B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Jonteri
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Loka 2016, 22:13

B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Olen yrittänyt löytää syytä vaihteiston tökkimiseen. Jotenkin tuntuu, että kytkin ei irrota kunnolla. Eli kytkimen vaihtoa varmaan kokeiltava seuraavaksi. Eli neuvoja kytkimen vaihtoon kaipailisin, kun ei ole tuollaista aikaisemmin tullut tehtyä. Nosturi on käytössä ns. rajallisesti eli ei pysty jättämään autoa yön yli sinne, siksi kyselen etukäteen mitä tulisi olla valmiina ja mihin pitäisi varautua. Ja auto siis Omega B2 2.2 16v bensa.

-Mitään erityisesti huomioitavaa?
-Onko työsylinteriä aiheellista vaihtaa?
-Tarviiko pakoputki irroittaa, ja jos tarvii niin ei kai vaan siitä downpipen liitoksesta konehuoneen puolelta :roll:
-Tarviiko vauhtipyörän neulalaakeria vaihtaa? Jos tarvii niin vauhtipyörä kaiketi otettava irti ja uusittava pultit siihen?
- Mistä halvin kytkinsarja? Saksasta saisi 170€ posteineen Lukin kytkinsarjan sis. painelaakerin
-Pystyykö kytkimen ilmaamaan "jarruimurilla" eli paineilmatoimisella jarrujen ilmauslaitteella?
-Kytkimen keskitykseen työkalu vai meneekö silmämääräisesti?

Ja sitten vielä haluaisin kysyä, että kuinka paljon lisäkustannuksia/vaivaa aiheuttaisi jos tuonne laittaisi kiinteän vauhtiksen. Onko kellään kokemusta muokkauksesta, saatika siitä että miten sellainen toimii tuossa autossa, tuleeko ylimääräisiä tärinöitä yms. Ilmeisesti vaatii jonkin customholkin asetelman alle :roll:

Kiitos jo valmiiksi sille kuka vaivautuu näihin kysymyksiin vastaamaan.(Tod.näk Mandula :lol: )
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja mandula »

Moro :bye:

Tossa omasta projektista viimeisin päivitys kiinteän vauhtipyörän osalta: viewtopic.php?f=4&t=259961&start=15#p2372596

Tota kaksoismassavauhtista ei siis enää valmisteta, eikä sitä käytettynäkään kannata ostaa kun tuskin saa toimivaa. Kun se vauhtis on näkyvillä niin sitä ei pitäisi pystyä käsin kääntelemään siitä ulko-osasta. Jos sen jouset on lopussa niin sitä pystyy helposti kääntelemään ja se kolisee/lonksuu ääripäihinsä ihan kuuluvasti. Kannattaa silloin vaihtaa kiinteään, joka siis vaatii kiinteän vauhtipyörän, jousitetun kytkinlevyn, vakio paineasetelman, vakio työsylkkä+painelaakeri ja korotuspalan työsylinterin alle (riippuen kiinteän vauhtipyörän korkeudesta).

Ite on tullut auto pukeilla vaihdeltua hallin lattialla kytkintä/vaihteistoa. Sellainen parin tunnin (jos kaikki sujuu suunnitellusti) homma kun on tutuksi tullut. Nosturilla varmaan vähän nopeampi kun enemmän työskentelytilaa. Työsylinterin ilmaus varmaan se hankalin osuus jos vain kytkimen vaihtaa, jos modaa kiinteän vauhtipyörän niin vaihteiston kanssa pitää vähän aikaa nutaa että saa sen työsylinterin jalan purettua, siinä on jotkut lukkokantaruuvit jotka itse modasin talttapäälle sopiviksi rälläkällä..

Alla lähes oikeassa järjestyksessä vastauksia kyssäreihin:

- Pakoputken kattiosan oon irrottanut, eli pakosarjasta ja siitä seuraavasta mutkaosasta ennen vaimentimia irti. Saa tilaa irrotella vaihteiston pultit.
Muuta vittumaista siinä ei sitten olekkaan irrotella. Nykyään irtoaa toi putkikin helposti pakosarjasta kun pinnapultit siitä tais katketa jo aikoja sitten niin läpiporasin ja korvasin ne ihan 8.8 kuumasinkityillä pulteilla + muttereilla. Ei haittaa vaikka jumittaa kun ne saa sitten vääntämällä katki ja uudet helposti tilalle.
- Työsylinterin ja painelaakerin vaihtaisin samalla vaivalla jos ei tietoa millon vaihdettu viimeksi.
- Neulalaakeria itse en ole vaihtanut, sormella pyörittämällä tuntui olevan kunnossa.
- Amazonista olen kytkinsarjan tilannut, taisi olla tuota <200 e hintaluokkaa.
- Jos vauhtipyörää irrottelee niin pultit kannattaa vaihtaa, niitä myydään varaosana melkein joka paikassa. Kaksoismassapyörässä on sitten pitemmät pultit kuin yksimassaisessa, joskus tullut saatua lyhyet pultit kun en tajunnut tuota pituutta tarkistaa ennen tilausta.
- Jos työsylinteriä ei vaihda, niin ilmaus menee helposti vaikka tolla jarruimurilla. Jos vaihtaa niin siinä on vähän enemmän hommaa saada se työsylinteri ensin täyteen. Että kannattaa varata aikaa siihen hommaan jos alkaa ahdistamaan..
- Kytkimen keskitys on tullut tehtyä sekä silmällä(mitalla) että työkalulla, molemmat onnistui.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Jonteri
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Loka 2016, 22:13

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Kiitos kattavasta vastauksesta :) Paljonhan on hintaeroa suunnilleen että tekeekö kiinteällä vauhtiksella rempan vai jättää sen kaksoismassan vaan sinne. Asetelman hinta erikseen tuottaa ainakin oman lisähintansa, en nimittäin ole löytäny sellaista alle 170€ erikseen.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja mandula »

Normaaliin kytkimenvaihtoon verrattuna lisähintaa tulee:

kiinteä vauhtis - itse taisin maksaa 40 e ebayn kautta
jousitettu kytkinlevy - motonetistä 120 e, käytettyjä saa varmaan myös halvalla
korokepala ~45 e

Eli joku 200 e taitaa tulla lisähintaa jos ei kytkinlevyä löydy edullisemmin. Tuosta jää sitten se vakio kytkinlevy käyttämättä niin siitähän kai jonkun kympin saa takaisin kun myy eteenpäin tarpeettomana.


Mutta jos jätät kaksoismassan vaihtamatta ja se jo lonksuu käsin kääntelemällä, niin siellä ei sitten ole mitään joustoa enää kytkimessä ja se hakkaa ennenpitkää vaihteiston ja perän väljäksi. Kokemusta on..

Tuo löysä kaksoismassavauhtis muuten myös aiheuttaa jurinaa, toiseen ketjuun viitaten.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Jonteri
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Loka 2016, 22:13

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Satuin muuten bongaamaan yhdestä ketjusta, että A Omegan kiinteä vauhtis olisi sellainen ettei tarvisi sitä korokekakkaraa työsylinterin alle?
Jonteri
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Loka 2016, 22:13

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Nyt sai vielä varmuutta, että kytkin ei irroita. Kaveri ehdotti, että vaihteisto kun menee "jumiin" kun auto on vapaalla niin polkaisee kaasua sen verran että kierrokset nousee 3000. Ja kappas, vaihteisto toimii täysin normaalisti eli kytkin irtoaa kun antaa vähän kierroksia vauhtipyörälle.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja mandula »

Koita saada kytkin kuntoon, eihän sitä tiedä vaikka jurinat/huminat tulisikin sieltä.

Noista vauhtipyörien mitoista en itse saanut oikein mitään infoa kun koitin etsiskellä aikanaan, mutta jokin hämärä samansuuntainen muistikuva oli tuosta A Omegan vauhtiksen sopivuudesta/paksuudesta.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Jonteri
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Loka 2016, 22:13

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Kysäsempä vielä yhden jutun, anteeksi kun vaivaan sinua mutta olet ainut tiedon lähde koko operaatiolle :lol:

Olit tuossa yhdessä ketjussa maininnut näin: "Ja tuolta linkkaamastasi ketjusta päätellen tuohon sitten kävisi vaikkapa A Omegan jousitettu kytkinlevy ja B Omegan vakio asetelma." Onko sinulla mitään tietoa eri asetelmien sopivuudesta tuohon B Omegaan? Meinasin tuota A Omegan asetelmaa tuohon, mutta tuleeko joku asia heti mieleen minkä takia ei toimisi? Säästäisi 200€ rahaa kun ostaisi ainoastaan A Omegan kytkinsarjan. Kun Lukin valmistamalla A Omegan kytkinsarjalla hintaa vain 90€, niin olisi enemmän kuin kätevää jos siitä kävisi asetelma suoraan tuohon B2:seen. Vauhtipyörä löytyi juuri projektiin, mutta muista osista täytyisi vielä saada varmuutta. Ihme, että tästä konversiosta ei löydy enempää tietoa ja eri osakokonaisuuksia.

Muuttuiko auton käytös kuinka paljon kiinteä vs. kaksoismassa? Hävisikö alaväännön tuntua merkittävästi, tuleeko tärinöitä ohjaamon puolelle yms. vaikuttiko ajomukavuuteen kokonaisuudessaan mitenkään negatiivisesti.
Jonteri
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Loka 2016, 22:13

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Ja onko sinulla muistissa koko paketin paksuutta? Eli siis vauhtipyörän, kytkinlevyn ja painelevyn yhteen laskettu paksuus? Eikös se ole se mikä määrittää että osat sopivat sinne? Saisin sitten itse mitattua osat saatuani ne pöydällä purkamatta mitään.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja mandula »

Asetelmista:
- Muistaakseni sillä noita aikanaan kyselin, ettei olisi mitään korotusrenkaita tarvinnut työsylinterin alle asennella, eli olisi bolt-on homma. En mitään varmaa tietoa saanut asiasta muuta kuin että vakioasetelma kävisi varmasti mietinnässä olevaan vauhtipyörään.

Auton käytös:
- Oma kiinteä vauhtipyörähän on mallia 2x kevyempi kuin vakio kaksoismassa, eli moottori piristyi huomattavasti. Kierroksia ottaa nopeammin ja on muutenkin nopeampi reagoimaan (tämän huomaa varsinkin talvella ;) ).
- Voimansiirrosta huomasin tulevan vähän jurinaa/murinaa läpi, mutta voi johtua osaltaan uretaanipuslista jotka löytyy aika lailla joka paikasta nyt. Ei häiritse, oli oikeastaan sellainen äijämäinen positiivinen yllätys :D .
- Alavääntöä löytyy edelleen, mutta alkaa kyllä täristämään voimakkaasti tietyn rajan alapuolelle mentäessä. Kaksoismassallahan pystyi ilman tärinöitä jurruuttamaan vaikka 800 rpm kaupunkinopeuksilla. Nyt ei viitsi (nopeudesta riippuen) alle 1400 rpm laskea kierroksia. 1. ja 2. vaihteilla tosin pystyy edelleen ruhkissa hyödyntämään alavääntöä kun antaa rullata tyhjäkäynnillä niin ei tarvitse kaasuun koskea ollenkaan ja pysyy jonon mukana mukavasti.
- Liikkeellelähdöt on nyt helpompia, kun kytkin toimii loogisesti. Kaksoismassalla joutui joka kerta hakemaan että missä kohtaa alkaa ottamaan kiinni ja kokemattomalla auto helposti sammui. Saattoi toki johtua siitäkin, että kaksoismassa oli menettänyt jo ominaisuutensa.
- Ainoa miinus on tuo, että joutuu nyt vaihtamaan aikaisemmin pienemmälle vaihteelle. Kokonaisuutena kuitenkin kytkimen ja moottorin käytös nostaa homman plussalle.

Paketin paksuus:
- Mulla on tallilla vanha kaksoismassavauhtis sekä vanha vakioasetelma, eli voin sen paketin paksuuden käydä mittailemassa seuraavan kerran kun siellä päin pyörin.
- Muutahan tuossa ei tosiaan tarvitse huomioida, kuin että kytkinlevy mahtuu pyörimään vauhtipyörän ja painelevyn välissä (jos tekee eri malleja yhdistelemällä) ja että siinä on 14 hampainen reikä. Paketin paksuus sitten määrää sen, tarviiko siihen mitään välilevyä työsylkän alle. Jotkut on myös naittaneet kaksi painelaakeria päällekkäin tai sitten työsylkän ja painelaakerin väliin välilevyä.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Jonteri
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Loka 2016, 22:13

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Sama napaprofiili ja 14 hampainen reikä on ainakin A omegassa. Kytkinlevyn halkaisija 1,2cm pienempi, se tuskin haittaa mitään koska eikös sen pitäisi vastata sitä tulevaa vauhtipyörää?
Jonteri
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 60
Liittynyt: 23 Loka 2016, 22:13

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Ja voikohan esim. asetelman keskireikä olla sen verran suurempi/pienempi että ei tulisikaan enään sopivasti B-omegan painelaakeria vasten?
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

mandula kirjoitti: 09 Marras 2018, 08:07
Tota kaksoismassavauhtista ei siis enää valmisteta, eikä sitä käytettynäkään kannata ostaa kun tuskin saa toimivaa. Kun se vauhtis on näkyvillä niin sitä ei pitäisi pystyä käsin kääntelemään siitä ulko-osasta. Jos sen jouset on lopussa niin sitä pystyy helposti kääntelemään ja se kolisee/lonksuu ääripäihinsä ihan kuuluvasti. Kannattaa silloin vaihtaa kiinteään, joka siis vaatii kiinteän vauhtipyörän, jousitetun kytkinlevyn, vakio paineasetelman, vakio työsylkkä+painelaakeri ja korotuspalan työsylinterin alle (riippuen kiinteän vauhtipyörän korkeudesta).
Kyllä uusikin kaksoismassavauhtis liikkuu ihan kevyesti käsivoimin siitä uloimmasta osasta. Tai ainakin 2.8 Turbo C Vectran vauhtista pystyy kääntelemään käsin ilman voiman käyttöä.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja mandula »

Tuskin niin kevyesti, että käsin pystyt sitä lonksuttelemaan ääriasentoihinsa?
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: B Omega kytkimen vaihto ja ehkä kiinteä vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Ihan kevyesti yhdellä kädellä liikkuu muutaman sentin. Kyseessä siis uusi vauhtis.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Vastaa Viestiin