B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

olen samaa mieltä, mulla oli jarrupalat keskeltä kaarevat ja sillä jousti kunnolla, uusilla vika korjaantui.
opel vectra c 2,2 gts
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Kun homman osaa ei järjestyksellä ole väliä.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

pitää noi omatkin palat käydä lävi kun ei sellasta kunnon tuntumaa saa.. edellises 2.5 automaagis oli ihan erilainen tuntuma
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

jjvirtan kirjoitti:Kun homman osaa ei järjestyksellä ole väliä.
Eikös sitä osaamista ole se että tekee hommat oikein ja oikeassa järjestyksessä...
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4370
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Ville »

Nalen kirjoitti:Mun mielestä Omegan jarrut ovat alkujaankin aika tehottomat suhteessa auton painoon. Paljon enemmän sai polkea jarrupoljinta, vaikka paloina EBC Ultimaxit ja levyinä Zimmermanit verrattuna nykyiseen täysin vakioon Astraan.
Ainakin kaikki A- ja B.mallit jotka on varustettu 6-koneella, on aivan saakelin tehokkaat jarrut. Itse on parhaimmillaan tai pahimmillaan tullut autobahnalla kokeiltua 4-litrasella ompulla täydestä vauhdista pysäytys (siis melkein 300km/h), ja täytyy vain kehua jarruja :D

Se jos jarrut ei ole ylitehostetut niinkuin nykyautoissa tuppaa olemaan, ei tarkoita etteikö jarrut ole hyvät ja tehokkaat :roll:

Ja ehjä jarrujärjestelmä kyllä ilmautuu teki sen mitenpäin tahansa, kokeiltu on AIKAmonta kertaa :wink:
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Tuomas kirjoitti:
jjvirtan kirjoitti:Kun homman osaa ei järjestyksellä ole väliä.
Eikös sitä osaamista ole se että tekee hommat oikein ja oikeassa järjestyksessä...
Kiinnostaisi kuulla perustelut siitä miksi tuolla ilmausjärjestyksellä olisi jotain merkitystä?
Todennäköisesti väärässä.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

omega16T kirjoitti:
Tuomas kirjoitti:
jjvirtan kirjoitti:Kun homman osaa ei järjestyksellä ole väliä.
Eikös sitä osaamista ole se että tekee hommat oikein ja oikeassa järjestyksessä...
Kiinnostaisi kuulla perustelut siitä miksi tuolla ilmausjärjestyksellä olisi jotain merkitystä?
Pyörä kerrallaan kun huolella tekee homma onnistuu,,,Ilmastusjärjestykset lähinnä käytäntöä tuntemattomien insinöörien keksintöä.Viimeksi ilmattu B2 omegan jarrut,ilmattu pyörä kerrallaan :D ja hyvin onnistui.Minimissäänn onnistuu läpinäkyvällä putken palalla,,

Arvoitus on miten ilmaa mennyt aiemmalla omistajalla noinkin paljon jarruihin,,ilmeisesti vaan köyhästi ajettu palat ja levyt tosiaan niin lopulle että ilmaa päässyt paljon sisään.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
kcl
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1082
Liittynyt: 24 Maalis 2005, 11:57

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja kcl »

Melkolailla monessa alle 30- vuotiaassa autossa on ristikkäiset jarrupiirit, faktaa pöytään autoista joissa on etu/takapiirijako :food: Asianhan voi helpostikin päätellä siitä mihin pääsylinteriltä lähtevät putket menevät...

Ilmausjärjestyksellä ei sinänsä ole väliä vaan järjestyksen ajatuksena on että samasta piiristä ensin ilma pois ja sitten toisen pariin. Useimmissa opuksissa järjestykseksi esitetään automallista riippumatta oikea taka - vasen etu - vasen taka - oikea etu.
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

Ville kirjoitti:
Nalen kirjoitti:Mun mielestä Omegan jarrut ovat alkujaankin aika tehottomat suhteessa auton painoon. Paljon enemmän sai polkea jarrupoljinta, vaikka paloina EBC Ultimaxit ja levyinä Zimmermanit verrattuna nykyiseen täysin vakioon Astraan.
Ainakin kaikki A- ja B.mallit jotka on varustettu 6-koneella, on aivan saakelin tehokkaat jarrut. Itse on parhaimmillaan tai pahimmillaan tullut autobahnalla kokeiltua 4-litrasella ompulla täydestä vauhdista pysäytys (siis melkein 300km/h), ja täytyy vain kehua jarruja :D

Se jos jarrut ei ole ylitehostetut niinkuin nykyautoissa tuppaa olemaan, ei tarkoita etteikö jarrut ole hyvät ja tehokkaat :roll:

Ja ehjä jarrujärjestelmä kyllä ilmautuu teki sen mitenpäin tahansa, kokeiltu on AIKAmonta kertaa :wink:
niinpä, aina sieltä on ilmat pihalle tullu
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Avatar
samsa87
OCF Member 2015
Viestit: 3228
Liittynyt: 01 Huhti 2006, 10:31
Paikkakunta: 03

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja samsa87 »

kcl kirjoitti:Melkolailla monessa alle 30- vuotiaassa autossa on ristikkäiset jarrupiirit, faktaa pöytään autoista joissa on etu/takapiirijako
Yhteen b omegaan takajarruputket vaihdoin ja samasta haarasta takapenkin alta putket satuloille tuli. Eiks silloin oo takajarrut oma piiri?
Kuva
-93 Toyota Aristo 2JZGTE , Omega mv6 -94, Bmw e61 530d
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

kcl kirjoitti:faktaa pöytään autoista joissa on etu/takapiirijako
Alfa 75 ilman abseja, etupyörät on yksi piiri ja takapyörät toinen. ABS-jarrullisesta versiosta olen nähnyt mainittavan että piirejä olisi kolme, takapyörät yksi piiri ja etupyörät kumpikin omansa, varmaksi en kolmesta piiristä tiedä vaikka tuommoisen omistankin :lol:

Vanhassa Saab 900:ssa ja 90000:ssa on sama abs-systeemi ja takapyörät on keskenään samaa piiriä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

3 piirinen ennen 98 vasen etu, oikea etu, vasen taka, oikea taka.

4 piirinen 98 jälkeen vasen taka, oikea etu, oikea taka, vasen etu.
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

Heh, sori. Piti vaan itselle kirjoittaa ylös tuo järjestys mutta painoinkin vahingossa lähetä :bonk:
No mutta siinä on se haynesin kertoma järjestys jos sitä joku vielä miettii. Virrat saa olla pois eikä koneen tarvitse käydä.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja mandula »

Ite Omegasta aina ilmannut oikee taka, vasen taka, oikee etu, vasen etu.

Yleensä yksin, laudanpätkä pitämään paineen polkimessa nipan aukasun ajaksi. Penkin selkänojan pehmusteet toimii jousena sen verran että poljin painuu pohjaan.

Pari vuotta sitten hassuttelin ja ostin ilmaustyökalun Motonetistä. Nyt saa imettyä alipaineella suoraan aukinaisesta nipasta ilmat ja vanhat nesteet pois ja samaa tahtia uutta säiliöön tilalle. Jarrupolkimeen ei tarvi koskea. Tuolla saa kytkimenkin ilmattua.

Niin lyhyesti, saa ne ilmat sieltä pois missä järjestyksessä ja millä työkaluilla vaan, kunhan tietää mitä tekee :)
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Nosteellaanpa vanha ketju... Mullahan tuli nyt koko systeemi sitten tyhjäksi, kun vaihdoin kaikki jarruputket ABS-boksilta eteenpäin (pl. ne kaksi putkea jotka tulee pääsylinteriltä), niin kuinka tuo testerillä ilmaus oikein menee tässä tapauksessa, eli mistä löydän Opcomista toiminnon jolla ABS-pumppuyksikkö laitetaan "huoltotilaan"? Jäi sellanen kuva tätä lukiessa että ABS-pumppu voi panna kampoihin ilmatessa nyt kun systeemi on päässy aika lailla tyhjäksi.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Vastaa Viestiin