LET koneiden viritys

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

madi kirjoitti: 22 Loka 2018, 15:06 Kannattaa vaihtaa heti ja ajoittaa niitä vähän enemmän auki ykk:ssa imu 1.2mm ja pako 0.8mm
Tulee varmana huomattavasti hengittävämpi moottori
Sit se boksi vaihtaa bolt-on kdfi siihen
Eli kannattaa vaihtaa molemmat nokat?
Tuo mun ahdin on melko pienellä pakopuolella.
Tuommonen ecu onkin vallan fixus oloinen,merkkikohtainen mega?

Tosin en tiä kannattaako tuohon tuommosta sijoittaa kun tarkoitus tehdä tekniikka kokonaan uusiksi ens syksynä ja nykyisellä belittää kyllä hemmetin hyvin.Tietysti jos nyky setillä pääsee naulaamaan niiin aika halpa tuommonen ecu tietysti verrattuna mottiremppaan.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Jonkin aikaa tässä pohtinut Ja ajattelin hommata tuon kdfi:n ecun tässä ens talven aikana.
Liekkö kellään tuosta lettiläisen versiosta kokemusta xehen tarkotettuja sarjoja pari tullut vastaan ja ainakin ne tuntuu olleen toimivia kapistuksia.
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 750
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja export »

Kokeilun vuoksi laitoin kdfi plug&play poksin c20letiin. No ei se ihan plug & play ollut. Virransyöttö meni uusiksi. Sen jälkeen kyllä hörähti heti käyntiin. Oma sisäinen laajakaista ohjain toimi jostain syystä niin hitaasti että laitoin erillisen lambda-ohjaimen. Map anturi vaihdettiin purkin sisälle, jakaja pois käytöstä ja vag-puolat hukkakipinänä, fleksi-fuel anturi myös laitettiin ja jotain tämän tämmöistä. Kdfi erilliset liitinpinnit on aika hanurista. Säädetty omassa dynossa niin pelittää ihan hyvin normiajossakin, hieman isommalla ahtimella n. 320hv pyöräteho 98 polttoaineella.

Megan piraattiversiohan tuo käytännössä on. Ohjeistus on surkea, varsinkin kun ohjeen mukainen liitinkamman kytkentä ei pitäny paikkaansa.

Jos ei tiedä paremmasta niin silloin tuo on ihan ok.
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

^Siellähän oli ihan käytännön kokemuksia,hyvä.
Kaverilla tuommonen e36 bemmissä ja sillä ainakin pelittänyt ihan jees.
Itselle jättäisin jakajankin paikoilleen jos tuommosen nyt hommaisi,seuraavaan tekniikka versioon sitten enempi panostaa.

Mutta joo halpa ja helppo tuo on,eli ei se varmastikkaan ole paras.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja madi »

Sehän on käytännössä MS2 tuo boksi hyvä esim E85 muutokseen saa kaikki säädettyä
Kaikissa pemareissa missä tiedän että on tuommoinen pelaa kuin se kuuluisa jos säädöt kunnossa
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Morjenz
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Morjenz »

Kustannustehokkain tapa moottorinohjausmuutokseen on hommata esim. ATEcu v3. Itse toteutin muutoksen niin, että hommasin yhden alkuperäisen moottorinohjainlaitteen josta purin liittimen irti ja tein välijohdon ATEcun ja tämän puretun liittimen välille. Näin pystyi helposti hyödyntämään auton alkuperäistä johtosarjaa ja auton pystyy palauttamaan nopeasti takaisin vakioksi. Ainoat lisävedot tuli puolalle (halusin käyttää VW-hukkakipinäpuolaa) ja imuilmanlämpöanturille.

ATEcussa itsessään hyvä muuntopiiri pyörintänopeustiedolle, joten alkuperäiset anturointitiedot pelaavat ja ohjainlaitteessa itsessään on pätevä autokäyttöön soveltuva liitin sekä sisäiset releet ja varokkeet.

Asennuksesta saa siistin ja helposti poispurettavan.
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja madi »

Tuo kdfi on suoraan alkuperäiseen liittimeen
Samanlainen boksi kuin alkuperäinenki pemareissa toiminut ihan suoraan vaan ajoon säädöt tietenki koneen ominaisuuksien mukaan
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

Kokeillaanpa täältä onnea:
Kytkin vakio let potero vauhtipyörään bolt on,onko semmoista?

Vakio käytetyllä asetelmalla ja uudella levyllä rupeaa lipsumaan 430nm kohdalla isolla vaihteella,eli vähän pitävämpi sais olla.

Mahtuuko m3 228mm sre asetelma pikkugetragin koppaan?
Onko kokemuksia vaijjeri välitteisellä kytkimellä kuinka raskas käyttöinen on tuommonen asetelma?

Tuo saakelin aurinko rupeaa paistamaan niin kait sitä kesäautoakin pitäis päivitellä.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Tuo sopii poteropyörään bolt-on:

Kuva

Mulla on toi A Vectrassa ja kaverina 5 lapanen 228mm jousittamaton sintteri, kestää karkeesti 650-700nm etuvedossa slikseillä.

Ojennus mittasi penkissä jonku 480nm väännön keston tuolla paketilla mutta käytössä kestää kyllä enemmän.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

^hyvä homma,kiitos tiedosta :thumbsup:

Menin vaan hätäpäissäni jo ostamaan tuommosen bmw m3 sre -618 loppuisen asetelman, kun sattui justiin tulemaan tarjolle.

Kattoo nyt kuinka paljon vaatii sovitusta,että ostaisko vielä kuitenkin tuommoisen suoraan sopivan.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Eipä kestä.

Yksi Virolainen Opel harrastaja kyseli mun kytkimestä viime kesänä mutta päätyi sitten tuohon 618 asetelmaan, vauhtipyörä vaati kuulemma pikkumodin mutta sai sopimaan. Tuollaista olivat mittailleet: "Opel one has about 500kg of pressure while one from bmw has 1100kg"

Sitä en tiedä onko tuota sovitettu pottapyörään vai sileään malliin.

Mulla on Ojennuksen VP mutta se on tehty poteromallin pohjalta koska ehdin nuo muut kytkinromut aikanaan ostamaan tuohon poteropyörään ennen VP:n hankintaa.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
iHenkkaZ
OCF Member 2021
Viestit: 5260
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Merijärvi

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja iHenkkaZ »

?! kirjoitti: 16 Helmi 2019, 16:39 ^hyvä homma,kiitos tiedosta :thumbsup:

Menin vaan hätäpäissäni jo ostamaan tuommosen bmw m3 sre -618 loppuisen asetelman, kun sattui justiin tulemaan tarjolle.

Kattoo nyt kuinka paljon vaatii sovitusta,että ostaisko vielä kuitenkin tuommoisen suoraan sopivan.
vois mennä helpohkosti siihen tasasenmallin vauhtipyörään, laita samalla nestekytkin :ruoska:
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp

Museoinnilta pelastetut :ruoska: Powered by BMW
Avatar
Ami5
OCF Member 2016
Viestit: 67
Liittynyt: 04 Heinä 2005, 15:49
Paikkakunta: Raahe

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Ami5 »

Näyttäs vahvasti siltä että oma 5 vuoden projekti valimistuu kesäksi ajoon :D Mitäs tulppia porukka on käyttäny nykyään? Megaruutan ja suorasytkän kaveriksi pitäs löytää hyvät tulpat
Calibra c20let gt3071r
Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 750
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja export »

4€ bcpr7es toimii
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
topeka
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 20 Marras 2011, 15:13
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja topeka »

Käykö uudemman mallinen nokan asentotunnistin jakajamalliseen C20LET koneeseen? Vai millaisia ratkaisuja tuon tilalle on tehty? Tarkoitus muuttaa suorasytkäksi.
Opel Calibra Turbo 4x4 1993
Vastaa Viestiin