Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Esittele Opel-projektisi tai autosi
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Tämmöinen kulkuväline tuli hommattua perheeseen kasvaneen kuljetustarpeen vuoksi. Opeliin päädyttiin lyhyen miettimisen jälkeen, VAG-konsernin tuotteet eivät kiinnostaneet, ranskalaisia tulee vain lautasella, japanilaiset... no halusin persoonallisemman auton ja sitten jenkit ajattelin unohtaa. Ja onhan tätä GM-tietämystä jo jonkin verran haalittu viimeisimpien Saabien kanssa ja Opelin kanssa saan jatkaa asiointia tutussa huolto/varaosaliikkeessä. Lopulta kriteerien mukainen auto löytyi ja 9-3 Saab lähti vaihdossa, eipä siitä liikoja hyvitetty, mutta sen verran että kaupat syntyivät.

Kyseessä siis -12 mallinen 7-paikkainen Tourer, metallinruskea, joka taittaa kivasti auringossa kupariin. Löytyy AGR-penkit, Webasto, Xenonit(halogeenit oli jotain ihan käsittämätöntä, kun yhtä autoa koeajettiin) ja 165hv diesel automaatin kanssa. Itse en tuota automaattia pitänyt vaatimuslistalla, sellainen nyt vain sattui tulemaan, koska muut vaatimani varusteet osuivat niin hyvin kohdalleen.

Tällä hetkellä työn alla on peruutustutkan toimimattomuus, joka on lopulta diagnosoitu tutkan keskusyksikköön. Keskusyksikkö vaihdetaan. Tämän jälkeen vielä selvitellään toimivatko kaikki anturit. Onneksi tuo tutkan boksi menee myyjän piikkiin.

Koska autossa on webasto ja akkukin on jo kertaalleen vaihdettu uuteen, ajattelin asentaa Defan ylläpitolaturin auttamaan latauksessa. Eilen päivällä otin laturin ja rupesin hakemaan sille paikkaa kuskin puolen umpion läheltä, koska siinä näytti olevan sopivasti tilaa ja johdotkin riittäisivät varmasti. Aikani tutkailtua päädyin ratkaisuun, jossa laturi on syyläripaketin vieressä/ylänurkassa. Askartelin kiinnikkeelle paikan alumiinista ja kiinnike ruuveilla ja peltimuttereilla koriin kiinni. Sattui olemaan kaksi reikää juuri sopivasti ja jostain vanhasta Saabista irrotetut osat pääsivät hyötykäyttöön.

Kiinnikkeen asennusta helpottaakseni irrotin puskuria kiinni pitävän metalliosan ja työnsin sitä hieman sivuun. Näin asennustilaa tuli mukavasti lisää. Taivutin alumiinikiinnikettä keskeltä hieman, jotta panssarikaapelilla olisi enemmän tilaa, muuten ACC:n kenno ja syylärin muovit ovat vähän tiellä. Hyvin tuo laturi tuohon mahtui.
Kuva
Kuva
Kuva

Lopullinen työ on vielä tekemättä, itse pistokkeelle pitäisi löytää sopiva paikka. En tiedä onko Opelilla omaa ohjetta sijaintiin, mutta tuohon ritilän yläreunaan ajattelin sen laittaa. Puskuriin en halua reikää. Ainoa paikka mistä on jotain vinkkiä saanut, on katsella nettiautosta niitä muutamaa lohkolämmittimellä varustetun Zafira Tourerin myynti-ilmoitusta. Osassa on tehty puskuriin reikä, mutta toisissa on pistoke tuossa ritilän yläreunassa. Ihan suoraan se ei siihen mahdu, pitää yksi ripa siistiä pois tieltä. Tuonne yläpuolelle saa kuitenkin peltimutterit halutessaan, jos pelkää, ettei ruuvien kiinnitys pelkkään muoviin ole riittävän tukeva.
Kuva
Jos jollain on vinkkiä asennuksesta, niin otan sen mielelläni vastaan.

Lähitulevaisuudessa pitää myös etujarrulevyt paloineen vaihtaa, osat on jo hommattuna. Tästä on hyvä jatkaa.
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Defan piuhan asentelin loppuun eilen. Loppujen lopuksi ihan siisti asennus, eikä yhtään tarvinnut muokata puskuria tai ritilää. Defa on näköjään kehittänyt asennussarjaansa myös tämmösen ritiläasennuspaketin, jonka avulla pistokkeelle löytyi helposti hyvä kohta. Vähän piti yhtä osaa muokata, mutta voisi sanoa, että meni heittämällä paikalleen.

Tässä on lyhennetty porausläpiviennin muovimutteri.
Kuva

Tässä kokonaisuus asennusvalmiina.
Kuva

Ja tässä se on jo käytössä. Hyvin mahtui Defa tuosta reiästä, ei tarvinnut silpoa.
Kuva
Kuva

Puskurin alta en saanut pohjamuovia kokonaan pois, onneksi käsi mahtui siitä kapeasta välistäkin työskentelemään. Täytyy jossain vaiheessa kurkata ja viimeistellä panssarikaapelin vienti ylös, vaikkei se nytkään huonosti ole.
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Tuli jarruillekin tehtyä huoltoa. Ei ollut paljoa ulommassa palassa pintaa, sisemmässä kulumisvaroittimeen oli vielä matkaa.
Kuva
Kuva
Kuva

Uudet levyt ja palat oli GM:n laatikossa numerolla 1605274, joka joissakin yhteyksissä mainitaan "aftermarket" osapaketiksi. No, kuitenkin osien vaihdon jälkeen alkoi jarrutuntumakin löytymään. Nuo vanhat palat nimittäin kantoivat vähän levyn reunasta ja jarrua sai painaa ihan reilusti, jotta sillä oli vaikutusta.

Seuraavana listalla on helmojen korjaus/maalaus. On kivasti lähtenyt suojavaha etupyörien takaa ja alta paistaa paljas pelti. Eli, puhdistus, massat ja maalaus, sitten roiskeläpät eteen ja taakse. Pikkufikseistä tekemättä on oikean etukahvan uusi kromikoriste, joka pitäisi asentaa paikalleen. Irronneesta vanhasta osasta on kuitenkin jäänyt ilmeisesti pieni pätkä kahvan sisälle. Pitääköhän koko kahva käyttää irti? Jos pitää, niin luultavasti sisäkautta työskennellään. Tähän tarvitsisi ohjeen ovipahvin irrottamiseen, löytyisikö joltakin?
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Auto kävi vuosihuollossa ja sai kaikki uudet suodattimet, ilma, raitisilma, öljy ja polttoaine. Pitää seurata öljynputsarin kannen vuotoa, josko se nyt asettusi uudella tiivisteellä. Kova opiskelu menossa auton suhteen, Saksasta löytyi ihan pätevä Zafira-foorumi, jota on tullut lueskeltua. Vetristyy samalla saksankielentaitokin :D.
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Ilmastointi huollettu, pois tuli 731g ainetta, täyttö tarran mukaan 630g. Onkohan edellisessä huollossa tehty ylitäyttö vai mistä johtuu? Olen yleensä käyttänyt auton joka tapauksessa ACC huollossa, kun ei löydy minkäänlaista dokumenttia huollosta. Todennäköisesti on huollettu joskus, en usko että laittavat tehtaalla liikaa aineita koneeseen.
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Seuraavaa hommaa taas suunnitellaan.

Lisävalot tuohon nokalle, jotta pimeälläkin näkee maantiellä. Ei nuo AFL-xenonit nyt niin huonot ole, mutta kantama jää kyllä vähän vajaaksi. Opelin merkkihuollossa juttelin asiasta ja tuomio oli silloin ehdoton, että lisävaloja en tule tuohon saamaan. No, kas kummaa, löysinkin ihan aiheeseen sopivan topicin täältä ja suuret kiitokset Hartsa_90:lle hyvästä vinkistä. Tilasin siis Jussinmäeltä tuon Cannectin boksin ja omaan budjettiin sopivat pienet ledbarit. Osat saapunevat loppuviikolla ja asennusta pääsee suunnittelemaan viikonloppuna. Täytyy miettiä, mistä saa vietyä tuon karvan releelle konehuoneeseen. Tuo tuulilasi kun peittää mukavasti näkymän tulipeltiin ja matkaa keulalle on vielä jonkin verran. Valot tulevat rekisterikilven taakse asennettavaan telineeseen päällekkäin.

Sitten pitäisi saada tuo OP-Com toimintaan, päivitin pulikan firmiksen 1.59 versioon ja softan kanssa vähän ongelmaa. Olisi vain aikaa selvitellä tuota...
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Tänään vähän tutkin tuota lisävalohommaa OBD-liitimen osalta. Ajatuksena oli katsella sopivat liitännät Cannectin boksille, mutta huomasinnkin jonkun käyneen jo väyläpiuhoilla. Syykin selvisi myöhemmin, kun pengoin minne piuhat oikein menevät.

Tässä OBD-liitin.
Kuva

Purin sitten vähän jalkalistamuoveja nähdäkseni minne piuhat oikein menevät.
Kuva

Matkan varrelta löytyi mm tämmöinen, mikähän liitäntä tuossa on kyseessä? Melko paksua piuhaa kiepillä kuskin jalkojen alla.
Kuva

No, tuo OBD:ltä lähtenyt kolmen johdon nippu meni sitten takakonttiin saakka ja se on vetokoukun johtosarjaa. Johdot menivätä tähän boksiin:
Kuva

Minä kun luulin, että tuossa olisi samanlainen trailerboksi, kuin Saabissa. Seikkailin myös Ramederin sivuilla ja katselin mitä johtosarjoja ne tuohon tarjoaa ja ohan samanlaisia näytti olevan. Pitää OBD:ltä kaivaa väylätieto ja joku valotieto. Opelin sivuilla on kuitenkin vuosimalleihin -14-15 oma vetokoukun jotosarja, jossa ei enää ilmeisesti käydä tuolta OBD pistokkeelta hakemassa väylätietoa. Tässä mallissa näkyi myös pistokkeen mikrokytkin, joka yleensä vikaantuu. Takakontin sähkökeskuksessa on vetokoukun sulake ainoastaan perävaunumodulilla, liittynee siihen, että pistorasia on 7-napainen. 13-napaisessa on muistaakseni virran ulostulo.

Olipa tuon peruutustutkaepisodin jäljiltä kaikki irti tuolla sivulokerossa, trailerboksi ja peruutustutkan boksi. Toisen olisi voinut vain työntää takaisin kiinnikkeeseensä ja toinen olisi pitänyt laittaa uudestaan 2-puoleisella teipillä. No, laitellaan itse. Koitan selvittää mitä eroa on tuossa uudemmassa vetokoukun johtosarjassa ja saako sen asennettua tähän.

Jatkan tuota läpiviennin etsimistä ja asennuksen suunnittelua huomenna tai kunhan seuraavan kerran kerkiää.
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Herätepiuha vedetty konehuoneeseen. Homma onnistui lopulta konepellin avausvaijerin läpiviennistä. Piti ottaa vaijeri irti molemmista päistään, vetää kuorta ulos vähän matkaa, teipata piuha kuoren kylkeen, liukastaa sitä hieman silikonivaseliinilla ja pistää läpiviennistä sisälle. Vaijeri oli lopulta pakko irrottaa molemmista päistään, jotta sain piuhan tulemaan riittävän pitkälle kojelaudan sisään. Katkaisijan laitoin melko huomaamattomaan paikkaan, mutta kyllä se sieltä löytyy. Nyt on lisävalojen asennus enää telinettä, virtapiuhoja, valoja ja relettä vaille valmis.

Tässä kuparilla autetaan.
Kuva
Valmis läpivienti.
Kuva
Katkaisija kojelaudan alaosassa.
Kuva

On muuten edelleen takasumari pimeänä. Ei ollut peruutustutkan korjauksen yhteydessä tarkisteltu toimivuutta. Maanantaina käyn näyttämässä, jos syy löytyisi.
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Sumaristakin löytyi vika, polttimon kanta hapettunut/ruostunut niin pahasti, ettei toimi. Piti hommata kokonaan uusi sumuvalo taakse, kun sitä polttimon kantaa ei saa erillisenä osana.

Lisävalojen asennuksessa pakollinen tauko, auto on maalarilla pari päivää helmojen korjauksessa. Tämän jälkeen roiskeläppien asennus ja loput lisävalojen johdotukset. Onnistuin kaiken lisäksi astumaan toisen lampun deutsch-liittimen päälle, joka tietysti meni *illun päreiksi :D. No, onneksi noita liittimiä löytyy melkein jokaisesta varaosaliikkeestä ja liittimen purku ja kasaus on helppoa :).
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Lisävalot saatu lähes lopullisesti asennettua. Ylätuet piti laittaa, koska muuten valot tärisi aika selkeästi vähän huonommalla alustalla. Ei tarvinnut ylätukia varten porata yhtään reikää, tein vain sopivat jatkot.
Kuva
Kuva
Kuva

Ihan kelvollinen kantama noilla ledeillä, suuntausta pitää vielä kokeilla hienosäätää.

Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä haamuilee tasaisin väliajoin, lieneekö taas joku antureista menossa. Vastahan siihen vaihdettiin yksi, pitää käydä kysymässä mikä se niistä oli.
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Operaationa takasumuvalon vaihto uuteen.

Onneksi on pienet kädet, muuten olisi tämäkin jäänyt tekemättä. Vanhan valon irrotus oli helppoa ja vaikeaa. Alaruuvit ovat nätisti näkyvilla ja niiden kanssa ei ollutkaan mitään ongelmaa. Yläruuvi sitten olikin haasteellisempi. Ruuvin kanta (T20) oli täynnä hiekkaa(puhdistin), työkalu mahtui kyllä paikalleen, mutta ei tahtonut mahtua kääntämään. Kokeilin kaiken maailman jatkot ja nivelet, eikä siltikään onnistunut. Pikkuräikällä sain ruuvia auki ehkä millin, sitten tuntui, että ruuvin muovikiinnike liikahteli mukana ja esti itse ruuvin avautumisen. Tuumasin, että entinen sumuvalo on muutenkin menossa roskiin, niin otetaan se sieltä pois. Taivutin sumuvaloa sisäänpäin ja sahasin ulkopuolelta sumuvalon aukosta rautasahan terällä yläkiinnikkeen poikki. Tämän jälkeen sain ruuvin ja jäljelle jääneen kiinnikkeen palan pois.
Kuva
Kuva

Kun sumuvalo oli kädessä, en yhtään ihmetellyt miksi sisäpuoli oli hapettunut ja kostea. Sumuvalon yläreunassa takana on ns. kosteudenpoistoreikä. Tässä tapauksessa se oli kosteudenlisäysreikä. Takarenkaalta tulee kaikki vesi ja hiekka suoraan tuohon sumuvalon päälle ja siihen reikään. Kun reikä on täynnä hiekkaa, alkaa vesi valua reiästä sisään suoraan lampun päälle. Samalla matkalla menee metallinen valonrajain ja lopulta lampun kanta.
Kuva
Kuva
Kuva

Uudempi sumuvalo olikin korjattu tuon kosteudenpoitoreiän osalta paremmaksi, nyt siinä on U-kirjaimen muotoinen putki suojana. Asennus sujui muutenkin paremmin kuin irrotus. Yläruuvin tilalle vaihdon Saab-miljoonalaatikosta T25 kannalla olevan ruuvin prikan kanssa ja se olikin helpompi kiristää paikalleen.
Kuva

On kyllä aika kovalla koetuksella kaikki anturit tuolla takapuskurissa. Putsailin samalla kaikki parkkitutkan vasemman puolen anturit hiekasta ja sitähän kyllä riitti. Katsotaan kuinka pitkään pysyvät puhtaana. Ajatuksena on takaroiskeläppien asentamisen yhteydessä lisätä taakse sisälokasuojan reunaan muovikaistale tai jotain muuta, joka vähän hillitsee tuota hiekka ja vesitulvaa tuonne puskuriin.
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Kesä mennyt ja autolla ajettu.

Muistellaanpas mitä tuon kanssa on tullut touhuttua. Aika huolentonta ajoa on ollut kaiken kaikkiaan. Lapissa käytiin koko porukalla ja sitä ennen vaihdoin taakse vasemman pyöränlaakerin, kun diagnoosi kertoi kumpi se niistä jurisee. Kuvia ei hommasta tullut otettua, mutta kaverin kanssa tuumattiin, että nyt on tehty joku asia kerrankin helpoksi. Jarruhilut pois ja napa irti, toinen tilalle ja jarrut kiinni. Jurina takaa häipyi, eli onnistunut projekti. Varaosana käytettiin FAG:n paketissa tullutta ILJIN-laakeria, joka näytti olleen myös ensiasennuslaakeri. Hintaa toimituksineen n 120€.

Roiskeläpät on asenneltu ja kuraroiskeet vähenty kyllä selvästi, mutta etenkin etuläpät on todella vaatimattomat kooltaan. Takaläpät estää jonkin verran tutkan antureille kohdistuvaa kurasuihkua, joten en ainakaan vielä ole laittanut lisää kumia läppään.

Listalla olisi nyt syksyä varten edessä GSM-modeemin asennus webastoa varten ja automaattilaatikon öljyt pitäisi vaihdattaa huuhtelukoneella. Jälkimmäinen onnistuu helpommin, ensimmäistä varten pitää vähän mittailla sulakerasiaa kojelaudan reunassa ja vetää pari piuhaa. Eiköhän se tästä taas.

Uudet kesärenkaat pitäsi hommata, kokoa mukavat 235/45/18, mutta ainakin Hankookkia näyttää saavan Camskilistä melko siedettävään hintaan.
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Ai niin, mystiseen käynnistymättömyyteen tuntui löytyvän ratkaisu tuolla pohjoisen reissulla. Autohan on välillä sanonut avainta kääntäessä vain naks. On kokeiltu eri avaimella ja vian iskiessä avaimella ei ollut mitään vaikutusta. Vikatila on yleensä saatu kuitattua käyttämällä ovet lukossa ja auki. Nyt ei kuitenkaan sekään auttanut. Naamakirjassa asiaakin kerran pohdin ja silloin sain ehdotuksen, että auton BT-järjestelmä olisi syypää. Niinpä kun auto ei käynnistynyt yrityksistä huolimatta ja ovet oli pariinkin kertaan käytetty lukossa -> auki päätin vilkaista kännykkää ja ottaa BT:n pois päältä. Sitten lähti auto käyntiin. Pari kertaa on tullut myös näyttön ruutu, jossa pyydetään irrottamaan autoon kytketty USB-laite, vaikka mitään laitetta ei ole ollut kytkettynä. Tämä käynnistymättömyys on ollut ainoa hivenen harmaita hiuksia tuova ominaisuus, mutta jos se on vain kiinni nykyisen puhelimeni BT:n päällä olosta, on homma jokseenkin siedettävissä. Tilannetta seurataan jatkossa.
CSAero
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Loka 2016, 16:01
Paikkakunta: Ruotsalo(Kokkola)

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja CSAero »

Käytiin Kainuussa Zaffella ja auto yllätti taas käynnistymättömyydellään. Onneksi ovet lukkoon ja auki pelasti tällä kertaa. USB herjakin tuli kertaalleen kotinurkilla, mitään laitetta ei kytkettynä, eikä kännykän BT ollut päällä. Joku tuolla häiritsee Opelin sielunelämää, onko se sitten vetokoukun boksi vai pitkien valojen haisteluun tarkoitettu boksi. Molemmat on kiinni väylässä.

Sitten havainto, kun kaverin kanssa vedettiin talvea varten vahat pintaan. Autossa on lasikatto ja vain viimeinen paneeli on peltiä. Oletus oli, että samalla mahonginruskealla olisi ollut tuo viimeinen pätkä, mutta onkin joku antrasiitinharmaa tai joku muu tumma metallihohto? On selkeästi jälkeenpäin maalattu, koska raja löytyy takaluukun ja korin välistä viimeistelemättömänä, mutta onko tehtaan jäljiltä?

Sitten valoihmettelyä. Kysyin merkkihuollosta saako päiväajovalojen kanssa takavaloja päälle, vastaus oli lyhyesti EI. Näyttää muilla kilpailevilla merkeillä onistuvat, mutta ei Opelilla. Ajellaan sitten parkit päällä välillä, toki olosuhteet otetaan huomioon valoja käytettäessä. Melko herkästi on laittamassa ajovaloja päälle muutenkin, vaikka olisi omasta mielestä vielä varsin kirkas keli. Välillä on tullut Insigniaa vastaan, jossa päiväledit vielä päällä ja meillä Zaffe haluaa ajovalot.

Niin ja se vaihteistoöljyjen vaihto. Onnistui hyvin, tulos toivottu, vedon kytkeytyminen pehmeni, samoin vaihdot. Alkuperäiset öljyt kerkesi olla 129tkm ja huuhtelussa ulos tullut öljy oli aika mustaa.

Kesärenkaistakin toinen pari on saapunut, toinen on päässyt jo Vantaalle asti. Hankookit tuli koossa 235/45/18 ja hintakin ihan kohdallaan.
_supra_
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 228
Liittynyt: 02 Marras 2008, 16:04

Re: Zafira C (Tourer) -12 huoltoa ja askartelua

Viesti Kirjoittaja _supra_ »

CSAero kirjoitti:Melko herkästi on laittamassa ajovaloja päälle muutenkin, vaikka olisi omasta mielestä vielä varsin kirkas keli. Välillä on tullut Insigniaa vastaan, jossa päiväledit vielä päällä ja meillä Zaffe haluaa ajovalot.
yleensä saa ajotietokoneen kautta valittua miten kirkkaalla/pimeällä vaihtaa ajovaloihin, yleensä 3-4 vaihtoehtoa... :peukku:
Vastaa Viestiin