C20xe turbotus

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: C20xe turbotus

Viesti Kirjoittaja TJT »

Catilina kirjoitti:Nyt kaikki lisäilmahärpäkkeet näyttävät olevan linjalla turbo - remmivetochargeri, ikään kuin kukaan ei koskaan olisi mitään muuta osannut ajatellakaan, mutta varmasti joku jossain joskus on. Eräs ajatushan on täysin ilmeinen, ja luulen, että sen universaalille hylkäämiselle täytyy olla joku hyvä syy, mutta minä en vain tiedä, mikä se on.

Nimittäin lämppärin puhallintahan ei kesällä juuri tarvita, ja talvellahan se ei Ooppeleissa edes toimikaan...
Jos nyt rivien välistä oikein tulkitsin, niin et kai nyt meinaa mitään "sähköturboja", saati sitten lämppärin puhaltimen käyttöä ahtamiseen? :o

Jos esim pakokaasuahtimen ja remmiahtimen toimintaperiaatteeseen perehtyy ja sitten pohtii uudestaan sen mamman hiustenkuivaimen virittelyä konehuoneeseen, voi ymmärtää miksi moottorit ahdetaan pääosin pakokaasu- ja/tai remmiahtimilla ;)

Jos äkkiseltään lasket kuinka paljon esim 2litrainen moottori imee ilmaa jo pelkästään tyhjäkäynnillä, niin huomaat, että ahtamiseen tarvitaan melkoisen järeä flekti, jotta saadaan imusarjaan ylipaine.

Asia vaikeutuu vielä entisestään siinä vaiheessa kun halutaan jossain vaikkapa 5000rpm kohdalla saada vielä ahtoja.


PS. Itsellä lämppärin puhallin on kyllä kesälläkin kovassa käytössä.
Ei ilmastoinnista juurikaan hyötyä, jossei mikään sitä ilmaa kennon läpi liikuta...

Talvisinkaan sen toiminnassa ei ole puutteita ilmennyt joten taidan suosiolla pitää alkuperäisessä käytössä.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Catilina
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Heinä 2008, 20:14
Paikkakunta: Vimpeli

Re: C20xe turbotus

Viesti Kirjoittaja Catilina »

TJT kirjoitti:
Jos nyt rivien välistä oikein tulkitsin, niin et kai nyt meinaa mitään "sähköturboja", saati sitten lämppärin puhaltimen käyttöä ahtamiseen? :o
"Ahtaminen" on nyt kyllä vähän liian voimakas sana. En minä mitään steroidia edes halua tyrkätäkään, kuppi kahvia riittää, enkä nyt myös suoraan vaan vetää letkua sieltä lämppäristäkään ilmanottoon. Mietin vain, että varsinkin kun sinne konehuoneeseen ei enää muutenkaan hirveesti tilaa jää, ja lämppärin tehotkin ovat jo valmiiksi hyväksyttyjen uhrien listalla, niin eikö sitä sähköä sitten voisi käyttää johonkin muuhunkin...

Mutta perusasia: en koskisi hyvään koneeseen. Makuasia tietysti.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Jos nyt välttämättä haluat kokeilla, niin tämä ei ainakaan liian kalliiksi tule:

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=25832

Riittänee tuossa ilmansiirtokyky C20XE:ssä ~1400rpm tienoolle ja sen jälkeen puhallin alkaa jo jarruttamaan ilmankulkua.

Tuskin jaksaa kehittää ylipainetta, joten välttämättä mitään muuta saa aikaiseksi, kuin tuon 55w sähkönkulutuksen, joka sekin haukataan moottoritehoista ;)
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Catilina
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Heinä 2008, 20:14
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja Catilina »

No ei nyt ihan tuota. Enempi mietin jotain, mikä <i> voisi </i> olla järkevää. Paljonkohan sitä sähköä oikeestaan kärsii ottaa? Tuossa jalan juuressa pörrää juuri 2kW puhallin, joka on mielestäni ihan lelu, mutta sepä yrittääkin epätoivoisesti paitsi lämmittää ilmaa, myös siirtää sitä paikasta toiseen. Silmä- ja korvamääräisesti lämppäri vie paljon enemmän. Jospa ei yritettäisi aktiivisesti siirtää mitään.

Ja sitten randomina valitsemani jääkaappi ilmoittaakin mainoksessaan vaatimattomasti tyytyvänsä 582 kW:iin. mikä on ihan naurettavaa. Lienee pilkkuvirhe. Näyttävät olevan siinä kilowattitunti päivässä luokkaa yleensä. Jostain syystä ne ilmoitetaan näin. Enempi jonkinlainen jäähdytin alkaa nousta mieleen.
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Mistä näitä sikiää :roll:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Catilina
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Heinä 2008, 20:14
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja Catilina »

-WW- kirjoitti:Mistä näitä sikiää :roll:
Me olemme harvinaisia 8)
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Catilina kirjoitti: Enempi jonkinlainen jäähdytin alkaa nousta mieleen.
Mallia auton ilmastointia käytettäisiin imuilman jäähdytykseen?
Tuli vaan tuosta jääkaappihöpinästä mieleen, kun järjestelmien toimintaperiaate on kutakuinkin sama.

Suoraan ei oikein jääkaapin sähkönkulutukseen voi verrata, sillä jääkaappi on kohtalaisen tiivis mööpeli jäähdytetyn tilan osalta.
Voit kokeilla kuinka paljon jääkaappi haukkaa sähköä siinä vaiheessa, kun jätät sen ovi levällään +30 asteiseen huoneeseen huutamaan ;)

Anyway, ilmastoinnin kompura haukkaa muutaman kilowatin kampiakselilta, jolloin imuilmaa pitäisi saada jäähdytettyä näin ammattikoulumatematiikalla vähintään perkeleesti, jotta päästäisiin edes takaisin alkuperäisiin tehoihin ;)

Karkeasti 6astetta viileämpi imuilma nostaa tehoja 1hv(vai oliko 1kw), elikkä jos ilmastointi haukkaa 5kw tehoista, niin imuilmaa pitäisi saada jäähdytettyä öbaut 30 astetta ilman, että moottorin ilmanottoa vastustettaisiin yhtään(mikä on melkolailla fyysisesti mahdotonta).

Kannattaa ihan tosissaan pohtia oikein ajatuksen kanssa, miksiköhän yhdessäkään tuotantoautossa(saati sitten konsepteissakaan) ei moisia viritelmiä ole, vaan käytetään vaan niitä turbo ja remmiahdin systeemeitä ;)

Valitettava tosiasia on, että ei näissäkään hommissa ole oikotietä onneen...
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Catilina kirjoitti:No ei nyt ihan tuota. Enempi mietin jotain, mikä <i> voisi </i> olla järkevää. Paljonkohan sitä sähköä oikeestaan kärsii ottaa? Tuossa jalan juuressa pörrää juuri 2kW puhallin, joka on mielestäni ihan lelu, mutta sepä yrittääkin epätoivoisesti paitsi lämmittää ilmaa, myös siirtää sitä paikasta toiseen. Silmä- ja korvamääräisesti lämppäri vie paljon enemmän. Jospa ei yritettäisi aktiivisesti siirtää mitään.

Ja sitten randomina valitsemani jääkaappi ilmoittaakin mainoksessaan vaatimattomasti tyytyvänsä 582 kW:iin. mikä on ihan naurettavaa. Lienee pilkkuvirhe. Näyttävät olevan siinä kilowattitunti päivässä luokkaa yleensä. Jostain syystä ne ilmoitetaan näin. Enempi jonkinlainen jäähdytin alkaa nousta mieleen.
Mikä olisi järkevää niin lukaisisit vaikka Sir Harry Ricardon "The High-Speed Internal Combustion Engine" ja Corky Bellin "maximum boost" noin alkuunsa.

Lukisit ja ymmärtäisit...

Tai alkuunsa ajattelisit edes sitä että minkä kokoinen laturi siinä koslassasi oikein on.

Sen jälkeen voisit tuumia minkälaisen laturin ja voimansiirron sille tarvitset jos meinaat pyöritellä yli 10kW puhallinta jonka tarvitset jos meinaat antaa 1bar ahtoja 2,0L motille@6000rpm...

Tai koittaisit saada fysiikan edes vähän paremmin haltuun kuin että erinäiset laitteiden teholuokat ovat jääkaappeja ja lämpöpuhaltimia.

Täysin sivuasiana ilmastoinnin kompuran hyödyntämistä on tietääkseni Renault kerennyt kokeilemaankin lyhytkestoisen overboost toiminnon kaverina.
Vaikka systeemillä ei välttämättä saa juurikaan täyden höökän imuilmavirtaa jäähdytettyä niin helteessä ruuhkassa seisomisen kuumentaman IC'n tuottaman tehomenetyksen kylläkin.
Ts. aina kun polkaisee on rähinää tarjolla sen verran kuin pitääkin.
Catilina
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Heinä 2008, 20:14
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja Catilina »

Tässä syntyy nyt aina väistämättä virhe, kun mittakaavat eivät kohtaa. Tämä taas syntyy siitä, että minulle tämä tulee aina mieleen ahtamisesta puhuttaessa. Tarkoitus ei ole ahtaa yhtään mitään. Kone on ja pysyy vapaastihengittävänä. Yritämme vain hieman helpotaa sitä hengittämistä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

No eihän vapari tarvitse kuin riittävästi ulkoilmaa jota konehuoneen lämpö ei ole kuumentanut = kunnollisen kokoinen suodatin koteloineen ja letku keulilta kotelolle.
Eli vaparin imuilmaa ei tarvitse jäähdytellä millään koska se ei oletusarvoisesti ole kuumaa alunperinkään koska sitä ei ole mikään kuumentanut ellei joku asia ole massiivisesti vituillaan ja toisaalta ulkoilman lämmön alle et sitä saa millään mielekkäällä tapaa ajaksi jolla olisi mitään merkitystä.

Jos taas meinasit ajoviiman patopaineella toimivaa motskarityylistä ram air suodinkoteloa niin hiljaista voi pidellä hyödyn suhteen.
Oletusarvoisesti vakioidenkin suodatinkoteloiden ilmanotto on sijoitettu auton keulaan josssa korin ilmanvastuksen aiheuttama patopaine nyt ylipäätään on suurimmillaan = ilma tiheimmillään.

Siksi toisekseen kun ram aireja alkoi ilmestyä pyöriin mittailtiin kotelojen paineita suurella innolla pitkin ja poikin ja tulos oli luokkaa perusilmanpaine + alle 0,1bar liki 300km/h vauhdissa.
Suurin riemu oli siis siis estää tehomenetys joka johtui ilman imemisestä paikasta jossa suurissa nopeuksissa oli aerodynamiikan takia alipaine, eikä suinkaan lisätä tehoja merkittävällä tavalla, sanottiin mainoksissa mitä huvittaa.
Hyödyt oli luokkaa hevosia (alle 10 järkiään) kansilla jotka virtasivat luokkaa 150-180hv/l.

Summa summarum: aja vakiolla tai tee valmiiksi kehiteltyjä konseptivirityksiä kunnes saat luettua muutaman alan teoksen.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Catilina kirjoitti:Tarkoitus ei ole ahtaa yhtään mitään. Kone on ja pysyy vapaastihengittävänä. Yritämme vain hieman helpotaa sitä hengittämistä.
Sitten C20XE turbotus lienee väärä viestiketju asiasta keskustelemiseen?

Kannattaa tutustua kirjallisuuteen moottorien virityksestä.

Mekaanisilla muutoksilla saa vapaastihengittävänkin koneen hönkimään paremmin(ilman ahtamista).

Sitä varten on mm. paremmin virtaavia imusarjoja, läppärunkoja jne jne.

Helppoa tahi halpaa keinoa mainittavan lisätehon saavuttamiseksi ei kuitenkaan ole.

Myös tuo C20XE virittäminen topic saattaa sisältää hyödyllistä tietoa aiheesta(ja myös jonkinverran turhaa löpinää ;) )

Jos nyt ilmaiseksi haluat jotain marginaalista hyötyä saada, niin ensinnä ilmamassamittarista molemmista päistä metalliverkot pois ja isommasta kaasuläpästä se viisto alumiinipalikka pois ja reijät tukkoon.

Kaasuläpän akselin ohennus ja ruuvien vaihto uppokantaisiin.

Nuo muutokset lisäävät jo enemmän tehoa, kuin sähköpuhaltimet tai jääkaappiviritelmät.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 20:12
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

TJT kirjoitti:isommasta kaasuläpästä se viisto alumiinipalikka pois ja reijät tukkoon.
Eikös tuo alumiinipalikka ole sitä varten että tasoittaa imuilman virtauksia. Saattaa mennä pari pyttyä laihalle... Tuskimpa ne kuitenkaan on sitä turhaan siihen laittaneet :wink: Vai onkos tuota joku testannut esim penkissä että pakolämmöt ja seokset on tasaiset läpi alueen?
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Ennemminkin taitaa olla laitettu vaan rauhoittamaan koneen käytöstä läpän avautuessa.
Ts. läppä aukeaa aluksi vain toiselta reunalta.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Catilina
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Heinä 2008, 20:14
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja Catilina »

Jees, topic on muodollisesti väärä, myönnetään. Ajatus on vaan syntynyt tässä yhteydessä, joten se laukaisee refleksin. Koitan päästä tavasta eroon.
Aiheesta on joitain patentteja.
Taku_85
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 71
Liittynyt: 20 Elo 2007, 00:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Taku_85 »

Catilina kirjoitti:Jees, topic on muodollisesti väärä, myönnetään. Ajatus on vaan syntynyt tässä yhteydessä, joten se laukaisee refleksin. Koitan päästä tavasta eroon.
Aiheesta on joitain patentteja.

joskus aikoinaan törmäsin brittien rakennelmaan (vai oliko jenkkien) sähkösestä "turbosta" jossa puhallin oli rakennettu putkeen lentokoneen suihkumoottorin omaisesti (hämärä muistikuva tämmösesstä) puhaltimen pyörimisnopeutta tais säätää jonkinlainen potenttiometri kaasuvaijerissa. kaverit oli muistaakseni laskenu tuon puhaltimen tuoton Mi-16 koneelle ni tulos tais olla jotain 5 perättäisen puhaltimen luokkaa että se ois jaksanu työntää ilmaa eikä vain ahistaa ja hintaa tuolle paketille olis sillo tullu niin paljon että proturbolta ois saanu huomattavasti halvemmalla turbon ja kilkkeet valmiiks asennettuna...
Vastaa Viestiin