suuttimien aukioloaika sammuksissa..
suuttimien aukioloaika sammuksissa..
Elikkäs tuollainen pisti Haltechissa silmään. Auto sammuksissa ja suuttimien aukioloaika luulisi olevan nollassa silloin mutta...
Ja kun painan kaasun pohjaan luku pomppaa...
Ja kun painan kaasun pohjaan luku pomppaa...
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
On varmaan ihan normaalia, eikä kannata välittää jos ei moottori täyty bensalla
Megasquirtin ohjeissa oli kohtuu hyvin selitetty tuo ruiskutusajan laskenta, ja niinku tosta näkyy, niin tuo kaava ei sisällä lainkaan kierroslukua. Tällöin siis tuo sun boksi voi laskea ja näyttää ruiskutusajan vaikkei moottori pyörikään, eikä ruiskutusta todellisuudessa tapahdu.
What MegaSquirt® does is take this downloaded REQ_FUEL number and then multiply (or adds) values that scale this number, to come up with the injected pulse width [PW]. Therefore, pulse width is:
PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time
The "E" above is the multiplied result of all enrichments, like warm-up, after-start, barometer and air temperature correction, closed-loop, etc:
E = gamma_Enrich = (Warmup/100) * (O2_Closed Loop/100) * (AirCorr/100) * (BaroCorr/100)
As we saw above the fuelling equation is:
PW = REQ_FUEL * MAP/100 * VE/100 * GammaE/100 + Inj Open Time
So to see an example of how MegaSquirt® calculates pulsewidths, we will look at a low rpm cruise point data from a datalog file, with MAP=40 kPa, VE=74%, GammaE=97%, and a reported pulse width of 4.0 milliseconds, with constants: Req_Fuel = 10ms and
Inj Open Time = 1.3 ms.
so: PW = 10 * 40/100 * 74/100 * 97/100 + 1.3 = 4.17 ms in this case.
Megasquirtin ohjeissa oli kohtuu hyvin selitetty tuo ruiskutusajan laskenta, ja niinku tosta näkyy, niin tuo kaava ei sisällä lainkaan kierroslukua. Tällöin siis tuo sun boksi voi laskea ja näyttää ruiskutusajan vaikkei moottori pyörikään, eikä ruiskutusta todellisuudessa tapahdu.
What MegaSquirt® does is take this downloaded REQ_FUEL number and then multiply (or adds) values that scale this number, to come up with the injected pulse width [PW]. Therefore, pulse width is:
PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time
The "E" above is the multiplied result of all enrichments, like warm-up, after-start, barometer and air temperature correction, closed-loop, etc:
E = gamma_Enrich = (Warmup/100) * (O2_Closed Loop/100) * (AirCorr/100) * (BaroCorr/100)
As we saw above the fuelling equation is:
PW = REQ_FUEL * MAP/100 * VE/100 * GammaE/100 + Inj Open Time
So to see an example of how MegaSquirt® calculates pulsewidths, we will look at a low rpm cruise point data from a datalog file, with MAP=40 kPa, VE=74%, GammaE=97%, and a reported pulse width of 4.0 milliseconds, with constants: Req_Fuel = 10ms and
Inj Open Time = 1.3 ms.
so: PW = 10 * 40/100 * 74/100 * 97/100 + 1.3 = 4.17 ms in this case.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
Kiitoksia Jotenkin tuntuu tuo tyhjäkäynti vielä olevan huonoa ja asetukset ilmeisesti ovat väärin... Haltechin foorumil suositeltiin sequential ruiskutusta mutta mulla on multipoint käytössä. ei anna laittaa kuin semi sequentialin käyttöön kun ei ole kuin 60-2 hammaspyörä käytössä mutta en suurta eroa huomannut tyhjäkäynnissä. saa liikaa bensaa hajusta päätellen vaikka seosmittari seilaa hyvis lukemissa ja seosta rikastamalla alkaa käydä tasaisemmin mutta ei mene päästöistä läpi
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
Eipä mitää
Kyl sen pitäs ihan nätisti pyöriä multipointtinakin, kunhan suuttimet ei oo ihan älyttömän kokoset. Saattaa muuten jäädä aukioloaika niin lyhkäseks ettei suuttimet oikeen pelaa. Riippuen tietty siitäkin, että montako pulssia ruiskutetaan per työkierto.
Kyl sen pitäs ihan nätisti pyöriä multipointtinakin, kunhan suuttimet ei oo ihan älyttömän kokoset. Saattaa muuten jäädä aukioloaika niin lyhkäseks ettei suuttimet oikeen pelaa. Riippuen tietty siitäkin, että montako pulssia ruiskutetaan per työkierto.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
630cc suuttimet on et luulis niil pelaavan mutta joku siellä ahdistaa tai säädöt/asetukset hiukan pielessä
edittiä... löysin keskustelua mis sanottiin ettei siemens dekat tykkää toimia alle 1,5ms aukioloajalla se vois selittää paskan tyhjäkäynnin...
edittiä... löysin keskustelua mis sanottiin ettei siemens dekat tykkää toimia alle 1,5ms aukioloajalla se vois selittää paskan tyhjäkäynnin...
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
Niin, en noista sitten osaa sanoa, kaverin calibrassa 670 cc jotkin dekat vissiin nekin, mut toimivat kuitenkin tyhjäkäynnillä ihan ok kahdella pulssilla/työkierto.
Mut tarkalleenottaen mikä siinä tyhjäkäynnissä on ongelma? Käy raskaasti/täristää vai lähtee humppailemaan?
Niin, en noista sitten osaa sanoa, kaverin calibrassa 670 cc jotkin dekat vissiin nekin, mut toimivat kuitenkin tyhjäkäynnillä ihan ok kahdella pulssilla/työkierto.
Mut tarkalleenottaen mikä siinä tyhjäkäynnissä on ongelma? Käy raskaasti/täristää vai lähtee humppailemaan?
Edit: ei ne muuten mitkää dekat vissii ollu vaan tollaset EV 14 suuttimet..
Mut tarkalleenottaen mikä siinä tyhjäkäynnissä on ongelma? Käy raskaasti/täristää vai lähtee humppailemaan?
Niin, en noista sitten osaa sanoa, kaverin calibrassa 670 cc jotkin dekat vissiin nekin, mut toimivat kuitenkin tyhjäkäynnillä ihan ok kahdella pulssilla/työkierto.
Mut tarkalleenottaen mikä siinä tyhjäkäynnissä on ongelma? Käy raskaasti/täristää vai lähtee humppailemaan?
Edit: ei ne muuten mitkää dekat vissii ollu vaan tollaset EV 14 suuttimet..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
Tunkee liikaa bensaa ilmeisesti, eli samaa ongelmaa kun ennenkin että käy laihalla muka ja silti tulee liikaa bensaa, osa syynä voi olla että yksi suutin ei ole kunnossa ja samalla ruiskutusajalla antaa muita suuttimia enemmän bensaa. Mulla on multipoint ruiskutus kun ei ole home signaalia vaan pelkkä motronic 60-2 triggeri niin ei ole mahdollista ruiskuttaa sequentaalina eli 2 kertaa työtahdin aikana. semi sequentaalin antaa valita mutta ei se tuntunut parantavan käyntiä. tänään säätelin hiukan tyhjäkäyntiä yms ja sain lamdan mukaan ok seokset ja kohtalaisen tasaisen käynnin mutta päästömittauksella sais varmuuden kun jos paukuttaa ja lisää seosta rikkaammalle alkaa käydä tasaisesti mutta sitten lambda näyttää jo 12 mutta ajossa seokset ok ja nätisti toimii ja eikä nyi yms.
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
Kaikkien suuttimien pitää olla kunnossa, muuten menee ruiskutusmäärät ja päästöt päin prinkkalaa. Lambda-arvohan on vain karkea keskiarvo eri pytyistä. Jos yksi pytty esim jättää osin polttamatta, niin näyttää laihalta vaikka todellisuudessa bensaa voi mennä vaikka kuinka paljon liikaa. Tai jos yksi pytty saa aivan liikaa soosia, niin tulee paljon jäännöshappea ja mittari näyttää laihaa.
Lisäksi jos on tosi kireä nokka ja yksi kaasuläppä niin käynti voi olla tosi vaikeata vaikka tekisi mitä.
Se kartaston nollarivi on tosi pieniä käyntinopeuksia varten. Jos kone ei pyöri, niin ruisku ei tunnista kammenkulmaa ja ei siten ruiskuta vaikka kartastolla olisi mitä lukemia.
Lisäksi jos on tosi kireä nokka ja yksi kaasuläppä niin käynti voi olla tosi vaikeata vaikka tekisi mitä.
Se kartaston nollarivi on tosi pieniä käyntinopeuksia varten. Jos kone ei pyöri, niin ruisku ei tunnista kammenkulmaa ja ei siten ruiskuta vaikka kartastolla olisi mitä lukemia.
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
Mulla on letin nokat nyt paikoillaan et ei ainakaan liian kireät ole kaikki tulpat on ihan nokisia kun tyhjäkäynnillä antaa tuprutella hetken aikaa. Aika monta keskustelua jenkeistä yms löysin missä haukuttiin dekat juuri tämän takia ja ev14 vaihtamisella ongelmista eroon. tarttee omat suuttimet putsauttaa jos auttaisi kun onhan ne 6v tos pyörinyt eikä varmaan aina niin puhtaassa säilytyksessä tai sijoittaa suoraan uusiin suuttimiin sekin raha
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5&start=30 Tosta jotain mittailua suuttimista.teukka77 kirjoitti:tai sijoittaa suoraan uusiin suuttimiin sekin raha
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
Joo o Eli dekat voi siirtää jokkis tms käyttöön missä ei päästöjä mitata Tarttee laittaa ev14 tilaukseen. mitenkähän isoja niitä uskaltaa ostaa että saa ne päästöt sitten kohdalleen? Noita meinasin mutta uskaltaisko ostaa kerralla hiukan isommat? http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 50794-186/
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
Mullakin on Siemensin Dekat(760ml) ja koskaan ei ole päästöjen kanssa ollut ongelmia katittomassa -89 autossa. Myös tyhjäkäynti toimii ihan hyvin eikä paukuta putkeen lainkaan.
Mutta tuossa Kemen linkissä kyllä toi Dekan "sumu" oli aika, hmm mielenkiintoinen
Mutta tuossa Kemen linkissä kyllä toi Dekan "sumu" oli aika, hmm mielenkiintoinen
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
Mä ostin suuttimet täältä joskus -08 ja voihan olla et niis oli silloin jo toleranssia sen verta et ei kunnolla saa päästöihin. oon koittanut muistella miten ne ekas konees pelas sen suhteen mutta ei muista muutakuin et ekas 16v koneessa meni just ja just trimmiä säätämäl päästöihin ja nekin heitteli mis sattuu jos vkl testais leti suuttimia ja kattoo mitä ne sanoo et jos silti paukuttaa niin vika on muualla...
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
Juuri nuo samat tilasin itelle. Ens viikolla näkee vaikutuksen mutta aivan eri planeetalta ovat kun 630 dekat kuulemma. ihmetyttää vielä omassa suuttimien pieni aukioloaika tyhjäkäynnillä, >1ms ja reilua 1msCaLis kirjoitti: Edit: ei ne muuten mitkää dekat vissii ollu vaan tollaset EV 14 suuttimet..
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Re: suuttimien aukioloaika sammuksissa..
Mä ostin omani Hariselta -07 ja se oli mitattu tasainen sarja, noissa dekoissa kun heittoja löytyy. Sun olis kannattanut mittauttaa vanhat suuttimet ennen uusien ostoa?teukka77 kirjoitti:Mä ostin suuttimet täältä joskus -08 ja voihan olla et niis oli silloin jo toleranssia sen verta et ei kunnolla saa päästöihin.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10