Ei käy kaikilla pytyillä, Vectra B X25XE

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
hhene
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 23:33

Ei käy kaikilla pytyillä, Vectra B X25XE

Viesti Kirjoittaja hhene »

Tänään tuli aika hämärä vika omaan Vectraan. Olin ajamassa töistä kotiin, auto toimi ihan normaalisti, kunnes tuntui, että ei oikein vedä. Kuulostelin siinä loppumatkan, josko kuuluisi jotain outoja sivuääniä. Ei kuulunut.

Pihassa kuuntelin tyhjäkäynnillä. Kierrokset seilasivat normaalista +-100 rpm, kun normaalisti ei ole heittoa. Muuta en tyhjäkäynnillä huomannut.
Mutta kaasua kun painoi, kuului aika voimakas röpöttävä ääni, ja auto "vatkasi" aika voimakkaasti röpötyksen mukana. Käykö vajaalla?

Olisiko kenelläkään heittää ideaa, missä vika voisi olla?

Autohan on siis -99 B Vectra X25XE koneella... Syö miestä, kun vasta paikattu pakosarja, ja jos nyt tulee heti perään hirveä lasku......

E. voisiko johtua sytytyspuolasta, kun niitä ilmeisesti menee aika paljon näistä?

E2: Puola tsekattu, vastuslukemien mukaan kunnossa.

E3: Tai ei ehkä sittenkään kunnossa... Pikkuliittimistä mitatut vastuksen yli kolme kertaa ohjearvoa korkeammat. Vaihtoon menee.
makara
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Vääksy

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE

Viesti Kirjoittaja makara »

Kuulostaa siltä ,että puola vetelee viimesiään
hhene
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 23:33

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE

Viesti Kirjoittaja hhene »

makara kirjoitti:Kuulostaa siltä ,että puola vetelee viimesiään
Siihen tulokseen tulin itsekin, kun selailin vähän foorumia. Tietää rahanmenoa siis vaihteeks.......

Onnistuuko tuosta vikakoodien luku kotikonstein?
hhene
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 23:33

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE

Viesti Kirjoittaja hhene »

Noh. Vikakoodit tuli luettua.

0335 oli ainoa luku mitä sieltä pukkasi, mikä tarkoittaisi vissiin kampiakselin asentotunnistinta, mutta jossain ketjussa luki, että se tulisi aina...?

Onko minkälainen homma purkaa imusarjaa, että pääsee kattelee sitä puolaa? Jotain, mitä pitää erityisesti huomioida?
hhene
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 23:33

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE

Viesti Kirjoittaja hhene »

Pitäs löytää jostain puola. Mahdollisimman edullisesti tietenkin...

Löysin Motonetistä tällasen:
Sytytyspuolajakaja Opel-24V --- 10-1208 --- B 2,5-V6 ->00 Puola+jakaja X25XE [1996 - 2000] --- 99.00 €

Onko nuo Motonetin osat mistään kotoisin. Hinnalla ei ole pilattu, mutta onko se sitten muutama kuukausi ja taas saa vaihdella?

Jos ei ole suositeltavaa käyttää tarvikeosaa, niin mistä kannattaisi kysellä?
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3852
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Janakkala - Turenki
Viesti:

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE

Viesti Kirjoittaja havericky »

hhene kirjoitti: Onko minkälainen homma purkaa imusarjaa, että pääsee kattelee sitä puolaa? Jotain, mitä pitää erityisesti huomioida?
Imusarjaahan tuossa ei tarvitse irrottaa jos tarkkoja ollaan. Ainoastaan plenum-putket pitää purkaa pois edestä.
Homma menee suurinpiirtein näin:

1. Pane merkille miten kaikki osat ovat paikoillaan. Ota vaikka digikameralla muutama kuva jos et muuten muista.
2. Irrota kaasuläppäkotelolta ilmanputsarikotelolle menevä letku(t). Ota samalla kaasuvaijeri irti.
3. Avaa plenum-putkien Torx-kantaiset pultit
4. Avaa Clic R klemmarit kampeamalla jollain sopivalla, esim. talttapää meisselillä
5. Nyt pitäisi etummainen plenum-hässäkkä lähteä irti.
6. Irrota EGR-venttiililtä keskimmäiselle plenumille menevän putken Torx pultit. Se alimmainen on vähän keljussa paikassa. Varo ettei tiiviste putoa moottorin syövereihin.
7. Jotta saat keskimmäisen plenumin pois sen oikealla puolella oleville alipaineletkuille pitäisi tehdä jotain. Pane merkille miten ovat jotta osaat kasata ne takaisin. Irrota letkut.
8. Irrota keskimmäiselle plenumille menevät huohotusletkut. Kaasuläppäkotelon alle tulee pari vesiletkua ja joku alipaineletku. Ne irroitat siinä vaiheessa kun nostat plenumin pois.
9. Irrota keskimmäinen plenum (siirrä takimmaista tarvittaessa taaksepäin)

Näin se suurinpiirtein menee. Saatoin unohtaa jonkun letkun, klemmarin, putken tai osan irrotuksen listassani.
Ensikertalaisella tuossa saattaa vierähtää pari tuntia.

Hylsyjä, pultteja, tiivisteitä, klemmareita etc. ei kannata pudotella konehuoneeseen.

Vaihda sytytystulpat samalla jos niitä ei ole ihan hetkeen vaihdettu. Pieni vaiva tässä vaiheessa hommaa.
hhene
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 23:33

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE

Viesti Kirjoittaja hhene »

havericky kirjoitti:
hhene kirjoitti: Onko minkälainen homma purkaa imusarjaa, että pääsee kattelee sitä puolaa? Jotain, mitä pitää erityisesti huomioida?
Imusarjaahan tuossa ei tarvitse irrottaa jos tarkkoja ollaan. Ainoastaan plenum-putket pitää purkaa pois edestä.
Homma menee suurinpiirtein näin:

1. Pane merkille miten kaikki osat ovat paikoillaan. Ota vaikka digikameralla muutama kuva jos et muuten muista.
2. Irrota kaasuläppäkotelolta ilmanputsarikotelolle menevä letku(t). Ota samalla kaasuvaijeri irti.
3. Avaa plenum-putkien Torx-kantaiset pultit
4. Avaa Clic R klemmarit kampeamalla jollain sopivalla, esim. talttapää meisselillä
5. Nyt pitäisi etummainen plenum-hässäkkä lähteä irti.
6. Irrota EGR-venttiililtä keskimmäiselle plenumille menevän putken Torx pultit. Se alimmainen on vähän keljussa paikassa. Varo ettei tiiviste putoa moottorin syövereihin.
7. Jotta saat keskimmäisen plenumin pois sen oikealla puolella oleville alipaineletkuille pitäisi tehdä jotain. Pane merkille miten ovat jotta osaat kasata ne takaisin. Irrota letkut.
8. Irrota keskimmäiselle plenumille menevät huohotusletkut. Kaasuläppäkotelon alle tulee pari vesiletkua ja joku alipaineletku. Ne irroitat siinä vaiheessa kun nostat plenumin pois.
9. Irrota keskimmäinen plenum (siirrä takimmaista tarvittaessa taaksepäin)

Näin se suurinpiirtein menee. Saatoin unohtaa jonkun letkun, klemmarin, putken tai osan irrotuksen listassani.
Ensikertalaisella tuossa saattaa vierähtää pari tuntia.

Hylsyjä, pultteja, tiivisteitä, klemmareita etc. ei kannata pudotella konehuoneeseen.

Vaihda sytytystulpat samalla jos niitä ei ole ihan hetkeen vaihdettu. Pieni vaiva tässä vaiheessa hommaa.
Kiitos hyvästä ohjeesta! Enköhän noilla saa homman hoidettua. Muutama tunti mennee heittämällä. :D

Pitääkö/kannattaako tiivisteitä vaihtaa? Vesiletkuille vissiin riittää, että nipistää jollain, ettei sentään tarvi nesteitä vaihtaa?

Tulpat menee samalla vaihtoon, kun ei ole tietoa viime vaihdosta...
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3852
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Janakkala - Turenki
Viesti:

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)

Viesti Kirjoittaja havericky »

Vesiletkuihin rättiä ympärille ja lukkopihdit kiinni. Tiivisteitä tossa ei vastaan tule oikeastaan kuin se EGR-putken tiiviste jonka saa helposti tiputettua konehuoneen syövereihin. Itse laitoin siihen sipauksen moottorisilikoonia jotta se pysyisi niputuksessa paikallaan ja tiiviin liitoksen varmistamiseksi.

Tulpanjohtojen muoviset pitimet menevät helposti poikki joten varovaisuutta kun irrotat tulpanjohtoja niistä.

Tulpiksi Bosch FLR8LDCU.
hhene
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 23:33

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)

Viesti Kirjoittaja hhene »

havericky kirjoitti:Vesiletkuihin rättiä ympärille ja lukkopihdit kiinni. Tiivisteitä tossa ei vastaan tule oikeastaan kuin se EGR-putken tiiviste jonka saa helposti tiputettua konehuoneen syövereihin. Itse laitoin siihen sipauksen moottorisilikoonia jotta se pysyisi niputuksessa paikallaan ja tiiviin liitoksen varmistamiseksi.

Tulpanjohtojen muoviset pitimet menevät helposti poikki joten varovaisuutta kun irrotat tulpanjohtoja niistä.

Tulpiksi Bosch FLR8LDCU.
Selkis. Kiitti vinkeistä ja vaivannäöstä. Enköhän vielä tän vuoden puolella saa Opelin kondikseen.. :D
hhene
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 23:33

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)

Viesti Kirjoittaja hhene »

Piti vielä kysyä, että täytyykö nuo plenum-putkien ja egr:n torxit kiristää johonkin tiettyyn momenttiin kasaamisvaiheessa?
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3852
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Janakkala - Turenki
Viesti:

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)

Viesti Kirjoittaja havericky »

Onhan noille varmasti viralliset Nm-luvut olemassa. Huomaat niitä aukoessa miten piukalla alunperin olivat. :)
Plenumin pikkutorxit eivät ole kummoisesti kiinni. Semmonen 10Nm lienee sopiva niille. EGR:n pulteille joku 15Nm kuulostais hyvältä.
hhene
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 23:33

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)

Viesti Kirjoittaja hhene »

havericky kirjoitti:Onhan noille varmasti viralliset Nm-luvut olemassa. Huomaat niitä aukoessa miten piukalla alunperin olivat. :)
Plenumin pikkutorxit eivät ole kummoisesti kiinni. Semmonen 10Nm lienee sopiva niille. EGR:n pulteille joku 15Nm kuulostais hyvältä.
Oon yrittäny etsiä joka paikasta, mutta ei mistään löydy virallisia lukuja. Noi vois olla kokeilemisen arvoisia.

Kaippa nuo tietty Opel-huollossakin tietäisivät, jos jaksas vaan käydä kyselee... :)
Boah
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2547
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 22:21
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)

Viesti Kirjoittaja Boah »

Kyllä hiukkasen pitää löytyä tatsia mihin momenttiin voi minkäkinkokoisen pultin kiristää. Lisäksi nuo pultit eivät ole mitenkään kriittiset kireydeltään.

Itse vedän nuo plenumin kiinnitys torxit ja vastaavat 'ruuvarikahvalla' melko tiukkaan niin kireys on sopiva. Räikällä voi helposti mennä liian tiukkaan.
Toyota Corolla 2006 1.6 A
hhene
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 23:33

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)

Viesti Kirjoittaja hhene »

Minkälaisia vastuksia pitäisi puolassa olla?

Pienen liittimen väliset (1-4, 2-4 ja 3-4 navat liitettyinä) vastukset oli luokkaa 1,6-1,7 ohmia, sitten näiden tulpanjohtojen pään napojen vastukset noin 11,5 kilo-ohmia. Luulisin ainakin olevan kunnossa sen puolesta, että suunnilleen samat vastukset joka paikassa...

Entäs tulpanjohtojen vastukset? Tietenkin pituus vaikuttaa, mutta olisi kiva tietää mitä suurusluokkaa sieltä pitäisi tulla?

Mistäs sitten kannattaa vikaa etsiä, jos johdot on reilassa, eikä tulppien vaihto auta?
hhene
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 23:33

Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)

Viesti Kirjoittaja hhene »

Tulpanjohdon vastukset olen mittaillut kanssa nyt.

Sylintereittäin:

Syl. 1: 7,74
Syl. 2: 5,23
Syl. 3: 6,05
Syl. 4: 3,93
Syl. 5: 5,52
Syl. 6: 3,56

Onko sellaisia lukuja, että vika voisi löytyä johdoista?
Vastaa Viestiin