Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Elikkäs Cyrsä oli muutaman vuoden seissyt kylmähallissa. Laitoin auton kuntoon ja kävin leimauttamassa. Vaihdoin mm:
-Moottoriöljyn (Motox 10W-40) ja suodattimen
-Ilmansuodatin
-Tulpat
-Virranjakan kansi
-Uutta akkua
Cyrsässä on oikeastaan kolme ongelmaa:
1. Kovassa kiihdytyksessä ja yli 115 km/h nopeudessa auto alkaa rytkimään. Kiihdytyksissä rytkiminen ei hidasta tai kiihdytä autoa vaan se kulkee noin samaa vauhtia, mutta yli 115 km/h nopeudessa kone alkaa rytkimään paljon voimakkaammin ja se meinaa melkein sammua. Vaikuttaa siltä, että rytkiminen liittyis jotenkin bensansyötön ajoitukseen, ja korkeilla kierroksilla se menee sekaisin? Tavallisessa rauhallisessa kaupunkiajossa tätä ei ilmene. Tuli kans mieleen, voisko olla vaa likaantunu/karstanen bensansuodatin, mutta toisaalta kun ei tavallisessa ajossa huomaa?
2. Moottori vuotaa moottoriöljyä jostain tulppien ja moottoriöljyn suodattimen välimaastosta. Vuotoa on tosi vaikea löytää, koska sen vuodon huomaa vaan silloin, kun pysäyttää ajon jälkeen auton (tyhjäkäynnillä en oo huomannu et tiputtais...) ja maahan tippuu muutamat tipat moottoriöljyä. Onko ehdotuksia, missä vois olla vika? Öljynsuodattimesta vuodon ei pitäis tulla: ei ollu jääny vanhaa tiivistettä kiinni ja puhdistin pinnat huolella liasta. Tiiviste öljytty ja suodatin käsikiristetty.
3. Moottorin lämpötila liikkuu noin 90-110c välimaastossa. Oon huomannu, että jos ajaa tasaista nopeutta, niin lämpötila on n. 100c. Jos alkaa kiihdyttämään, niin lämpötila nousee ensin n. 110c, jonka jälkeen lämmöt laskee tasantarkkaan tuohon 90c kunnes ne sit nousee kun ajaa taas tasaista nopeutta. Voiskohan termostaatissa olla ongelma, että se ei aukea kunnolla tai melkein ollenkaan (esim. ruosteen/hapettumisen takia) ennen kuin lämpötila on reilusti korkeampi kuin täysi avautumislämpötila? Ei viittis turhanpäiten rupea vaihtamaan testiks tuota termostaattia, koska jostain syystä se on sijoitettu niin, että pitää irrottaa hammashihna
-Moottoriöljyn (Motox 10W-40) ja suodattimen
-Ilmansuodatin
-Tulpat
-Virranjakan kansi
-Uutta akkua
Cyrsässä on oikeastaan kolme ongelmaa:
1. Kovassa kiihdytyksessä ja yli 115 km/h nopeudessa auto alkaa rytkimään. Kiihdytyksissä rytkiminen ei hidasta tai kiihdytä autoa vaan se kulkee noin samaa vauhtia, mutta yli 115 km/h nopeudessa kone alkaa rytkimään paljon voimakkaammin ja se meinaa melkein sammua. Vaikuttaa siltä, että rytkiminen liittyis jotenkin bensansyötön ajoitukseen, ja korkeilla kierroksilla se menee sekaisin? Tavallisessa rauhallisessa kaupunkiajossa tätä ei ilmene. Tuli kans mieleen, voisko olla vaa likaantunu/karstanen bensansuodatin, mutta toisaalta kun ei tavallisessa ajossa huomaa?
2. Moottori vuotaa moottoriöljyä jostain tulppien ja moottoriöljyn suodattimen välimaastosta. Vuotoa on tosi vaikea löytää, koska sen vuodon huomaa vaan silloin, kun pysäyttää ajon jälkeen auton (tyhjäkäynnillä en oo huomannu et tiputtais...) ja maahan tippuu muutamat tipat moottoriöljyä. Onko ehdotuksia, missä vois olla vika? Öljynsuodattimesta vuodon ei pitäis tulla: ei ollu jääny vanhaa tiivistettä kiinni ja puhdistin pinnat huolella liasta. Tiiviste öljytty ja suodatin käsikiristetty.
3. Moottorin lämpötila liikkuu noin 90-110c välimaastossa. Oon huomannu, että jos ajaa tasaista nopeutta, niin lämpötila on n. 100c. Jos alkaa kiihdyttämään, niin lämpötila nousee ensin n. 110c, jonka jälkeen lämmöt laskee tasantarkkaan tuohon 90c kunnes ne sit nousee kun ajaa taas tasaista nopeutta. Voiskohan termostaatissa olla ongelma, että se ei aukea kunnolla tai melkein ollenkaan (esim. ruosteen/hapettumisen takia) ennen kuin lämpötila on reilusti korkeampi kuin täysi avautumislämpötila? Ei viittis turhanpäiten rupea vaihtamaan testiks tuota termostaattia, koska jostain syystä se on sijoitettu niin, että pitää irrottaa hammashihna
Re: Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Bensansuodatin lienee helppo vaihtaa. Jos se ei auta, niin kaasuttin saattaa tarvita puhdistusta?
Re: Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Kaasutin likainen tms.
Lämpöongelma johtuu jumittavasta termostaatista. Niin ja hammashihnaa ei tarvi irottaa. Olen vaihtanu termostaatin tuollaiseen Corsaan. Vaatii sorminäppäryyttä.
Öljyvuoto todennäköisesti venttiilikannen tiivisteestä.
Lämpöongelma johtuu jumittavasta termostaatista. Niin ja hammashihnaa ei tarvi irottaa. Olen vaihtanu termostaatin tuollaiseen Corsaan. Vaatii sorminäppäryyttä.
Öljyvuoto todennäköisesti venttiilikannen tiivisteestä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Aijaa, olin aivan varma että pitäs irrottaa hammashihna. Täytyypä tarkastella tarkemmin, kiitti tiedosta!
Venttiilikannen alla on mun mielestä kuivaa, mutta taisin nyt löytää tuon vuotokohdan:
Aivan kuin vuotaisi tollasista pyöreistä renkaista mitä tossa pakosarjan alapuolella on?
Re: Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Ne on vesitilan pakkasproppuja.
Ei voi vuotaa öljyä. Mutta kannentiiviste voi. Kiristä kannenpultteja 20astetta.
Ei voi vuotaa öljyä. Mutta kannentiiviste voi. Kiristä kannenpultteja 20astetta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Ilmanputsaria vaihtaessa niistä kopan kiinnityspulttien reijistä tippuu helposti hiekkaa tai jotain muuta roskaa kaasariin, suuttimet on heti siinä alla.
GSI-The Real Thing & ST wagon
Re: Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
1. Olin vaihtamassa tuota motonetistä saatavaa polttoainesuodatinta: https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=399
Mutta, ilmeisesti tuollaista ei sitten ollutkaan koko autossa (seurasin bensatankilta bensalinjaa kaasarille), vaan suodatin on tuolla bensapumpun sisällä (pieni siivilä). Vai oonko ihan väärässä? Huomasin samalla, että bensapumppu vuotaa vähän moottoriöljyä myös. Ilmeisesti pitää tosiaan vaan kokeilla sitä kaasarin puhdistamista.
2. Musta tuo vuoto ei tule venttiilikopasta. Löysin huoltovihosta merkintää, että se olis vaihdettu 20 tkm sitten.
3. Vaihdoin nyt termostaatin, onnistui ilman hammashihnan irrottamista niinkuin sanoit! Ei kyllä auttanut lämpötilaongelmaan, melkeinpä pahensi. Jäähdytinsysteemissä on vielä ilmaa, katsotaan ajan kanssa, josko ne ilmakuplat sieltä lähtee pois ja neste alkaa virtaamaan siellä kunnolla.
Mutta, ilmeisesti tuollaista ei sitten ollutkaan koko autossa (seurasin bensatankilta bensalinjaa kaasarille), vaan suodatin on tuolla bensapumpun sisällä (pieni siivilä). Vai oonko ihan väärässä? Huomasin samalla, että bensapumppu vuotaa vähän moottoriöljyä myös. Ilmeisesti pitää tosiaan vaan kokeilla sitä kaasarin puhdistamista.
2. Musta tuo vuoto ei tule venttiilikopasta. Löysin huoltovihosta merkintää, että se olis vaihdettu 20 tkm sitten.
3. Vaihdoin nyt termostaatin, onnistui ilman hammashihnan irrottamista niinkuin sanoit! Ei kyllä auttanut lämpötilaongelmaan, melkeinpä pahensi. Jäähdytinsysteemissä on vielä ilmaa, katsotaan ajan kanssa, josko ne ilmakuplat sieltä lähtee pois ja neste alkaa virtaamaan siellä kunnolla.
Re: Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Mittari voi näyttää mitä sattuu. Vaihda anturi kunei se maksa montaa euroa.
Suodatin on tosiaan sihti pumpussa mutta voit lisätä sen yleismallin letkujen väliin
Suodatin on tosiaan sihti pumpussa mutta voit lisätä sen yleismallin letkujen väliin
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Miltä teidän Corsassa näkyy tuo lämpötila? Mulla se näyttää koko ajan tältä (Paitsi jos se menee vähän yli tosta niin sitten lähtee ilmeisesti neste täysin kiertämään ja jäähtyy hetkeksi tonne puoliväliin):
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Mulla lähti tuossa kohdalla flekti päälle.
Noissa on muistaakseni vain yksi nopeus flektille ja lämpötila sitten tipahtaa reippaammin kun flekti lähtee päälle.
Anturi on syylärin päässä 30mm kannalla ja siinä on kaksinapaa jos yksinopeus kolme napaa jos olisikin kaksinopeutta jostain syystä.
Ja tuohon nykimiseen 115km/h kohdalla vielä niin tarkista sytytyksen perusajoitus. Eli jakajan alipainekellon letkutukkoon ja strobo lampulla ykkösen johdosta kampuralle katsoen 10astetta ja säätö kääntäen jakajaa
Noissa on muistaakseni vain yksi nopeus flektille ja lämpötila sitten tipahtaa reippaammin kun flekti lähtee päälle.
Anturi on syylärin päässä 30mm kannalla ja siinä on kaksinapaa jos yksinopeus kolme napaa jos olisikin kaksinopeutta jostain syystä.
Ja tuohon nykimiseen 115km/h kohdalla vielä niin tarkista sytytyksen perusajoitus. Eli jakajan alipainekellon letkutukkoon ja strobo lampulla ykkösen johdosta kampuralle katsoen 10astetta ja säätö kääntäen jakajaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Kannattaa vaihtaa se flektin anturi matalammalle lämpötilalle niin ei lämmöt seilailr
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Noniin, nyt oli vihdoin aikaa ja jaksamista korjata tuo moottoriöljyn vuoto-ongelma. Purin moottorista venttiili- ja sylinterikannet, vaihdoin niihin tiivisteet ja vaihdoin niiden väliin kansimassat. Samalla vaihdoin kiilahihnan (joka pyörittää laturia). Tuossa on kuva-albumi prosessista:
En edelleenkään osaa sanoa, mistä kohtaa vuoto tarkastiottaen oli, mutta eipä vuoda enää.
Seuraavaksi voisin tarkastaa tuon sytytyksen perusajoituksen, katsotaan milloin sen ehdin
En edelleenkään osaa sanoa, mistä kohtaa vuoto tarkastiottaen oli, mutta eipä vuoda enää.
Seuraavaksi voisin tarkastaa tuon sytytyksen perusajoituksen, katsotaan milloin sen ehdin
Re: Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Corsalla kiihdyttäessä täyskaasulla tai ajaessa yli 115 km/h nopeutta ryyppy hieman auki, auto ei enää nyi yhtään. Eli voiko olla niin, että Corsa käy liian rikkaana koko ajan, mutta kun ryyppyä lisää (eli ilmaa pääsee seokseen lisää), niin auto alkaakin kulkemaan puhtaammin (sopivan laihasti)?
Onkohan kaasutinsäädöt sittenkin pielessä?
Onkohan kaasutinsäädöt sittenkin pielessä?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13551
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opel Corsa A 1.2 S -84 nykii korkeilla kierroksilla
Ryyppy nimenomaan rikastaa seosta.
Rikkaalla käy kaikki tasaisemmin.
Tarkista se sytytyksen perusennakko ja alipainesäädin että se toimii eikä vedä sieltä ilmaa
Rikkaalla käy kaikki tasaisemmin.
Tarkista se sytytyksen perusennakko ja alipainesäädin että se toimii eikä vedä sieltä ilmaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.