-08 vivaro automaatti ongelma
-08 vivaro automaatti ongelma
Eli 08 vivaro 2.5cdti:n "automaatti"vaihteisto oireilee. Ensin syttyi ajon aikana satunnaisesti laatikon kuva kojetauluun ja automaatti toiminto meni manuaalille.
Nyt on edennyt siihen pisteeseen ettei taho pihasta päästä kun koko ajan sytyttää vikavaloa, eikä laatikko reagoi vaihdekepin liikutteluun kuin välillä vain.
Voiko robotin öljyn määrä vaikuttaa? Vois näyttää että robotti on sylkässy öljyä mäkeen kun laatikko oli kauttaaltaan öljyinen, en jaksa uskoa että ne öljyt olis laatikosta peräisin.
Ja mistä tuohon techsiftiin sitä oikeaa öljyä löytää?
Nyt on edennyt siihen pisteeseen ettei taho pihasta päästä kun koko ajan sytyttää vikavaloa, eikä laatikko reagoi vaihdekepin liikutteluun kuin välillä vain.
Voiko robotin öljyn määrä vaikuttaa? Vois näyttää että robotti on sylkässy öljyä mäkeen kun laatikko oli kauttaaltaan öljyinen, en jaksa uskoa että ne öljyt olis laatikosta peräisin.
Ja mistä tuohon techsiftiin sitä oikeaa öljyä löytää?
-08 Vivaro 2.5cdti
Entiset:
-05 Mazda 5 1.8 -10 Renault Trafic 2.0dci
-09 Corolla Verso 2.2 D-4D -98 BMW 318i
Entiset:
-05 Mazda 5 1.8 -10 Renault Trafic 2.0dci
-09 Corolla Verso 2.2 D-4D -98 BMW 318i
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Jos tarkoitat robottivaihdetta, jossa on manuaalilaatikko, kuten ymmärsin tekstistä.
Kyllä se öljyn määrä vaikuttaa, jos öljy on vähissä tai loppu, niin voi poltaa hydrauliikka pumpun pää sulakkeen, sillon ei toimi ollenkaan, mittaristossa palaa vain virhe valo, sellainenkin mahdollisuus on, että moottorista on hiilet loppumassa.
Kuten kerroit, että on öljyä vuotanut, niin eiköhän se ole öljyt vähissä.
Se pääsulake on muistaakseni siinä paisuntasäiliön alapuolella muovi kannen alla, iso lattasulake 30A vihreä.
Siinä hydrauliikka yksikon ja lohkon välissä on sellainen väli holkki, jonka molemissa päissä on O-rengas, vois vuotaa siitä, sen hydrauliikka yksikön saa pois ylä kautta, se on kiinni 5 ruuvilla, on kyllä melko ahdas paikka.
Vastasin kerran aikaisemminkin tänne robottivaihteesta, eikä se kyseinen henkilö laittanut mitää vastausta, mitä teki, mutta laita nyt vastaus mikä oli vika ja mitä teit, että muutkin tietää.
Niin se öly, siihen kuuluu automaattivaihteston öljy. Me laitettiin sellaista punaista, ja toimi hyvin.
Kyllä se öljyn määrä vaikuttaa, jos öljy on vähissä tai loppu, niin voi poltaa hydrauliikka pumpun pää sulakkeen, sillon ei toimi ollenkaan, mittaristossa palaa vain virhe valo, sellainenkin mahdollisuus on, että moottorista on hiilet loppumassa.
Kuten kerroit, että on öljyä vuotanut, niin eiköhän se ole öljyt vähissä.
Se pääsulake on muistaakseni siinä paisuntasäiliön alapuolella muovi kannen alla, iso lattasulake 30A vihreä.
Siinä hydrauliikka yksikon ja lohkon välissä on sellainen väli holkki, jonka molemissa päissä on O-rengas, vois vuotaa siitä, sen hydrauliikka yksikön saa pois ylä kautta, se on kiinni 5 ruuvilla, on kyllä melko ahdas paikka.
Vastasin kerran aikaisemminkin tänne robottivaihteesta, eikä se kyseinen henkilö laittanut mitää vastausta, mitä teki, mutta laita nyt vastaus mikä oli vika ja mitä teit, että muutkin tietää.
Niin se öly, siihen kuuluu automaattivaihteston öljy. Me laitettiin sellaista punaista, ja toimi hyvin.
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Kyllä on robotista kyse. Onko tuo robotti ihan oma suljettu yksikkönsä johon tulee ulkoa vain sähköt? Helpottaisi purkamista kummasti jos näin on. Pitää katsoa
Milloin saa purettua kun on talokin täyden remontin alla.
Milloin saa purettua kun on talokin täyden remontin alla.
-08 Vivaro 2.5cdti
Entiset:
-05 Mazda 5 1.8 -10 Renault Trafic 2.0dci
-09 Corolla Verso 2.2 D-4D -98 BMW 318i
Entiset:
-05 Mazda 5 1.8 -10 Renault Trafic 2.0dci
-09 Corolla Verso 2.2 D-4D -98 BMW 318i
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Kyllä se on tavallaan oma yksikkönsä, ei sitä robottivaihteen lohkoa kannata irroittaa, irroittaa vain siitä sen hydrauliikka pumppuyksikön, se on kiinni 5 ruuvilla, 2 sähköliitintä, moottorin päävirtaliitin ja painekatkasijanliitin, ja sitten vielä ruuvin alla painekatkasijan lähellä maajohto, ölysäiliöön tuleva letku iri lohkon puoleisesta päästä. Kun ruuvit on irti niin pitää työntää pikkasen taaksepäin sitä pumppu yksikköä, siinä on vielä se väliholkki siellä reijissä, sitten vain yrittä kääntää ylösalaisin sitä ja nostaa pois, sillain se ainakin lähtee, turbon putki pitää ottaa ensin pois, ja ehkä irroittaa ruuveista sähköboxi, ja kääntää sivuun.
Ennen kun laittaa takaisin, niin kannatta ilmata se pumppu pöydällä, paikalla se on hankalampi homma, jos jää ilmaa pumppuun. Säiliö täyteen ölyä ja laitta letkun (läpinäkyvän) sieltä paine reiästä säiliöön, ja sitten pyörittä akkulaturilla sitä pumppua sillain pätkissä niin kauan, ettei letkussa näy ilmakuplia, niin sitten lähtee toimiin hyvin.
Kun laitta sitä takaisin, niin kannatta laitta pala muovipussista sinne korkin alle, niin ei öljy valu pois sillon kun on ylösalaisin, niin ja ruuvi siihen säiliössä olevaan letkuun myös. Sitten kun on paikalla ja testattu, niin pitää vielä lisätä oljyä, koska se paine kanava on valunut tyhjäksi.
Täällä on räjähdyskuva siitä, http://www.partsbase.org/opel/vivaro-20 ... r-control/, kuvassa numero 29 on se väliholkki, siinä myös O-rengas, se on molemissa päissä, sitten kuvassa ruuvit nr 12 on kiinnitys ruuvit, niitä on neljä, sitten se 5 ruuvi on siellä keski vaiheilla nr 14.
On melko hankala irroittaa, mutta kyllä se lähtee sieltä kikkailemalla, ettei tarvi laskea koko auton moottoria lattialle.
Toivottavasti saat selvää tästä epäselvästä selostuksesta.
Ennen kun laittaa takaisin, niin kannatta ilmata se pumppu pöydällä, paikalla se on hankalampi homma, jos jää ilmaa pumppuun. Säiliö täyteen ölyä ja laitta letkun (läpinäkyvän) sieltä paine reiästä säiliöön, ja sitten pyörittä akkulaturilla sitä pumppua sillain pätkissä niin kauan, ettei letkussa näy ilmakuplia, niin sitten lähtee toimiin hyvin.
Kun laitta sitä takaisin, niin kannatta laitta pala muovipussista sinne korkin alle, niin ei öljy valu pois sillon kun on ylösalaisin, niin ja ruuvi siihen säiliössä olevaan letkuun myös. Sitten kun on paikalla ja testattu, niin pitää vielä lisätä oljyä, koska se paine kanava on valunut tyhjäksi.
Täällä on räjähdyskuva siitä, http://www.partsbase.org/opel/vivaro-20 ... r-control/, kuvassa numero 29 on se väliholkki, siinä myös O-rengas, se on molemissa päissä, sitten kuvassa ruuvit nr 12 on kiinnitys ruuvit, niitä on neljä, sitten se 5 ruuvi on siellä keski vaiheilla nr 14.
On melko hankala irroittaa, mutta kyllä se lähtee sieltä kikkailemalla, ettei tarvi laskea koko auton moottoria lattialle.
Toivottavasti saat selvää tästä epäselvästä selostuksesta.
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Overdrive.fi sivuilla oli jollakin ollut samanlaista oiretta. Huollossa lääkkeeksi tarjottiin pumpun vaihto, 4000€
-08 Vivaro 2.5cdti
Entiset:
-05 Mazda 5 1.8 -10 Renault Trafic 2.0dci
-09 Corolla Verso 2.2 D-4D -98 BMW 318i
Entiset:
-05 Mazda 5 1.8 -10 Renault Trafic 2.0dci
-09 Corolla Verso 2.2 D-4D -98 BMW 318i
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Se koko robottivaihde systeemi maksaa noin 4000€, mutta vika on yleensä siinä hydraukiikka pumppu/moottori yksikössä, sen saa englannista noin 300-400€, siis pumppu ja moottori paketti, kyllä ne korjaamot kusettaa ihmisiä, tai sitten ne ei tiedä mitään.
Olen aukassut kaksi sellista, toisessa oli hiilet loppu moottorissa, ja toisessa oli ölyt vuotanut ulos, pumppu oli pyörinyt kuivana, ja siksi oli pumppu kulunut, olis saattanut silti toimia. Siinä lohkossa on vain mangneettiventiileitä ja antreita, eikä ne ekana mene rikki.
Renussa ja nissanissa on sama. Ota se hydraliikka yksikkö pois ja kato onko se tuon näköinen, ainoa mikä pitää sopia justiinsa on kierre jolla putki on kiinni pumpussa.
http://www.ebay.co.uk/itm/BRAND-NEW-REN ... 1520063131
http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-Ren ... 7274&rt=nc
Olen aukassut kaksi sellista, toisessa oli hiilet loppu moottorissa, ja toisessa oli ölyt vuotanut ulos, pumppu oli pyörinyt kuivana, ja siksi oli pumppu kulunut, olis saattanut silti toimia. Siinä lohkossa on vain mangneettiventiileitä ja antreita, eikä ne ekana mene rikki.
Renussa ja nissanissa on sama. Ota se hydraliikka yksikkö pois ja kato onko se tuon näköinen, ainoa mikä pitää sopia justiinsa on kierre jolla putki on kiinni pumpussa.
http://www.ebay.co.uk/itm/BRAND-NEW-REN ... 1520063131
http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-Ren ... 7274&rt=nc
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Täällä on se pumppu yksikkö GM:n numerolla. 93196524
http://www.ebay.co.uk/itm/OE-Vauxhall-M ... 1171521073
http://www.ebay.co.uk/itm/OE-Vauxhall-M ... 1171521073
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Kiitos hyvistä vinkeistä.
Mulla 140tkm ajettu 2.5CDTI vuodelta 2009. Sanoivat merkkihuollossa että on tulossa 4000 euron techshift yksikön vaihto, olivat huomanneet että öljyä oli vähentynyt (auto oli huollossa ihan muusta syystä). Olivat lisänneet 2dl öljyä. Nyt täytyykin seurata tuota öljynmäärää ettei pääse loppumaan ja näkee paljonko vuotaa.
Uskaltaako tähän lisätä esim. tätä Motonetin öljyä: MOBIL ATF 1L SYNTEETTINEN AUTOMAATTIÖLJY ("Täyssynteettinen öljy automaattivaihteistoihin, ohjaustehostimiin sekä muihin ATF-öljyä käyttäviin hydraulisiin järjestelmiin. Täyttää vaatimukset GM DEXRON III H, Ford Mercon M050207/V M5050201, Voith G1363 ja Caterpillar TO-2.")?
Jossain muualla netissä puhuttiin jarrunesteestä, kuulostaa kyllä vähän oudolta?
Huollossa olivat laittaneet "GM hydrauliöljy", 75€/litra (onneksi vain 2dl).
Mulla 140tkm ajettu 2.5CDTI vuodelta 2009. Sanoivat merkkihuollossa että on tulossa 4000 euron techshift yksikön vaihto, olivat huomanneet että öljyä oli vähentynyt (auto oli huollossa ihan muusta syystä). Olivat lisänneet 2dl öljyä. Nyt täytyykin seurata tuota öljynmäärää ettei pääse loppumaan ja näkee paljonko vuotaa.
Uskaltaako tähän lisätä esim. tätä Motonetin öljyä: MOBIL ATF 1L SYNTEETTINEN AUTOMAATTIÖLJY ("Täyssynteettinen öljy automaattivaihteistoihin, ohjaustehostimiin sekä muihin ATF-öljyä käyttäviin hydraulisiin järjestelmiin. Täyttää vaatimukset GM DEXRON III H, Ford Mercon M050207/V M5050201, Voith G1363 ja Caterpillar TO-2.")?
Jossain muualla netissä puhuttiin jarrunesteestä, kuulostaa kyllä vähän oudolta?
Huollossa olivat laittaneet "GM hydrauliöljy", 75€/litra (onneksi vain 2dl).
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Tietääkö kukaan löytyykö joku korjaamo joka osaisi ja suostuisi tekemään Techshiftille muuta kuin vaihtaa koko yksikkö?
Mielellään PK-seudulla, mutta kauempaakin käy.
Olen muutamasta paikasta kysellyt ilman tulosta.
Vuotaa hydrauliöljyä luokkaa 1dl/1-2tkm.
Mielellään PK-seudulla, mutta kauempaakin käy.
Olen muutamasta paikasta kysellyt ilman tulosta.
Vuotaa hydrauliöljyä luokkaa 1dl/1-2tkm.
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Siihen kuuluu automaattivaihteiston öljy.
Saatta vuotaa siitä väliholkista, joka on pumppuyksikön ja sen lohkon välissä, siinä on molemissa päissä O-rengas.
Saatta vuotaa siitä väliholkista, joka on pumppuyksikön ja sen lohkon välissä, siinä on molemissa päissä O-rengas.
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Mulla olis joitakin valokuvia tuosta, niitä ei voi laittaa tänne.
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Mistä niitä kuvia näkisTarez6 kirjoitti:Mulla olis joitakin valokuvia tuosta, niitä ei voi laittaa tänne.
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Techshiftin oma öljy sinne kuuluu, atf:ä ei tietääkseni ainakaan ooppeliin virallisesti sovi.
Ja ne osaa vuotaa laatikosta ja tecshiftin magneettiventtiileiden välistä myös.
Ja ne osaa vuotaa laatikosta ja tecshiftin magneettiventtiileiden välistä myös.
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Yhestä puretusta olis kuvia, mutta täällä ei ole paikkaa mihin niitä laittaa.Kaimann kirjoitti:Mistä niitä kuvia näkisTarez6 kirjoitti:Mulla olis joitakin valokuvia tuosta, niitä ei voi laittaa tänne.
Siinä robottivaihteen yhessä ölysäiliössä oli kerran tarra, vain automaattiöljy, englaniksi kylläkin, ja automaattiöljyä laitettiin, ja hyvin toimi.
Re: -08 vivaro automaatti ongelma
Olen harkinnut koko yksikön vaihdattamista, jos jollain on tarvetta niin kannattaa kysyä ainakin näiltä:
http://www.scandinavianautomotive.fi/
http://autogear.fi/
Saa tehty halvemmalla kuin merkkiliikkeessä, myös tehdaskunnostettu yksikkö tai korjaus on vaihtoehtona. Jos jollain tietoa muista niin kertokaa.
Oma yksikkö ei nyt olekaan niin paljon vuotanut joten en ole vielä tehnyt asialle mitään.
http://www.scandinavianautomotive.fi/
http://autogear.fi/
Saa tehty halvemmalla kuin merkkiliikkeessä, myös tehdaskunnostettu yksikkö tai korjaus on vaihtoehtona. Jos jollain tietoa muista niin kertokaa.
Oma yksikkö ei nyt olekaan niin paljon vuotanut joten en ole vielä tehnyt asialle mitään.