Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Diesel moottoreiden viritys ja rakentelu keskustelu
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja seero »

X20dth Vectra. Onkos kukaan täällä harrastanut ilmamassamittarin avartamista lisäsyötön toivossa? Takaseinään poraamalla reikiä saisi kuumalankaa/-kalvoa jäähdyttävän ilmavirran määrää lisättyä jolloin ecu laskee ilmamäärän yli-isoksi ja lisää syöttöä? OP-comilla olisi tarkoitus seurata syötön määrää ja auto kiinni jarrudynamometrissä niin voisi ihmetellä myös näkyykö mahdollinen muutos missään muussa kuin mustana putken päässä. Olisiko jollain kokemusta/tietoa minkäkokoisista rei'istä puhutaan?
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Siihen kammion perään mahtuu ehkä 5 millinen, jos haluat tehdä tiedettä niin alota 3:sta.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Voihan tuota kokeilla, suhtaudun vain melko suurella varauksella siihen että hommalla saisi erityisesti lisää voimaa.
Syystä se että parhaan tietoni mukaan MAFfia käytetään EGR ja savutuskartan hallinnoimiseen, jälkimmäisen perusteella leikataan syöttöä, mutta sitä ei lisätä karttojen maksimista mihinkään.
Varsinainen kakun määrä päätettäisiin MAP ohjatusti imusarjan painetiedon ja imuilman lämpötilan pohjalta.

Kun MAF signaalin ja imusarjan paineen välillä on riittävän suuri epäsuhta se laukaisee melkoisen varmasti vikakoodin.
(Ecu kuvittelee että ahtoletku on irti tms.)
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja seero »

Parin viikon sisään pääsen varmaan testailemaan (lue: parin viikon päästä "ostetaan" -palstalla kysellään ehjää MAFia). EGR:n alipainepilli on tulpattu ja siellä MAFin kanssa olevan lämpötila-anturin piuhassa oli se joku 10kohm vastus. Autodatasta (enkä muualtaakaan) oikein löytänyt tuon MAP-anturin ohjearvoja, niitäkin tarkotus mitata tässä lähiaikoina. Ilmeisesti kuitenkin siinä kaksi nastaa maa ja käyttöjännite, ja kolmas nasta signaali jossa jännite säätyy paineen mukaan. Kai tuotakin signaalia voisi sitten jotenkin huijata jos ero MAFin antamaan alkaa olla liian iso.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Avatar
sorkku85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 824
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 09:43
Paikkakunta: kangasala/sahalahti

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja sorkku85 »

hep ja mainostetaan mulla on sulle ehjä maffi tarjolla jos tarviit
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja seero »

sorkku85 kirjoitti:hep ja mainostetaan mulla on sulle ehjä maffi tarjolla jos tarviit
:lollis: palataan asiaan jos sattuu pora lipsahtamaan
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Kannattaa toki kokeilla, mutta MAP signaalin huijaamisessa on se ongelma että jos ecun näkemän MAP arvo heittää tarpeeksi pitkään (luokkaa x. sekuntia) tilatusta arvosta ylös- tai alaspäin, laukaisee sekin vikakoodin, ecun luullessa että hukkis/VNT on jumissa auki tai kiinni tai että käyttölaite on basana tai sen alipaineet hukassa.

Isommalla viriturbolla alarajahälytys voi laueta ihan vaan mehulla pitkällä pintakaasukiihdytyksellä - iso rolli kun ei spoolaa pienen koiran henkäystä muistuttavalla pakokaasumäärällä samalla tapaa kuin vakipilleri.

Toinen ongelma on se että vakio syöttökarttojen tekijällä ei ole mitään erityistä tarvetta tehdä syöttöarvoja sellaisille ahdoille johon vakioauto ei tule koskaan menemään, tai ainankaan sinne jäämään, putoamatta vikatilaan.

Mutta jos ja kun intoa piisaa ja on OP-COM & dyno niin ihan akateemisesta mielenkiinnosta voi toki katsoa missä raja kulkee ja saako siihen mennessä millään tapaa merkityksellistä etua.
Ja siksi toisekseen onhan se hienoa että jampat jaksaa tutkia asioita ihan mielekkäisiin mittauksiin perustuen.

Itse kyllä suositan ihan vaan uudelleenohjelmointia jossa ahtotilausta ja syöttöjä nostetaan ja annetaan mittauksien mitata ihan oikein.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja seero »

Joo, lisätehoja tässä ei niinkään lähdetä autolta hakemaan vaan enemmänkin tosiaan akateeminen tutkimus kun kerran on laitteet käytössä. Pahitteeksi ei tietenkään olisi jos vaikka moottorin saisi heräämään hieman aikasemmin.

Jos sekä MAP että MAF arvoja saisi samassa suhteessa vääristeltyä, niin minkä tiedon perusteella ecu sitten luulee siellä olevan vikaa? Onko ruiskutuskarttaan sisällytetty sitten joku toleranssialue joissa em. tietojen pitäis pysyä kun kaasuasento ja kierrosnopeus tiedetään ?
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja aksu8225 »

itellä oli aikonaa map-anturissa säätövastus jolloin pitopaineen pysty nostaa n.1.3baariin. syöttöä tuli lisää finn-automobilelta tilatulla boxilla. ,yös maffia huijasin ja 152/352 tuli penkitettyä. siistin myös kannen,imusarjan,pakosarjan ja turbon. overboost karkas 1.8baariin ni sen piikin poistin jousikuormitteinen dumppi joka aukes rajulla paineennousulla mut piti paineen alakierroksilla 1.1-1.2bar ja sit nousi sinne 1.3bar kierroksilla....auto vieläki liikenteessä ja mittarissa 630tkm :D
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

No on MAPille ja MAFfille varmasti jotkut absoluuttiset arvotkin, joista ulosmeneminen tulkitaan mittauksen menettämiseksi tai "epätodennäköiseksi arvoksi" lue älyttömäksi.

Mutta suurin ongelma on siinä että jos ahtoa ja syöttöä ohjataan MAP ja IAT (imuilman lämmön) perusteella ja MAFfilla tarkastetaan että sisään menee ilmaa sen verran että savutusta ei tule niin kohdataan seuraavanlainen problematiikka:

Jos MAP signaalia valehtelee pienemmäksi kuin paine todellisuudessa on ahtojenohjaus kyllä nostaa ahtoja, mutta syöttöjen ohjaus taas ei anna kunnolla kakkua, koska luulee että ahtoa ei ole kunnolla.
Lisäahdosta ilman lisäpolttoainetta ei ole mitään iloa, kuin marginaalisesti nopeammin kuluva turbo.

MAF signaalin huijaaminen isommaksi taas sinällään varmistaa että savutuskartan perusteella syöttöä ei leikata, mutta se ei millään tapaa nosta syöttöä vakiosta.

Näin ollen ilmeinen dilemma on että mieleeni ei tule muuta itsenäistä mittausta kuin löpön lämpötieto joka pitäisi valehdella suuremmaksi kuin on syötön lisäämiseksi tai sitten manipuloida määränsäätäjän solenoidille menevää signaalia suoraan, joka ei ole ihan helppoa.

Aksun systeemissä on semmoinen riski että päästämällä paineet imusarjasta kankaalle, mutta säilyttämällä täysi tälli turbiinilla, voi ahdin karata kierroksille jolla se hajoaa.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja seero »

Mittalaitteet ja ohjelmat nyt valmiina, ensi viikon torstaina päästään mittailemaan.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja seero »

+5kw irtosi muutoksilla :) laittelen myöhemmin käppyrät..nyt reissun päälle.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

No sepä hyvä.

Käänsitkö OP-COMilla sen muutaman prosentin syöttöä lisää mitä sillä saa?

Edelleen olisi mielenkiintoista nähdä mitä se vastus vaikuttaa syöttöön - luulisi ecukompensoivan jossain vähäisessä määrässä sitä että se luulee imuilman olevan erittäin kylmää.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja seero »

Sitä nyt ei tässä tullu tutkittua miten se lämpötila vaikuttaa syöttöön. Kaikki mitatut arvot ovat siis pyörätehoja ja aika lähelle varmaan mennään todellista moottoritehoa jos jaetaan 0,9:llä lukemat.

Ensimmäinen veto: 0% säätö op comilla syötölle ja ilmamassamittari normaali. 65 kW@4170 ja 180,4Nm @ 2310
Suurin savutusarvo 1.39, ilmamassamittarilta mitattu suurin ulostulojännite 4,35V. (Tuo jännite tyhjäkäynnillä ~2,2V, isompi jännite=enemmän ilmaa)

Kuva
Kuva
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Viesti Kirjoittaja seero »

Toinen veto: +5% säätö op comilla syötölle ja ilmamassamittarille 3mm reikä. 69,6 kW@4570 ja 193,5 Nm @ 2200
Suurin savutusarvo 1.61, ilmamassamittarilta mitattu suurin ulostulojännite 4,59V.

Kuva
Kuva
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Vastaa Viestiin