B Omegassa palelee

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Avatar
a_na
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Syys 2011, 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja a_na »

Dodiih!!! Toivottavast en hehkuta liian aikasin, mut nyt tulee koko ajan lämmintä. "tarvittaes" 8)
Lähties 120km matkal tuli heti lämmintä "2-3min sisäl", ku kuumal laitto.
Ja Lämmön säätöki toimii omast mielest niinku pitääki. Eli kylmääki tuli kun hiki iski. :lol:
Eli huuhtelin kertaalleen viel ja käytin Forten Bio Degreaserii, johan tuli mömmöö..
Ainaki vastavirtaan huuhdelles.
Itelle ainaki autto toistaseks, vaik ei tuo Forte halpaa ollukka 33,50€ 400ml.
Mut halvempaa, ku uus kenno.
Omega B MV6 Caravan aut 98
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hieno homma, että järjestelmän puhdistus sitten auttoi. Toivottavasti auttaa sitten myös pidempään. Huuhtelun vaikutus on muutamilla foorumilaisilla loppunut jonkun ajan kuluttua.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Taas rupesi omega oireilemaan lämmön puhalluksen kanssa.Tulee sellaista puoli lämmintä vain.
Vaihdoin nyt täysin uuden alkuperäistä vastaavan bosch kiertovesipumpun.
Ei ollut vaikutusta asiaan.
Seuraavaksi meinasin käydä hakemassa motonetistä uuden paisarin korkin.

Minkälaisella klemmarilla tuo termarin pienempi ohi vuoto letku kannattaa kiinnittää että on tiivis ja pysyy kiinni?Ostin alkuperäisen ns.itse kiristävän ja letkua voi silti kääntää kun klemmari paikoillaan.Eli ei kiristä tarpeeksi jostakin syystä.
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

jos se ei vuoda niin eikö se sillon ole tarpeeksi kireellä
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

En ole ihan varma että vuotaako tuo termarin pienempi letku vai termarin tiiviste.Vähän näyttää kostealta siitä termari kotelon alta kun katsoin tarkemmin.Mutta ei saa selvyyttä että kummasta tulee.
Vaihdoin tuon paisarin korkin eilen ja parantui jo jonkun verran.
Pitää varmaan repiä tuo termari irti ja katsoa onko tiiviste pettänyt.Kun vaihdan uuden tiivisteen samalla niin kannattaako laittaa samalla jotain tiivisteainetta sen kumitiivisteen lisäksi?
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Vaihdoin termarin Behr merkkiseen laatuosaan ja nyt tulee taas lämmintä hyttiin.Samalla vaihdoin alkuperäisen uuden paisarin korkin.
Vinkkinä:Jyväskylän opelilla on kaikista vanhempien opelien varaosista -36% alennus.Ei tietoa miten kauan on voimassa. :D
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Termostaatiksi kannattaa tosiaan valita Behr tai Wahler. Muiden valmistajien tuotteet ovat enemmän tai vähemmän huonosti toimivia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Taas hävisi osa lämmöistä.Kävin ostamassa vielä uuden paisarin säiliön opelilta.Nyt toimii huomattavasti paremmin mitä pienen lenkin sillä tänään ajoin.Ja painettakin kerää jopa kun on lämmin.Jospa se tuosta alkaisi toimimaan.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

No hyvä, että uusi paisari sitten kenties auttaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse »

Jotenkin nyt sivusta seuraavana tuntuu että joka osan vaihdon jälkeen toimii pienen aikaa huolellisen täytön ja ilmauksen jälkeen kunnes ilmaa taas kertyy väärään paikkaan muodostaen ilmalukon / olisko kansipahvi ?
Tällä kertaa toivon kuitenkin olevani väärässä , mutta uusi paisunta säiliö ja lämmityslaite toimii paremmin , ei kuulosta loogiselta :bye:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

sepse kirjoitti:Jotenkin nyt sivusta seuraavana tuntuu että joka osan vaihdon jälkeen toimii pienen aikaa huolellisen täytön ja ilmauksen jälkeen kunnes ilmaa taas kertyy väärään paikkaan muodostaen ilmalukon / olisko kansipahvi ?
Tällä kertaa toivon kuitenkin olevani väärässä , mutta uusi paisunta säiliö ja lämmityslaite toimii paremmin , ei kuulosta loogiselta :bye:
Seppo
Sitähän tässä itekkin pelkään et tulee isompikin remontti. :banghead:
torsen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 877
Liittynyt: 04 Syys 2009, 08:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja torsen »

Se olisi ollut liian hyvin jos olisi ruennut toimimaan paisarin vaihdolla.Kyllä se toimii aina vähän paremmin kuin yhden kohdan korjaa/huoltaa.Mutta nyt alkaa keinot olla vähissä mitä kokeilla seuraavaksi.
Kansi remppa tehty tosiaan noin 15 thkm sitten.
Nyt olen melko varma ettei nesteet lisäänny tai vähenny mistään.

MItähän kokeilisi seuraavaksi?
Kantta en jaksa rueta purkamaan.Jos siihen pitää ruveta niin myyn auton halvalla ennemmin pois.Tuohon on mennyt kuitenkin pelkkiin osiin jo ihan tarpeeksi rahaa viimeisen 1,5 vuoden aikana.

Vaihdettu seuraavia osia:
-Paisari+korkki(opel).Edit:Ja kyllä se kuulostaa ihan loogiselta koska vanha säiliö oli korjattu sikamassalla jonkun aikaisemman sepän aikana.Siis siitä puolessa välissä säiliötä olevata kantista ympäriinsä.
-Syyläri+sisäkenno 1/2013(kenno alkuperäinen uusi)
-Behr termari koteloinen ja uusi tiiviste
-Uusi bosch kiertovesipumppu(täysin vastaava alkuperäisen kanssa)
-J-nesteet useasti ja ovat puhtaat
-Moottori tuntuu lämpiävän normaalisti ja pysyvän oikeassa lämmössä

Ja päästöt mitattu noin 3 viikkoa sitten ja ne oli kunnossa.

Paljon tuolla nestekierrossa tulee olla paineita lämpöisellä koneella normaalisti?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja Robertx »

torsen kirjoitti:Se olisi ollut liian hyvin jos olisi ruennut toimimaan paisarin vaihdolla.Kyllä se toimii aina vähän paremmin kuin yhden kohdan korjaa/huoltaa.Mutta nyt alkaa keinot olla vähissä mitä kokeilla seuraavaksi.
Kansi remppa tehty tosiaan noin 15 thkm sitten.
Nyt olen melko varma ettei nesteet lisäänny tai vähenny mistään.

MItähän kokeilisi seuraavaksi?
Kantta en jaksa rueta purkamaan.Jos siihen pitää ruveta niin myyn auton halvalla ennemmin pois.Tuohon on mennyt kuitenkin pelkkiin osiin jo ihan tarpeeksi rahaa viimeisen 1,5 vuoden aikana.

Vaihdettu seuraavia osia:
-Paisari+korkki(opel).Edit:Ja kyllä se kuulostaa ihan loogiselta koska vanha säiliö oli korjattu sikamassalla jonkun aikaisemman sepän aikana.Siis siitä puolessa välissä säiliötä olevata kantista ympäriinsä.
-Syyläri+sisäkenno 1/2013(kenno alkuperäinen uusi)
-Behr termari koteloinen ja uusi tiiviste
-Uusi bosch kiertovesipumppu(täysin vastaava alkuperäisen kanssa)
-J-nesteet useasti ja ovat puhtaat
-Moottori tuntuu lämpiävän normaalisti ja pysyvän oikeassa lämmössä

Ja päästöt mitattu noin 3 viikkoa sitten ja ne oli kunnossa.

Paljon tuolla nestekierrossa tulee olla paineita lämpöisellä koneella normaalisti?
Maksimipaine on muistaakseni siinä 1,5 bar. Normaalin paineen vois olettaa olevan hieman alta 1 bar.
Autossahan on ketjun perusteella sama ongelma ollut noin vuoden verran... 2012 joulukuussa tapahtui jotain... oliko sitten paisarin korkki rikki vai jostain muusta syystä räjähti sitten se ylävesi letku. Kennon vaihdosta alkaen on sitten kutakuinkin jokaisen osan vaihdon jälkeen toiminut hetken oikein. Aiemmin, kun järjestelmässä ei ollut painetta, ei myöskään lämmintä tullut. Kenties kannattaa nyt tietysti varovasti kokeilla sitä paisarin korkin avaamista lämpimällä koneella. Jos ei kuulu sihahdusta, niin jostain paineet karkaa. Toisaalta vaikka järjestelmässä ei ole painetta, niin nesteen pitäisi kiertää normaalisti, ellei sitten johonkin muodostu ilmalukkoa. Tällöin pitäisi olla jossain nestevuoto.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja sepse »

Jos tuo kannen huolto tiivisteineen on onnistunut eikä kansi ole halki niin sitten tulisi mieleen että toimiiko se venttiili (joka säätää kennolle menevän nesteen määrää) oikein .
Venttiilihän voi vanhuuttaan jumitella tai sitten sitä ohjaava alipaine voi jostain syystä olla puutteellinen (vuotoa alipaine ohjaus putkistossa) .
Tuossa listassa ei tainnut vaihdettujen osien kohdalla vielä ko venttiiliä olla , myöskin se että alipaine linja on kunnossa olis tarkistamisen arvoinen .
Kokeilisin vielä uudella venttiilillä jos kaara olisi minun .

Asia virheet korjattu viestiä muokkaamalla :D
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
MantaGsi
OCF Member 2015
Viestit: 4014
Liittynyt: 05 Elo 2007, 22:35
Paikkakunta: Laitila

Re: B Omegassa palelee

Viesti Kirjoittaja MantaGsi »

sepse kirjoitti:Jos tuo kansien huolto tiivisteineen on onnistunut eikä kumpikaan kansi ole halki niin sitten tulisi mieleen että toimiiko se kolmitieventtiili (joka säätää kennolle menevän nesteen määrää) oikein .
Venttiilihän voi vanhuuttaan jumitella tai sitten sitä ohjaava alipaine voi jostain syystä olla puutteellinen (vuotoa alipaine ohjaus putkistossa) .
Tuossa listassa ei tainnut vaihdettujen osien kohdalla vielä ko venttiiliä olla , myöskin se että siihen tulevat letkut ovat remonttien jäljiltä oikeilla paikoilla ja alipaine linja kunnossa olis tarkistamisen arvoinen .
Kokeilisin vielä uudella kolmitieventtiilillä jos kaara olisi minun .
Seppo
Torsenin auto on mielestäni 2.0 16v
-Hylättyjen Opelien loppusijoituspaikka-
Ascona A/B x3 //Manta B//Rekord E2 x2//Omega B x3//Frontera//Vectra C2 V6
Vastaa Viestiin