Vectra C z22yh katalysaattori
Re: Vectra C z22yh katalysaattori
On edessä pakosarjan/katin vaihto. onko kokemuspohjaista tietoa vaikuttaako egr:n aukon tukkuminen pakosarjasta vikavalon palamiseen, tai muuten moottorin toimintaa heikentävästi. Tuntus että olis järkevintä tukkia kanava mahdollisimman läheltä palosarjaa. Vaikuttaako egr:n tulpaaminen esim. moottorin lämpenemis nopeuteen. Kaikenlainen aiheesen liittyvä tieto tervetullutta.
Re: Vectra C z22yh katalysaattori
Eikös noista tulpat EGR ihan Opelin omalla softapäivityksellä? Vai muistanko ihan väärin?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Vectra C z22yh katalysaattori
Niin, ajatukseni olikin että tosiaan estettäisiin pakokaasujen pääsy takaisin imupuolelle sotkeman toimintaa. Softaamalla kyllä saadaan egr toimimattomaksi, mutta se että pakokaasut eivät vuoda imupuolelle on taas ihan eri asia, varsinkin vapaastihengittävässä koneessa on imusatjassa tosiaan imua jatkuvasti ja vuotava egr venttiili ei juurikaan todellisuudessa ole tulppana.
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Vectra C z22yh katalysaattori
Katalysaattorin voi korvata. Vaimon autossa on ollut männä vuosina hiipumaan päin katalysaattorin teho. Koska auto on vanha ja ei ole kovin arvokas, en nähnyt järkeväksi ostaa uutta pakosarjaa.
Sain joskus käyttämättömän kisakatalysaattorin ja se on lojunut hyllyssä jo vuosia. Kampesin itseni Vectran alle ja tutkin asiaa. Se pakosarjalta tulevan käyrän jälkeen poikki, lyhempi joustoelementti putkeen ja katti laippojen väliin jouston jatkeeksi. Loppu putkea katkaisin parikymmentä senttiä ja laitoin sisäkkäsillä putkilla liitoksen (en viitsinyt hitsata putkea auton alla tai irrottaa takaputkea). Klemmareilla päällekkäiset putket kireälle ja tein keskikiinnikesakaran (joka lähti lyhennyksessä menemään) uusiksi siten, että sekin on putkiklemmarilla putkella.
Ja avot, kerralla leimaan. Katsastusmies kehui päästöjä ja asennusta
Kunhan on sopivan kokoinen metallikatti, niin toimii kyllä.
Sain joskus käyttämättömän kisakatalysaattorin ja se on lojunut hyllyssä jo vuosia. Kampesin itseni Vectran alle ja tutkin asiaa. Se pakosarjalta tulevan käyrän jälkeen poikki, lyhempi joustoelementti putkeen ja katti laippojen väliin jouston jatkeeksi. Loppu putkea katkaisin parikymmentä senttiä ja laitoin sisäkkäsillä putkilla liitoksen (en viitsinyt hitsata putkea auton alla tai irrottaa takaputkea). Klemmareilla päällekkäiset putket kireälle ja tein keskikiinnikesakaran (joka lähti lyhennyksessä menemään) uusiksi siten, että sekin on putkiklemmarilla putkella.
Ja avot, kerralla leimaan. Katsastusmies kehui päästöjä ja asennusta
Kunhan on sopivan kokoinen metallikatti, niin toimii kyllä.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-