Vuonna 2000 mun -85 1,3S alko tuntua luumulta, ostettiin Saksasta kylkikolaroitu -89 GSi 16V, lievästi kutiteltuna versiona.
Vaihdettiin tekniikka, eli kone apulaitteineen, vaihteisto, kytkin, etu- ja taka-akselit jarruineen ja tuentoineen, takaluukun kansi, etusäleikkö ja etuistuimet. Prosentit kolahti 48,4%:iin...
Aluks meinattiin laittaa mittaristoa jne mutta ei tarvinnut!
No tokihan pakoputki jne vaihdettiin myös. Ja konepelti GSi:n peltiin, joka tosin vaihdetaan ennen leimaa vakiopeltiin
Tuossa hiljan sain ylinopeussakot ja sinivuokko katsoi otetta ja sai oikein tavata siitä mitä autossa on kiinni. Ei onneks ruvennu katsomaan tarkemmin autoa, tais mennä pasmat sekaisin sen otteen kanssa. Täytyy myöntää että meinas recaro kastua kuskin puolelta!
No hyvin kukkuu silti, nyt 168 hv, 0-100 km/h n.7,5s, huiput mittarin mukaan just 220 km/h.
Mutta täytyy todeta, että työ oli vaivan arvoinen. Vanha kosla sai taas monta vuotta lisää elinaikaa ainakin minun taloudessani!