V6 koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
hawso
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Joulu 2013, 18:03

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja hawso »

Juho M-P kirjoitti: 14 Elo 2018, 10:33 XE ja LET koneiden vauhtipyörä käy
Käykö siis muistakin kun 3l? Z20let ym?
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Sämä »

hawso kirjoitti: 15 Elo 2018, 18:58
Juho M-P kirjoitti: 14 Elo 2018, 10:33 XE ja LET koneiden vauhtipyörä käy
Käykö siis muistakin kun 3l? Z20let ym?
Ei käy z20let, se on 6 pulttisella jaolla.

C20XE ja C20LET on 8 pulttisella jaolla. Mutta jos kevyempää etsit niin vanhempi C20XE littana koska uudemmissa XEssä ja LET:ssä on poteropyörät vakiona jollei ole vaihdettu ohkasempaan.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
hawso
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Joulu 2013, 18:03

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja hawso »

vecculi92 kirjoitti: 16 Kesä 2018, 21:05 Ei nyt ehkä varsinaisesti tänne kuulu mutta tarviiko joku 5.2kg vauhtipyörää?


Minä tarviin mv6 omegaan!
vecculi92
'Senator'
'Senator'
Viestit: 735
Liittynyt: 18 Maalis 2006, 19:49
Paikkakunta: rauma

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja vecculi92 »

hawso kirjoitti: 25 Elo 2018, 02:44
vecculi92 kirjoitti: 16 Kesä 2018, 21:05 Ei nyt ehkä varsinaisesti tänne kuulu mutta tarviiko joku 5.2kg vauhtipyörää?


Minä tarviin mv6 omegaan!
Ehti mennä jo
A20dth insignia vm-14 4x4
Z28nel vectra c vm-07
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja @@po »

Vapari x30xe, vakiokanget vai h-profiili? Vaparissa ehkä turhat mutta jos tekis kerralla hyvän?
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Riippuu vamaan vähän kokoonpanosta, jos on jotain kevyttä viritystä tulossa niin vakioilla pärjää ihan hyvin. Laakerit kyllä kannattaa uusia.
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja @@po »

Pultit, laakerit ja männänrenkaat menee uusiksi tietenkin. Tarkotus kasata vaan ihan 4xA nokka yms perus bolt on romut. Ajotapa on vaan aika sporttinen ja mitä oon asiaa tutkinu ni 3 litrasen kanget olis heikommat kun 2.5 :roll: H-kankisetti toki on 600€ mutta nälkä kasvaa syödessä ja tiedä sitten mitä sitä tulee..
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Riippuu aika paljon maksimikierroksista.

Jos menee yli 100hv/Litra niin sitte H Kanget. Ei muuten.kunnontasapainotus riittää ja hyvät öljyt
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Timonen »

@@po kirjoitti: 26 Syys 2018, 11:33 Pultit, laakerit ja männänrenkaat menee uusiksi tietenkin. Tarkotus kasata vaan ihan 4xA nokka yms perus bolt on romut. Ajotapa on vaan aika sporttinen ja mitä oon asiaa tutkinu ni 3 litrasen kanget olis heikommat kun 2.5 :roll: H-kankisetti toki on 600€ mutta nälkä kasvaa syödessä ja tiedä sitten mitä sitä tulee..
Eikös paras nokkasetti ollut (X30XE) G-nokat imuiksi ja pakonokiksi (X25XE) F-nokat?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Järkiliitto?
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Heinä 2014, 00:24

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Järkiliitto? »

Mittasin nuo kanget, 14 mm oli paksuus. Volvon turbon kiertokanget on 13 mm ja kestävät 150-200 hepan litratehoja. Jos materiaali lähellekään samaa laatua niin aika vahvat. Itse vain tasapainotin ne ja pidän peukun pystyssä.

Hyllyssä olisi vielä ylimääräisenä yksi sarja bemarin M3 Mäntiä, omaan laitoin sellaiset. Kevyemmät ja kestävät, tapista männän päälle alle millin lisää. Eli puristusta lisää tai sitten palotilaa mahdollista muokata.
Omasta otettiin vielä vähän lohkosta tasoa pois lisäksi, puristukset nyt 12,5.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

@@po kirjoitti: 25 Syys 2018, 15:17 Vapari x30xe, vakiokanget vai h-profiili? Vaparissa ehkä turhat mutta jos tekis kerralla hyvän?
Opelissa vakiokiertokanget kyllä kestää ihan kaiken minkä vaparina saat ulos,ihan sama mitenkä käytät.

Jos tarkoitus kierrättää yli 7krpm jatkuvasti niin painotukseen kaikki pyörivät ja arp pultit.
Tosin jos vakio nokat/imari niin ei yli vakio rajoittajan ole mitään järkeä pyörittää kun ei tehokaan tehtaan vakiosta juuri poikkea.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Nieppe
OCF Member 2020
Viestit: 394
Liittynyt: 01 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Nieppe »

Nyt on sitten noi omat 2.5 kannet avarrettu ja koneistamolla. Laitetaan uudet imu ohjurit, käydään seetit ja venttiilit läpi, plaanataan ja mitataan paljonko virtaa 10mm nostolla. Tarkoitus olis kokeilla 3.0 imu ja 2.5 xei pakonokilla. Osaako joku sanoo mitä eroo on noilla imu ja pakonokilla, ku päälleppäin näyttää ihan samalta ainaki noi xei nokat?

Laitetut 3.0 kannet olis sit myynnissä jos jollain tarvetta. ja alumiiniset venakopat.

Nyt kun kannet on irti,ni olisko jotain tsekattavaa ennen kasausta, esim. öljynlauhdutin?
Ja onko kaikki vaihtanu noi kannenpultit? ei ne ny kalliit oo, mut mitä vaihtaa jos turhaa?
Tosta kun noi venttiilit oli vääränä, ni meinasin heittää uudet kiertokangen laakerit, kun ei varmaks tiedä onko ne kärsiny..

Ihan mielenkiinnosta käyn vielä ton kans penkissä,ni näkee mitä toi kansien kuopiminen vaikutti :roll: :lol:
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Kannenpultit on VENYVIÄ pultteja ja ne pitää vaihtaa!
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4672
Liittynyt: 08 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: LPR

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Johnny »

Aikaa on jo sen verran että en enää sata varmaksi voi sanoo mutta kun joskus noita selvittelin niin 2.5 xei nokista imunokat ovat samat kuin 3.0 ja pakonokat samat kuin normaalin 2.5xe. 3.0 imunokissa on nostoa vähän enemmän, oliko nyt 1mm.
Johnny, la gente esta muy loca.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: V6 koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Johnny kirjoitti: 31 Loka 2018, 10:19 Aikaa on jo sen verran että en enää sata varmaksi voi sanoo mutta kun joskus noita selvittelin niin 2.5 xei nokista imunokat ovat samat kuin 3.0 ja pakonokat samat kuin normaalin 2.5xe. 3.0 imunokissa on nostoa vähän enemmän, oliko nyt 1mm.
Ainakin X25XE-imunokissa nosto on 9,0mm ja X30XE-imunokissa 10,0mm.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vastaa Viestiin