Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
huppu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Touko 2019, 08:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja huppu »

Aiemmin emännällä oli esittelyautona ostettu Astra, mikä tuli v. 2016 kun malli tuli myyntiin. Oli 150hv manuaali. Itse en pitänyt sen käytöksestä kiihdyttäessä kun kummallisesti komputti :what: Muuten kyllä oltiin siihen tyytyväisiä kun oli Innovation paketilla ja ledivaloilla + 17" kesärenkaat. Sillä tuli tehtyä pidempääkin siivua mm. Pohjois-Norjaan ja hyvä oli ajaa.

Sitten se vaihtuikin melko pian Insigniaan heti kun se tuli markkinoille. Siihen oltu kyllä tosi tyytyväisiä :yes: Tosi hyvä ajaa ja erittäin tilava. Automaattiloota toimii nätisti, ainoa miinus hitaudesta minkä huomaa kun painaa pedaalia haluten pienempää vaihdetta esim. ohitustilanteessa. Menee kyllä hetki ennen kuin hoksaa mitä kuski haluaa. Sellaisen havainnon tehnyt nyt parin vuoden jälkeen, että taitaa kuluttaa todellisuudessa aika rankasti löpöä. Aiemmin katsonut vain ajotietokoneen lukemia ja ne näyttänyt pääosin 6.8-7.2 l/100km. Uudesta asti ollu kesärenkaina 18" leveydellä 245. Eipä tässä, mutta jos olen oikein katsonut niin tuossahan on 60 litran tankki ja jokainen pieni pykälä löpömittarissa tarkoittaa 7,5 litraa? Viime sunnuntaina pääosin n. 110 km/h vauhdilla ajaessa vakkari päällä meni n. 260 km matkalla melkein puoli tankkia (n. 22,5 litraa, mikäli edellinen pitää paikkansa) ajotietokoneen näyttäessä kuitenkin 6.8 l/100km keskikulutusta :bonk: Voiko tuo oikeasti näyttää noin pahasti pieleen? Polttoainetankki nyt ei ainakaan valehtele :roll:
S#S kirjoitti: 08 Heinä 2019, 12:44 Oli jo tarkoituksena laittaa Insignia Grand Sport Executive 200 Turbo A tilaukseen, mutta aloin vielä miettiä, että Astra Executive 150 Turbo A voisi myös riittää. Ainakin tilojen puolesta riittäisi varmasti hyvin ja säästäisi kuitenkin jonkin verran Insigniaan verrattuna. Pitää käydä vielä koeajamassa Astra, mutta jos jollain on kokemusta molemmista automalleista, niin miten nämä vertautuvat toisiinsa?
Astra 1.4 TA 150hv OPC-line Innovation Plus leder MY19.5 8)
huppu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Touko 2019, 08:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja huppu »

Ja siis jatkoa ylempään... Insignia siis 1.5T 165 hv automaatti.
Astra 1.4 TA 150hv OPC-line Innovation Plus leder MY19.5 8)
sininen
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 318
Liittynyt: 18 Maalis 2005, 16:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja sininen »

On nää hauskoja laitteita, radio hävitti suosikit kokonaan,eikä pystynyt asettamaan uudestaan.

Puolen tunnin päästä kaikki toimii taas täydellisesti :D
Ex: Astra Sports Tourer Innovation 1.4t aut.-18 Black Edition, Hobby 720 ufKe -20
Andy`^
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 09 Maalis 2016, 00:26

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Andy`^ »

Tuossa tuli M19 farkku Astralle 10tkm täyteen, tämä 1,6T 200hv manuaali. Kulutus ollut siinä 6,5-7,0l/sata. Ei ekaan 10tkm mitään pahaa sanottavaa, toiminut odotetusti. Näköjään kyseisellä moottorilla ei enää oikein tahdo saada uutena
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

huppu kirjoitti: 10 Heinä 2019, 19:29 tuossahan on 60 litran tankki ja jokainen pieni pykälä löpömittarissa tarkoittaa 7,5 litraa? Viime sunnuntaina pääosin n. 110 km/h vauhdilla ajaessa vakkari päällä meni n. 260 km matkalla melkein puoli tankkia (n. 22,5 litraa, mikäli edellinen pitää paikkansa)
Mielenkiintoinen tapa arvioida kulutusta. Mun mielestä monessa autossa polttoainemittari näyttää täyttä tankkia jopa 30 - 50 km, ennenkuin se alkaa vajota. Tyhjää se mittari näyttää, vaikka tankissa on vielä useita litroja jäljellä. Joten, ei siitä mittarin näyttämästä oikein voi mitään päätellä.

Tankatessa sen näet, että paljonko polttoainetta oikeasti menee. Matkamittarista puolestaan näet (parin prosentin tarkkuudella?), että paljonko olet tankillisella ajanut. Toki, yksittäisillä tankkauskerroilla voi olla huoltoasemakohtaisia eroja siinäkin, että kuinka täyteen saat tankin milläkin pistoolilla tankattua, mutta tämän virheen voit poistaa laskelmista siten, että katsot yhden tankkauskuitin sijaan kymmentä edellistä tankkauskuittia.

Näin olen joskus Astra 1.4T kulutusta katsonut, että se on oikeasti noin 0,5 ltr/100km enemmän, kuin mitä ajotietokone väittää.
huppu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Touko 2019, 08:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja huppu »

Millanen se tuo hatchback Astra on 18" rengastuksella? Tuossa ei näemmä oo tarvetta ottaa leveämpää rengasta kuin 17":n kanssa eli 225 on sopiva.
Astra 1.4 TA 150hv OPC-line Innovation Plus leder MY19.5 8)
pannacotta
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 13 Maalis 2010, 13:58

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja pannacotta »

Onkohan millaisia kokemuksia kertynyt 1.4 t automaatilla kärryn vedosta. Miten kulkee perässä? Miten laatikko käyttäytyy? Onko viisaampaa ajaa manuaali puolella vai antaa automaatin hoidella hommansa. Suunnitelmissa tuo koukun laitto, kun pakko olis kärrätä aika ajoin jotain roinaa paikasta toiseen.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

150x300 mitoilla oleva kärry ainaki tuli isolla sepelikuormalla vaivattomasti peräs. Automaatti ja nimenolaan tuo 1.4 bensaturbo käytös. Taajama nopeudet vetäny automaatilla ja maantienopeus sillee etteinkytke kutosta eli manuaali puolel ettei vedätä ainakaa. Taajama nopeuksis en oo tuntenu ainakaa et vedättäs milläälailla
sininen
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 318
Liittynyt: 18 Maalis 2005, 16:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja sininen »

Ex: Astra Sports Tourer Innovation 1.4t aut.-18 Black Edition, Hobby 720 ufKe -20
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 235
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja usvaa »

Tuli vain mieleen, että olisiko tuo kolmisylinterinen diesel bemarilta. Tuskin tässä tilanteessa on lähdetty suunnittelemaan kokonaan uutta kun markkinat ovat laskussa.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Nible »

usvaa kirjoitti: 15 Heinä 2019, 15:35
Tuli vain mieleen, että olisiko tuo kolmisylinterinen diesel bemarilta. Tuskin tässä tilanteessa on lähdetty suunnittelemaan kokonaan uutta kun markkinat ovat laskussa.
Viime kesänä PSA ilmoitti että Opel tekee PSA:lle uuden nelisylinterisen moottorin ja se tulee 2022, niin jos noissa astran uusissa koneissakin on tuollainen 4 vuoden suunnitteluaika tai PSA kauppojen takia saattanut olla hetken katkos, niin noiden koneiden suunnittelu on alkanut jo tuolla 2014-2015. Tai sitten saattanut koneet olla jo valmiina ennen PSA kauppojakin.

Itseasiassa taitaisivat aikataulullisesti sattua aika hyvin siihen, että nuo koneet olisi olleet siinä uudessa GM corsassa, joka jäi PSA kauppojen takia tekemättä.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

pannacotta kirjoitti: 13 Heinä 2019, 21:56 Onkohan millaisia kokemuksia kertynyt 1.4 t automaatilla kärryn vedosta. Miten kulkee perässä? Miten laatikko käyttäytyy? Onko viisaampaa ajaa manuaali puolella vai antaa automaatin hoidella hommansa. Suunnitelmissa tuo koukun laitto, kun pakko olis kärrätä aika ajoin jotain roinaa paikasta toiseen.
Jotain 1300 kg asuntovaunua olen viikon vedellyt kesäkelillä ja aika huomaamattomasti tuli perässä. Taajamissa mullakin D-asento, ihan hyvältä tuntui eikä sitä laatikkoa lyhyessä taajama-ajossa rikki saa vaikka hetkellisesti vähän jurnuttaisikin matalilla kierroksilla ylämäkeen. Maanteillä sitten manuaalikäytöllä, maksimissaan 5-vaihteella ja vähänkin jos oli ylämäkeä, niin aika herkästi nelosta pesään. Toki, alkuun kannattaa antaa olla D-asennossa, niin oppii tietämään, milloin se aski haluaa itsekin nelosta ja milloin se kuvittelee selviävänsä vitosella. Kun tuon sielunelämän on sisäistänyt, niin sen jälkeen siirtyy manuaalikäytölle ja tarjoilee sitä nelosta vähän herkemmin kuin mitä aski itse arpoisi. Näin vältetään turha vedättäminen, joka kuluttaa ajan myötä laatikkoa. Matka-ajossakin kierroksia mielummin 2200 rpm, kuin 1200 rpm.

Mutta jos kerran kesässä vedät 700 kg peräkärryä 100 km, niin tuskin saat laatikkoa rikki, vaikka ihan yrittämällä yrittäisit. No tietysti jos joku peruutusharjoitus alkaa kestää kolmattakymmenettä minuuttia, niin saattaahan siinä koneen ja vaihdelaatikon lämmöt nousta. Peileistä kun peruttaa, niin hyvä muistisääntö on, että sinne puolelle mihin kärry "kurkkaa liikaa", niin sinne juuri pitää sitä auton perää kääntää. Ja 90-asteen kulmaperuutuksiin kannattaa suunnitella lähestyminen siten, että kohde näkyy vasemman puoleisista sivuikkunoista, jonne kuski näkee paljon paremmin kuin toiselle puolen.
PormestariSisu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Touko 2019, 21:06

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja PormestariSisu »

pannacotta kirjoitti: 13 Heinä 2019, 21:56 Onkohan millaisia kokemuksia kertynyt 1.4 t automaatilla kärryn vedosta. Miten kulkee perässä? Miten laatikko käyttäytyy? Onko viisaampaa ajaa manuaali puolella vai antaa automaatin hoidella hommansa. Suunnitelmissa tuo koukun laitto, kun pakko olis kärrätä aika ajoin jotain roinaa paikasta toiseen.
Tuossa sivu-pari sitten kirjoittelin ensi tuntemuksia kärryn vedosta. Nyt on muutaman kerta enemmän vedetty niin on edelleen todettava että aika rauhattomalta tuntuu 125x250 kärry tyhjänä. Pieni kuorma toki auttaa tasoittamaan.

Kesäisenä havaintona ilmastoinnilla kestää yllättävän pitkään saada oikeasti kylmää ilmaa aikaiseksi. Edellisessä autossa kylmää tuli tyyliin 10 sekunnin päästä, astralla menee toista minuuttia. Onko muillakin näin?
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Itse sanoisin, että kylmää tulee ehkä 30 - 60 sek startista, kun puhallinnopeus on 2 tai 3. Isompi puhallinnopeus asettaa kennolle lisää haastetta saada kaikki läpi kulkeva ilma jäähtymään. Onneksi kaukosäätimellä saa ajettua kaikki ikkunat alas jo autoa lähestyessä, niin sitä kautta se pahin saunalämpö parhaiten poistuu. Itse kyllä usein jätän kaikki ikkunat pari senttiä raolleen kaupan parkkipaikalla, niin ei ihan saunaksi asti edes pääse.
Avatar
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4673
Liittynyt: 08 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: LPR

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Johnny »

210€ oli eka öljynvaihtohuolto Rinta-Joupilla. Ekojen 12tkm aikana ei mitään ihmeitä ole ollut, joskus käynnistettäessä saattaa herjata törmäystunnistinsysteemiä mutta ei niistäkään ollut mitään vikakoodeja jäänyt muistiin.
Johnny, la gente esta muy loca.
Vastaa Viestiin