Puristussuhde vs. nokka
Puristussuhde vs. nokka
Eli mitä tapahtuu, jos puristussuhde on liian kova nokkaan nähden?
Jos nyt esimerkkeinä vaikka
C20NE XE:n männillä eli puristussuhde on silloin se XE:n 10.8 ja kantena vakio 8V NE:n nokalla (vakiopuristukset 9.2)
X30XE 2.5 kansilla, jossa puristukset lienisivät 12.5 ja nokkina ne vakionenät (vakiopuristukset 10.8)
- Vakio moottorinohjauksella vakio nokanajoituksella dynaaminen puristussuhde kasvaa liian kovaksi ja laitteet alkaa bensalla naulaamaan(?)
Ratkaisuyrite A)
- E85 tankkiin ja isommat suuttimet, niin ei naulaa enää, mutta tuleeko tehoakaan lisää millekkään kierrosalueelle?
Ratkaisuyrite B)
- Bensalla ajettaessa ajoittaa nokkaa myöhemmälle, dynaaminen puristussuhde laskee, laitteet ei naulaa ja teho alue siirtyy nokan käännön takia alakierroksille, mutta ylhäällä kone kuolee?
Kai tolle dynaamiselle puristussuhteelle on joku polttoaineesta riippuva maksimiarvo?
Jos nyt esimerkkeinä vaikka
C20NE XE:n männillä eli puristussuhde on silloin se XE:n 10.8 ja kantena vakio 8V NE:n nokalla (vakiopuristukset 9.2)
X30XE 2.5 kansilla, jossa puristukset lienisivät 12.5 ja nokkina ne vakionenät (vakiopuristukset 10.8)
- Vakio moottorinohjauksella vakio nokanajoituksella dynaaminen puristussuhde kasvaa liian kovaksi ja laitteet alkaa bensalla naulaamaan(?)
Ratkaisuyrite A)
- E85 tankkiin ja isommat suuttimet, niin ei naulaa enää, mutta tuleeko tehoakaan lisää millekkään kierrosalueelle?
Ratkaisuyrite B)
- Bensalla ajettaessa ajoittaa nokkaa myöhemmälle, dynaaminen puristussuhde laskee, laitteet ei naulaa ja teho alue siirtyy nokan käännön takia alakierroksille, mutta ylhäällä kone kuolee?
Kai tolle dynaamiselle puristussuhteelle on joku polttoaineesta riippuva maksimiarvo?
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: Puristussuhde vs. nokka
Tuolla 12.5 puristuksella en näkis muuta vaihtoehtoa, kuin re85:n. Omien kokemusten mukaan kyseisellä aineella alakierrosvääntö ainaki paranee jonkin verran, mutta teoriassa hyötysuhteen pitäs parantua koko kierrosalueella. Palaminen on myös tasaisempaa, jonka vuoksi sylinterin piikkipaine vähenee. Liian aikaisella sytytyksellä tälläkin saa paineet liian suuriksi, mutta nakutusta ei juurikaan esiinny.
Wikipediassa oli suuntaa antava taulukko (bensalle), jonka mukaan 1:12 puristuksilla tarviis imupuolelle 250 asteisen nokan. Suuri työtahdin paine parantaa hyötysyhdetta, kysymys kuuluukin kestääkö koneen osat.
Wikipediassa oli suuntaa antava taulukko (bensalle), jonka mukaan 1:12 puristuksilla tarviis imupuolelle 250 asteisen nokan. Suuri työtahdin paine parantaa hyötysyhdetta, kysymys kuuluukin kestääkö koneen osat.
Re: Puristussuhde vs. nokka
Kyllä se bensalla lähtee nimenomaan naulaamaan liian kovalla paineella. Pystyy nokkaa säätämällä korjaamaan tilannetta, mutta voimaa se vie eli toisaalta miedompi nokka olisi parempi. Toisin sanoen huonosti valittua nokkaa/puristussuhdetta ei ole järkevää korjata hullummaisella nokan säädöllä. Jos on joku järkevä nokka niin varmaan joka 1:11 on järkevä puristussuhde 98 bensalle. Kai siellä jollain 310 nokalla voi käyttää 1:12 suhdettakin. Ja kuten edellinen jo mainitsikin niin puristussuhteen nosto vaikuttaa positiivisesti koko alueen hyötysuhteeseen. Tämä asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen asia, koska nakuttamiseen vaikuttaa moni muukin asia. Tulpan sijainti, paljerako, sumunlaatu jne jne joitain mainitakseni.
Varmasti lähtee nakuttamaan kovilla rutuilla ihan vakio vermeillä. Vakio nokalla se nimenomaan voi kasvaa helposti kun ei ole päällekkäin auki venttiilit. Tuo XE esimerkki silti tuskin olisi mahdoton tehtävä sillä 10.8 ei vielä ole mikään hirmu paha.
A) Hyvä vaihtoehto vaikka todellinen hyöty on vasta turboilla. Tällä voi varmasti aina käyttää ainakin 12:1 suhdetta? Tosin jos tosiaan hyötyä haluaa niin soppaahan täytyy syöttää aikalailla lisää sisään.
B) Jos nakuttaa niin yrittäisin korjata asian en elvyttää. Eli jyrkempi nokka, E85 tai sitten siivua pois männästä.
Edellä mainitsin syitä miksi ei voi antaa mitään tarkkaa taulukkoa tuolle naulaamiselle. Aivan liian paljon asioita jotka vaikuttavat. Meikäläinen ei ainakaan uskaltaisi edes pistää käyntiin konetta jossa olisi 250 asteisella nokalla 12:1 puristuksia. Tosin tuo luku vaikuttaa muutenkin jenkkien ilmoittamalta eli tarkoittaisi siitä jostain tietystä noston määrästä ilmoitettua arvoa. Eurooppa nokissa ehkä joku 290-310 väliin? En osaa sitä kyllä muuntaa.
Tässä vain meikäläisen ajatus maailmaa asian tiimoilta. Näihin vapari kysymyksiin uskaltaa vastatakin kun jotain käsitystä on. Turbot toistaiseksi jäänyt rakentamatta.
Varmasti lähtee nakuttamaan kovilla rutuilla ihan vakio vermeillä. Vakio nokalla se nimenomaan voi kasvaa helposti kun ei ole päällekkäin auki venttiilit. Tuo XE esimerkki silti tuskin olisi mahdoton tehtävä sillä 10.8 ei vielä ole mikään hirmu paha.
A) Hyvä vaihtoehto vaikka todellinen hyöty on vasta turboilla. Tällä voi varmasti aina käyttää ainakin 12:1 suhdetta? Tosin jos tosiaan hyötyä haluaa niin soppaahan täytyy syöttää aikalailla lisää sisään.
B) Jos nakuttaa niin yrittäisin korjata asian en elvyttää. Eli jyrkempi nokka, E85 tai sitten siivua pois männästä.
Edellä mainitsin syitä miksi ei voi antaa mitään tarkkaa taulukkoa tuolle naulaamiselle. Aivan liian paljon asioita jotka vaikuttavat. Meikäläinen ei ainakaan uskaltaisi edes pistää käyntiin konetta jossa olisi 250 asteisella nokalla 12:1 puristuksia. Tosin tuo luku vaikuttaa muutenkin jenkkien ilmoittamalta eli tarkoittaisi siitä jostain tietystä noston määrästä ilmoitettua arvoa. Eurooppa nokissa ehkä joku 290-310 väliin? En osaa sitä kyllä muuntaa.
Tässä vain meikäläisen ajatus maailmaa asian tiimoilta. Näihin vapari kysymyksiin uskaltaa vastatakin kun jotain käsitystä on. Turbot toistaiseksi jäänyt rakentamatta.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
Re: Puristussuhde vs. nokka
Olen nyt 2 vuotta ajanut kokoonpanolla--> 3.0 alakerta. 2.5 kannet ja 3.0 nokat. Eikä ole vielä räjähtänyt. Ja kenkää on saanut. Testerillä katsottuna nakutusanturit myöhästää n.7 astetta kiihdytyksissä V-Powerilla. Nyt vasta saanut 044 pumpun paikoilleen. Ensimmäiset vedot 1/3 viinalla vaikuttaa hyvälle. Kohta pitäs tankkaa ehtaa tavaraa. Ja vielä EV14 suuttimet ja bensanpaineen säädin odottaa asentamista... Samalla kyllä laitan 2.5 nokat paikoilleen.
Re: Puristussuhde vs. nokka
20Ne moottoriin ei tule XE:n männillä suoraan laittamalla 10.8 puristusta koska Xe:ssä mäntä tulee puol milliä yli lohkon.. on työn takana että ne moottoriin saa edes lähelle 12 puristus- suhdetta
Re: Puristussuhde vs. nokka
Kun NE ja XE dekkikorkeus on sama, isku on sama ja heittää NE koneeseen XE ryönät, niin väkisinhän se mäntä nousee samaan kohtaan. Toi puristussuhteen nousu oli ongittu tuolta NE-viritystopicista jossa väitettiin, että NE ja XE palotilat ovat samankokoiset.2,0 16v kirjoitti:20Ne moottoriin ei tule XE:n männillä suoraan laittamalla 10.8 puristusta koska Xe:ssä mäntä tulee puol milliä yli lohkon.. on työn takana että ne moottoriin saa edes lähelle 12 puristus- suhdetta
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: Puristussuhde vs. nokka
Noh väittelemään en ala mutta itse olen nähnyt kaksi kappaletta xe moottoria missä mäntä tulee yli.
Re: Puristussuhde vs. nokka
Se mäntä yleensä tulee yli kaikissa opeleissa,joissa on tuo normi 1,2mm kansipahvi. Toisissa enemmän,toisissa vähemmän.
Re: Puristussuhde vs. nokka
Miten pahvin paksuus vaikuttaa siihen tuleeko mäntä yli vai onko tasan ?
Re: Puristussuhde vs. nokka
Paljealue kasvaa epäedulliseksi,jos 1,2mm kansipahvilla männät jää vaikka 0,5mm dekin alle,siks noissa yleensä on männät hieman dekin yli. Jossain uudemmissa moottoreissa on esim. 0,3mm peltitiiviste,eli niissä pitää männät jäädä dekin alle et mahtuu pyörimään.
Re: Puristussuhde vs. nokka
Aihe on ehkä jo mennyt vähän ohi, mutta palaan tuohon 10,8:1 puristukseen. A-Omegan 20SE moottorissahan on jo vakiona 10:1 puristus tasapäisten mäntien vuoksi. Joten minusta tuo 10,8:1 ei vielä aiheuta suuria muutoksia tilanteeseen.
Aika tavallinen lohkotason ylitys on 0,2-0,3mm.
Aika tavallinen lohkotason ylitys on 0,2-0,3mm.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)