1.9 CDTI viritystapoja

Diesel moottoreiden viritys ja rakentelu keskustelu
Avatar
OpelAndy
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 22 Helmi 2008, 20:03
Paikkakunta: Oulun seutu

1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja OpelAndy »

Terve,

ajattelin aloittaa tällaisen topicin, kun itsellä on dieselin virityksestä hieman kokemusta. En ole mikään totaaliekspertti, mutta on tuota tullut tehtyä. Aiempi kiesi Pösö 407 sw hdi "softattiin" esim. voimaa.com on ihan ok ja kohtuu hinnat. Kannattaa tinkiä, varmaan lähtee halvemmallakin. Itsellä vaikutti siten, että perustehoja dynottiin 107hv ja vääntö peräti 262nm vakiona (yleensä ilmoitettu 109hv ja 240 tai 245nm). No, tuon softauksen seurauksena teho kasvoi peräti 23hv eli loppulukemat olivat 130hv ja 290nm. Tuntuva nousu silti, kun kaasua paineli!
Zafiraan on tulossa amh-booster tehoboksi, voi tutustua lähemmin :
Opel kaikki http://www.amh-booster.de/shop/catalog/ ... h=511_1050
Vain Zafira http://www.amh-booster.de/shop/catalog/ ... _1050_1253
Zafira 120 hv kone http://www.amh-booster.de/shop/catalog/ ... cts_id=532

Ite otin tuon amh-Booster HPT m. Funk Zafira kaukosäätimellä, ei hirveän hintainen (noin puolet softaamiseen verrattuna). Tämä siksi, kun tuolla eräällä toisella forumilla kaveri kehui saaneensa 90hv->110hv Citroen Picassoon parempia alavääntö- ja kiihtyvyysaikoja tuollaisella boksilla kuin itsellä isompitehoisella 107-130hv Pösö dieselillä. Tosin oma auto oli painavampi, mutta silti mittauksissa erot olivat selkeät tuon boksin hyväksi. Ja sitä voi säätää itse sopivaksi. Kestävyydestä en ole kuullut mitään huonoa. Tosin ruisku ja muut saattavat kärsiä enemmän, mutta harvoinhan se maksimiteho on kokonaan käytössä. Vääntö lisääntyy ja sitä kautta kulutuskin voi olla jollakin ainakin ajotavan seurauksena jopa positiivinen. Se on tietty teoreettista.
Jouna
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Loka 2008, 14:38
Paikkakunta: Kainuu

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja Jouna »

Harmi kun tämä topic ei ole saanut ilmaa alleen, itsellä kohta Vectra 1.9 CDTI, joka Aisinin TF80SC laatikolla, en muista Opelin tyyppimerkintää, laatikolle tehdas lupaa max. väännöksi 440Nm, joten virivaraa kyllä ainakin lootan puolella olisi, ja varmaan koneenkin puolella. Tietty löytyyhän noita valmis softia jos jostakin, mutta olisi kiva kuulla muistakin keinoista, esim loukun poistosta jne...
muikku
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 03 Elo 2011, 20:39

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja muikku »

Racechipistä itsellä hyviä kokemuksia sekä vw että opel autoissa.
Nyt 1.9cdti racechip halpaboksilla, hyvin vetää. Edullinen ja säädettävä.
http://www.racechip.de/

Seuraavaksi testissä EDS IPF laite ja sillä softaus. Vähän tyyris, mutta monella muulla ollut tästä hyviä kokemuksia.
Peruslaite & softa 495€ + 100€ softa ilman DPF suodatinta. (EGR poisto onnistuu normisoftalla)

Boksi / softa, EGR disablointi, DPF poisto, esikatin poisto. Näillä saa cdti koneeseen lisää eloa.
Scorpio tekee valmista downpipeä korvaamaan esikattia. Sopivuudessa on ollut joillakin ostajilla ongelmia ja osan hinta pyörii 150€ paikkeilla ebayssa.

Ennen koneen sen ihmeempää kutittelua kannattaa tsekata pari paikkaa läpi.
Tarkista myös että imusarjan vivusto on ehjä, ja ettei imusarja ja MAP-sensori ole täynnä karstaa.
Puhdista lukkopellissä oleva paineventtiilin suodatin, ja tarkista että sille tulevat ohuet alipaineletkut ovat ehjiä.
Puhdas vakioilmansuodatin on hyvä, ei koteloidulla mallilla voi kuunnella ahdimen suhinoita.

Muista vaihtaa automaattiin öljyjä, varsinkin jos otat koneelta vakiota enemmän tehoa ja vääntöä irti.
Öljyt alkavat kyllä tummumaan pantojen kuluessa aiempaa rivakammin.

Koneen huohotukseen kannattaa kiinnittää huomiota.
Esim. EDS tarjoaa huohotinputkeen kuristajaa, jolla pyritään välttämään öljyroiskeiden pääsy ahtimen siiville asti.
Pahassa tapauksessa välijäähdytin täyttyy öljystä, ja kone alkaa käydä öljyllä.
EGR on hyvä tulpata, sillä pakokaasun noki ja öljysumu muodostavat yhdessä jöötiä, joka sotkee imusarjan ikävästi.
Puhdistus imusarja paikallaan onnistuu esim. forten aineella.
nipponkippo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Syys 2009, 20:19

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja nipponkippo »

Moi. On tullut kokeiltua muutamaa eri juttua omassa vectrassa (150hp). Ekana oli oli teho-boksi ( http://finnautomobile.net.kotisivukone. ... id=111/214 ). Ihan ok värkki, voimaa tuntui tulevan mukavasti lisää. Manuaalissa varmaan tosi hyvä. Omassa automaatissa tuli jotain ongelmaa kun antoi paljon sikaa. No ei mennyt kauaa kun alkoi dpf oireilemaan. Tuumasta toimeen ja auto nurmon autopisteeseen ja dpf pois ja uus ohjelma... Siinä meni 2 vuotta ja 45tkm ajellessa ilman ongelmia.. Tai no päästöt oli vähä liian isot. Leiman kumminiki sai kun vähä kikkaili. Tehoakin tuntui tulevan mukavasti lisää.. Vakiona 0-100 oli 12s uudella ohjelmalla alle 9s, eli voimaaki oli. ( http://www.medusa-motorsports.com/search-result.php ) <- tossa ohjelman tekijä... Viime tiistaina opeliski kävi penkissä... Pikkainen pettymys.... 154hp 360mn Oli muistaakseni lukemat :) aika kaukana siitä mitä piti olla. Siinä sitte samalla laitettiin uutta ohjelmaa( http://www.ajtech.fi/ ) Muuttui jonku verran auto... Mutta silti jäi lukema olovana alhaiseksi, 184hp ja 450nm konetehona. Eli dpf pois, putki melko tyhjä, vapari ( tuskin on hyötyä, mutta mukavat imu örinät)... Ei vain saanu tästä enempää irti. 345tkm ajettu että siihen nähden ihan ok, ehkä.
opeliss
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 138
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:49

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja opeliss »

Onko kellään kokemusta tuostaa racechip one tuotteesta?

Onko vaikea asentaa?
Tarviikokomuita muutoksia tehdä?
Miten saa muutettua alkuperäiseksi ?
Väheneekö pa kulutus
Onko kukaan penkittänyt ennen ja jälkeen ?
Lohi3000
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 10:39

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja Lohi3000 »

Minulle voi laittaa YV:llä kyselyä, jos tarvetta oikealle ohjelmoinnille.
Avatar
jrauhala
'Senator'
'Senator'
Viestit: 598
Liittynyt: 22 Syys 2011, 12:01
Paikkakunta: Luoteis-Lappi

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja jrauhala »

Olikos täällä yhtään softaajaa? Tietääkö joku, että kannattaako mieluummin kysellä saab-kerhon puolelta softaajaa. DTL-versio kyseessä. Eikös se saab-puolen 8v tid ole sama kuin Z19DT. DTL-softassa tietenkin jotain eroja.
entiset -(z)- Signum, Vectra C2, Vectra B2, Astra F, Omega A2, Vectra C1, Omega A1
Volvo V70 D5
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Aabelix?
MC20
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 02 Huhti 2009, 18:06
Paikkakunta: Turku

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja MC20 »

Eipä ole kauheesti täällä ollut asiasta keskustelua no jos nyt itse vähän omaa avaan eli oma potilas 2007 vectra c stw aut. 1.9cdti z19dth 150 hp /320nm. Auton oston jälkeen ajettiin vakiona n15 tkm jonka jälkeen ajoneuvosta tyhjennettiin dpf ja samalla egr poistettiin.Tietysti tämän jälkeen softattiin ecusta( edc16c39 ) dpf off ja egr off ja samalla parsittiin uutta softaa penkissä ei ole käyty mutta softa josta lähettiin muokkaamaan oli penkitetty samanlaisesta autosta 190hp/395nm. Eli pitäisi olla jossain 200hp/400nm (mennään penkkiin kun keretään)
Täytyy sanoa et ajotuntuma muuttui täysin autossa veto paljon tasaisempaa ja laajemmalla alueella myöskin vetää loppuun asti kierrosluku aluenen ,eikä automaattilaatikkokaan vaihtele enää turhaan pienempää mäessä kun sekin ohjelmoitiin tehoille
Jari "MC20" suontaa
Opel Vectra C 2007 1.9cdti 150
Subaru Impreza 97 wrx
tsoppaluu
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Maalis 2013, 07:49

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja tsoppaluu »

Ittellä on toi B Zafira, 1.9cdti, 120hv.

Alavääntö tässä koneessa on aivan tunnoton. Jaksaa kyllä nipinnapin vääntää kun tulee risteykseen reilummalla vaihteella, mutta kyllä siinä saa melkein pedaalin painaa pohjaan että jaksaa mennä.

Nyt oon mietiskellyt että jonkun lastun hommais. Sen homman kanssa mennään vaan tutusta ja turvallisesta ja kauaksi.

Onko viisaammilla kokemusta parantuuko kyseisestä autosta alavääntö tällä toimenpiteellä? Muita risuja tai ruusuja?
Ja kun ohjelmointeja ja palikoita myyviä liikkeitä on heti ainakin kymmenen ja toinen toistaan parempia omien puheidensa mukaan, onko kenelläkään tietoa mistä liikkeestä kannattaisi lähteä kyselemään täältä Tampereen alueelta?
- Opel Vectra A -90, 1.8 C18NZ

"Ei päivää ettei tonnin vahinkoa!"
Saabbeli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 06 Marras 2017, 17:15

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja Saabbeli »

Hei.

Täälläkin kaipailtais softaa Z19DT-Zafiraan. Manuaaliaskilla. Onko tekijää?
Zafira 1.9 CDTI '08 (Z19DT)
ex: Vectra B 2.2 DTI '02
mav
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 170
Liittynyt: 01 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja mav »

Ootteko miten poistaneet DPF pöntön käytöstä noin fyysisesti?
Astra H ja Z19DTH malli lähinnä kiinnostuksen kohteena.
Rälläkällä auki ja tyhjäksi + hitsit lopuksi. Mutta lähinnä itseä kiinnostaisi sopiiko tuollainen esim. motonetin väliosa siihen heittämällä tilalle?

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=395
Onko tuossa motonetin tuotteessa olevan pönttö vain äänenvaimennin?

Toki nuo DPF:ssä kiinnin olevat anturit / kaapelit liittimin joutuisi siirtämään konehuoneen puolelle pois auton alta roikkumasta.

Hakusessa kun olisi nopea tapa saada DPF pois tieltä. Joskus myöhemmin voisi miettiä tuota DPF pöntön tyhjäystä.
Onko näihin Astroihin mitään kaupallista "de-cat/dpf" settiä tai suoraa putkea saatavilla kuten C vectraan?
Opelisti02
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 11:34

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja Opelisti02 »

Miksi pitää "virittää" varsinkin diesel versioita?, mitä sillä haetaan ja ollaanko valmiita maksamaan omasta pussista mahdolliset vauriot "vitittämisestä" vai halutaanko shitten joka mahdollisella foorumilla haukkua Opelia, kun ei kestä, eilikäs: Sitä Saa Mitä Tilaa, jepulista jepulis.
mikaxu
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Huhti 2020, 19:56

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja mikaxu »

Opelisti02 kirjoitti: 25 Tammi 2022, 22:05 Miksi pitää "virittää" varsinkin diesel versioita?, mitä sillä haetaan ja ollaanko valmiita maksamaan omasta pussista mahdolliset vauriot "vitittämisestä" vai halutaanko shitten joka mahdollisella foorumilla haukkua Opelia, kun ei kestä, eilikäs: Sitä Saa Mitä Tilaa, jepulista jepulis.
Kyllähän tuon moottorin käytös muuttuu ihan täysin kun DPF poistetaan, varsinkin jos DPF alkaa olemaan ehtoopuolella (lähes täynnä). Ja kun se poistetaan, moottorinohjaus todellakin kannattaa optimoida vastaamaan uutta tilannetta muutenkin kuin vain puukottamalla poltot pois.
Itellä siis kokemusta vectrasta, jossa ei ollu muuta ongelmaa kuin nykivä automaattilaatikko sekä polttojen myötä "laimeneva / lisääntyvä öljy". Poiston ja optimoinnin jälkeen auto toimii huomattavasti paremmin, ja öljy ei enää lisäänny ja vaihteet vaihtuvat töksähtelemättä.
Ja mitä moottorin kestävyyteen tulee niin tuskinpa tuollainen viritys yhtään lyhentää moottorin kestoa kun öljytkin pysyvät parempana. Stage 1 tason optimointi on esimerkiksi hyvin maltillinen.
Poisto tehtiin rälläkkä / hitsaus periaatteella
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: 1.9 CDTI viritystapoja

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Mitähän tuohon virittämiseen nyt kommentoisi...

Toki oman autoni moottori on vanhempi GM oma kehitelmä X20DTL, eikä Fiat/Alfa pohjainen CDTi, mutta noin geneerisesti kohtuulliset tehonnostot siten että osia ei ole vedetty aivan tappiin ja lämpönielut on riittävät jne. ei kyllä vaikuta juuri yhtään mitään tavallisen ajon elinkaareen.

Asia on toki eri jos moottori on jossain tuottokoneessa, jolla painetaan maksimikuormalla helteessä kolmea vuoroa - eikä vaan ajeta töihin ja ruokakauppaan.

Käytännössä olen ajanut 215tkm - 1015tkm välin siten että lisätehoja on ollut koko ajan +70% ja +90% välillä ja moottori ei ole mennyt miksikään.
Jos avaamaton motti kestää ajaa 800tkm virien kanssa siten että öljyä kuluu ylärajalta alarajalle vaihtovälissä ja jäähdytysnestettä tartvitseen lisätä muutama milli paisariin samassa ajassa - eikä se ole muuttunut mihinkään - niin haluaisin tietää että kuinka paljon noiden nyt muka pitäisi kestää ?

Tottakai virittämisenkin voi tehdä päin v*ttua, kuten likimain minkä tahansa muunkin järjen käyttöä vaativan asian tässä elämässä.
Vastaa Viestiin