x16xel ei käynnisty!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Kadett *E
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 31 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna

x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Kadett *E »

kyseessä astra f x16xel motilla joka lakkasi porskuttamasta kuin salama kirkkaalta taivaalta :D
normaali lähtö yhtenä aamuna mutta oli unohtunut laittaa tolppaan illal. kerran hörähti ja sit ei lupaa edes. kone pyörii kyllä mutta ei lähe käymään.
juttuja mitä on tehty.

-akku ladattu
-kampiakselin anturi mitattu, 473ohm. (1+2 pinnit pitäs olla 500-800ohm autodatan mukaan)
-nokka-akselin anturi mitattu 1200ohm, (kelt+vihr johto) virta päällä 12V tulee liittimen a+maa

map anturin liittimen mittauksissa outoa:
a+b pitäs olla 4,9-5,1V virrat päällä niin ei ole vaan 0V
a+c pitäs olla 4,9-5,1V virrat päällä niin ei ole vaan -5V
sitten koitin mittarin punaisen johdon c nastaan:
c+b = 4,8V
c+a = 5V

outo asia mikä pisti korvaan myös lukiessani vikakoodeja..kun 5-6 nastat kytkee d-pistokeessa niin tyhjäkäyntiventtiili (iac) tupee suriseen.
läppärillä kun tsekkaa niin ei tee samaa. vikakoodeja ei anna yhtään. mikä sinänsä ihmetyttää kummasti. tein jopa testin että irrottelin muutaman anturin liittimet ja käänsin virrat päälle niin ei mitään vikakoodeja tullut siltikään. (nokan-,kampiakselin-,EVAP- ja map-anturin sekä jakajapuolan liittimet)

-bensaa menee tulpille ja paineet huitelee 3barissa
-koitettu joka tulppa irti niin kipinää tulee
-evap anturi mitattu 32ohm ja virtapäällä 12V tulee b+maa
-jakajapuola mötikkä on "hüco" merkkinen, tulpanjohtojen lähdöt mitattu 1+4 = 6020ohm, 1+3 6040ohm
tuloliittimeen tulee 12V virrat päällä, jakajapuola setin 1+3 nastojen välillä +10kohm sama 1+4. en tiedä minkä auton jakajapuola tuo on mutta lueskelin autodataa niin toisten 1.6L koneiden mittaus ohjeessa kerrotaan että ei voi mitata kuin sytytysjohtolähdöt ja pitäs olla n.6000ohm.

kone myös pyörii kovin raskaasti..tiedä sitten mikä sen aiheuttaa. hinna tuntuis olevan kireellä..kenties liiankin jopa. yläpään merkit jaon suhteen näytti olevan ok.
ecun liittimet irroitettu ja mitattu autodatan ohjeen mukaan. akkulta tulee 12V, a6+maa virta pois, c16+maa virta päällä sekä b1,c7,c9,d7,d16 näytti maata vasten 0ohm.

kipeesti tarvitsisi jotain neuvoa kun ensikuussa pitäs leimalle mennä. en voi käsittää että miten näitä ongelmia tulee aina juuri ennen katsastus aikaa :banghead:
haiskahtaa ecu vialta minusta.. :-?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Pistin tuonne : http://s622.photobucket.com/albums/tt309/roope4691/
MAP - anturin mittausarvot. Arvot OPEL TIS 2000 - huolto-ohjelman mukaan.
Mittaa puristukset ja tarkista huohotusletkut. Mietityttää tuo raskas käyminen.
ECU tuskin noin vain hyytyy ja kun kerran kipinää ja bensaa tulee, niin ei voi olla kokonaan rikki.
Vois olla jotain oikosulussa jossain johtosarjassa, kun tk-säädin lähti liikkeelle. Tosin OPEL TISsin mukaan tk-säädin jossain testissä liikkuu 160 askelta... nimenomaan vain virrat päällä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Agiperi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 515
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 00:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Agiperi »

Kadett *E kirjoitti:outo asia mikä pisti korvaan myös lukiessani vikakoodeja..kun 5-6 nastat kytkee d-pistokeessa niin tyhjäkäyntiventtiili (iac) tupee suriseen.
läppärillä kun tsekkaa niin ei tee samaa.
Kyllä sieltä mullakin joku surina kuului joka kerta kun hiuspinnikikalla koodeja lueskelin, en kuitenkaan jaksanut ottaa selvää mistäpäin kuului kun ajattelin että kuuluu asiaan :roll: Datakaapelilla ei kuulu mitään myöskään.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ilmeisesti on sitten tuossa tilanteessa normaalia, että se tk-säädin surisee.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
jaskiainen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 14:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja jaskiainen »

Periaatteessa jos bensaa ja kipinää tulee, niin sen pitäisi kyllä hörähtää käyntiin. Ainoa vika mikä mieleen tulee on jos sytytysennakko olisi pielessä? Toinen ihmettelyn kohde on ettei sinne mukamas tule vikakoodeja jos liittimiä irrottelee sieltä konehuoneesta?
Eikös tässä se syttyennakko ollut jotain 0-15 asteen luokkaa? Ei kylläkään säädettävissä, mutta jos on jotain pahasti muuta, niin vikakin saattaisi alkaa paikallistua...
Astra G caravan -99 1.8 X18XE1
Avatar
jaskiainen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 14:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja jaskiainen »

Ai niin!
Ja tankkaamassa et ole käynyt hiljattain? Oletko kokeillut sitä bensaa muissa laitteissa että onko syttymiskelpoista lientä? Nimim. aikoinaan yksi auto paalattavaksi kun ei saatu käyntiin ja vikana olikin vain juuri tankattu polttoaine...
Astra G caravan -99 1.8 X18XE1
Kadett *E
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 31 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Kadett *E »

selvittely edennyt sen verran että kaikki anturit nyt mitattu ja myös puristuspaineet bilteman mittarilla...
pytty 1 = 6bar
pytty 2 = n.1bar
pytty 3 = n.4bar
pytty 4 = n.1bar

taitaa olla venttiili vikaa pahasti :( startatessa takapöntöltä kuuluu yskintää

nyt pitää laskeskella mitä raaskii alkaa tekeen...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Taitaa olla kysymyksessä ns. liimaventtiili. Niitä on muutamia ollut tuossa koneessa, mutta pääsääntöisesti uudemmissa. Haulla tai googlettamalla varmaan löytyy asiasta juttua. Jos jakomerkit on jakopäässä kohillaan , niin tuskin suurempaa vahinkoa on tullut. Jakopää kannattaa kyllä tarkistaa vielä uudestaan, ettei tule yllätyksiä kustannuspuolella.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Robertx kirjoitti:Taitaa olla kysymyksessä ns. liimaventtiili. Niitä on muutamia ollut tuossa koneessa, mutta pääsääntöisesti uudemmissa. Haulla tai googlettamalla varmaan löytyy asiasta juttua. Jos jakomerkit on jakopäässä kohillaan , niin tuskin suurempaa vahinkoa on tullut. Jakopää kannattaa kyllä tarkistaa vielä uudestaan, ettei tule yllätyksiä kustannuspuolella.
Mistä noita liimaventiilejä oikeen tulee? Taitaa olla joku -(z)- ominaisuus?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Opel ominaisuus muutamien vuosimallien koineissa Opelin huoltoinformaation mukaan. Materiaalivialta vaikuttaa.

Field Remedy: 1198
Subject: Engine - Stalling or bad idling
Models: Engines: Option:
Corsa-B 95...00,5,Tigra 95...00,5,Astra-F 95...00,5,Vectra-B 96...00,5,Astra-G 98...00,5,Zafira 99...00,5 X14XE| X16XE,X14XE| X16XE,X14XE| X16XEL,X16XEL,X14XE| X16XEL,X16XEL
Complaint: Stalling or bad idling 100-500 m after cold start by outer temperatures less than 10°C. Immediately after stalling serious or no restart possible, because the engine turns without compression. This affects vehicles on short distance journies in combination with regular low engine speed driving. Affected Engines: X14XE, X16XE and X16XEL.
Cause: Loss of compression due to sticking exhaust valves.
Production: In production a sintermetal valve guide has already been implemented as well as a clearance limitation. Breakpoints for sintermetal valve guides are: Szentgotthard: 20A69569 and Bochum: 02GR7584. The modified valve guide sealing cap will not be used in production.

Remedy:
Attention: No TC’s are set! For an secure diagnosis, see diagnosis instruction

IMPORTANT: The herein described process affects only the exhaust valves.

To apply the field remedy, please proceed as described in the
service instructions for Corsa-B/Tigra, Astra-F, Astra-G, Zafira, Vectra-B
respectively:
- Remove the cylinder head.
- Remove camshaft on the exhaust side only.
- Dismantle cylinderhead on exhaust side only.
- Rework valve guides with a handreamer (KM-6022).
Attention: Reaming only by hand, because of the coaxiality of the guides and
shafts.
Use the reamer for max. 10 cylinderheads.
Regrind valve seats with paste.
- Fit modified valve guide sealings on exhaust side.
- Assemble cylinderhead and refit to engine.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Obelixii kirjoitti:
Mistä noita liimaventiilejä oikeen tulee? Taitaa olla joku -(z)- ominaisuus?
Ei ole pelkästään Opelin ominaisuus.Itse olen törmännyt kyseiseen ilmiöön mm Citikassa,Volkkarissa ja Mersussa.
Kaikissa yhteinen piirre että auto on käynnistetty ja sitten sammutettu melkein saman tien.
Seuraavalla kertaa auto ei sitten lähde enää käymään.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Täälä kokemusta X20XEV:stä ja liimaventtiileistä. Säikähin ku ekan kerran teki. Luulin et remmi katkes ja venat koukussa.

Kannattaa laittaa lohkolämmittimeen useaksi tunniksi ja samalla akku latuuksiin. Sitten vain sahaamaan kaasu pohjassa. Suuttimien sumuttama bensa irroittaa venttiilit ohjureista. Pyörität kunnes alkaa jotenkuten käydä. Sitten pidemmälle ajelulle.

Joku sanoi että nykybensa tekee jonku kalvon imuventtiilien varsiin tms.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
bart
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1602
Liittynyt: 12 Elo 2007, 14:47

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja bart »

näin on. liimaventtiilit. tuossa mamman veculle kävi just noin, meikäläinen hätäpäissään soittamaan huoltoon et mitä ..tua. korjaamopäälikkö tuumas vaan et piiitkä startti. no siitähän se lähti.. :roll:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuohan onkin hyvä, että kuitenkin lähtee siitä pyörimään ja liimaantuneet venttiilit irtoaa. Toivottavasti topicin aloittaja lukee tuon. Ainakin säästyy kustannuksilta.
Toki satavarma diagnoosihan tuo liimaventtiili ei ole , mutta aika todennäköinen.
Enpäs olekaan kuullut, että X20XEV - koneessa tuota samaa ilmiötä tapahtua voi. Täytyy pitää mielessä, kun poika ajelee Veculla, jossa tuo kone.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
le8or
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 01:38

Re: x16xel ei käynnisty!

Viesti Kirjoittaja le8or »

Kiitoksia paljon kaikille neuvonantajille.

Teki nimittäin X16XE-mallin motti (vm -99) saman tempun allekirjoittaneelle. Kerrataan nyt tässä vielä miten tapahtumat etenivät:

Oli sakkopaikalta siirrettävä auto pois keskellä yötä, kun ei ihan mahtunut ruutuun kotiuduttuani ja lappuliisojen ahkerasti kyttäämästä paikasta oli kyse. Eli pakkasta -18°C ja kylmiltään löin auton käyntiin. Sitten parin metrin pakitus ja auto sammuksiin. Heti tämän jälkeen tuli mieleen, että olisihan sitä autoa hetken voinut käyttää, mutta t-paitasillaan se ei hirveästi houkuttanut. ;) Aamulla olin tekemässä lähtöä ja auto ei edes meinaa lähteä käyntiin. Siis pari viikkoa vanhassa akussa hyvin virtaa, startti ei lyö tyhjää ja kone kiertää, mutta ei oikein yritystäkään käydä. Muutaman suht pitkän starttauksen jälkeen luovutin ja kotiin netin syövereihin vinkkiä etsimään. Tätä palstaa luettuani takaisin autolle ja raa'asti vain muutamia todella pitkiä startteja toisensa perään kunnes auto hörähti käyntiin. Ja pienen tovin kuluttua auto kävikin jo ihan normaalisti ja sen jälkeen on toiminut ihan moitteettomasti. Toki johdon päässä pitäminen ennen pitkää starttia olisi varmaan suotavaa mikäli mahdollisuus siihen löytyy, mutta minulla moista ei siinä tilanteessa ollut. Omalla kohdallani siis kuitenkin loppu hyvin ja kaikki hyvin. Kiitos vielä kerran.
Vastaa Viestiin