B Omegassa palelee

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Aika lähelle pitäis tosiaan olla samanlämpöistä nesteen, kun mitä koneessa kiertää... vois ajatella, että ainakin reippaasti yli 80 asteista.
Eihän se kumiletku pinnasta ole samanlämpöinen kuin sisällä virtaava neste.... periaatteessa sopivalla kumiletkunpätkällä ja kuumalla vedellä sitä voinee testimitata, mikä on kumin lämpöeristävyys.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Sakari
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 319
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 17:51
Paikkakunta: Lahti

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Terve! Osaako kukaan sanoa mikä vaivais mv6 omppua, kun puhaltimen sulake palaa hetken sen jälkeen kun auton laittaa käyntiin.. Toimii jos auto ei ole käynnissä. Automaatti ilmastoinnilla. Kokeiltu on toista puhallinmoottoria ja etuvastus vaihdettu. Minne kyseinen härveli maadoittaa itsensä? Tein kansipokan jonka jälkeen tämä vika tuli.
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse »

Jokuhan se nyt on varmasti saman sulakkeen takana oleva laite joka käynnistyy kun moottori käynnistyy ja se sitten polttaa sulakkeen .
Mitäs siinä on samassa / (arvauksia ilman tutkimista) kiertovesipumppu tai lisäilmapumppu tms , joku semmonen jota et välttämättä huomaa toimiiko vai ei (nuo kax voi jumiutua ainakin .

Joku spesialisti kertoo sulle hetken päästä mitä kytkentäkaaviot näyttää tuon saman sulakkeen takana olevan . :bye:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Sakari
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 319
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 17:51
Paikkakunta: Lahti

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Sulake pesään ei sille isolle 30A sulakkeelle tuu ainakaan kun 3 johtoa. 2 paksumpaa ja yks ohuempi johto :roll:
Omega A 3.0 Turbo
Omega A 2.0 Turbo
Senator B 3.0 24v
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Tilanne päivitystä tältä päivältä.
Ulkona noin -2 astetta pakkasta ja auto ei ollut tolpassa(normaalisti on tolpassa joka päivä talvella).
Auto tuntui toimivan normaalisti ja tuli kuumaa normaalisti kun useamman tunnin aikana eri pituisia matkoja ajoin.
Eli olisiko tuolla voinut olla sitten ilma tasku vielä kierrossa.Ja ilmaantunut ajossa sitten.
Tai sitten auto rupesi toimimaan kun sai tuoreen leiman! :bonk:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

torsen kirjoitti:Tilanne päivitystä tältä päivältä.
Ulkona noin -2 astetta pakkasta ja auto ei ollut tolpassa(normaalisti on tolpassa joka päivä talvella).
Auto tuntui toimivan normaalisti ja tuli kuumaa normaalisti kun useamman tunnin aikana eri pituisia matkoja ajoin.
Eli olisiko tuolla voinut olla sitten ilma tasku vielä kierrossa.Ja ilmaantunut ajossa sitten.
Tai sitten auto rupesi toimimaan kun sai tuoreen leiman! :bonk:
Tämä on kyllä erikoista... nyt sitten toimii, kun ei ollut tolpassa. Onko tuossa lohko- , vai letkulämppäri ?? Letkulämppäri vois lämmittää nesteen jopa paikallisesti kiehumispisteeseen, jolloin nesteeseen tulee kuplia ja siitä ilmaa järjestelmään. Ehkä kaukaa haettu, mutta tuli vaan mieleen.
Ilmalukon poistuminen vois tietty olla selitys... aika näyttää, miten jatkossa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Robertx kirjoitti:
torsen kirjoitti:Tilanne päivitystä tältä päivältä.
Ulkona noin -2 astetta pakkasta ja auto ei ollut tolpassa(normaalisti on tolpassa joka päivä talvella).
Auto tuntui toimivan normaalisti ja tuli kuumaa normaalisti kun useamman tunnin aikana eri pituisia matkoja ajoin.
Eli olisiko tuolla voinut olla sitten ilma tasku vielä kierrossa.Ja ilmaantunut ajossa sitten.
Tai sitten auto rupesi toimimaan kun sai tuoreen leiman! :bonk:
Tämä on kyllä erikoista... nyt sitten toimii, kun ei ollut tolpassa. Onko tuossa lohko- , vai letkulämppäri ?? Letkulämppäri vois lämmittää nesteen jopa paikallisesti kiehumispisteeseen, jolloin nesteeseen tulee kuplia ja siitä ilmaa järjestelmään. Ehkä kaukaa haettu, mutta tuli vaan mieleen.
Ilmalukon poistuminen vois tietty olla selitys... aika näyttää, miten jatkossa.
Normaali lohkolämppäri löytyy.
Pitää seurailla tilannetta miten toimii.

Onko noissa uudemmissa omega b autoissa ollut vastaavia lämmön häviämis ongelmia?Esim.2001 ja uudemmissa?Mietin että pitäisikö vaihtaa sellaiseen.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok.
Vähemmän on noissa B2 - Omegoissa ollut lämmön häviämisongelmia. Yleensä ratkennut uudella termostaatilla. Sitten on joitaki, joissa on tullut toiselle puolelle kylmää, eli vika läpässä tai läppämoottorissa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Sakari kirjoitti:Terve! Osaako kukaan sanoa mikä vaivais mv6 omppua, kun puhaltimen sulake palaa hetken sen jälkeen kun auton laittaa käyntiin.. Toimii jos auto ei ole käynnissä. Automaatti ilmastoinnilla. Kokeiltu on toista puhallinmoottoria ja etuvastus vaihdettu. Minne kyseinen härveli maadoittaa itsensä? Tein kansipokan jonka jälkeen tämä vika tuli.
Ota tuo linkin kuvassa näkyvä rele 5 (vihreä) irti konehuoneen releboxista.
Onko vaikutusta?
http://www.freewebs.com/gallopmv6/releet.htm
Avatar
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1093
Liittynyt: 12 Helmi 2008, 08:44
Paikkakunta: kuusankoski

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Nyt lopu taas sedältä ymmärrys. Kävi nesteet hyhmässä viikko sitten,käytin konetta hetken ja huomasin et lämmöt nousee. Sammutin ja annoin olla hetken. Uudestaan käyntiin niin lähti vedet kiertää ja lämmöt pysy kohillaan. No ajoin auton halliin sulamaan päiväks ja illalla vaihoin nesteet. Kaikki ok tähän asti. Lakkas vaan tulemasta lämmintä ton nesteiden vaihon jälkeen. Paikallaan kierrättämällä tulee sisään lämmintä mutta ajossa ei. Kansi on ok,tekee pienen paineen järjestelmään,ilmattu 100 kertaa,ei ole lisävesi pumppua,molemmat letkut sisäkennossa kuumia,toinen vähemmän kuuma.

Pähkäilin että mitä se alipaine pallukka tekee sielä letkussa ennen lämppärin kennoa?

Just reilu viikko sitten kehuskelin jossain keskustelussa että tää on ensimmäinen oikeesti lämmin omega :D Eipä kestäny kehuja... :banghead:
-moottorin murinaa ja voimansiirron vollotusta-
-parempi ettei tee mitään kun tekee pelkkää paskaa-
w210 2.9TD, 307 1.6 -02, 900 ninja -95
Miro.Simounen
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

nappaa siitä alipaine "pallukasta" se alipaine letku pois ja tulppaa se (ettei mene roskia)

se on siis lämmityksen venttiili, itellä jostain syystä se ei aukea.
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

juha3105 kirjoitti:Nyt lopu taas sedältä ymmärrys. Kävi nesteet hyhmässä viikko sitten,käytin konetta hetken ja huomasin et lämmöt nousee. Sammutin ja annoin olla hetken. Uudestaan käyntiin niin lähti vedet kiertää ja lämmöt pysy kohillaan. No ajoin auton halliin sulamaan päiväks ja illalla vaihoin nesteet. Kaikki ok tähän asti. Lakkas vaan tulemasta lämmintä ton nesteiden vaihon jälkeen. Paikallaan kierrättämällä tulee sisään lämmintä mutta ajossa ei. Kansi on ok,tekee pienen paineen järjestelmään,ilmattu 100 kertaa,ei ole lisävesi pumppua,molemmat letkut sisäkennossa kuumia,toinen vähemmän kuuma.

Pähkäilin että mitä se alipaine pallukka tekee sielä letkussa ennen lämppärin kennoa?

Just reilu viikko sitten kehuskelin jossain keskustelussa että tää on ensimmäinen oikeesti lämmin omega :D Eipä kestäny kehuja... :banghead:
Oire muistuttaa kyllä aikalailla kennon tukkeutumista. Oisko hyhmä irrottanut järjestelmästä likaa, joka sitten päätyi lämppärin kennoon ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1093
Liittynyt: 12 Helmi 2008, 08:44
Paikkakunta: kuusankoski

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Alkaa kans pikkuhiljaa epäilyttää osittain tukkeutunu kenno. Mut luulis et olis paluu letku selkeästi viileämpi? Kokeiltava huuhtoo vielä...
-moottorin murinaa ja voimansiirron vollotusta-
-parempi ettei tee mitään kun tekee pelkkää paskaa-
w210 2.9TD, 307 1.6 -02, 900 ninja -95
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Termostaatti on yksi vaihtoehto myös ja vaikuttaa enemmän ajossa, jos termostaatti ei näillä keleillä sulkeudu kunnolla tai jää hieman liikaa auki asentoon. Mitä näyttää lämpömittari ajossa ??
Osittain tukkeutuneessa lämppärin kennossa neste pääsee kiertämään kennon läpi vain joidenkin kanavien kautta , jolloin kenno ei luovuta kunnolla lämmintä, eikä paluuletkun lämpötila putoa huomattavasti. Toivottavasti ei kuitenkaan ole tukossa.
Osa näistä Omegan lämppäriongelmista on varsin mystisiä... välillä toimii, välillä ei... eikä ole mitenkään helppoa sitä varsinaista vikaa löytää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1093
Liittynyt: 12 Helmi 2008, 08:44
Paikkakunta: kuusankoski

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Termari vaihettu kesällä kansirempan yhteydessä. Lämmöt ajaessa kokoajan tasasesti 90 astetta. Huuhtelin äsken kennon,kirkasta vettä tuli komeesti läpi. Ei vaikuttanu sisälämpöön mitenkään. Taidan antaa asian olla,kevääseen kohti menossa ja kenkii enemmän niin kyl siel pärjää :D
-moottorin murinaa ja voimansiirron vollotusta-
-parempi ettei tee mitään kun tekee pelkkää paskaa-
w210 2.9TD, 307 1.6 -02, 900 ninja -95
Vastaa Viestiin