OPC Meriva yliahto
- Undertaker
- 'Diplomat'
- Viestit: 5381
- Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi
OPC Meriva yliahto
OPC Meriva A16LET (konevaihto) koneella antaa vikakoodia P0234 kun lyö isolla vaihteella matalilla kierroksilla lapun lattiaan. Samalla menee limb modeen.
Olen vaihtanut Pressure Control Valven ja putsannut ahtopaineanturin. Olen myös yrittänyt tutkailla alipaineletkujen kunnon jotka menevät tuohon Pressure Control Valvelle.
Mitä kannattaisi seuraavaksi testata?
Mielestäni rasituksessa konehuoneesta kuuluu normaalia kovempi "vihellys". Olisiko vuoto jossain?
Olen vaihtanut Pressure Control Valven ja putsannut ahtopaineanturin. Olen myös yrittänyt tutkailla alipaineletkujen kunnon jotka menevät tuohon Pressure Control Valvelle.
Mitä kannattaisi seuraavaksi testata?
Mielestäni rasituksessa konehuoneesta kuuluu normaalia kovempi "vihellys". Olisiko vuoto jossain?
Re: OPC Meriva yliahto
kurkkaas imusarjan alle, sieltä löytyy bypass valve ja alipainesäiliö ja onko kaikki letkut kiinni/vuotoja.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
- Undertaker
- 'Diplomat'
- Viestit: 5381
- Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: OPC Meriva yliahto
Täytyy kurkata...ihanan ahdasta
Re: OPC Meriva yliahto
Mahtoiko löytyä vikaa?Undertaker kirjoitti:Täytyy kurkata...ihanan ahdasta
Täällä samankaltaisia oireita. Kylmäkäynnistyksen jälkeen pintakaasulla niiaa ensin ja sitten ryntää niin hitosti liikkeelle. Moottoritiellä kun painaa kaasua, niin vikavalo päälle ja nilkuttaen kotio.
Subaru forester XT 2,5 07
- Undertaker
- 'Diplomat'
- Viestit: 5381
- Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: OPC Meriva yliahto
Joo oireet on juuri samat kun mulla. Kylmällä koneella varsin hankala ajettava.
Mitattiin ilmamassamittari ja se näytti ihan mitä sattuu joten se ois uusintalistalla seuraavaksi. Ilmamassamittarinpiuhan kun irrottaa niin silloin on hyvä ajella Tehoton toki mutta paljon tasaisempaa meno.
Mitattiin ilmamassamittari ja se näytti ihan mitä sattuu joten se ois uusintalistalla seuraavaksi. Ilmamassamittarinpiuhan kun irrottaa niin silloin on hyvä ajella Tehoton toki mutta paljon tasaisempaa meno.
- Undertaker
- 'Diplomat'
- Viestit: 5381
- Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: OPC Meriva yliahto
Ahtopaineita kun mitattiin niin ne olivat kokoajan linjassa. Eli vika ei todennäköisesti liity mitenkään ahtamiseen vaika vikakoodiksi antaakin yliahto.
Re: OPC Meriva yliahto
Löytykö lääkettä? samoja oireita inkussa, mutta ilman vikavaloa.. tulpat , puola vaihdettu mutta edelleen tuota puutumista on
- Undertaker
- 'Diplomat'
- Viestit: 5381
- Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: OPC Meriva yliahto
Nyt on tilattu Saksasta käytetty "uusi" ilmamassamittari. Kerron sitten miten käy kun saan paikalleen.
- Undertaker
- 'Diplomat'
- Viestit: 5381
- Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: OPC Meriva yliahto
Ilmamassamittari ei auttanut mitään. Mutta testerillä huomattiin että imuilman lämpötila oli kokoajan 99astetta. Uusin ahtopaineanturin niin imuilmalämmöt näyttävät nyt oikein ja autokin rupes toimimaan.
http://m.ebay.com/itm/Manifold-Pressure ... 5235916021
http://m.ebay.com/itm/Manifold-Pressure ... 5235916021
Re: OPC Meriva yliahto
OK, pitänee laittaa testeriin ja mittailla vähän miltä näyttää, josko vika löytyisi tuosta anturista, ihme kyllä että ei herjaa tuosta bikakoodia jos kerta lämmöt mitä sattuu.... Satunaisesti herjaa takimmaisesta lamdasta, käy ilmeisesti hitaalla.
- Undertaker
- 'Diplomat'
- Viestit: 5381
- Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: OPC Meriva yliahto
Se on se IAT arvo joka kannattaa tsekata.
Re: OPC Meriva yliahto
Eilen tuli vaihdettua tuo anturi. Nyt toimii kunnollaUndertaker kirjoitti:Ilmamassamittari ei auttanut mitään. Mutta testerillä huomattiin että imuilman lämpötila oli kokoajan 99astetta. Uusin ahtopaineanturin niin imuilmalämmöt näyttävät nyt oikein ja autokin rupes toimimaan.
http://m.ebay.com/itm/Manifold-Pressure ... 5235916021
Subaru forester XT 2,5 07
Re: OPC Meriva yliahto
Kiitos osittain tämän viestiketjun, vika selätetty
Oma keissi:
Insignia 2009, 1.6 turbo, A16LET koneella .
- alkoi menemään kiihdytyksissä limp modeen, mitaritauluun tuli ilmoitus "moottorin tehoja rajoitettu" tjsp.
- vikakoodi lukijalla P0234 - Engine overboost
- Halppis ELM 327 lukijjalla ja Androidin "OBD Check Torque" apilla ahtopaineet näytti olevan kiihdytyksessä jopa 28PSI (n. 1.9bar) ...tämä alkoi tuntumaan liian isolta kun paineet vakiossa ilmeisesti 1bar paikkeilla.
- Hukkaportin testasin paineilma pistoolilla ja kompuran paineen säätimellä. 1bar paineella portti oli jo aivan auki. Tais lähteä avautumaan jo 0.5bar jälkeen. ...1.9bar ei uskottava ahtopaine lukema.
- turbon kupeessa olevan 3-tie venttiilin testasin 12v akulla. Venttiili vaihtoi tilaa ja tuntui pelaavan moitteetta.
- Viimein kiinnitin huomiota yllämainittuihin IAT arvoihin. EasyDiag + android OPEL-merkkikohtainen softa näytti IAT sensor ja IAT sensor 2 arvoja. IAT sensor ilmeisesti ilmamassa mittarissa ja IAT Sensor 2 on ahtopainemittarissa. IAT sensor 2 näytti aamulla kylmästä yön seisoneesta moottorista n.48 C asteen arvoa, eikä koneen lämpiäminen juurikaan tuohon vaikuttanut.
- Eilen sitten tilasin 94€:lla uuden MAP sensorin (ahtopaineanturi) jossa myös tuo IAT sensor 2 on integroituna (BOSCH 0 261 230 042). Opelin marmoritiskillä olis maksanu 184€. Netistä bossia olis saanu viikon venttaamisella n.56€ + postit. ...jopa halvemmallakin muita tuotemerkkejä.
- Tänään töiden jälkeen vaihdoin uuden anturin ja IAT Sensor 2 arvot normalisoituivat uskottavalle tasolle. Ulkona nollakeli ja anturi näytti 7astetta heti vaihdon jälkeen.
- Koeajolla Insigniaa pitkään vaivannut ryntäily oli poissa ja OBD Check Torque softalla ahtopaineetkin näyttivät uskottavilta. Maksimi ahdoikis antoi 18psi (1.2bar), tuon se saattaa ahtaa jopa oikeasti overboostin mennessä päälle.
- Voin olla väärässäkin... olin päättelevinäni että turbon kupeess oleva sähkötoiminen 3-tie venttiili on "Overboostia" varten. Sähköttömänä ahtopaine pääsee hukkaportin kellolle. Sähköllisenä venttiili yhdistää hukkaportin kellon ahtimen ja ilmaputsarin väliseen kanavaan, samalla tukkien ahtopaineen reitin kellolle. Venttiilin ollessa sähköistetty, hukkaportti ei avaudu antaen näin ECU:n ohjaamana "Overboostin" hetkellisesti.
Luulin jo tuota ryntäilyä ominaisuudeksi.... n.60tkm ajanut tuolla ja koko ajan ollut tuota ryntäilyä havaittavissa. Nyt mittarissa 188tkm.
Oma keissi:
Insignia 2009, 1.6 turbo, A16LET koneella .
- alkoi menemään kiihdytyksissä limp modeen, mitaritauluun tuli ilmoitus "moottorin tehoja rajoitettu" tjsp.
- vikakoodi lukijalla P0234 - Engine overboost
- Halppis ELM 327 lukijjalla ja Androidin "OBD Check Torque" apilla ahtopaineet näytti olevan kiihdytyksessä jopa 28PSI (n. 1.9bar) ...tämä alkoi tuntumaan liian isolta kun paineet vakiossa ilmeisesti 1bar paikkeilla.
- Hukkaportin testasin paineilma pistoolilla ja kompuran paineen säätimellä. 1bar paineella portti oli jo aivan auki. Tais lähteä avautumaan jo 0.5bar jälkeen. ...1.9bar ei uskottava ahtopaine lukema.
- turbon kupeessa olevan 3-tie venttiilin testasin 12v akulla. Venttiili vaihtoi tilaa ja tuntui pelaavan moitteetta.
- Viimein kiinnitin huomiota yllämainittuihin IAT arvoihin. EasyDiag + android OPEL-merkkikohtainen softa näytti IAT sensor ja IAT sensor 2 arvoja. IAT sensor ilmeisesti ilmamassa mittarissa ja IAT Sensor 2 on ahtopainemittarissa. IAT sensor 2 näytti aamulla kylmästä yön seisoneesta moottorista n.48 C asteen arvoa, eikä koneen lämpiäminen juurikaan tuohon vaikuttanut.
- Eilen sitten tilasin 94€:lla uuden MAP sensorin (ahtopaineanturi) jossa myös tuo IAT sensor 2 on integroituna (BOSCH 0 261 230 042). Opelin marmoritiskillä olis maksanu 184€. Netistä bossia olis saanu viikon venttaamisella n.56€ + postit. ...jopa halvemmallakin muita tuotemerkkejä.
- Tänään töiden jälkeen vaihdoin uuden anturin ja IAT Sensor 2 arvot normalisoituivat uskottavalle tasolle. Ulkona nollakeli ja anturi näytti 7astetta heti vaihdon jälkeen.
- Koeajolla Insigniaa pitkään vaivannut ryntäily oli poissa ja OBD Check Torque softalla ahtopaineetkin näyttivät uskottavilta. Maksimi ahdoikis antoi 18psi (1.2bar), tuon se saattaa ahtaa jopa oikeasti overboostin mennessä päälle.
- Voin olla väärässäkin... olin päättelevinäni että turbon kupeess oleva sähkötoiminen 3-tie venttiili on "Overboostia" varten. Sähköttömänä ahtopaine pääsee hukkaportin kellolle. Sähköllisenä venttiili yhdistää hukkaportin kellon ahtimen ja ilmaputsarin väliseen kanavaan, samalla tukkien ahtopaineen reitin kellolle. Venttiilin ollessa sähköistetty, hukkaportti ei avaudu antaen näin ECU:n ohjaamana "Overboostin" hetkellisesti.
Luulin jo tuota ryntäilyä ominaisuudeksi.... n.60tkm ajanut tuolla ja koko ajan ollut tuota ryntäilyä havaittavissa. Nyt mittarissa 188tkm.
- Undertaker
- 'Diplomat'
- Viestit: 5381
- Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: OPC Meriva yliahto
Joo se on erittäin kiusallinen vika kun "ryntäilee". Moottorin luonnne muuttuu totaalisesti kun saa tuon ahtopaineanturin(imuilman lämpötila) toimimaan normaalisti.
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7430
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: OPC Meriva yliahto
13 asteen ero iattien välillä, onko ok?
Auto seissyt vuorokauden.
Koodeja
U0415 - 00 not present
U0405 - 00 not present
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
prööt