Jos nyt rivien välistä oikein tulkitsin, niin et kai nyt meinaa mitään "sähköturboja", saati sitten lämppärin puhaltimen käyttöä ahtamiseen?Catilina kirjoitti:Nyt kaikki lisäilmahärpäkkeet näyttävät olevan linjalla turbo - remmivetochargeri, ikään kuin kukaan ei koskaan olisi mitään muuta osannut ajatellakaan, mutta varmasti joku jossain joskus on. Eräs ajatushan on täysin ilmeinen, ja luulen, että sen universaalille hylkäämiselle täytyy olla joku hyvä syy, mutta minä en vain tiedä, mikä se on.
Nimittäin lämppärin puhallintahan ei kesällä juuri tarvita, ja talvellahan se ei Ooppeleissa edes toimikaan...
Jos esim pakokaasuahtimen ja remmiahtimen toimintaperiaatteeseen perehtyy ja sitten pohtii uudestaan sen mamman hiustenkuivaimen virittelyä konehuoneeseen, voi ymmärtää miksi moottorit ahdetaan pääosin pakokaasu- ja/tai remmiahtimilla
Jos äkkiseltään lasket kuinka paljon esim 2litrainen moottori imee ilmaa jo pelkästään tyhjäkäynnillä, niin huomaat, että ahtamiseen tarvitaan melkoisen järeä flekti, jotta saadaan imusarjaan ylipaine.
Asia vaikeutuu vielä entisestään siinä vaiheessa kun halutaan jossain vaikkapa 5000rpm kohdalla saada vielä ahtoja.
PS. Itsellä lämppärin puhallin on kyllä kesälläkin kovassa käytössä.
Ei ilmastoinnista juurikaan hyötyä, jossei mikään sitä ilmaa kennon läpi liikuta...
Talvisinkaan sen toiminnassa ei ole puutteita ilmennyt joten taidan suosiolla pitää alkuperäisessä käytössä.