä ajelee pimeissä ja sateella ilman takavaloja kun ei kuskit tajua kytkeä valoja. Noissa missä on automatiikat niin näyttää toimivan iha hyvin mitä olen liikenteessä seuraillut. Sellaisenkin asian olen huomannut, että hämärän hiipiessä Astrat on kyllä pääsääntöisesti ensimmäisenä ajovalot päällä liikenteessä, monet muut autot ajaa paljon pimeämpään asti pelkillä DRL:illä.
Mikä vuosimalli? Mulla on 2019A (2018 lopulla käyttöön), eikä ole mitään kuvatun kaltaisia probleemia. Syttyy valot tunnelissa heti ja sammuu lähes heti kun menee ulos jos on päivä.
Tuntuu muutenkin että tämä oli joku välimalli, koska lukenut täältä ja esim opel.fi sanoo että osalla ei ole takapenkille usbeja, saati takapenkin lämmitystä ellei ole nahkapenkit. Mulla taas ei ole nahkapenkkejä, mutta on nuo molemmat. Lisäksi, hanskalokeron luukku on hidastettu, mitä taas esim uudessa malliuudistetussa astrassa ei ole. Kaikkea ne karsiikin...