Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Eli sähkövikoja on neljä... ainakin. Vakionopeudensäätimen sekoiluun löytyi jo hyvä ohje: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 10&t=98444

Mutta muuta: takaluukun lukkoa joutuu painamaan x kertaa jotta se aukeaisi. Ilmeisesti kosketushäiriö? Vika pahentunut kylmyyden ja kosteuden lisääntyessä.

Kuskin penkinlämmitin ei toimi. Sulake ok, ja vaihdoin apukuskinpenkin ja kuskinpenkin säätökytkimien potikat päittäin, mutta tilanne edelleen sama, eli vika penkin vastuksissa tai johdoissa... Penkin alla nippu liittimiä, tietääkö joku mistä liittimestä voi mitata tuleeko vastuksille jännitettä/vastuksien resistanssin?

Vasemman takaoven anturi ei toimi, eli oven avattaessa mittariston "ovi auki" -valo ei syty eikä syty kattovalot, v-mäistä pimeässä. Lisäksi ovet räpsähtävät takaisin lukkoon jos on avannut vain ko. oven lukkojen avaamisen jälkeen. Mutta keskuslukko toimii. Onko oven anturi jossain lukkomekanismissa kiinni kun perinteistä "painonappia" ei löydy karmista?

Auto on Z22SE automaatti -03 GTS varustelulla, jos se ketään auttaa.. kiitän avusta etukäteen.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Juke83 kirjoitti:Eli sähkövikoja on neljä... ainakin. Vakionopeudensäätimen sekoiluun löytyi jo hyvä ohje: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 10&t=98444

Mutta muuta: takaluukun lukkoa joutuu painamaan x kertaa jotta se aukeaisi. Ilmeisesti kosketushäiriö? Vika pahentunut kylmyyden ja kosteuden lisääntyessä.

Vasemman takaoven anturi ei toimi, eli oven avattaessa mittariston "ovi auki" -valo ei syty eikä syty kattovalot, v-mäistä pimeässä. Lisäksi ovet räpsähtävät takaisin lukkoon jos on avannut vain ko. oven lukkojen avaamisen jälkeen. Mutta keskuslukko toimii. Onko oven anturi jossain lukkomekanismissa kiinni kun perinteistä "painonappia" ei löydy karmista?

Auto on Z22SE automaatti -03 GTS varustelulla, jos se ketään auttaa.. kiitän avusta etukäteen.
Ovien anturit ovat siinä lukkomekanismissa, ilmeisesti pitää vaihtaa koko helahoito jos vikaantuu.

Paksin lukossa on myös jonkin sortin mikrokytkin siellä napin takana, purkamalla paksin kannen verhoilua löytynee lukkolaite.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Komppaan Jartsia ja lisään, että kaiketi C-Vectrassakin voi oven etureunan haitarikumin sisällä olevat johtimet ajan mittaan kärsiä... eli vaihtoehto sille lukon mikrokytkimen vialle.
Istuinlämmityksessä on säädinyksikkö siellä istuimen päässä. Voit kyllä mitata, tuleeko säädinyksikölle säätöpotikalta jännite.
Liitin on tuossa kuvassa :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... atHeat.jpg

Ruskea johdin = maa , ruskea - valkoinen jännite potikalta, musta - punainen 12V . Kytkentäkaavion mukaan tuon ensimmäisen liittimen jälkeen, kuitenkin edelleen ennen säädintä on toinen liitin vielä, jossa johdinten värit ovat ruskea , harmaa - keltainen ja puna - musta.
Istuimen ja selkänojan vastukset ovat sarjassa... niiden välillä menee valko - harmaa johdin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Gts03
OCF Member 2020
Viestit: 543
Liittynyt: 13 Heinä 2008, 00:06
Paikkakunta: vantaa

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Gts03 »

Mulla tismalleen samoilla spekseillä auto :D Ja kesällä tuli omasta kolvattua uudet piuhat tuonne takaovien haitarikumin sisälle nyt toimii ovi auki valot ja sisävalot :peukku: uskoisin että sulla kans poikki tai menossa poikki.
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Kiitokset nopeista vinkeistä.
Robertx kirjoitti: Istuinlämmityksessä on säädinyksikkö siellä istuimen päässä. Voit kyllä mitata, tuleeko säädinyksikölle säätöpotikalta jännite.
Liitin on tuossa kuvassa :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... atHeat.jpg

Ruskea johdin = maa , ruskea - valkoinen jännite potikalta, musta - punainen 12V . Kytkentäkaavion mukaan tuon ensimmäisen liittimen jälkeen, kuitenkin edelleen ennen säädintä on toinen liitin vielä, jossa johdinten värit ovat ruskea , harmaa - keltainen ja puna - musta.
Istuimen ja selkänojan vastukset ovat sarjassa... niiden välillä menee valko - harmaa johdin.
Tänään ehdin roplailemaan vain penkinlämmittimen kanssa. Oletin että penkinlämmittimen liitin on 8-pinninen liitin Robertx:n kuvassa olevan moninapaliittimen sisällä. Ko. liittimen ja penkin välissä meni piuhat ruskea (pin 2 ja 3) , harmaa - keltainen (pin 4) ja puna - musta (pin 5). Molempiin penkkeihin tuli jatkuva 12V har-kel johtimeen auto käynnissä. Testailuni tyssäsi siihen että penkinlämmittimien ohjaus ei mene päälle (säätövivun ledi ei syty) jos penkin liitin on irti... Mittasin vastuksen penkin johdoista 2 ja 5 pinnin väliltä, molemmat penkit näyttivät 870ohm. Tämä ei voi olla lämmitysvastusten resistanssi, ilmeisesti penkin sisällä on jotain elektroniikkaa? Muutenkaan en nähnyt mistä voisin nypätä kertomasi vastusten johdon irti mittausta varten.

Jos vika on lopulta penkissä (vastukset tai jotain muuta), voiko sinne vaihtaa osia helposti? Ainakin Peugeot 406 kärsii rikkoutuvista penkinlämmittimistä, ja muistaakseni hinta oli kohtuuttoman suuri...
Robertx kirjoitti:Komppaan Jartsia ja lisään, että kaiketi C-Vectrassakin voi oven etureunan haitarikumin sisällä olevat johtimet ajan mittaan kärsiä... eli vaihtoehto sille lukon mikrokytkimen vialle.
Gts03 kirjoitti:Mulla tismalleen samoilla spekseillä auto :D Ja kesällä tuli omasta kolvattua uudet piuhat tuonne takaovien haitarikumin sisälle nyt toimii ovi auki valot ja sisävalot :peukku: uskoisin että sulla kans poikki tai menossa poikki.
Joo huomasin että myös vasemman takaoven lasinnostin ei toimi, ilmeisesti johdot poikki. Saiko homman tehtyä ovipahvia tai sisäpaneeleita irroittamatta? Täytyy viikonlopun jälkeen tutkailla myös takaluukun lukon sielunelämää.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Penkin sisällä tai josain lähistöllä on elektroniikkaa, eli säädinyksikkö. Vastuksia on vaikeaa tai lähes mahdotonta mitata. Toki vika voi olla itse säädinyksikössä.
Hinnoista ei ole mitään käsitystä... kysy Automuovilta : http://www.automuovikem.fi/
Tuossa vielä kytkentäkaavio.
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... iagram.jpg

Sanotaan näin, että ei ole mahdoton homma vaihtaa itse, mutta aikaa siinä menee... penkki on syytä irrottaa ja päälliset pois.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Kiitokset kytkentäkaaviosta, juurikin tuollaista tarvitsin.

Jos löydän viitseliäisyyttä irroittaa penkin, niin onko vaaraa että vyönkiristin tai penkin airbag laukeaa?... se ei olisi suotavaa. Tarvitseeko airbag 12V laukeamiseen, vai riittääkö parin pinnin oikosulkeminen?
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ole hyvä.
Vyönkiristimen käsittelyyn(vaihtoon) riittää, että on virrat pois päältä. Airbägin voi vaihtaa , kun ottaa akunkengän irti ja odottaa minuutin. Sen jälkeen voi alkaa irrottamaan bägiä tai penkkiä. Vyönkiristimen tai airbägin vaihtoa ei tarvitse kuitata... kun laittaa virrat päälle työn jälkeen bägivalo vilkkuu noin 4 sekuntia ja sitten sammuu. Tuo ohje poimittu huolto-ohjelmistosta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Tänään sain takaluukun lukon kuntoon. Voin kertoa että kannattaa korjata se heti kun se alkaa toimia epämääräisesti... takaluukun verhoiluja on harvinaisen v-maista repiä irti takaluukun sisällä kun lukko ei enää aukea ollenkaan.

Ja samalla huomasin että takaluukun verhoilussa ei ole mitään huoltoluukkua tai lukon pakkoaukaisua. Se on aika ilmiselvää että tälläiset sähkölukkokikkailut hajoavat joskus, se on vain ajan kysymys.

No niin... ongelma oli siis siinä, että lukkonapin painalluksen tunnistava mikrokytkin oli päässyt liikahtamaan, jolloin napissa oleva kiila ei enää painanut kytkintä. Millin tarkkaa sijoittelua, mutta toivottavasti pysyy paikoillaan, laitoin nippusiteen vielä painamaan kytkintä paikoilleen. Samalla tuli pätkästyä kotelosuojat takapaksin kanteen... kohti seuraavaa työkohdetta.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Wolf80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 11 Tammi 2012, 09:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Wolf80 »

Mulla on myös takaluukun sähkölukon (ilmenee avauskytkimessä) kanssa ongelmia. Ilmeisesti kuitenkin hieman erilaisia kuin sinulla. Laitan kuitenkin tähän kun liittyy aiheeseen.


Tarina:

Kauko-ohjaimella Vectra-C 2004 Caravan mallin ovia avattaessa aukeaa myös takaluukku raolleen (eli sähkölukko "pyöräyttää" luukun auki lukosta, valot syttyy sisällä, mutta jää salpaan kiinni kolisemaan). Ei saa kiinni muuta kuin "nojaamalla" luukun kiinni tai joskus satunnaisesti avauskytkintä luukusta rynkyttämällä. Seuraavalla kerralla muutaman minuutin kuluttua ovia uudelleenavattaessa takaluukkua ei saa auki millään (kytkin ei toimi). Seuraavana päivänä kaikki saattaa taas toimia normaalisti. Tai sitten ei. Sisällä tallissa pidettäessä toimii keskimäärin paremmin kuin ulkona kylmässä ja kosteassa tai pakkasessa. Merkkihuolto on jo vaihtanut kerran avauskytkimen uuteen, mutta ongelma ei poistunut. Nyt kytkintä vaihdetaan takuuseen jo toistamiseen. Vikatesteri näytti korjaamolla, että takaluukun kytkin jumissa (painetaan kokoajan), silloin kun vika on päällä. Testeri ajettiin siis sen jälkeen kun kytkin oli ekan kerran vaihdettu uuteen. Vaikeaa on saada tämä kuntoon. Voisiko vika olla itseasiassa jossain muualla, johdoissa kenties? Mahdollisesti useassa paikkaa samaan aikaan. On vaikea uskoa, että uudella kytkimellä on sama vika. Vai olisiko asennus niin tarkkaa puuhaa, että jää aina kumikytkinlärpäke löysälle päästämään vettä sisään?

Onko jollain kokemusta tämmöisestä?
Vectra C Wagon 2.0T 2004
Wolf80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 11 Tammi 2012, 09:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Wolf80 »

Itse itselleni vastaten... ratkaisu oli niinkin helppo kuin että yleisvoiteluöljyä sekä luukun lukkomekanismiin sekä korin vastakappaleeseen. Jo pelaa.
Vectra C Wagon 2.0T 2004
Wolf80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 11 Tammi 2012, 09:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Wolf80 »

No joo... taas ilmeni sama ongelma uudelleen - noin 2 kk takaluukun lukon (luukun alaosassa oleva musta muovilaatikko, jossa sähkömoottori siis on) roplaamisen jälkeen. Pitänee avata se katkaisijaosa luukun sisäpuolelta josko siihen mikrokytkimeen pääsisi jotenkin käsiksi. Kontaktihäiriö tms se kyllä on, kun esiintyy lähinnä auton ollessa kylmänä (+3 ... -20). Lämpimäksi ajettuna tai tallista lähdettynä ongelmaa ei ole ollut.
Vectra C Wagon 2.0T 2004
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Noissa on paljon ongelmia noissa takaluukun lukkomekanismeissa ja nimenomaan siinä painikkeessa. Haulla löydät varmasti juttua asiasta.
Tuli mieleen, että mitähän öljyä mahdoit sinne laittaa ?? Kestääkö pakkasta ?? Aseöljyä kannattaa laittaa lukkomekanismeihin ja kenties siihen nappiinkin. Se kestää erittäin hyvin pakkasta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Wolf80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 11 Tammi 2012, 09:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven anturi..

Viesti Kirjoittaja Wolf80 »

Jatkan tässä vielä hieman ääneen ajattelua vectra C:n takaluukun ongelmasta. En tiedä onko tuossa jutussani perää. Sanokaa te muut? Kiitos jo tähänastisista kommenteista.

Huollosta sanoivat nyt, että mikrokytkin toimii ok ja että vika olisi lukko-osassa. Lisäksi sanoivat, että luukun alaosassa sijaitseva lukko-osa (jossa sisällä sähkömoottori) ja siihen liitetty mekanismi ei saa syystä tai toisesta vedettyä lukitussalpaa aina auki. Itse testasin, että sähkömoottori ja mekanismi tuntui autotallin lämpimässä ainakin toimivan ok. Sähkömoottori vetää toimiessaan (myös pakkasella) varsin äänekkäästi ja terhakasti, joten en usko että sillä kovaa vastusta olisi. Osat oli myös ehjät ja puhtaat.

Hassut oireet seuraavassa:

Tyypillinen tapaus: Tulen autolle kylmällä (pakkasella tai nollakelillä) ja avaan ovet säätimellä, en koske oviin tai luukkuihin. Naps! Heti kun vilkut välähtää ja rekkarivalot syttyy (indikoimaan, että luukku on 'auki' eli voi painaa kytkintä) luukku aukeaa itsestään välittömästi ns. puoliasentoon, eli valot syttyy kontissa ja kojelauta sanoo että luukku on auki. Luukkua ei kuitenkaan saa helposti käsin auki salvasta, vaan pitää nojata takaisin kiinni (kytkin ei näet toimi tällöin ... ehkä koska ohjauslaite ilmeisesti luulee että luukku ei ole auennut ollenkaan koska kytkintä ei ole painettu). Vasta kun luukku on väkisin painettu kiinni, kytkin alkaa vetää ja luukku aukeaa normaalisti. Jos ei muista painaa kytkintä samalla kun painaa luukun kiinni, luukku menee tilaan, jossa valot on sammuneet, luukku kiinni, mutta myöskään kytkin ei toimi. Tällöin auttaa vain yön yli odotus, kunnes jälleen napsahtaa uudelleen auki ovet avattaessa.

Vähemmän tyypillinen tapaus: Tulen autolle kylmällä (pakkasella tai nollakelillä) ja avaan ovet säätimellä. Takaluukku toimii normaalisti. Aukeaa kytkimellä ja menee kiltisti kiinni. Kytkin toimii moitteetta.

Tulin miettineeksi tuossa, että voisikohan tuo vika oikeastaan olla joku mekaaninen säätöongelma? Luukkua on kuitenkin käytetty todella paljon ja kaikki jotka kyseisellä automallin farkkuversiolla ovat liikkuneet tietävät että luukku on liiankin helppo lämäyttää kiinni voimalla (huono iskunvaimennus). Ajattelin, että pitää tarkistaa luukun asento, josko olisi jotain kulumiseen/kovaan käyttöön liittyvää. Vaikkapa voisi olla joku asennon säätö vähän mennyt pitkäksi ajan mittaan tms. Siinä taitaa olla jotkut muovi/kumitatit siinä korin sisäpuolella ottamassa luukkua vastaan. Ehkä luukku menee siis liian "syvälle"? Tai ehkä lukko-osan vastakappale, siis se metallilenkki joka sijaitsee siis auton korissa/lattiassa kynnyksen kannen alla, on painunut syvemmälle ajan mittaan. Tätä teoriaa ei kyllä välttämättä tue se, että luukku pelaa kesäisin varsin hyvin.

Jotenkin tuntuu, että vika ei ole luukun lukon osissa (kytkin, lukko+moottori) vaan enemmänkin luukussa itsessään. Pitää pönkiä tarkemmin itse.

Ajatuksia?
Vectra C Wagon 2.0T 2004
Wolf80
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 11 Tammi 2012, 09:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Vectra C ongelmia: sähkölukko, penkinlämmitin, oven antu

Viesti Kirjoittaja Wolf80 »

Kuvailemaani ongelmaan liittyen...

Huomasin että takaluukun sisäpuolen peltiosassa suurinpiirtein ikkunan korkeudella molemmilla puolilla olevista noin 2 cm halkaisijaltaan muovisista/kumisista peitelevyistä toinen on jossain vaiheessa tippunut. Teippasin jesarilla reiän umpeen, samoin luukun alareunassa sisäpuolella olevat pienet 'huohotus/tyhjennysreiät'. Nyt luukku on pelannut moitteetta sen jälkeen, vaikka kelit ovat olleet otolliset temppuilulle. Ehkä tuo estää riittävästi kosteuden pääsyä luukun sisään.
Vectra C Wagon 2.0T 2004
Vastaa Viestiin