Diesel koneiden viritys

Diesel moottoreiden viritys ja rakentelu keskustelu
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Siis nimenomaan GT2052, ei GT2052V (eli VNT) ?

Wanha esikammio C250 mese ja jotkut Vitot, sprintterit tms. voisivat olla hyvä lähde hukkisturbolle.

Katso että pakopesä on symmetrisellä kolmen pultin laipalla, jossa on pyöreä reikä keskellä - se soikea ameeba ei käy vakio pakosarjaan.

Mersussa on ollut ihan GT18Vtäkin, jossa on vielä hitusen isompi turbiinin ulostulo (41mm vs. 39,5mm) kuin 2.2 Opeleissa/Saabeissa, mutta pakopesän pulttijako ei satu, vaikka kolmepulttinen onkin.
Pumpkinca
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2013, 11:59
Paikkakunta: Kauhava

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Pumpkinca »

Tuosta sun kysymyksestä aioinkin kysyä..Haitat ja hyvät puolet vnt vastaan ei vnt..Kuulemma esim volkkarin 1.9tdi jaksaa pyörittää hienosti gt22:sta ilman vnt:tä. Ilman vnt:tähän tuo olis helppo laittaa kun ei tartte softaa puukottaa sen kummemmin vnt:tä varten.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

No VNT hyvä puoli on se että se herää kokoisekseen hyvin alhaalta.

Huono puoli varsinkin ko. autossa on se että boksin softassa ei ole oikein sopivia algoritmeja VNT nopean heräämisen hanskaamiseen, se kun vaatii kokolailla PID kontrollin jotta ahdot ei karkaile niin helposti.

Asian näin ollen toinen huonopuoli on että et voi panna ahtopyyntiä niin tappiin kuin hukkisturbolla koska ahdot karkaavat helpommin piikissä liian ylös.

Voit kiertää ongelmaa joko mulkkaamalla vnt mekanismi rajoitinruuvista suljetuinta asentoa sohlommaksi, jolloin herääminen ei ole niin äkäistä (ei tietysti myöskään lähde niin alhaalta) ja/tai ottaa polttoainetta kartasta pois alueelta jolla ahdin lähtee spoolaamaan kiukulla, jolloin käyttövoiman vähetessä se ei karkaa niin helposti.

VNT vempeleissä boost solenoid valvea rämpytellään aivan eri taajuuksilla, joten ecun ko. lähtökään ei ole välttis 100% yhteensopiva.
Joskin ajelin suruttaa GT18V kanssa X20DTL PSG5 ohjaimella ja vastaavalla, eculla - joten saa sen toimimaan ihan kohtuullisesti.

Karkeasti ottaen VNT saat paremman siviilikäytöksen ja hukkisvehkeellä luultavasti helpommin tikistettyä viimoiset hevoset pienemmällä jumpalla, jos se ei ole spoolauksen alimmasta 500rpmstä iinni.
kiki84
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Marras 2014, 19:22

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja kiki84 »

Hei menin ostamaan elämäni ensimäisen ooppeli

eli b2 omega 2.0DTI

Luulin sitä pirteemmäksi vehkeeksi mut osottautu TOSI laiskaksi

oon dieseleitä ajellu ja toi o kyl nii nuhanen SDI polokin tuntuu pirteelle ton jälkee

Mites mistä voi kaivella onko kaikki kunnossa?

Tossa vissii ollu evry mod kun löyty niit vastuksia hanskalokerosta jossa liittimet johon päissä

Mut mihin se tulee,kyllä lukenu tot evry mode mut en viel iha käsittäny :oops:

ja mikä se "motikka" on?

onko kellää laittaa kuvaa siit mihi se liitetään?
JokeZi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:04
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja JokeZi »

Evrymodia ei näihin kyllä vaan pysty tekeen joten semmonen tuskin siä on ollut. voi olla joku ahtopainehuijaus...

pirteyttä saat ku putsaat imusarjan, ja tukit egrrän, ohjeita löytyy foormuilta ihan tarpeeks.
Nykyiset. Omega B1 2.5 V6 aut., BMW 525 e34, M20B25 tuleva turbo :D
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
JokeZi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:04
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja JokeZi »

Muuuten, ku ny innostuin kirjotteleen, nii onkos mitään perää, ku youtubessa on videoita yhestä 2.0dti vectrasta, missä on 2 powerboksia kutkettynä peräkkäi, nii onkohan tämmösestä mitään hyötyä?

https://www.youtube.com/watch?v=7aujbWi ... LQ5SaUKLNg

tossa viä linkki
Nykyiset. Omega B1 2.5 V6 aut., BMW 525 e34, M20B25 tuleva turbo :D
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
kiki84
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Marras 2014, 19:22

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja kiki84 »

Miksi ei saa evry modia tähän koneeseen?

Millanen homma tuo imusarjan putsaus on? joutuuko paljon purkamaan?

miten tuo egr tulpataan,siis mitkä letkut?
paineenmuuntaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 241
Liittynyt: 11 Kesä 2013, 19:53

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja paineenmuuntaja »

2.2 dti 125 hp vuodelta 2002, löytyykö näihin ns. viri-ahdinta?
Jos se toimi, ni ei toimi enään.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

GT17V - GT25V tuoteperheen sisällä osien vaihtokelpoisuus on hyvin laaja, joten turbossa ei ole vaikeaa mennä ylöspäin - suutinkärjet voivat tuottaa tuskaa.

Lisäilmasta ei ole mitään iloa ellei samalla lisätä polttoainetta - ihan sama vaikka siellä olisi 5.9 Cumminsiin tarkoitettu virirolli pakosarjan nokassa.
isanttu
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 01:32

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja isanttu »

Ymmärsinkö tämän ilmamassamittarin vastusvirityksen oikein?

Kuva
Ps. Yli 1000 tuntia paintissa.
-Antsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 370
Liittynyt: 11 Syys 2009, 00:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja -Antsa »

isanttu kirjoitti:Ymmärsinkö tämän ilmamassamittarin vastusvirityksen oikein?

Kuva
Ps. Yli 1000 tuntia paintissa.
Kyllä, riippuen mikä auto ja millä koneela
- Opel Vectra C2 STW OPC-line 150hp 1.9CDTI -08
isanttu
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 01:32

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja isanttu »

-Antsa kirjoitti:
Kyllä, riippuen mikä auto ja millä koneela
X20DTH Omega vm.2000
-Antsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 370
Liittynyt: 11 Syys 2009, 00:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja -Antsa »

isanttu kirjoitti:
-Antsa kirjoitti:
Kyllä, riippuen mikä auto ja millä koneela
X20DTH Omega vm.2000
Kokeilemalla selviää :) tulppaa egr:n alipaine letku samalla
- Opel Vectra C2 STW OPC-line 150hp 1.9CDTI -08
Avatar
l4texi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 240
Liittynyt: 30 Marras 2010, 14:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja l4texi »

Onko kukaan vaihtanut vp44:sen tilalle mekaanista pumppua? Esim isuzun 1.7td:n pumppu makso purkaamolla 150e, huomattavasti vähemmän kun tuon sähköpumpun korjaaminen. Ja ei kai tuo vaadi kuin kaasuvaijerin polkimeen ja kiinnikkeet pumpulle?
Opel vectra 2.0dti -99
EX: Opel astra 2.2 sport -02
Ex: Opel calibra 4x4 16V -92
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Diesel koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Niin teoriassa...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin