Kyllä tuo ihan hyvin vielä säästöä antaa, vaikkei ihan puolen vuoden takaisiin hyötyihin päästäkkään.petrisa kirjoitti: ↑01 Touko 2019, 10:20 Ei varsinaisesti liity edellisen kysyjän kysymykseen.....
Nykyisillä etanolin ja bensan hinnoilla ei RE85:lla ajamisella taloudellisesti hyödy enää kuin marginaalisesti. Pääsyy tähän on molempien korkea hintataso sekä etanolin suhteellisesti liian korkea hinta verrattuna bensaan, kun huomioi etanolin korkeamman kulutuksen .
Itse en enää tekisi ja maksaisi konversiosta, jos se nyt olisi ajankohtainen. Kun tuo on tehty jo 7 vuotta sitten, niin nyt tietenkin ajan etanolilla niin kauan kuin se edes on sen marginaalisen verran edullisempaa.
Esimerkiksi jos nyt kävisin halvimmalla etanoliasemalla tankkaamassa tyhjän Omegan tankin täyteen, niin sinne uppoaisi 70 litraa etanolia hinnalla 1,124 e/l. 95E10 maksaisi samalla asemalla 1,614 e/l.
Tilille jäisi 34,3 euroa enemmän rahaa, mutta etanolin n. 30% suuremman kulutuksen takia todellinen rahallinen hyöty jäisi sillä kerralla 8,2 euroon.
Tuo tekisi kuitenkin omilla vuosikilometreillä noin 400 euroa todellista säästöä.
Sain muuten puolessa vuodessa kuoletettua etanoliboksin sekä muutoskatsastuksen hinnan etanolilla ajamalla, siinä tietenkin auttoi 200 euron muunnostuki.
Kannattaa siis tutkailla myös pidemmällä tähtäimellä, vaikka se sen hetken hyöty voisi marginaaliselta tuntuakkin. Vuosien saatossa kertynyt säästö myös kompensoi jos hetkellisesti etanoli saattaisi ollakkin kalliimpi vaihtoehto (ja silloinhan tietenkin tankataan bensaa kun halvempaa). Harvoja asioita joita voi kutsua investoinniksi tulevaisuuteen autoilussa