MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti »

Morgen!

HUOM! En ole ammattilainen. En perusta väitteitäni todeksi. En suosittele kopioimaan minun tekemisiäni/ratkaisujani omiin laitteisiisi.

-Tein tälläsen topicin iha vaa että pystysitte seuraamaan mitenkä tässä tuun onnistumaan, ja samalla vähä painetta itellekki luoden, että tulis siellä tallilla kans jotaki tehtyä. En tule täällä kyselemään mitään, enkä mutenkaan teidän aikaa turhaan kuluttaa, mutta toki jos mielenkiintoa on riittävästi, taikka kohtalotovereita olette, niin mielipiteitä/kommentteja vaan tulemaan. Kerron vain edistys askelista ja vaiheista täällä. Ei tiedä vaikka tulevaisuudessa joku taistelisi samanlaisen ongelman kanssa, niin löytyisi vähän apujakin ehkä. :roll: Lähinnä varmaankin terapeuttisesti itseä varten projektista kirjoitan tänne. En välttämättä ole kovin aktiivinen. Kerran ehkä päivässä käyn, jos silloinkaan.

-Eli Ostin viime keväänä tekniikan purku ja kasaus opetusautoksi itselleni kyseisellä moottorilla varustetun Vectra B-caravanin vm. 1997 750€ "eipaha ollenkaa".

-Siinä tuli kuitenkin se 2018 kesä, syksy ja vähän talveekin ajettua, kunnes koitti katsastuksen aika, ja ongelmana ilmeni "päästölapun lukemat huusivat hoosiannaa". No nyt tulipahan viimeinki alotettua sitte tää opettelurojekti. Lambda-anturit, sytytyspuola, sekä tulpat ovat uudet.

-Syytä likaisiin kaasuihin nyt lähinnä aloitin hakemaan sieltä nostajien ja sylintereiden välimaastosta, elikkä pakoventtiilien kummien välistä lykkäisi öljyä pakoputkeen. Niin ja kun nostin autoa ja katsoin öljypohjaa, niin aikamoinen facepalmi tuli siinä kohtaa. Jostakin voidellut kauttaaltaan koko moottorin alaosaston aivan märjäksi. :what: No se selvitetään sitten joskus tuonnenpana.

-Nyt on päästy siis siihen asti, että pitäisi saada ajotushihnankotelo poijes sieltä laturihihnan välistä. Aivan saastan kireellä ne lataushihnanpyörät, ja kun pitää olla vielä torxipulteilla. Pitäs löytää jostaki isoon räikkään adapteri, että 6mm pikkuhylsy sopis sellasee. Toivotaan et sellasia on olemass.

-Siitä sitte seuraavaks pitäs päästäkäsiks ajoitusrattaisiin, "nokkaratas, ja nokka-aksilaan". Se valkonen imusarjahässäkkä, ja etumainen venttiilinkoppa on jo purettu. Takimmaiseen sylinterisarjaan en tule nyt vielä ainakaan koskemaan. Uskon että venttiiliongelma rajoittuu etummaisiin sylinterisarjoihin.

-Ja ei helekutti, siinä imusarjaa purkiessa huomasin kaiken maailman ilmaputkia ja piuhoja ja kaikkia ihmeellistä pneumatiikan näköstä vekotinta. Siinä rupes vähä tutisemaan, että kaasu ja imuläpät toimis jollai paineilmalla tai sähkösesti. Oli nimittäin muutama putki ja piuha mille pitäs löytää oikee paikka sitte kasaus vaihees :D nooh eiköhä ne oo jo vähä sen verta muokkaantunu, että kasaukses menevät lähes automaattisesti edes lähelle omaa paikkaansa, että päättelykyvyllä vaa paikalleen sit. (hope 4 it)

-Moottorihan on muuten poikittain, kerran on vetovammanen kyseessä. Ilman putsarit sun muut on jo otettu pois alta, mut kyllä sinne jotenki pääsee silti käsiks. Sitte ku oon saanu sen ajotuskotelon tosiaan pois siitä tieltä, niin pitäs vähä kattoo vaik tubesta, et kuinkaha ne ajotukset tulis merkkailla toho X30Xe:he. No siis joo, sehä voi tottakai olla iha samalla tavalla ku kaikissa muissaki, mutku ehän mä tiedä näistä vielä ku en oo ottanu selvää "VIELÄ" Jos pitäs veikata nytte, nii varmaan tussilla ajotusrattaaseen ja hihnaan vaa viiva, nii että osuu molempiin ja aksiloista ottaa kuvan, ja laittaa nii että yks kolmesta osuu aina sinne alaspäin. Mutta tosiaa tasan samoiten ku siinä kuvassa, minkä ottanu ennen ku lähteny purkaa niitä. Kuviaki voisin laitella tänne nii näkisitte kans vähä tarkemmi. Mut sitte joskus illemmal varmaa.

-Hox..Tää on siis mulle iha ensimmäinen auto, mille oon tekniikalle tehny muuta ku asentanu jonku kartio suodattimen putsarin tilalle xD Et elkää vihatko jos jotaki teen väärin. Sen takia ostin tän että puran vaikka atomeiks, ja haasteena itelle yritän kasata niin ettei lattialle jää muutaku ehkä pari rikkinäistä ruuvvia/pulttia. +++olis tietty jos menis päästöistäki. Tarvike katinki jo hommasin. Silläki olisin varmasti saanu kerran menemään läpi, mutta sitte joka katsastus maksais semmosen katti=99€+P-mittaus=30€+katsastus 50€, Ei hjuva.

Illalla päivitän niitä kuvia. Ja niin.. en siis kiellä neuvomasta, mutta jos vaikka Punisher jakso, tai joku muu jäi kesken, nii jatka se vaa eka loppuun. :thumbsup:

Jos joku kyselee jotain, yritän ehtiä kyllä vastaamaan. Ajoittain voi se olla aika rasvaista. Ainakin silloin vastaan kun oon tätä rojektia koneella päivittämässä. Mikäli tullut jotain edistystä. :peukku:
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja hukka »

Kysymys mitkäs siinä lapussa oli korkeella?
Olihan katti varmasti tarpeeksi kuuma?
Öljy ois mahdollisesti peräisin venttiili koppien tiivisteistä.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti »

Huomenna voin laittaa kuvan päästölapusta. Elikkäs koko iltapäivän oon yrittäny taistella sen muovisen jakohihnakopan kanssa, yrittäen saada sitä pois sieltä laturi/vesipumppu/ohjaustehostimen hihnarullien välistä. Jätin hommat kesken tältäpäivältä kun viimeinen torxipultti muklaantui kun olin jo edelisenä iltana sitä yhtäkoittanut vääntää. kaksi muuta sain irrotettua. Ois voinu Oppeli kyllä käyttää mielummin torxikärjellä avattavia, eikä hylsyillä. Katotaan mitä huomenna tapahtuu kun pursotin hylsyn väliin liimasilikoonia ja painoin pulttiin kiinni. Jos ei sekään auta niin sitten onkin probleema.

-Hukka. Mutta mitenkä se öljy sitten ilmaan sekoittuisi, jos venttiilinkopan välistä se öljy kannen ulkoseinää pitkin vain vaeltaa?

-Tosiaan jos ei tästä enää kalua saa, niin ei muuta kuin lohkoista puutarhatuolit ja kansista jonkinlainen koriste designi tuote keittiön pöydälle. Tämä korjaamis yritys on itselle vain harjoittelua.
Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti »

Katsoin yhden X30XE jakohihnavideon, missä juurikin käytettiin sellaista jaonajoitustyökalua. Jepp sellaset pitää kyllä hommata kuhan pääsee vaa tässä hommassa eteenpäin laturirattaan kuluneen pultin kanssa. En tiedä sitten mitä toimintoa se ratas toimittaa onko sitten ilmastointi,vaiko ohjaintehostin. Kyllä neki sitt löytää vaa ku ettii sen piirroksen niistä rullista.
-Aikasemmin sanoin, että vesipumppukin olisi siinä laturihihnan pyörittäjä rullastossa, mutta sehän onkin juurikin siiinä jakohihnajärjestelmässä.

Saako tänne kuvia liitettyä mistään? Ei vissiinkään, vai?
Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti »

No sitäkin pitää sitten kokeilla jos ei auta.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Älä sitten laita uusiksi venakopan tiivisteiksi mitään halvinta tiivistettä, vaan Victor Reinz tai Elring.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Jorsti kirjoitti: 10 Helmi 2019, 19:20 Huomenna voin laittaa kuvan päästölapusta. Elikkäs koko iltapäivän oon yrittäny taistella sen muovisen jakohihnakopan kanssa, yrittäen saada sitä pois sieltä laturi/vesipumppu/ohjaustehostimen hihnarullien välistä. Jätin hommat kesken tältäpäivältä kun viimeinen torxipultti muklaantui kun olin jo edelisenä iltana sitä yhtäkoittanut vääntää. kaksi muuta sain irrotettua. Ois voinu Oppeli kyllä käyttää mielummin torxikärjellä avattavia, eikä hylsyillä. Katotaan mitä huomenna tapahtuu kun pursotin hylsyn väliin liimasilikoonia ja painoin pulttiin kiinni. Jos ei sekään auta niin sitten onkin probleema.

-Hukka. Mutta mitenkä se öljy sitten ilmaan sekoittuisi, jos venttiilinkopan välistä se öljy kannen ulkoseinää pitkin vain vaeltaa?

-Tosiaan jos ei tästä enää kalua saa, niin ei muuta kuin lohkoista puutarhatuolit ja kansista jonkinlainen koriste designi tuote keittiön pöydälle. Tämä korjaamis yritys on itselle vain harjoittelua.
Oliko tulpanrei´issä öljyä?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Jakopäänsuojakopan irroittamiseksi riittää moniurahihnankiristimen ja vesipumpun siivapyörän irroitus.

Tässä ohessa sulle Vauxhallin V6-ohje, joka pätee tuohonkin moottoriin!

VauxV6engine.pdf
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti »

Oli ainaki yhessä tulpan röörissä öljyä. Ei auttanu eilen vielä pultin irroittamisen suhteen. Jotenkin sain naputeltua 7mm hylsyä sinne, mutta lokasuojapelti on nii äkkiä siinä vasaran iskun eessä, että pientä naputusliikettä vain sain naputeltua. Laitoin nyt pikaliimaa ja ohuen erkkateipin palan pultin kannan pintaan ja hylsy päälle yöksi ja naputin 8mm niin perälle kuin meni, se pyörähti aina ehkä jossain veikkaisin 3-5nm kohdalla niin sitä nyt seuraavaksi kokeilen, ja jos ei niin pitää mennä motonettiin kattelemaan sellasta putkipiikki hylsyä mitä on josku parivuotta ehkä sitte ekojakertoja mainostettu ostostvssä.
Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti »

No nyt löyty vastaus. Eli vastakierrehylsy 10mm puuilo 11,90€
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja hukka »

On monet lähtenyt temmillä lyömällä reunaan
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja ?! »

Aika hemmetin paljon saa polttaa öljyä jotta katsastuksessa mitattaviin päästöihin vaikuttaisi,siinä kohtaa savuaa jo merkittävästi.

Katti/pakoputki/lamda/imuvuoto alueella monesti syyt päästöongelmiin
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

^Meinasin kirjoittaa saman litanian heti aloitukseen, mutten jaksanut.

Lisätään tuohon listaan vielä jatkeeksi moottorin lämpöanturi.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja hukka »

Jorsti kirjoitti: 10 Helmi 2019, 19:20.

-Hukka. Mutta mitenkä se öljy sitten ilmaan sekoittuisi, jos venttiilinkopan välistä se öljy kannen ulkoseinää pitkin vain vaeltaa?
Niin ja kun nostin autoa ja katsoin öljypohjaa, niin aikamoinen facepalmi tuli siinä kohtaa. Jostakin voidellut kauttaaltaan koko moottorin alaosaston aivan märjäksi

Tarkoitin tohon
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti »

Nii joo niihän myös voisi. Tarkastin molemmat kannen kyljet enkä suurempaa märkiintymää sieltä löytänyt. Luulen sen vian nyt kyllä ratkenneen, tai vian ja vian, itessähän se vika oli silloin kun vähän aikaa sitten ehk noin 1kk unohdin öljyntäyttö korkin venakopan päällä laittaa öljynlisäyksen jälkeen kiinni ja ajoin niin joku 30km. :thumbsup: :lollis: Olin vaan unohtanu sen tapauksen.
Vastaa Viestiin