Megasquirt

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Simo »

Ei se noin voikaan toimia, ei se ledin lähtö pysty puolaa ohjata vaan tarvii väliin jotain palikkaa.
Tuossa yksi esimerkki mutta on paljon muitakin vaihtoehtoja: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/Diz ... 7_v2.2.htm
Helpoin on antaa sen hotsparkin ja jakajan ennakkosäätöjen hoitaa sytkä itsenäisenä ja megalla sitten pelkkä ruiskutus.
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja TR81 »

v3.0 laudassa näemmä sisäänrakennettu kivi, jonka kautta voi ohjaa suoraan tuon esimerkin mukaisesti :
Kuva
v2.2 laudalla ei ole kiveä.
Vaihtoehtoja 3:
- Sisäinen kivi, joka halvin, mutta huonoin vaihtoehto. Boxiin tulee lisää tavaraa, saattaa aiheuttaa häiriöitä boxin sisällä, vaatii paksun suojatun johdon lähdölle.
- Ulkoinen sytkäkivi, helpoin vaihtoehto
- Erillinen sytytysjärjestelmä, kuten MSD. Paras mutta kallein vaihtoehto.

Itse tekisin erillisellä ulkoisella sytkäkivellä. Noita on maailma täynnä ja ei maksa juurikaan mitään. Siihen pitäisi käydä mun mielestä minkä tahansa 1 kanavainen kärjettömän sytkän kivi. Sieltä saa lisäksi kätevästi kierroslukumittarille signaalin ilman megan modausta ja johdotukset on helpompi tehdä.

Ja sytkä ehdottomasti Megan kautta
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Mulla on nyt yks sytkäkivi tossa jolla en saanu toimiin. jostain ooppelista tuo on purettu. (mikäli on ees ehjä kivi)

Nastoja on 7 ja kytkin tämän ohjeen mukaan, ei toimintaa.. Ja tiedän että tarvikekivessä ei välttämättä sama pinnijärjestys mutta voiko sitä mitenkään testata/mitata? Tarvikkeeks epäilen koska ei oo mitään bosch numeroo

Kuva
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Rizla^^ kirjoitti:Mulla on nyt yks sytkäkivi tossa jolla en saanu toimiin. jostain ooppelista tuo on purettu. (mikäli on ees ehjä kivi)

Nastoja on 7 ja kytkin tämän ohjeen mukaan, ei toimintaa.. Ja tiedän että tarvikekivessä ei välttämättä sama pinnijärjestys mutta voiko sitä mitenkään testata/mitata? Tarvikkeeks epäilen koska ei oo mitään bosch numeroo

Kuva
Testaamisesta en osaa suoraan antaa vinkkiä, mutta ois tärkeää tietää mistä autosta sytkäkivi on otettu. Sitä kautta sit on helppo selvittää kytkentä. Kokemuksesta voin sanoa että vaikka nuo kivet on samannäköisiä useassa 90-luvun autossa, niin pinnijärjestys voi olla lähes mikä tahansa, ja transistoreita voi löytyä kivestä 1,2 tai 3 mallista riippuen.

Kokeile googlettaa sillä numerosarjalla mikä siinä sun kivessä on, tarvikeosien tunnuksilla usein löytyy mihin autoon se osa kuuluu.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

koitin guuglailla ja ettiä niin jossain on että asconaan kuuluis tuo. Ilmeisesti varmaan C asconaan ruiskutekniikalla?. kytkentäkaaviota en löytäny ja onko tuommosta käytetty missä moottorimalleissa Ja minä vuosina Vai onko ees käytetty Asconassa ikinä?
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja hukka »

ei kai sytkän ohjaimelle tule edes virtaa.
http://www.autotune.fi/data/th/c_huco2k ... g_b4_0.jpg

mittaaminen onnistuu ainakin kun otat puolalta maa johdon irti ja mittaat virtakynällä tuleeko maa kun käännät megan sytkän asetuksesta spark inverted yes/no. ja sama ennen kiveä/päätettä megan ohjauksesta.
maa ei sitten saa tulla jatkuvana puolalle muuten palaa puola tai kivi
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

hukka kirjoitti:ei kai sytkän ohjaimelle tule edes virtaa.
http://www.autotune.fi/data/th/c_huco2k ... g_b4_0.jpg

mittaaminen onnistuu ainakin kun otat puolalta maa johdon irti ja mittaat virtakynällä tuleeko maa kun käännät megan sytkän asetuksesta spark inverted yes/no. ja sama ennen kiveä/päätettä megan ohjauksesta.
maa ei sitten saa tulla jatkuvana puolalle muuten palaa puola tai kivi
riippuu kivestä. kuvien mukaan joihinkin kiviin tuodaan +12V ja joihinki jopa ground (paitsi taitaa maadottaa runkonsa kautta automaattisesti?)
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Minkälaisia Dwell aikoja porukka on käyttänyt 2.0 ecotecin puolan kanssa? Ei Googlesta oikein löydy tuon puolan specsejä ja tuo vedoilla säätäminen on hieman epätarkkaa puuhaa. Myös suuntaa antavakin auttaisi. Nyt käytössä turvalliset running 2.5 ja minium 0.1. Hyvinhän tuossa tuntuisi vetoja olevan, mutta parempihan nuo on saada kohdalleen, ettei tehoja turhaan hukkaa.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Edelleen kipinä ongelmaa. Nyt on edellisen jälkeen våliin tsyrkätty sytkäkivi ja kipinä tulee mutta...

startatessa välillä tulee hieno kipinä ja sit saattaa olla että vakkka kuinka pyörittää konetta niin uutta kipinää ei tule enään. Virrat pois ka odottelua ja uus yritys nii saattaa tulla muutama komee kipinä tulpalle ja sit taas häviää...
Wasu
OCF Member 2019
Viestit: 2045
Liittynyt: 30 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Laitila

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Wasu »

Alkaa olemaan nyt ajankohtasta tilata moottorinohjainta tuohon corsa v6 projektiin ja protopartsilta meinattii tilata joko ms2 v.3 tai sitte ms3 V.3. Olikos tuo 3 prossu nyt sellanen jo ettei tarvis mitään muutoksia tehdä jälkikäteen, esim vr:n suhteen? Ja mites nuo sytkälähdöt oliko se nyt niin ettei niitä tarvii jos tuota v6 alkuperästä boschin päätettä meinaa käyttää?
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja madi »

alkuperäinen vr pelaa kaikilla v3 levyillä niinku pitääkin potikoiden säädöllä alkaa rpm tulla oikein
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

no nyt sitte gurut ilmottautukoon taas kun ei ota ruuta toimiakseen...

viimekerran jälkeen on vaihdettu muutama transistori piirikortille jolla saatiin sytkän ohjaus toimimaan taas ja kipinäkin tulemaan vaan ei starttaa ei edes lupaa !

nyt epäilyttää että suuttimet ei aukeis starttauksen yhteydessä kun en saa edes tulppia kastumaan ottamalla puolalta tulevan johdon irti että ei tulis kipinää.. kipinä on monta kertaa testailtu runkoo vasten ja on niin nätti että huhhuh...

suuttimet testasin suoralla jännitteellä että toimivat ja kyllähän nuo maata vasten johtoo kopistelemalla naksu..

tunerstudio näyttää coolant temp arvona kokoajan -33 eli vedenlämpöanturi ainakin on ilmeisesti sökö mutta tuo tuskin vaikuttaa niin paljon ettei edes lupailisi? trikkeröinti toimii tunerin mittari heittää 200rpm arvoksi startatessa...

mega ja johtosarja on ollut aikaisemmin toisessa autossa turbocih moottorissa ja siinä on toiminut kuulemma ongelmitta !!!
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Suunnitellu itselle vähän jotain näpertelemistä talveksi niin ajattelin päästä hieman "helpommalla" ja ostaa tämmösen setin http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=45 MS2 v2.2 Ehkä joku vanhempikin versio kävis kun moottori tulee silti vaparina pysymään eli millekkään hienouksille ei ole tarvetta. Tossa paketissahan tulee mukana anturit,puola,johtosarja (liittimillä jos haluaa) jne. Mutta mitä muita komponentteja täytyy vielä hommata, että ton saa pelittimään ohc moottorissa? Haluaisin käyttää moottorin omaa triggeröintiä 60-2 ja lueskelin netistä, että boksiin pitäis tehä joku modaus ja taas toisesta paikasta ettei tartte :D Koneen oma anturi ei tainnu olla megaan sopiva? Ja ainakin tarvitaan toinen kaasuläppä johon saa potentiometri kaasuläpän tunnistimen.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

ei tarvi välttämättä toista kaasuläppäkoteloo. tuo potikkamallin tps on eri kiinnitysjaolla mutta kun rakentaa sopivan telineen niin saa paikalleen..

jos otat valmiin johtosarjan niin pyydä että liittimet ei olisi kiinnitetty päihin ollenkaan niin on helppo sitten paikanpäällä lyhentää piuhat sopivaan mittaan..
Wasu
OCF Member 2019
Viestit: 2045
Liittynyt: 30 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Laitila

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Wasu »

JokkeJ kirjoitti:Suunnitellu itselle vähän jotain näpertelemistä talveksi niin ajattelin päästä hieman "helpommalla" ja ostaa tämmösen setin http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=45 MS2 v2.2 Ehkä joku vanhempikin versio kävis kun moottori tulee silti vaparina pysymään eli millekkään hienouksille ei ole tarvetta. Tossa paketissahan tulee mukana anturit,puola,johtosarja (liittimillä jos haluaa) jne. Mutta mitä muita komponentteja täytyy vielä hommata, että ton saa pelittimään ohc moottorissa? Haluaisin käyttää moottorin omaa triggeröintiä 60-2 ja lueskelin netistä, että boksiin pitäis tehä joku modaus ja taas toisesta paikasta ettei tartte :D Koneen oma anturi ei tainnu olla megaan sopiva? Ja ainakin tarvitaan toinen kaasuläppä johon saa potentiometri kaasuläpän tunnistimen.
Pelaa koneen omalla vr -anturilla. Ms 2 2.2 Versioon kait piti sen vastutksen laittaa ku otti vissiin häiriötä jossain 5000rpm paikkeilla. Tekevät kaikki muutokset protopartilla kunhan sovit niitten kanssa etukäteen. V.3 ei kait sitte tarvinnu tota tehä ku pelaa vissiin suoraan. Eikä hinnassakaan kauheeta eroo oo.
Vastaa Viestiin