mitä osia uusittava vp44 vaihdon yhteydessä?
mitä osia uusittava vp44 vaihdon yhteydessä?
tommonen rojekti työn alla,ilmeisesti nokka-akselin pultti suositellaan uusittavaksi kuin myös neljä venymäpulttia pumpulta!?!, siis mitkä? kone on irti joten vaihdan samalla kampuran stefat mol. päihin ja automaatin öljyt+suotimen kun tuon turbiinkin saa tyhjäksi. löytyykö osat osatoimitukselta vai tarviiko hakea opelilta?
Nokkapyörän pultti menee vaihtoon. Pumpun pultteja ei tartte vaihtaan, tai ainakaan ite en nähny tarpeelliseks. Niin ja tiiviste siihen jakokotelon kurkistusluukkuun.
Osatoimitukselta pitäs löytyä, mutta eipä se pultti maksanu Opelillakaan kuin alle 10€.
Osatoimitukselta pitäs löytyä, mutta eipä se pultti maksanu Opelillakaan kuin alle 10€.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Ota jakokotelon huoltoluukku pois. Poista ventiilikoppa ja alipainepumppu. Poista kampiakselin asentotunnistin. Pyöritä konetta niin että saat lukitustapin oikean kohtaan. ks kuvat.
Huotoluukku.
Asentotunnistin ja kampiakselin kohta.
Lukitustappi(omavalmiste)
Niin ja tarkista huoltoluukusta että syöttöpumppu on oikeassa asennossa. Eli oikea asento on kun syöttöpumpun saa lukittua 6mm tapilla. Jos ei ole, niin pyöräytä kampiakselia kierros ja lukitse uudelleen.(irroitusvaiheessa pumppua ei tosin tarvitse lukita, mutta hyvä tässä vaiheessa tutustua rekenteeseen)
Eli lukitustapin paikka syöttöpumpussa(kuvassa ei oikeassa asennossa).
Irroita ylempi nokkaketjun kiristin kannesta. Niin ja löysää myös se alempikin.
Irrota nokkapyörä nokka-akselista(pidätä nokkaa 27mm kiintoavaimella, nokassa on siihen tarkoitettu kohta). Älä pudota ketjua/pyörää koteloon, vaan kiinnitä ne nippusiteellä tms. Ketju vain pitää saada löysälle.
Irroita syöttöpumpusta hammaspyöriä kiinnipitävät pultit(4kpl). Irroita pumppua kiinnipitävät torx ruuvit(4kpl). Näkyvät taaemman hammaspyörän kehän reiistä. Hammaspyörät ja ketjut jäävät siis paikalleen.
Irroita kaikki polttoaineputket ja pumpun kiinnitys lohkosta(suutinputkien takana). Nyt pumpun pitäs irrota vetämällä.
Asennus.
Varmista että kampiakseli on lukittuna. Tarkista nokka-akselin asento.
Lukitse uusi syöttöpumppu oikeaan asentoon ja asenna paikalleen... Periaatteessa tuota ei saa kasattua väärin, kun lukitukset on paikallaan.
Hemmetin helppo homma kun kone on pyödällä. Tuossa oma asennuskuva kun kone oli Omegassa paikallaan. Onneksi oli irtokone josta pysty kattoon mallia.
Huotoluukku.
Asentotunnistin ja kampiakselin kohta.
Lukitustappi(omavalmiste)
Niin ja tarkista huoltoluukusta että syöttöpumppu on oikeassa asennossa. Eli oikea asento on kun syöttöpumpun saa lukittua 6mm tapilla. Jos ei ole, niin pyöräytä kampiakselia kierros ja lukitse uudelleen.(irroitusvaiheessa pumppua ei tosin tarvitse lukita, mutta hyvä tässä vaiheessa tutustua rekenteeseen)
Eli lukitustapin paikka syöttöpumpussa(kuvassa ei oikeassa asennossa).
Irroita ylempi nokkaketjun kiristin kannesta. Niin ja löysää myös se alempikin.
Irrota nokkapyörä nokka-akselista(pidätä nokkaa 27mm kiintoavaimella, nokassa on siihen tarkoitettu kohta). Älä pudota ketjua/pyörää koteloon, vaan kiinnitä ne nippusiteellä tms. Ketju vain pitää saada löysälle.
Irroita syöttöpumpusta hammaspyöriä kiinnipitävät pultit(4kpl). Irroita pumppua kiinnipitävät torx ruuvit(4kpl). Näkyvät taaemman hammaspyörän kehän reiistä. Hammaspyörät ja ketjut jäävät siis paikalleen.
Irroita kaikki polttoaineputket ja pumpun kiinnitys lohkosta(suutinputkien takana). Nyt pumpun pitäs irrota vetämällä.
Asennus.
Varmista että kampiakseli on lukittuna. Tarkista nokka-akselin asento.
Lukitse uusi syöttöpumppu oikeaan asentoon ja asenna paikalleen... Periaatteessa tuota ei saa kasattua väärin, kun lukitukset on paikallaan.
Hemmetin helppo homma kun kone on pyödällä. Tuossa oma asennuskuva kun kone oli Omegassa paikallaan. Onneksi oli irtokone josta pysty kattoon mallia.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Nokka-akselin hahlo vaakasuoraan ja reikä ylöspäin, takimmainen laakeripukki irti ja hahloon menee 4mm teräslevy. Levy ei sa olla kovin pitkä sillä se ottaa laakeripukin kohdistustappeihin kiinni eikä mene tarpeeksi syvälle.
Nokkapyörän kiristys momentti on 90Nm+60 astetta+30 astetta. Ja uusi pultti.
Pumpun kiinnitys lohkoon 20Nm
Pumpun rattaat uusin pultein 25Nm
Laakeripukki muistaakseni 20 Nm ja suosittelen lukitetta.
Nokkapyörän kiristys momentti on 90Nm+60 astetta+30 astetta. Ja uusi pultti.
Pumpun kiinnitys lohkoon 20Nm
Pumpun rattaat uusin pultein 25Nm
Laakeripukki muistaakseni 20 Nm ja suosittelen lukitetta.