Mistä johtuu WRC autojen ujellus?

Keskustelua kaikenlaisesta moottoriurheilusta.
Korsakeijo
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Huhti 2008, 20:57

Viesti Kirjoittaja Korsakeijo »

Elmeri kirjoitti:
Ile84 kirjoitti:
ascona77 kirjoitti:suorat hampaat laatikossa
Nyt kysyn kun kehtaan; johtuuko vähänkin kovempaa peruuttaessa (manuaaleilla) kuuluva vollotus tästä?
Lähinnä siitä että "suuntaa vaihtava" ratas on suhteellisen pieni ja siksi pyörii isommilla nopeuksilla todella lujaa.
Ei vaan siitä, että se on monesti suorilla hampailla.
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

Lurttinen kirjoitti:*kriits* *krunts* Pitkä keppi...

:lollis:


tai löysä vaijeri kytkimes
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
Elmeri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1046
Liittynyt: 03 Elo 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

Korsakeijo kirjoitti:
Elmeri kirjoitti:
Ile84 kirjoitti:
ascona77 kirjoitti:suorat hampaat laatikossa
Nyt kysyn kun kehtaan; johtuuko vähänkin kovempaa peruuttaessa (manuaaleilla) kuuluva vollotus tästä?
Lähinnä siitä että "suuntaa vaihtava" ratas on suhteellisen pieni ja siksi pyörii isommilla nopeuksilla todella lujaa.
Ei vaan siitä, että se on monesti suorilla hampailla.
Niin, on silläkin osuutensa, mutta kyllä se vinkuminen tietyissä laatikoissa johtuu nimenomaan siitä, että siellä ottaa se kääntäjäratas kierroksia todella paljon...
SKL
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1068
Liittynyt: 03 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja SKL »

Montahan sivua tästäkin vielä saadaan... Niin ne on muuten suorat hampaat kun vinkuu, jos ette tienny.. :yawn:
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

SKL kirjoitti:Montahan sivua tästäkin vielä saadaan... Niin ne on muuten suorat hampaat kun vinkuu, jos ette tienny.. :yawn:
Neljännellä sivulla tulee lukko ja bannit. :P
Ei tästä järkevää keskustelua kuitenkaan aikaiseksi saada...
prööt
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Lurttinen kirjoitti:Neljännellä sivulla tulee lukko ja bannit. :P
:lollis:
Avatar
Presterin
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2552
Liittynyt: 25 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Presterin »

Korsakeijo kirjoitti:Suora hampaisissa rattaissa on pienempi teho häviö, siksi niitä käytetään ja haittana tuo ääni, jonka takia taas "normaalit" vaihteistot ovat vinoilla hampailla.
Enpä osaa noista tehohäviöistä sanoa, mutta järjen mukaan kestävyys lisääntyy, jos rattaat ei vinojen hampaiden takia kampea sivulle.
Suurin osa opel kuskeista on hieman vajaita.
©Skeidett
Avatar
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7869
Liittynyt: 12 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ipa »

Presterin kirjoitti: Enpä osaa noista tehohäviöistä sanoa, mutta järjen mukaan kestävyys lisääntyy, jos rattaat ei vinojen hampaiden takia kampea sivulle.
sinne sivulle sitä voimaa katoaa vinohampaisessa lootassa.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Avatar
:J:J
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1443
Liittynyt: 12 Loka 2007, 18:16
Paikkakunta: K-Uusimaa

Re:

Viesti Kirjoittaja :J:J »

NOesc kirjoitti:http://youtube.com/watch?v=9aP4e1F85zc
eihän se wrc:n meteli ole vielä mitään, tuossa se voimansiirto vasta meteliä pitääkin :roll: -(z)-
pistäis kyllä varmaa jo ketuttaa ajaa tollasten äänien kanssa.
GameOver
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 62
Liittynyt: 09 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mistä johtuu WRC autojen ujellus?

Viesti Kirjoittaja GameOver »

Oma vinkumisensa tulee myös sähkölaitteista. Siis se, mikä muuttuu kierrosnopeuden mukaan, eikä vauhdin mukaan. Samantyyppinen ääni, kuin vituiksi menneiden hifiasennuksen myötä :D . Fordeissa kuuluu tuo "laturiääni" aika selvästi
Avatar
Anzah
'Senator'
'Senator'
Viestit: 989
Liittynyt: 30 Kesä 2005, 17:32
Paikkakunta: Espoo-Heinola

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Anzah »

:J:J kirjoitti:pistäis kyllä varmaa jo ketuttaa ajaa tollasten äänien kanssa.
Kyllä ainakin itse kilpurien kopissa nautin noista välitettyjen laatikoitten vihellyksestä yhtälailla koneen laulun kanssa...

Ja tosiaan nyky WRC -incar -kuvissa ei pahemmin enää kuulu muuta ääntä kuin sähköhäiriövinkuna... -Ja kuulostaa muuten tosi hölmöltä...
007 ja Pallosalama -(z)-
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

WRC-auton kyytiä ei ole päässyt testaamaan... Mutta kyllähän vinkuva ääni pääosin tulee suorahampaisesta vaihdelaatikosta...

Sähkövermeet ovat äänenlähde, mutta ne melut onneksi peittyvät moottorin ja voimansiirron meluihin...

j.h

Miksiköhän kilpailijaparit pitävät luokasta riippumatta siirtymillä ja pätkillä kuulosuojaimia?
Mannion
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 9938
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 21:49
Paikkakunta: Lievestuore

Re: Mistä johtuu WRC autojen ujellus?

Viesti Kirjoittaja Mannion »

^Helpottaahan se nuottien lukua kun on kuulokeradiot, ei tarvii huutaa niin kovaa :lollis:
OCFormulatietäjä 2011
Audi A4 2.0TDi Quattro ´07
AM
'Senator'
'Senator'
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Ylöjärvi, Finland

Re: Mistä johtuu WRC autojen ujellus?

Viesti Kirjoittaja AM »

Suorahampaisten laatikoiden sinfoniaa ulkopäin kuunneltuna että vakiona hiljaisen premium-luokan henkilöauton kabiinista kuunneltuna;

Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
Vastaa Viestiin