A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
En onnistunut irroittamaan lämmityslaitteen säädinlevyä. Siis se kojelaudan osa, missä on kiinni puhaltimen pyörivä nopeussäädin ja liu´ut, joilla valitaan, puhaltaako jaloille vai ikkunaan yms.
Kyseessä on siis 2,0 Sedan 1987.
Otin ensin pois savukkeen sytyttimen kannen ja näin paljastuneet kaksi ruuvia levyn alalaidasta. Just niin kuin Alfamerin opas neuvoi. Mutta siihen homma tyssäsi. Tuntui siltä, että levy on jotenkin kiinni myös ylälaidasta, mutta mitään ruuvia ei näy.
Ei kai siellä mitään ruuvia ole, mutta pitääkö levyä kammeta jotekin alas / ylös tms kikkikuutonen, jotta se irtoaa?
Varsinainen ongelma on se, että puhallin ei toimi enää millään nopeudella. Yksi nopeus toisensa jälkeen on pimentynyt. Joku tuossa tiesi neuvoa, että vika olisi tällöin tod näköisesti puhaltimen tehon valitsimessa. Mutta eihän sitä pääse putsaamaan / vaihtamaan, jos sitä ei saa irti.
Kaivoin puhaltimenkin esiin vesilevyn alta ja suihkuttelin CRC:tä. Ei apua. Alfamerin oppaan mukaan vika on todennäisesti puhaltimen etuvastuksessa, jos puhallin toimii vain yhdellä nopeudella.
Mutta miten hemmetissä tuon voi varmistaa, että onko vika itse PUHALTIMESSA vai ETUVASTUKSESSA vai NOPEUDEN SÄÄTIMESSÄ? Ei kiva vaihtaa noita yksi kerrallaan ja todeta, että ei auttanut.
Kyseessä on siis 2,0 Sedan 1987.
Otin ensin pois savukkeen sytyttimen kannen ja näin paljastuneet kaksi ruuvia levyn alalaidasta. Just niin kuin Alfamerin opas neuvoi. Mutta siihen homma tyssäsi. Tuntui siltä, että levy on jotenkin kiinni myös ylälaidasta, mutta mitään ruuvia ei näy.
Ei kai siellä mitään ruuvia ole, mutta pitääkö levyä kammeta jotekin alas / ylös tms kikkikuutonen, jotta se irtoaa?
Varsinainen ongelma on se, että puhallin ei toimi enää millään nopeudella. Yksi nopeus toisensa jälkeen on pimentynyt. Joku tuossa tiesi neuvoa, että vika olisi tällöin tod näköisesti puhaltimen tehon valitsimessa. Mutta eihän sitä pääse putsaamaan / vaihtamaan, jos sitä ei saa irti.
Kaivoin puhaltimenkin esiin vesilevyn alta ja suihkuttelin CRC:tä. Ei apua. Alfamerin oppaan mukaan vika on todennäisesti puhaltimen etuvastuksessa, jos puhallin toimii vain yhdellä nopeudella.
Mutta miten hemmetissä tuon voi varmistaa, että onko vika itse PUHALTIMESSA vai ETUVASTUKSESSA vai NOPEUDEN SÄÄTIMESSÄ? Ei kiva vaihtaa noita yksi kerrallaan ja todeta, että ei auttanut.
- JNN
- OCF Tapahtumavastaava
- Viestit: 4175
- Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
- Paikkakunta: Lempäälä
- Jäsennumero: 3208
Re: A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
Etuvastus viassa toimii lopuksi vain nelos nopeus.
Ihan varma en ole, mutta muistelisin tuon säädinlevyn irroituksesta, että piti jompikumpi penkinlämppäri/ilmastointi katkaisijoista poistaa jolloin alta paljastuisi viimeinen ruuvi. Nappi irtoaa, kun alapuolen olevaan koloon työntää pienen talttapää meisselin ja vetää nappia.
Niin ja sulakkeen ja releen olet tietty tarkistanut?
Ihan varma en ole, mutta muistelisin tuon säädinlevyn irroituksesta, että piti jompikumpi penkinlämppäri/ilmastointi katkaisijoista poistaa jolloin alta paljastuisi viimeinen ruuvi. Nappi irtoaa, kun alapuolen olevaan koloon työntää pienen talttapää meisselin ja vetää nappia.
Niin ja sulakkeen ja releen olet tietty tarkistanut?
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
Kiitoksia vinkistä.
Sulakkeen olen toki katsonut, mutta missä tuo rele on? Ja miten se tarkistetaan?
Puhallin hyytyi niin, että nopeuksista tippuivat viimeisessä vaiheessa muistaaksen 2 ja 5.
Sulakkeen olen toki katsonut, mutta missä tuo rele on? Ja miten se tarkistetaan?
Puhallin hyytyi niin, että nopeuksista tippuivat viimeisessä vaiheessa muistaaksen 2 ja 5.
Re: A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
Se säädinlevy irtoaa kun ensin poistaa ne kaksi ruuvia sytkärinsuojamuovin alta, mitkä löysitkin ja liikuttaa sitten alaspäin ja vetää.
Ei ole ylälaidasta ruuvilla kiinni.
Se ei vaan välttämättä irtoa kovin paljon, mutta irrottamalla lämmönsäädönvaijeri kuskinjalkatilasta tulee tilaa enempi. Kaasupolkimesta ylöspäin, löytyy kun ettii ja tossa kuva:
Sitten mahtuu irrottamaan puhalluksensäätimen liittimen ja itse säätimen, oli jotenkin muoviklipseillä kiinni.
Itsellä auttoi kadonneisiin nopeuksiin säätimen purkaminen, pientä taivuttelua liukuväkäsiin ja putsaus.
Tässä kuva säätimestä avattuna:
Eikös sen puhaltimenmoottorin voi jotenkin testata akulta suoraan että pyörii, en nyt muista millanen liitin siinä oli.
Veikkaisin tuota säädintä, jos kerran aiemmin joku nopeus toimi, mutta voihan se vika olla joku muukin
Ei ole ylälaidasta ruuvilla kiinni.
Se ei vaan välttämättä irtoa kovin paljon, mutta irrottamalla lämmönsäädönvaijeri kuskinjalkatilasta tulee tilaa enempi. Kaasupolkimesta ylöspäin, löytyy kun ettii ja tossa kuva:
Sitten mahtuu irrottamaan puhalluksensäätimen liittimen ja itse säätimen, oli jotenkin muoviklipseillä kiinni.
Itsellä auttoi kadonneisiin nopeuksiin säätimen purkaminen, pientä taivuttelua liukuväkäsiin ja putsaus.
Tässä kuva säätimestä avattuna:
Eikös sen puhaltimenmoottorin voi jotenkin testata akulta suoraan että pyörii, en nyt muista millanen liitin siinä oli.
Veikkaisin tuota säädintä, jos kerran aiemmin joku nopeus toimi, mutta voihan se vika olla joku muukin
Omega A, Fiesta VI 1.4 TDCi, Passat 3C5 1.9TDI, Corolla KE70, Sitikka C2, Portteri T4 2.5TDI
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
Kiitoksia paljon avusta!
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
Nyt on säädinlevy purettu, säädin putsattu ja liut taivuteltu. Ei tulosta. Puhallinmoottorikin on kokeiltu akulta.
Tuskinpa vika voi olla säätimessä, siitähän pitäisi nähdä silmällä, jos on kosketusongelma esim liuku murtunut tms.
Jäljelle jää rele ja vastus. Rele löytynee sulakkeiden läheltä? Onko kellään ideaa, miten sen toimivuuden voi testata esim. yleismittarilla?
Tuskinpa vika voi olla säätimessä, siitähän pitäisi nähdä silmällä, jos on kosketusongelma esim liuku murtunut tms.
Jäljelle jää rele ja vastus. Rele löytynee sulakkeiden läheltä? Onko kellään ideaa, miten sen toimivuuden voi testata esim. yleismittarilla?
Re: A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
Siis puhaltimen moottori pyörii suoraan akusta? Eli virtahan siltä puuttuu tai maadoitus, riippuu miten kokeilit.
Tuleeko sulakkeen 12 30A kantaan virtaa? Joskus noissa ollut vähän sulaneita puhaltimen sulakkeen kanta ja johdot, kannattaa varmistaa virran kulku ja että sulake saa varmasti kosketuksen. Jos virta kulkee sulakkeen läpi, tuleeko virtaa myös moottorille? Jos tulee niin maa puuttuu tai vastussysteemi hajalla.
Ei taida ilman ilmastointia olevassa olla relettä puhaltimelle, viisaammat korjatkoon jos sellainen jostain löytyy, en nyt muista mitä releitä siellä sulakerasian takana oli. Yhdessä omegassa minkä purin oli yhteen sulanut puhaltimen johtosarja konehuoneen puolella, että sellainenkin mahdollisuus on.
Tuleeko sulakkeen 12 30A kantaan virtaa? Joskus noissa ollut vähän sulaneita puhaltimen sulakkeen kanta ja johdot, kannattaa varmistaa virran kulku ja että sulake saa varmasti kosketuksen. Jos virta kulkee sulakkeen läpi, tuleeko virtaa myös moottorille? Jos tulee niin maa puuttuu tai vastussysteemi hajalla.
Ei taida ilman ilmastointia olevassa olla relettä puhaltimelle, viisaammat korjatkoon jos sellainen jostain löytyy, en nyt muista mitä releitä siellä sulakerasian takana oli. Yhdessä omegassa minkä purin oli yhteen sulanut puhaltimen johtosarja konehuoneen puolella, että sellainenkin mahdollisuus on.
Omega A, Fiesta VI 1.4 TDCi, Passat 3C5 1.9TDI, Corolla KE70, Sitikka C2, Portteri T4 2.5TDI
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
Puhallinta kokeiltiin eräällä korjaamolla akulta.
Löysin eräältä purkaamolta pikkurahalla uuden vastuksen. Jos se ei auta, niin pitää vielä kattoo noita muita tai viedä suosiolla pajalle. Purkaamon kaveri oli satavarma, että vika on vastuksessa, kun näki sen. Vastus näytti hiukan tummuneelta >> kärähtänyt. Pyöritteli moottoria käsivoimin ja kehotti suihkimaan CRC:tä. Kuulema ooppeleissa tyypillistä, että puhaltimen moottorin laakerit iän myötä paskottuu tai jäykistyy muusta syystä. Sitten se antaa liikaa resistanssia ja karyttää vastuksen hitailla kierroksilla.
Löysin eräältä purkaamolta pikkurahalla uuden vastuksen. Jos se ei auta, niin pitää vielä kattoo noita muita tai viedä suosiolla pajalle. Purkaamon kaveri oli satavarma, että vika on vastuksessa, kun näki sen. Vastus näytti hiukan tummuneelta >> kärähtänyt. Pyöritteli moottoria käsivoimin ja kehotti suihkimaan CRC:tä. Kuulema ooppeleissa tyypillistä, että puhaltimen moottorin laakerit iän myötä paskottuu tai jäykistyy muusta syystä. Sitten se antaa liikaa resistanssia ja karyttää vastuksen hitailla kierroksilla.
Re: A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
Vastushan se on sitten, jos kerran luettelemistami vaihtoehdoista virran tulo moottorille täyttyy ja palaneeksi todettu.
Ei se säätimen avaaminen ja putsauskaan varmaan hukkaan mennyt, toimispa sit kaikki nopeudet
Ei se säätimen avaaminen ja putsauskaan varmaan hukkaan mennyt, toimispa sit kaikki nopeudet
Omega A, Fiesta VI 1.4 TDCi, Passat 3C5 1.9TDI, Corolla KE70, Sitikka C2, Portteri T4 2.5TDI
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
Vastus vaihdettu, ja tuuletin hyrähti käyntiin
Palasin siihen alkutilaan, joka oli kesällä: asennot 1,2 ja 5 pelaa, 3 ja 4 ei.
Arvuuttelin, että 3 ja 4 pimeneminen voisi johtua säädinlevystä. Yksi toisen levyn keskimmäisistä pinneistä (?) oli mustunut, selvästi tummenpi kuin muut. Eikä se tummuus irronnut millään CRC:llä. En sähköhommien päälle ymmärrä isommin, mutta voiskohan olla, että se keskipinni on jotenkin kärähtänyt / haurastunut / hapettunut eikä siksi pelaa?
Voishan tuon levyn vielä vaihtaa, mutta eipä asialla ole kiire, kun kolme toimivaa asentoa riittää leiman hankintaan.
Palasin siihen alkutilaan, joka oli kesällä: asennot 1,2 ja 5 pelaa, 3 ja 4 ei.
Arvuuttelin, että 3 ja 4 pimeneminen voisi johtua säädinlevystä. Yksi toisen levyn keskimmäisistä pinneistä (?) oli mustunut, selvästi tummenpi kuin muut. Eikä se tummuus irronnut millään CRC:llä. En sähköhommien päälle ymmärrä isommin, mutta voiskohan olla, että se keskipinni on jotenkin kärähtänyt / haurastunut / hapettunut eikä siksi pelaa?
Voishan tuon levyn vielä vaihtaa, mutta eipä asialla ole kiire, kun kolme toimivaa asentoa riittää leiman hankintaan.
A Vectran 2,0i vm89 lämmityslaitteen rele sijaitsee missä?
a vectran 89 lämmityslaitteen rele missäköhän olisi sellainen, ajoin autolla aamulla sammutin ja samalla väänsin katkasimen nolla asentoon,palasin hommista käynnistin jamikään nopeus ei toiminut.. sulake vaihdettu, moottori pyörii,kokeiltu akulta, vastusta koitettu ohittaa ,jolla tavalla sain viimeksi toimimaan..en päässyt kokeilemaan entistä vastusta missä kyseinen johto ohitus oli tehty..tosin virtaa mittarin mukaan ei tullut 1-2,5 volttia enempää ..vaihdoimpa katkasimenkn kokonaan kun entinen oli sekin kertaalleen korjattu. Eli relettä etsiskelen, vaihtelin varaosa vectrasta releitä, tosin yksikään niistä ei näyttänyt vaikuttavan yhtään mihinkää:P Varaosa vectra btw on 92 1,8i hyvällä tekniikalla kori läpimätä,jos joku jotain tarvitsee esim peräluukku on pelastettavissa auto on "5 ovinen"..Mutta mistä mahtanee johtua että parkissa ollessa loppuu virran tulo lämmittimen moottorille, toinenkin kummallinen vika on auton moottorin lämpötila mittari ei nouse kuin himpun verran sinisen yläpuolelle ja ei puhaltanut lämmityslaite mitään hirveen lämmintä vielä toimiessaan..kuitenkin auton moottori lämpiää normaalisti ja flekti lähtee pyörimään normaalisti..Oliko riittävän sekavaa tekstiä:)
Jos joku viitsii vastata vaikkapa osoitteeseen tomipunkster@hotmail.com ja niitä 92 vm 1,8 ruisku opelin osia saa kysellä jos kiinnostaa korista pelastettu ovet,peräkontin "luukku" vie kiinni mutta yllättävän hyvä, lähes ajamattomat takajouset jne, kun kyseiselle autolle tehty katsastus remppa pari vuotta sitten..jonka jälkeen ostajan uupuessa jäänyt seisomaan.
Jos joku viitsii vastata vaikkapa osoitteeseen tomipunkster@hotmail.com ja niitä 92 vm 1,8 ruisku opelin osia saa kysellä jos kiinnostaa korista pelastettu ovet,peräkontin "luukku" vie kiinni mutta yllättävän hyvä, lähes ajamattomat takajouset jne, kun kyseiselle autolle tehty katsastus remppa pari vuotta sitten..jonka jälkeen ostajan uupuessa jäänyt seisomaan.
Re: A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
Putsaaminen ja niiden joustavien pikkupalikoiden vääntely jelppas aikonaan mua pitkäksi aikaa hiomapaperilla hinkkasin puhtaaksi ja toimi kuten pitää,tosin oli väljä se rulla.tunturisusi kirjoitti:Vastus vaihdettu, ja tuuletin hyrähti käyntiin
Palasin siihen alkutilaan, joka oli kesällä: asennot 1,2 ja 5 pelaa, 3 ja 4 ei.
Arvuuttelin, että 3 ja 4 pimeneminen voisi johtua säädinlevystä. Yksi toisen levyn keskimmäisistä pinneistä (?) oli mustunut, selvästi tummenpi kuin muut. Eikä se tummuus irronnut millään CRC:llä. En sähköhommien päälle ymmärrä isommin, mutta voiskohan olla, että se keskipinni on jotenkin kärähtänyt / haurastunut / hapettunut eikä siksi pelaa?
Voishan tuon levyn vielä vaihtaa, mutta eipä asialla ole kiire, kun kolme toimivaa asentoa riittää leiman hankintaan.
Re: A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
Tein omaan -93 ilmastoituun kolmetuhansiseen tämän samaisen operaation, pikkuhiljaa 2v aikana tippui yksi toisensa jälkeen puhaltimen voimakkuudensäädöstä pois. Loppupeleissä toimi enää 0 ja onko sitten 4 vai 5 täysiä. Sitten alkoi menemään siihen että sai kopauttaa säädintä joka kerta ennenkuin lähti puhaltamaan. Niin kovat kosketushäiriöt sielä on ollut että oli ottanut aika huolella säädinlevyt lämpöä molemmin puolin ja yksi piuhakin sulanut n.5cm matkalta. Loppukeväästä tuli karsea sähköpalon käry kabiiniin ja luulin vastuksen kosahtaneen. Yllätyksekseni kuitenkin tämänpäiväisen operaation jälkeen vastus olikin kunnossa, kunnolla hioi säädinlevyjen pinnat kuparille ja vaihtoi yhden johdon niin alkoi toimimaan kaikki voimakkuudet puhaltimesta
Saab OG9-3 Aero -01
Omega 3000 24v -93
Omega 3000 24v -93
Re: A Omegan lämmityslaitteen säädinlevy
Ainakin vielä viime vuonna sai merkkiliikkeen kautta A-Omegaan tehdasuuden puhaltimen säätörullan. Hintaa oli muistaakseni vajaa satku, joten ei ihan halpa, mutta menee taas seuraavat 30-vuotta.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..