Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
ics
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Syys 2018, 18:49

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja ics »

kjans kirjoitti: 27 Syys 2019, 13:05
Joo en tiedä onko näissä yksilö/vuosimallikohtaisia eroja koska kaikki ei hajoile tän saman paskan kanssa, ja työmatkoillakin tulee vastaan aamuisin ja iltapäivisin autoja DRL:t päällä kun oma auto ajelee tyytyväisenä ajovalojen kanssa. Brittifoorumilla tuntuu olevan saman ongelman kanssa painivia enemmänkin kun siellä on 15-sivuinen ketju omistettuna automatiikan disabloinnille ja tälle valokatkaisin-modaukselle...

Mun autossa se automatiikka on kyllä täysin järjetön, vaimon Kiassa toimii kuten pitääkin, eli hämärässä on ajovalot ja valoisalla DRL:t, mutta mun astra haluaa itsepintaisesti pitää niitä perhanan ajovaloja ihan jatkuvasti päällä silloinkin kun ei tarvisi :cry:

Se ei edes toimi mitenkään järkevästi, vaan jättää valot niiden kytkemisen jälkeen päälle vaikka valaisuolosuhteet muuten sallis jälleen DRL:t kuten nyt vaikka tunnelista poistuessa. Tän olen todentanut hyvin monta kertaa mm. ajaessa auton katoksesta pois kotona. Siellä kun starttaan niin valot tulee päälle koska on mukamas pimeä. Sitten niitä valoja ei laiteta päivämoodiin kun peruutan auton katoksesta veke ja lähden ajamaan. Jos taas sammutan auton katoksen ulkopuolella missä valot on olleet päällä ja starttaan sen uudestaa, niin se samoissa valaisuolosuhteissa käynnistyy suoraan DRL:ille. Sama homma vaikka kuinka monta kertaa motarilla, ajan autolla DRL:t päällä, tulee tunneli ja auto laittaa valot päälle, mutta ei mene takaisin päivätilaan kun tunneli loppuu. Pahimmillaan on ajettu perille saakka ajovalot päällä, joskus se räpsäyttää päivämoodin sitten päälle yhtäkkiä joskus vartin päästä. Kun auton taaas täysin samoissa valaistusolosuhteissaa starttaa sitten asioilla käynnin jälkeen parkkipaikalta niin DRL:t suoraan päällä vaikka tankille tms. on ajettu valot päällä kun 15km sitten oli tunneli :no:

Toyotien ja hynkkyjen perä pimeänä ajelua selittää se, että niissä karvalakkimalleissa ei ole (ollut) automatiikkaa vaan ajovalot pitää kääntää katkaisujasta päälle. Sen takia niitä ajelee pimeissä ja sateella ilman takavaloja kun ei kuskit tajua kytkeä valoja. Noissa missä on automatiikat niin näyttää toimivan iha hyvin mitä olen liikenteessä seuraillut. Sellaisenkin asian olen huomannut, että hämärän hiipiessä Astrat on kyllä pääsääntöisesti ensimmäisenä ajovalot päällä liikenteessä, monet muut autot ajaa paljon pimeämpään asti pelkillä DRL:illä.

Mikä vuosimalli? Mulla on 2019A (2018 lopulla käyttöön), eikä ole mitään kuvatun kaltaisia probleemia. Syttyy valot tunnelissa heti ja sammuu lähes heti kun menee ulos jos on päivä.

Tuntuu muutenkin että tämä oli joku välimalli, koska lukenut täältä ja esim opel.fi sanoo että osalla ei ole takapenkille usbeja, saati takapenkin lämmitystä ellei ole nahkapenkit. Mulla taas ei ole nahkapenkkejä, mutta on nuo molemmat. Lisäksi, hanskalokeron luukku on hidastettu, mitä taas esim uudessa malliuudistetussa astrassa ei ole. Kaikkea ne karsiikin...
Fisherman
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 185
Liittynyt: 17 Helmi 2013, 12:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

No niin, nyt on Astran Webaston automaattikäyttö eliminoitu katkaisemalla edellä mainittu ja kuvissa näkyvä sininen johdin.
Johtonippuihin pääsi helposti käsiksi kun ensin irrotti hanskalokeron. Tässä YouTube video lokeron irrottamisesta:
Varotoimena irrotin Weban sulakkeet ennen työhön ryhtymistä. Katkaisin johtimen niin että saan asennettua väliin kytkimen jos katson tarpeelliseksi.
Nyt menee lämmitin päälle vain kun itse käskytän.

Tässä vielä kuva omasta cabiinista. Weban elektroniikkayksiköt on asennettu eri tavalla kuin James Bondin kuvissa:
Kuva
Liittimeen tulee kuusi johdinta: vihreä, sininen, sinivalkoinen, ruskea, punainen ja punavalkoinen joista siis sininen napsaistaan poikki. Huom! OMALLA VASTUULLA
Astra K Sports Tourer innovation 1.4T At6 My16
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
helo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 14:45

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja helo »

Samaa jumppaa täälläkin tehty, eli sininen johto poikki ja katkaistuihin päihin johdot puristusliittimillä kytkintä varten. Homma vielä kesken, mutta minulla teetti enemmän työtä tuohon 6-napaiseen liittimeen käsiksi pääsy. Koko johtosarja oli ujutettu tehtaalla tuon Fishermanin kuvassa näkyvän pystysuuntainen paksun johtosarjan taakse. Piti aika monta nippusidettä katkaista ja sitä ärsyttävää liimautuvaa vaahtomuovia repiä pois, ennen kuin johtosarja laskeutui alas kädenulottuville. Minulla tuo kaukosäädön vaalea boksi on telineessä toisin päin, eli johdot lähtevät oikealle. Auto on MY18.5.

Pitää nyt samalla asentaa gsm-rele painonapin rinnalle, niin alkaa olemaan Webasto vihdoin toiveiden mukainen.
Astra K ST Innovation, 1.4T MT6, MY18.5
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Kyllä tuo minunkin vm. 2016 Innovation tykkää ajovaloja poltella ahkerasti, mutta minua se ei häiritse koska:
A) Mulla on "ikuisesti kestävät" ledit.
B) Mulla on tapana pitääkin se valokytkin siellä yöasennossa, niin tiedän että ajovalot palaa aina. Ei tule sitten noloja tilanteita, jos robotti vilkuttelee niitä miten sattuu.

Toki, aurinkolaseilla tumman navin tihrustaminen on vähän turhauttavaa, mutta kyllä siitä riittävästi näkee. Ja kertoohan se navi ihan ääneenkin, että milloin pitää kääntyä.
Fisherman
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 185
Liittynyt: 17 Helmi 2013, 12:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Eipä vaivaa minuakaan ajovalojen polttelu. Mieluummin kaikki valot päällä kuin perä pimeänä. Automaattiasento kyllä yleensä päällä ja tarvittaessa kytken ajovalot. Fiksu on tuo automaatio kun osaa sateella kytkeä ajovalot päälle. Aika paljon näkee pimeitä periä jopa moottoritien vesisumussa😕
Astra K Sports Tourer innovation 1.4T At6 My16
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

ics kirjoitti: 28 Syys 2019, 05:25 Mikä vuosimalli? Mulla on 2019A (2018 lopulla käyttöön), eikä ole mitään kuvatun kaltaisia probleemia. Syttyy valot tunnelissa heti ja sammuu lähes heti kun menee ulos jos on päivä.
2016, taitaa olla MY16.5 versio koska syyspuolella ensirekattu eikä autossa ole acoustic packia eikä watt-linkkiä jotka MY16 malleissa vielä oli. Varustetaso Enjoy + enjoy more paketti, eli halogeenilampuilla.

Erityisen vakeaa tunnistimelle tuntuu olevan matalassa kulmassa paistava aurinko, sitä ei tunnu tajuavan vaikka päin ajaa, kun taas auringon mennessä vähän pilveen valo diffusoituu ja sitten auton mielestä onkin päivä :bonk:

No, nyt se valokatkaisija on tulossa niin toivottavasti ratkaisee ainakin lyhtyjen turhan polttelun, niin eipähän nuo kalliit erikoispolttimot (philips whitevision) kulu turhaan...
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nible »

Askoik kirjoitti: 28 Syys 2019, 19:42 Kyllä tuo minunkin vm. 2016 Innovation tykkää ajovaloja poltella ahkerasti, mutta minua se ei häiritse koska:
A) Mulla on "ikuisesti kestävät" ledit.
B) Mulla on tapana pitääkin se valokytkin siellä yöasennossa, niin tiedän että ajovalot palaa aina. Ei tule sitten noloja tilanteita, jos robotti vilkuttelee niitä miten sattuu.

Toki, aurinkolaseilla tumman navin tihrustaminen on vähän turhauttavaa, mutta kyllä siitä riittävästi näkee. Ja kertoohan se navi ihan ääneenkin, että milloin pitää kääntyä.
Ei ainakaan omassa valokatkaisijan asento vaikuta näytön tilaan. Eilenkin käänsin aamusta sumun takia ajovalot päälle, niin näyttö vaalella pohjalla.
Näytön yö/päivätilaa ohjaa valoisuustunnistin, jos valikosta on laitettu automaatille.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
Larppe
'Senator'
'Senator'
Viestit: 313
Liittynyt: 02 Heinä 2008, 12:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Larppe »

Larppe kirjoitti: 15 Syys 2019, 21:27
Zimeon kirjoitti: 17 Elo 2019, 00:04 Tuossa jo ehdin huolestua kun yön pimeinä hetkinä auton medianäyttö ei vaihtunut automaattisesti yötilaan vaikka valot oli mennyt päälle. On meinana niin helvetin kirkas yöllä päivätilassa. Resetoin asetuksetkin mut ei auttanut,sit vasemalla olevaa kirkkauta kun laski niin auto tajusi et vois tuota näytön yö-/päivä-tilaa vaihtaa. Hämmentävä tilanne :hammer:
Tuohan on sitten selkeä parannus, jos päivätilan saa pakotettua päälle ja vielä nopeasti sekä loogisesti kojetaulun valojen kirkkautta säätävästä rullasta. Meneekö myös mittariston näyttö silloin päiväkirkkauteen?
Vanhemmissa vuosimalleissa osa valittanut matalan auringon olosuhteita, kun ajovalot vielä päällä ja mittaristonäyttö silloin himmeämpi.
Tähän ei vielä tullut vastausta, mutta onko siis niin, että uusimmassa vuosimallissa saa ohitettua automatiikan ja näytön vaikka yöllä päivätilaan kun vetää mittarivalaistuksen tappiin? Siis siten, että myös mittaristonäytön saa siihen kirkkaampaan tilaan? Pystyykö joku vahvistamaan?
Tuon voisi mahdollisesti sitten saada vanhempiinkin softapäivityksellä, jolloin saisi näytöt kirkkaaksi juuri noissa matalan auringon olosuhteissa.
Ps. Itse sitä mieltä, että ajovalojen palaminen noissa tilanteissa on turvallisuudenkin kannalta hyvä asia.
ics
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Syys 2018, 18:49

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja ics »

En tiedä ihan uusimmasta mutta 2019A ainakin löytyy menusta asetus jossa voi laittaa sekä yö tai päivätilan pysyvästi päälle. Näytön valosäätö muistaakseni pelaa vain yötilassa.
mekanics
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Syys 2019, 21:36

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja mekanics »

Olen harkitsemassa Astra K Sports Tourerin ostoa. Tyrkyllä olisi 1,4 turbo vm. 2016 suht soppelisti. Ajettu tosin jo 100 000 pintaan

Koeajossa kaikki pelasi mallikkaasti, sen mitä nyt Opeleihin tottumaton havaitsi. Mutten kyllä erilaisista autoista ja nidien ropaamisesta on vuosikymmenten kokemus.

Huomio kuitenkin kiinnittyi käyntiääneen. Edestä päin konetta tuijotellen ehkä enemmänkin moottorin oikeanpuoleisesta päästä tuntui tulevan hiukan sellainen tyypillistä ilmastointilaitteen laakeri-/magneettikytkinviallista käyntiä muistuttava pärinä, joskaan ei yhtä kovana. Hiukan sellainen dieselmäinen soundi?

Kuuluuko asiaan? En ole nyt toista vastaavaa konetta päässyt kuulostelemaan. Haullakaan en oikein foorumilta asiasta infoa löytänyt.
ics
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Syys 2018, 18:49

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja ics »

Ei mun auto rallata tolleen. Aika hiljaa käy.
mekanics
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Syys 2019, 21:36

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja mekanics »

"Ei mun auto rallata tolleen. Aika hiljaa käy."

Näinhän tuota hiukan arvelinkin... Onko mitään ajatusta forumisteilla, mistä saattaa olla kyse tässä koneessa?
ics
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Syys 2018, 18:49

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja ics »

Yksi opelin 2016 ostanut heppu kertoi minulle, että luopui siitä koska uudesta lähtien oli kuulunut jotain ihme sihinää. Oli käytetty huollossa useaan kertaan muttei mitään vikaa löytynyt. Ei vaan kestänyt enää kuunnella sitä, joten viime vuonna tosiaan vaihtoi merkkiä. En tiedä missä lie vika voisi olla, mutta autoissakin on eroja vaikka olisi sama malli.
helo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 14:45

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja helo »

usvaa kirjoitti: 27 Syys 2019, 11:29 jos Astraan pystyy tuon tekemään, niin kiinnostaisi tietää, että toimiikohan sama myös insignia b:ssä..
Siinä on myös webaston nappi hansikaslokerossa. Eihän tuossa automaattikäytössä hirveästi järkeä ole näin plussakeleillä, vaikka hyvin on weba toistaiseksi toiminut. Laittakaa kuva siitä liittimestä jos kytkimen saa toimivaksi.
Vastasinkin jo tuonne Astra K Webaston -ketjuun, mutta epäilisin että onnistuu jos Insigniassa on saman tyypin Webasto Thermo Top EVO ja SVM-boksi. Asennusohjetta tai kytkentäkaaviota Insigniaan en ole nähnyt, niistä asian voisi varmistaa. Varaosanumerot johtavat vain Astran asennusohjeeseen, kai siitäkin voisi jotain päätellä...
Astra K ST Innovation, 1.4T MT6, MY18.5
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja kjans »

Noniin, nyt on Corsan valokytkin saapunut ja vaihdettu autoon.
Helppo ja nopea homma tosiaankin, pikkulokerikko "kokonaan auki" painamalla takareunoja yhteen, käsi valokytkimen taakse ja tuupataan vanha kytkin irti. Sitten johto irti perästä, kytketään uuteen ja työnnetään uusi katkaisija paikalleen; valmis.

Toimi suoraan ilman kikkailuja, nyt automaattisesti kytkeytyvät ajovalot saa kytkettyä pois (ja takaisin päälle tarvittaessa) käyttämällä valokytkintä AUTO-kohdasta vasemman reunan "virtakytkin"-kohdassa Kuva. Jopa informaatiot ajotietokoneessa näkyy oikein ja ilmoittaa siellä automaattisten ajovalojen kytkennästä pois ja päälle.

Kytkimen taustavalo on tosiaan punainen, mutta katsotaan alkaako se jossain vaiheessa häiritsemään niin paljoa että alkaisi kolvailemaan kuusi SMD-lediä uusiksi, tällä hetkellä tuntuu pienemmältä pahalta kuin paska valoanturi :-?
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
Vastaa Viestiin