Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen
Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen
Eli nykyinen sekoaa yläkierroksilla, kun ilman virtausnopeus kasvaa liian suureksi -> kuumafilmi jäähtyy liikaa -> heittää ylijännitettä -> vikakoodi 74 / motronic 2.8
Kokeiltu rajoittaa jännitettä zener diodilla ja myös pelkällä etuvastuksella, jolloin 5 V:n tasajännite tippuu 4,4 volttiin mutta jostain syystä tuokaan ei toimi vaan esim. tyhjäkäynti täysin hukassa, vikavalo loistaa, bensa haisee yms yms... eli voiko olla niin, että pelkkä etuvastuskaan ei toimi, jos jännite on ns. pulssimaista (tai jotain sinnepäin)?
Jos mittarin siirtää halkaisijaltaan isompaan putkeen, niin miten iso putki pitäisi olla? Nykyinen on 70mm sisähalkaisijaltaan.
Kokeiltu rajoittaa jännitettä zener diodilla ja myös pelkällä etuvastuksella, jolloin 5 V:n tasajännite tippuu 4,4 volttiin mutta jostain syystä tuokaan ei toimi vaan esim. tyhjäkäynti täysin hukassa, vikavalo loistaa, bensa haisee yms yms... eli voiko olla niin, että pelkkä etuvastuskaan ei toimi, jos jännite on ns. pulssimaista (tai jotain sinnepäin)?
Jos mittarin siirtää halkaisijaltaan isompaan putkeen, niin miten iso putki pitäisi olla? Nykyinen on 70mm sisähalkaisijaltaan.
Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen
Mulla on vähän samaa ongelmaa. Jos ilma on viileämpi niin välillä sytyttää vikavaloa juuri ennen rajoittajaa. Ei ole silti kauhea ongelma, kun ei vaikuta koneen toimintaan mitenkään. Vikavalokin sammuu parin sekunnin jälkeen.
Olen silti suunnitellut siirtää tuota elementtiä isompaan putkeen. Moottoriohjaus tulisi varmaan ohjelmoida. Täytyisi skaalata ilmamäärä uudelleen. Moottoriohjaus lukee tuolla isommalla putkella todellista pienemmän ilmamäärän, kun virtausnopeus laskee.
Olen silti suunnitellut siirtää tuota elementtiä isompaan putkeen. Moottoriohjaus tulisi varmaan ohjelmoida. Täytyisi skaalata ilmamäärä uudelleen. Moottoriohjaus lukee tuolla isommalla putkella todellista pienemmän ilmamäärän, kun virtausnopeus laskee.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen
Mulla on myös samaa ilmiötä, mutta tosiaan vikavalo sammuu sitten aina rääkin jälkeen.
Oliko sulla Jope originaali massamittari vai jostain muusta?
Oliko sulla Jope originaali massamittari vai jostain muusta?
Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen
Käynti Karalalla auttaa luultavasti noihin ongelmiin.
Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen
"Jos ilma on viileämpi niin välillä sytyttää vikavaloa juuri ennen rajoittajaa"
-vaikea arvioida kierroksia, kun mittari ei toimi mutta korvakuulolta ja nopeudesta päättelisin, että valo alkaa loistamaan jo hyvissä ajoin ennen kuuttatonnia Joku 5-5,5k voi olla lähellä totuutta...
"Oliko sulla Jope originaali massamittari vai jostain muusta?"
-ihan orkkis tuo on
"Käynti Karalalla auttaa luultavasti noihin ongelmiin."
-päivällä soittelinkin jo sinne ja kysyin, mikä olisi järkevin ratkaisu (oman boksin ohjelmointi toimimaan ilman mittaria / jännitteenrajoitin / isompi putki / säädettävä ruisku), niin suositteli mittarin siirtämistä isompaan putkeen tai säädettävän ruiskun hommaamista, jolloin tuolla mittarilla voisi heittää vesilintua mutta omat pelimerkit eivät tuohon riitä
Jos Mika tuohon jonkun ratkaisun keksisi, niin tässä olisi jo kolme asiakasta ja tod.näk. senor janhe vielä liittyisi joukkoon
-vaikea arvioida kierroksia, kun mittari ei toimi mutta korvakuulolta ja nopeudesta päättelisin, että valo alkaa loistamaan jo hyvissä ajoin ennen kuuttatonnia Joku 5-5,5k voi olla lähellä totuutta...
"Oliko sulla Jope originaali massamittari vai jostain muusta?"
-ihan orkkis tuo on
"Käynti Karalalla auttaa luultavasti noihin ongelmiin."
-päivällä soittelinkin jo sinne ja kysyin, mikä olisi järkevin ratkaisu (oman boksin ohjelmointi toimimaan ilman mittaria / jännitteenrajoitin / isompi putki / säädettävä ruisku), niin suositteli mittarin siirtämistä isompaan putkeen tai säädettävän ruiskun hommaamista, jolloin tuolla mittarilla voisi heittää vesilintua mutta omat pelimerkit eivät tuohon riitä
Jos Mika tuohon jonkun ratkaisun keksisi, niin tässä olisi jo kolme asiakasta ja tod.näk. senor janhe vielä liittyisi joukkoon
Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen
Mullahan on Karalalla säädetty boksi ja jo silloin napsastiin piuhat poikki vikavalolta, kun muuten ehdottelisi boksin vaihtoa kokoajan. Ei kyllä ole vikakoodeissakaan viime aikoina näkynyt massamittarin vikaa. Kerranhan tuo mittari on vaihdettu, kun oli juuri noita jänniteongelmia...Jope kirjoitti:Jos Mika tuohon jonkun ratkaisun keksisi, niin tässä olisi jo kolme asiakasta ja tod.näk. senor janhe vielä liittyisi joukkoon
Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen
Karalan säätämä vakio boksi minullakin on. Vikavalo on edelleen käytössä. Viimeksi kun sytetteli vikavaloa ja antoi viaksi ilmassamittarin ylijännite. Valo alkoi syttyä koko ajan aikaisemmin, kunnes kerran ei lähtenyt enää lainkaan käyntiin. Vika oli silti kampikulman anturissa. Viilessä ilmassa joskus sytyttelee vieläkin, mutta kierrokset täytyy olla tapissa.
Jope sun täytyy rajoittaa kaasuläpän avautumista, vaikka neljänneksen pienemmäksi. Varmasti ongelmat poistuu.
Jope sun täytyy rajoittaa kaasuläpän avautumista, vaikka neljänneksen pienemmäksi. Varmasti ongelmat poistuu.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen
Kuin myös...i_kone kirjoitti:Karalan säätämä vakio boksi minullakin on.
Eilen kokeilin tuota massamittarin osittaista ohittamista siten, että ruttuputkeen menevä tyhjäkäyntisäätimen letku oli irti ja samoin kaasuläppäkoteloon tuleva huohotinletku, joka tosin on muuten tulpattuna eli höyryt menevät toisaalle...i_kone kirjoitti:Jope sun täytyy rajoittaa kaasuläpän avautumista, vaikka neljänneksen pienemmäksi. Varmasti ongelmat poistuu.
Noita oli hyvä testata, koska riittää, kun polkaisee kunnolla kaasua (kierrokset tappiin kahdella polkaisulla) eli saa paikoillaan ollessa testattua nuo mutta eipä noista mitään apua ollut
Ihme homma tuossa on, että ajossa kun rauhallisesti kaasua painaa, niin antaa kiertää rajoittajalle (joka muistaakseni oli säädetty 7200rpm, vai olikohan se 7k?) mutta kun yläkierroksilla runttaa lapun lattiaan, niin johan alkaa vikavalo loistamaan???
Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen
Olihan tuo tuossa välillä herjaamatta sitä 74 koodia mutta tuon jälkeen valo syttyy aina, kun runttaa lapun lattiaan eli ei kai se ilmanvirtaus ainakaan laskenut
Tuolta löytyy jonkun verran kuvia tuon askartelusta (myös se evo1 versio eli aikaa ennen kuin opettelin hitsaamaan alumiinia...)
http://opel.desteem.org/thumbnails.php?album=417
Tuolta löytyy jonkun verran kuvia tuon askartelusta (myös se evo1 versio eli aikaa ennen kuin opettelin hitsaamaan alumiinia...)
http://opel.desteem.org/thumbnails.php?album=417