Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
jeepmaan
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 23 Syys 2012, 18:18
Paikkakunta: nastola

Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja jeepmaan »

No niin.Kulkineesta luettiin vikakoodit ja saatiin koodit 31 Encine RPM signal (crankshahft sensor no signal) ja koodi 39 Oxygen sensor voltage high. Tilasin sitten uudet sensorit saksasta.Kampiakselin asentotunnistimen ja labdan. vaihdoin ne,mutta tilanne on edelleen sama.Samat vikakoodit31 ja 39 tulee,vaikka vikakoodit on nollattu pariinkin kertaan.Nollauksen jälkeen vikavalo ei hetkeen pala,mutta syttyy siitten muutaman kilometrin ajon jälkeen.Ainakin tuo kampiakselin asentotunnistin toimii.Kun otin sen liittimen irti moottori sammui. Huomattakoon,että autohan pelaa täysin moitteetta vaikka vikavalo palaa koko ajan. Onko tässä mitään tehtävissä? vai teippaanko vaan vikavalon umpeen :) Saa heittää kommenttia.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Joissakin ecuissa tuo 31 tulee aina kun lukee koodit moottori sammutettuna, Ei signaalia kun kone ei kerran pyöri :) Onko nuo miten luettu?
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
jeepmaan
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 23 Syys 2012, 18:18
Paikkakunta: nastola

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja jeepmaan »

Ne on luettu lahden länsiautossa jollain testerillä ja sen jälkeen olen päässyt itse samaan tulokseen aldl pistokkeesta paperiliittimellä yhdistämällä 2 napaa jolloin vika valo vilkkuu määrätyllä tavalla.se alotuskoodi on tässä vehkeessä 12,joka tulee ensin 3 kertaa ja sitten vasta tulee nuo varsinaiset koodit nekin aina 3 kertaa ja kun kaikki koodit on luettu sama alkaa alusta.Tässä on ecuna motronic 1,5 jonka kuntoa hieman epäilen myös.Lisään tähän.Koodit on luettu moottori sammutettuna.Täytyypä kokeilla sen käydessä.
jeepmaan
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 23 Syys 2012, 18:18
Paikkakunta: nastola

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja jeepmaan »

Nyt on testattu vikakoodit mottorin käydessä ja ainoaksi jäi koodi 39 elikkäs happianturin jännite liian korkea.Arvatenkin juur happianturi tuon vikavalon sytyttää.Vaihdoin juuri tähän autoon saksasta tilaamani BOSCH-merkkisen happianturin,mutta näjemmä sekään ei ole oikea,koska alkaa antamaan moottorin lämmettyä liian korkeaa jännitettä.Tähänkin automalliin on nettikaupoissa useita eri hintaisia ja merkkisiä happiantureita tarjolla ja tiedä nyt sitten mikä niistä on se oikea.Alkuperäisestä ei mitään tietoa.Hauskaa tässä on se kun nollattuani vikakoodit niin aamulla töihin mennessäni vikavalo syttyy aina tismalleen samassa kohtaa.Miten se on mahdollista???
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Moottorin lämmettyä tiettyyn lämpöön alkaa ECU vasta seuraamaan pakokaasun happipitoisuutta. Siihen asti mennään oletusohjelmalla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
jeepmaan
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 23 Syys 2012, 18:18
Paikkakunta: nastola

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja jeepmaan »

No sehän selittää vikavalon syttymisen samassa kohtaa.Moottori on lämmennyt termarilämpöön .Tänään virittelin digitaalisen yleismittarin + johdon lambdan mustaan signaalijohtoon ja -johdon maattoon ja vedin ne autoon sisälle.moottori oli vielä hiukan lämmin kun mittasin jännitteen ja sain arvoksi 0,46v vaikka kone ei ollut käynnissä.Enempää en jaksanut rassata.Nollasin sitten vikakoodin.Huomenna töihin mennessä selviää,mikä siinä kohtaa on lamdan jännite kun vikavalo syttyy.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja ?! »

Vuotaako pakosarja?
Kaasuläpän ja imm välinen letku varmasti ehjä?

Laihalla motti käy jos signaali jännite on korkea,ota lamdan töpseli irti ja mittaa mitä lamda antaa.Anturin pitää olla lämmin ennenkuin toimii,eli kierroksia koneeseen.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
jeepmaan
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 23 Syys 2012, 18:18
Paikkakunta: nastola

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja jeepmaan »

Nyt on lambdan antama jännite mitattu.Heti starttaamisen jälkeen kylmällä koneella jännite oli 7,3v josta se alkoi tippua alaspäin.Noin 5min ajon jälkeen se oli tippunut 1,5V:iin ja tässä kohtaa syttyi vikavalo ja kone oli lämmennyt normaaliin lämpöön..Vikavalon syttyminen ei muuttanut sillä hetkellä lambdan jännitettä mitenkään vaan se jatkoi ajon aikana tippumista 1,2V :iin ja pysytteli siinä aika hyvin arvoissa 1,1V-1,3V.Moottorijarrutuksessa alamäessä se tippui 0,25V-0,4V:iin.Eikö tästä voida päätellä,että lambda on kuitenkin toimiva ja vikaa pitää alkaa etsiä muualta.Tarkastin ilmamääramittarilta lähtevän letkun imusarjalle ja se on ehjä.Pakosarja vähän supsuttaa kyllä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Vuotava pakosarja voi sekoittaa seoksia kun happea enemmän pakokaasussa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
jeepmaan
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 23 Syys 2012, 18:18
Paikkakunta: nastola

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja jeepmaan »

Öh tuota.Nyt taitaa mennä lambda-arvo ja lambdan antama jännite sekaisin.Mun mielestä taas jos jännite on korkea niin auto käy rikkaalla.ja puolestaan lambda-arvo on yli 1 niin auto käy laihalla.koska lambda-arvossa verrataan koneeseen tulevaa ilmamäärää suhteessa sen kuluttamaan polttoaineeseen.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Juho M-P kirjoitti:Moottorin lämmettyä tiettyyn lämpöön alkaa ECU vasta seuraamaan pakokaasun happipitoisuutta. Siihen asti mennään oletusohjelmalla.

39=O2 tunnistimen virtapiiri, jännite korkea
Vikakoodi tallentuu, kun:
- O2 tunnistimen jännite > 1.099V pitempään kuin 2.6s.
Vika tallentuu ja sijaisarvo otetaan käyttöön ,jos seuraavat edellytykset täyttyvät:
- Moottorin lämpötila t > 70 °C (edellytys 1)
- Vika läsnä pitempään kuin 180 sekuntia jälkeen edellytys 1 täyttymisen (edellytys 2)
- Kuormitussignaali > 4.5 ms (edellytys 3)
- Kaikkien kolmen yllämainittujen edellytysten pitää kestää vähintään 5.2s
- Ilmavirran mittaimen vikaa ei tunnistettu
Jos vikakoodi 39 or 45 on tallennettu, lambda-tunnistimen säätö katkaistu(korvaava jännitearvo 450 mV).$
jeepmaan
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 23 Syys 2012, 18:18
Paikkakunta: nastola

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja jeepmaan »

Jos tuosta jotain tajuan niin moottori käy sittenkin oikeahkolla seoksella,koska mullahan nuo edellytykset täyttyvät ja ecu ottaa käyttöön tuon 0,45v huolimatta siitä mitä jännitettä happianturi antaa.Mutta nyt menee älli perseeseen.Mitä tässä pitää tehdä,että vikavalon sytyttämä happianturin antama jännite olisi alempi kuin 1,099V ennenkuin moottori on saavuttanut 70°C lämpötilan .Aloitan helpommasta eli tulppien vaihdolla,koska näyttävät aikansa eläneiltä.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Öljyt tulpat ja ilmansuodatin
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja ?! »

Jos pakosarja supsuttaa niin korjaisin tämän ensimmäisenä
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
jeepmaan
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 23 Syys 2012, 18:18
Paikkakunta: nastola

Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!

Viesti Kirjoittaja jeepmaan »

Pakosarjan supsutus on pientä ja vuotokohtaa ei ole selvillä kun ei oikeen näe sinne .On nääs kaiken maailman letkua,johtoa ja putkea edessä.Jos tuohon pakosarjan irroitukseen joutuu menemään niin samalla siihen vois vaihtaa noi ruiskusuuttimetkin ja tietenkin uuden pakosarjan tiivisteen ja pakoputken kiinnityslaipan tiivisteen.Eilen vaihdoin tulpat ja ilmansuodattimen niin saas nähdä onko mitään vaikutusta asiaan.
Vastaa Viestiin