B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Avatar
AMP
'Senator'
'Senator'
Viestit: 954
Liittynyt: 17 Maalis 2005, 22:08
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja AMP »

Ei sitä matkustajan tyynyä tarvii irrottaa kennon vaihtoon, sitä suojaläppää vaan raottaa että saa hanskalokeron pois.
Omega A, Fiesta VI 1.4 TDCi, Passat 3C5 1.9TDI, Corolla KE70, Sitikka C2, Portteri T4 2.5TDI
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula »

Mutta sisätuulettimen moottorin vaihdossa se turvatyyny kuitenkin ilmeisesti pitää irrotella.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
AMP
'Senator'
'Senator'
Viestit: 954
Liittynyt: 17 Maalis 2005, 22:08
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja AMP »

Jaa-a, tuosta en tiedä kun en ole puhallinta tarvinnut vaihtaa.
Tässä jotain juttua: viewtopic.php?f=10&t=63300&start=15
Omega A, Fiesta VI 1.4 TDCi, Passat 3C5 1.9TDI, Corolla KE70, Sitikka C2, Portteri T4 2.5TDI
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula »

Kiitoksia, alkaa näin paperilla olemaan aika selvää kauraa puhaltimen ja kennon vaihto.
Kerralla kun vaihtaa niin luulisi olevan ainakin tarpeeksi tilaa työskennellä ja pääsee seuraavatkin 315 tkm lämpimässä hytissä oleskelemaan -(z)-
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Helpointa olisi laittaa alkuperäisen kokoinen kenno. Sen mahdollisesti pienemmän kennon tiivistämisessä kannattaa olla huolellinen. Muuten puhaltaa kylmää kennon ohi. Veikkaan, että Motonetissa olisi Nissensin kenno myynnissä. Tässä topicissa on kirjoittettu, että senkin saa toimimaan oikein hyvin, kun tiivistää oikein.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula »

Juu samaa lueskelin. Tiivistäminen kyllä onnistunee kun varaa tarpeeksi materiaaleja ja aikaa ja käyttää vanhaa kennoa mallina että saa oikean kokoisen paketin tehtyä.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula »

Nissensin ne sieltä Motonetistä kaivo esille.
Näytti paketista päätellen olleen keskusvarastossa jostain 80-luvulta asti ja yhdestä kohtaa oli jäähdytysrivat lytyssä ulkoreunasta (peukalonpään kokonen lytty), mutta ei näkynyt reikiä missää niin otin mukaan.

Ostin kaiken näköstä teippiä, liimaa ja tiivistettä sekä yhden levyn sentin paksusta liimapintaista pehmeää äänieristysmattoa. Tuon maton varmaan saa mukavasti kietastua kennon ulkoreunojen ympäri että saa oikean kokoisen paketin aikaan. Ensi lauantai varattu rempalle jossa vaihtuu kenno ja tuuletinmoottori sekä samalla perushuolto konetilan puolella.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ei muuta kuin lycka till asennukseen. Toivottavasti saat tiiviiksi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja jtg »

peksinen kirjoitti: EDIT
Mitenkä tuo Valeon koko verrattuna alkuperäiseen? Onko valeon (250x182x42mm) koko lähinnä alkuperäistä? Kun kaikki muut vaihtoehdot ovat 239x159x42mm ja saksasta löytyi myös 47mm paksuna??
"Vähän" myöhässä tulee tämä vastaus ,mutta jos siitä olisi jollekkin hyötyä.Valeo on täysin samankokoinen kuin alkuperäinen kenno,joka on myös valeon valmistama.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula »

Homma hoidettu, about 6 tuntia meni lämppärikennon, puhaltimen moottorin ja auton moottorin perushuollon kanssa.

Oli varsin helppo homma, vaikein oli tuo leikkailu ja takasin liimaus.

Nissensin kenno oli saman kokonen kuin alkuperänen, pelkästään se pääty jossa vesikiertoputket tekee lenkin oli erilainen.
Siihen piti soveltaa originaalista tiivisteestä reunat ja liimata keskusta Nissensissä olleesta päätypalasta.

Koppi ei ole mun omistusaikana ollut noin kuuma, vaikka ilmaa tuntu lämpömittarin mukaan olevan vielä järjestelmässä, eli tiivistys tuntu onnistuvan. Joka suuttimesta hönkii yhtä kuumaa.

Ainoa vituttava asia on puhallinmoottorista tuleva vinkuna. Irrallaan ei ääntänyt, mutta paikoillaan ollessa tuntuu, että siivekkeet hinkkaa johonkin ja kuuluu sellanen kitisevä/inisevä ääni.
Toivottavasti tuo hioutuu käytössä niin että ääni lakkaa. Jos ei, niin on ehkä 30 min homma irrotella moottori ja koittaa saada ääni katoamaan.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että nyt lämmintä piisaa :thumbsup: Hyvä tieto myös tuosta kennosta.
Puhaltimessa voi vinkua myös laakeri , jos on ollut pitkään varastoituna tai roottoriin osuvat hiilet.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula »

Irrallaan koitin moottoria kun olin sen vanhan tilalle vaihtanut (vanha pyöri kun anto sähköä mutta pysähtyi heti kun katkas virran), uusi jäi useaksi sekunniksi pyörimään eikä pitänyt mitään ylimäärästä ääntä.

Ääni alkoi siis vasta kun sen poteroonsa asensin autoon.

Veikkaan, että ropelli on vähän liian pitkällä/pitkä, jolloin hinkkaa siihen suodattimen edessä olevaan seinämään. Olisiko muistaakseni tässä ketjussa jollain ollut samaa ongelmaa..

Ääni oli alussa erittäin kova, pidin jonkin aikaa täydellä puhalluksella niin jossain välissä ääni hävisi, mutta tuli takaisin kun pisti pienemmälle nopeudelle.

Kotimatkalla ääni ei enää kuulunut ajomelun ja radion yli, mutta pysähdyksissä se vielä pienellä pihalluksella johonkin raapii. Ehkä se tuosta hioutuu käytössä..
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Saattaa olla , että hioutuu, mutta tuo n. 30 minuutin työ ei ole iso työ tilanteen korjaamiseksi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja mandula »

Ei olekkaan, se ajan järjestäminen vaan on hankalaa niin siksi odottelen että miten tilanne kehittyy :P

Ei sitä ääntä kyllä kuuntele viikkoa pidempään, eli kyllä se aika saattaa nopeastikkin järjestyä. Ihmetytti kyllä se saksalaisen insinöörin älynväläys laittaa yksi ruuvi moottorista sinne 5 cm rakoon, että sitä piti irtokärjen ja nokkapihtien kanssa ruuvailla. 5 cm alaspäin ruuvin paikkaa siirtämällä irrotustyö olisi varmaan 20% nopeampi :bonk:
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Omega lämppärinkennon vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Ymmärrän. Silloin odottelu on tiestysti se mieluisampi vaihtoehto. Hankalassa paikassa olevan ruuvin saa helpommin paikalleen ns. rapulameisselin avulla... ruuvimeisselissä on pidikkeet , jotka pitävät ruuvia meisselin kärjessä kiinni.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin