Megasquirt

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Hiukan vajaa 200e oli hinnan eroa noissa. Eli täytynee kysästä jos ne siellä sen laittais valmiiks. Ite en uskalla ruveta piirilevyjä muokkailemaan :lol: Mulla on noi molemmat versiot kaasuläpistä jo olemassa joten ei tartte siihenkään ruveta tekemään mitään. Tossa tyhjäkäynti venttiilissä tais olla vielä jotain kikkailuja, että sai toimimaan. En oikein löytäny selkeää tietoa mitä eroa noissa versioissa on, mutta ms1 nyt varmaan on "tyhmempi" mitä uudemmat mutta olis halvempi. Onko toi sitten hankalampi saada toimimaan? Kun en tosiaan tarttis mitään erikoisuuksia riittää että ohjaa bensaa ja sytkää :D
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Wasu
OCF Member 2019
Viestit: 2045
Liittynyt: 30 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Laitila

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Wasu »

Tasan satku nois on hinnan eroa. V2.2 ja v.3 välillä. Tyhjäkäyntiventtiilin voi heittää kuikkaan. Mulla on säädettävä palloventtiili tyhjäkäynti säätimen paikalla ja toimii paremmin ku yhessäkään opelissa vakiona. :lol: eikä tartte mitään muutoksia sen suhteen tehä levylle siltäosin.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Myös mekaaninen tyhjäköynti on mahollinen. Kaverilla on ja toimii hyvin.. Kirjottelee täälläki välillä

Voon kysellä lisää ellei satu lukee tätä j kirjottaa kokemuksia ite

Ps. Alkoholilla ei vaikutusta kirjotusvirheisii
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja madi »

Mää en ymmärrä tätä että se ruisku pitää olla mahdollisimman halpa ja huonoimmalla piirilevyllä johon joutuu ostaan lisäksi lisäkortteja jotka maksaa jo melkein saman mitä se ms2 v3
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

mappiongelmaa. Tunerstudio näyttää mapin arvoks kokoajan 100kPa sama missä tilassa moottori on (käynnissä tai sammuksissa)

Ku mapin letkuun puhaltaa / imee ilmaa nii arvot muuttuu.

D1 zener diodi voi vaikuttaa mapin toimintaan jos on hajalla mutta kortilla ei ollu koko zenerdiodia paikalla D1
Wasu
OCF Member 2019
Viestit: 2045
Liittynyt: 30 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Laitila

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Wasu »

Alkais olee v6 corsan ms2 v.3.0 johdotukset lähes valmiit, iso kiitos madille konsultaatio avusta. :peukku: vielä kuitenki ois pari mieltä askarruttavaa, eli tässäki topicissa tais olla joskus juttua tuosta vr-anturista eli mites kun x30xe ssä on kolmijohtoinen anturi tai liittimessä ainaki kolme pinniä nii mites piti menetellä ku megalta tulevassa liittimessä kaks johtoa? Toinen varmistava kysymys eli alkuperäistä tyhjäkäyntisäädintä ei siis suoriltaan kai saa toimimaan ms2 v3:ssa ellei tee boksin sisäisiä muutoksia? jos näin oli niin jätän sen piuhan sitte johtosarjasta kytkemättä ja laitan säätimen tilalle "manuaalisäädön".
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Siitä kampuran sensorin pistokkeesta tulee signaali ulos 1-pinnistä. 2 on signaalimaa ja 3 on johdossa olevan häiriösuojavaipan maadoitus. Eli kytketään 2 ja 3 yhteen ja maadoitetaan johonkin megan liittimestä löytyvään maadoituspinniin.

Ja juu, sitä tk-säätimen ohjausta varten tarvitaan levylle "modi" kaikissa paitsi ms3 v3.57 valmiiksi kootussa versiossa.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Osaiskohan joku sanoa mistä kiikastaa:

Eli käytössä opelin oma tyhjäkäynti venttiili (2-napanen bosch) ja tyhjäkäynnillä moottori tärrää aika lailla kierrokset siellä pikkusen alle 1000rpm kohdalla. Kokeilin vaihdella valve freguency taajuuksia 31-480HZ välillä, mutta ei suurempia vaikutuksia mihinkään. Laitoin myös diodin johtojen väliin ja toisinpäin ehkä ihan inan parempi tyhjäkäynti ja toisinpäin ei käytännössä käyny ollenkaan myöskin afr mittari veti nollille (fidlen virta otettu lambdan +12 johdosta) Kokeilin testi modilla tota venttiiliä vaihdellen tota PWM idle duty% 0-100(steps) alkaen 100 ja jossain 74 askeleen kohdalla vetäs täysin auki. Kun rupes nostamaan tota niin 85 jälkeen säädin rupes pitämään jonkin moista surinaa ja vasta 100 askeleen kohdalla löi takasin kiinni. Eikös ton pitäis kuitenkin toimia 0-100% välillä eikä on/off tyyppisesti? Eli onko toi säädin nyt sökö?

Jos jätin ton säätimen kokonaan käyttämättä ja säädin kaasuläpästä tyhjäkäynti kierrokset johonkin 1100rpm (läppä 5% auki) niin moottori käy aika tasasesti ja seokset pyörii siellä 12.9 ja 13.50 välillä. Sytkä ennakko tolla kierrosluvulla on 15. Eikä sytkää tai bensa karttaa säätämällä paremmaksikaan oo muuttunu

Toi kävi aikaisemmin vakio ecu:lla samalla tavalla alle 1000rpm tyhjäkäyntiä sillai tärräten ettei imusarjan päällä olis varmaan edes tiiliskivi pysyny :lol: Mutta kun kierrokset nousi yli 1000 niin sitten toimis normaalisti.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

okei. kertokaapa osaavammat mistä lähtee ettiin vikaa mega1 v2.2

vaihoin puolan ja sytkäkiven tilalle MSD sytkäyksikön ja puolan ja siirsin megan sulakerasian hanskalokeron takaa keskikonsoliin.

nyt mulla on kadonnu kierroslukutieto, suuttimet ei aukea, bensapumppu ei reagoi enään sen jälkeen kun on virrat päällä ensin pyöriny hetken. mikään ledi ei syty piirikorttiin mutta jännitteen menee kyllä ledien yli...

tunerstudion ikkunassa näkyy ainoostaan lämptilat ja mikään muu ei toimi ja reagoi kaasuun (tps arvo muuttuu kalibrointitilassa)
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja hukka »

Rizla^^ kirjoitti:okei. kertokaapa osaavammat mistä lähtee ettiin vikaa mega1 v2.2

vaihoin puolan ja sytkäkiven tilalle MSD sytkäyksikön ja puolan ja siirsin megan sulakerasian hanskalokeron takaa keskikonsoliin.

nyt mulla on kadonnu kierroslukutieto, suuttimet ei aukea, bensapumppu ei reagoi enään sen jälkeen kun on virrat päällä ensin pyöriny hetken. mikään ledi ei syty piirikorttiin mutta jännitteen menee kyllä ledien yli...

tunerstudion ikkunassa näkyy ainoostaan lämptilat ja mikään muu ei toimi ja reagoi kaasuun (tps arvo muuttuu kalibrointitilassa)

miten sulla on trikkeröinti toteutettu.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

hukka kirjoitti:
Rizla^^ kirjoitti:okei. kertokaapa osaavammat mistä lähtee ettiin vikaa mega1 v2.2

vaihoin puolan ja sytkäkiven tilalle MSD sytkäyksikön ja puolan ja siirsin megan sulakerasian hanskalokeron takaa keskikonsoliin.

nyt mulla on kadonnu kierroslukutieto, suuttimet ei aukea, bensapumppu ei reagoi enään sen jälkeen kun on virrat päällä ensin pyöriny hetken. mikään ledi ei syty piirikorttiin mutta jännitteen menee kyllä ledien yli...

tunerstudion ikkunassa näkyy ainoostaan lämptilat ja mikään muu ei toimi ja reagoi kaasuun (tps arvo muuttuu kalibrointitilassa)

miten sulla on trikkeröinti toteutettu.
Jakajan sisällä hotspark toimittaa kierrossignaalia. Aikasemmin toiminu tällä tyylillä
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Rizla^^ kirjoitti:
hukka kirjoitti:
Rizla^^ kirjoitti:okei. kertokaapa osaavammat mistä lähtee ettiin vikaa mega1 v2.2

vaihoin puolan ja sytkäkiven tilalle MSD sytkäyksikön ja puolan ja siirsin megan sulakerasian hanskalokeron takaa keskikonsoliin.

nyt mulla on kadonnu kierroslukutieto, suuttimet ei aukea, bensapumppu ei reagoi enään sen jälkeen kun on virrat päällä ensin pyöriny hetken. mikään ledi ei syty piirikorttiin mutta jännitteen menee kyllä ledien yli...

tunerstudion ikkunassa näkyy ainoostaan lämptilat ja mikään muu ei toimi ja reagoi kaasuun (tps arvo muuttuu kalibrointitilassa)

miten sulla on trikkeröinti toteutettu.
Jakajan sisällä hotspark toimittaa kierrossignaalia. Aikasemmin toiminu tällä tyylillä
anyone???
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Jotta pystyis neuvomaan pitäs tietää aika paljo tarkemmin, että millanen setuppi siellä nyt oikeen on. Mitä puolia päätteitä ym. ja miten kytketty. Näillä lähtötiedoilla ainoo neuvo mitä pystyy antamaan on, että muutat kaiken takas niinku olikin, jos kerran ennen on toiminut. Jos toimii tämän jälkeen taas ni siitä sitte pohtimaan, että mikä meni väärin :wink:

Triggeröintiinhän tuo ongelma nyt ilmiselvästi kuitenkin liittyy..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Nojuu mää hommasin uuden prossun niin kaikki heräs eloon.

Ajoin sitte uuteen prossuun firmiksen että sain yhteyden läppäriin nii sen jälkeen meni taas pimeeks ja mikää ei toiminu. Sitte ajoin uuestaan firmiksen ko aattelin että meni bitti nurin niin niin valitti vaan failed eikä onnistunu nii luovutin kun rupes vaan surinaa kuuluhan megasta ja releiltä nii virrat pois ja akku irti

Eilen kokeilin huumorilla sitte että mitä sanoo nii surinaa ei kuulunu mutta bensapumppu pyörii kokoaika.....

Joku bitti mulla nyt vissiin nurin...
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Okkeei. OIskohan tossa nyt kyse siitä, että säätöohjemassa ollut väärä firmware-versio valittuna? Sillä tavalla ainakin saatiin yks ms3 melko sekasin taannoin. En enää muista mitä kaikkea aiheutti, mut vissiin säädöt ja asetukset heitteli miten sattuu, tais joku sytkäpuola sulaa ja moottorikin tulla hydrolukittua bensalla kun jätti suuttimet auki :bonk:

Siitä sitte selvittiin kun saatiin firmis jollai konstilla vaan ajettua uudelleen purkkiin sisään ja tunerstudion asetukset kohilleen.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Vastaa Viestiin