Diesel koneiden viritys
Re: Diesel koneiden viritys
Siis nimenomaan GT2052, ei GT2052V (eli VNT) ?
Wanha esikammio C250 mese ja jotkut Vitot, sprintterit tms. voisivat olla hyvä lähde hukkisturbolle.
Katso että pakopesä on symmetrisellä kolmen pultin laipalla, jossa on pyöreä reikä keskellä - se soikea ameeba ei käy vakio pakosarjaan.
Mersussa on ollut ihan GT18Vtäkin, jossa on vielä hitusen isompi turbiinin ulostulo (41mm vs. 39,5mm) kuin 2.2 Opeleissa/Saabeissa, mutta pakopesän pulttijako ei satu, vaikka kolmepulttinen onkin.
Wanha esikammio C250 mese ja jotkut Vitot, sprintterit tms. voisivat olla hyvä lähde hukkisturbolle.
Katso että pakopesä on symmetrisellä kolmen pultin laipalla, jossa on pyöreä reikä keskellä - se soikea ameeba ei käy vakio pakosarjaan.
Mersussa on ollut ihan GT18Vtäkin, jossa on vielä hitusen isompi turbiinin ulostulo (41mm vs. 39,5mm) kuin 2.2 Opeleissa/Saabeissa, mutta pakopesän pulttijako ei satu, vaikka kolmepulttinen onkin.
Re: Diesel koneiden viritys
Tuosta sun kysymyksestä aioinkin kysyä..Haitat ja hyvät puolet vnt vastaan ei vnt..Kuulemma esim volkkarin 1.9tdi jaksaa pyörittää hienosti gt22:sta ilman vnt:tä. Ilman vnt:tähän tuo olis helppo laittaa kun ei tartte softaa puukottaa sen kummemmin vnt:tä varten.
Re: Diesel koneiden viritys
No VNT hyvä puoli on se että se herää kokoisekseen hyvin alhaalta.
Huono puoli varsinkin ko. autossa on se että boksin softassa ei ole oikein sopivia algoritmeja VNT nopean heräämisen hanskaamiseen, se kun vaatii kokolailla PID kontrollin jotta ahdot ei karkaile niin helposti.
Asian näin ollen toinen huonopuoli on että et voi panna ahtopyyntiä niin tappiin kuin hukkisturbolla koska ahdot karkaavat helpommin piikissä liian ylös.
Voit kiertää ongelmaa joko mulkkaamalla vnt mekanismi rajoitinruuvista suljetuinta asentoa sohlommaksi, jolloin herääminen ei ole niin äkäistä (ei tietysti myöskään lähde niin alhaalta) ja/tai ottaa polttoainetta kartasta pois alueelta jolla ahdin lähtee spoolaamaan kiukulla, jolloin käyttövoiman vähetessä se ei karkaa niin helposti.
VNT vempeleissä boost solenoid valvea rämpytellään aivan eri taajuuksilla, joten ecun ko. lähtökään ei ole välttis 100% yhteensopiva.
Joskin ajelin suruttaa GT18V kanssa X20DTL PSG5 ohjaimella ja vastaavalla, eculla - joten saa sen toimimaan ihan kohtuullisesti.
Karkeasti ottaen VNT saat paremman siviilikäytöksen ja hukkisvehkeellä luultavasti helpommin tikistettyä viimoiset hevoset pienemmällä jumpalla, jos se ei ole spoolauksen alimmasta 500rpmstä iinni.
Huono puoli varsinkin ko. autossa on se että boksin softassa ei ole oikein sopivia algoritmeja VNT nopean heräämisen hanskaamiseen, se kun vaatii kokolailla PID kontrollin jotta ahdot ei karkaile niin helposti.
Asian näin ollen toinen huonopuoli on että et voi panna ahtopyyntiä niin tappiin kuin hukkisturbolla koska ahdot karkaavat helpommin piikissä liian ylös.
Voit kiertää ongelmaa joko mulkkaamalla vnt mekanismi rajoitinruuvista suljetuinta asentoa sohlommaksi, jolloin herääminen ei ole niin äkäistä (ei tietysti myöskään lähde niin alhaalta) ja/tai ottaa polttoainetta kartasta pois alueelta jolla ahdin lähtee spoolaamaan kiukulla, jolloin käyttövoiman vähetessä se ei karkaa niin helposti.
VNT vempeleissä boost solenoid valvea rämpytellään aivan eri taajuuksilla, joten ecun ko. lähtökään ei ole välttis 100% yhteensopiva.
Joskin ajelin suruttaa GT18V kanssa X20DTL PSG5 ohjaimella ja vastaavalla, eculla - joten saa sen toimimaan ihan kohtuullisesti.
Karkeasti ottaen VNT saat paremman siviilikäytöksen ja hukkisvehkeellä luultavasti helpommin tikistettyä viimoiset hevoset pienemmällä jumpalla, jos se ei ole spoolauksen alimmasta 500rpmstä iinni.
Re: Diesel koneiden viritys
Hei menin ostamaan elämäni ensimäisen ooppeli
eli b2 omega 2.0DTI
Luulin sitä pirteemmäksi vehkeeksi mut osottautu TOSI laiskaksi
oon dieseleitä ajellu ja toi o kyl nii nuhanen SDI polokin tuntuu pirteelle ton jälkee
Mites mistä voi kaivella onko kaikki kunnossa?
Tossa vissii ollu evry mod kun löyty niit vastuksia hanskalokerosta jossa liittimet johon päissä
Mut mihin se tulee,kyllä lukenu tot evry mode mut en viel iha käsittäny
ja mikä se "motikka" on?
onko kellää laittaa kuvaa siit mihi se liitetään?
eli b2 omega 2.0DTI
Luulin sitä pirteemmäksi vehkeeksi mut osottautu TOSI laiskaksi
oon dieseleitä ajellu ja toi o kyl nii nuhanen SDI polokin tuntuu pirteelle ton jälkee
Mites mistä voi kaivella onko kaikki kunnossa?
Tossa vissii ollu evry mod kun löyty niit vastuksia hanskalokerosta jossa liittimet johon päissä
Mut mihin se tulee,kyllä lukenu tot evry mode mut en viel iha käsittäny
ja mikä se "motikka" on?
onko kellää laittaa kuvaa siit mihi se liitetään?
Re: Diesel koneiden viritys
Evrymodia ei näihin kyllä vaan pysty tekeen joten semmonen tuskin siä on ollut. voi olla joku ahtopainehuijaus...
pirteyttä saat ku putsaat imusarjan, ja tukit egrrän, ohjeita löytyy foormuilta ihan tarpeeks.
pirteyttä saat ku putsaat imusarjan, ja tukit egrrän, ohjeita löytyy foormuilta ihan tarpeeks.
Nykyiset. Omega B1 2.5 V6 aut., BMW 525 e34, M20B25 tuleva turbo
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
Re: Diesel koneiden viritys
Muuuten, ku ny innostuin kirjotteleen, nii onkos mitään perää, ku youtubessa on videoita yhestä 2.0dti vectrasta, missä on 2 powerboksia kutkettynä peräkkäi, nii onkohan tämmösestä mitään hyötyä?
https://www.youtube.com/watch?v=7aujbWi ... LQ5SaUKLNg
tossa viä linkki
https://www.youtube.com/watch?v=7aujbWi ... LQ5SaUKLNg
tossa viä linkki
Nykyiset. Omega B1 2.5 V6 aut., BMW 525 e34, M20B25 tuleva turbo
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
Re: Diesel koneiden viritys
Miksi ei saa evry modia tähän koneeseen?
Millanen homma tuo imusarjan putsaus on? joutuuko paljon purkamaan?
miten tuo egr tulpataan,siis mitkä letkut?
Millanen homma tuo imusarjan putsaus on? joutuuko paljon purkamaan?
miten tuo egr tulpataan,siis mitkä letkut?
-
- 'Admiral'
- Viestit: 241
- Liittynyt: 11 Kesä 2013, 19:53
Re: Diesel koneiden viritys
2.2 dti 125 hp vuodelta 2002, löytyykö näihin ns. viri-ahdinta?
Jos se toimi, ni ei toimi enään.
Re: Diesel koneiden viritys
GT17V - GT25V tuoteperheen sisällä osien vaihtokelpoisuus on hyvin laaja, joten turbossa ei ole vaikeaa mennä ylöspäin - suutinkärjet voivat tuottaa tuskaa.
Lisäilmasta ei ole mitään iloa ellei samalla lisätä polttoainetta - ihan sama vaikka siellä olisi 5.9 Cumminsiin tarkoitettu virirolli pakosarjan nokassa.
Lisäilmasta ei ole mitään iloa ellei samalla lisätä polttoainetta - ihan sama vaikka siellä olisi 5.9 Cumminsiin tarkoitettu virirolli pakosarjan nokassa.
Re: Diesel koneiden viritys
Kyllä, riippuen mikä auto ja millä koneela
- Opel Vectra C2 STW OPC-line 150hp 1.9CDTI -08
Re: Diesel koneiden viritys
X20DTH Omega vm.2000-Antsa kirjoitti:
Kyllä, riippuen mikä auto ja millä koneela
Re: Diesel koneiden viritys
Kokeilemalla selviää tulppaa egr:n alipaine letku samallaisanttu kirjoitti:X20DTH Omega vm.2000-Antsa kirjoitti:
Kyllä, riippuen mikä auto ja millä koneela
- Opel Vectra C2 STW OPC-line 150hp 1.9CDTI -08
Re: Diesel koneiden viritys
Onko kukaan vaihtanut vp44:sen tilalle mekaanista pumppua? Esim isuzun 1.7td:n pumppu makso purkaamolla 150e, huomattavasti vähemmän kun tuon sähköpumpun korjaaminen. Ja ei kai tuo vaadi kuin kaasuvaijerin polkimeen ja kiinnikkeet pumpulle?
Opel vectra 2.0dti -99
EX: Opel astra 2.2 sport -02
Ex: Opel calibra 4x4 16V -92
EX: Opel astra 2.2 sport -02
Ex: Opel calibra 4x4 16V -92
Re: Diesel koneiden viritys
Niin teoriassa...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)