Megasquirt ja automaatti?
Megasquirt ja automaatti?
Tekis mieli kokeilla tota megasquirttia tohon 2,5 v6 omegaan vakioruutan tilalle mutta kuinka tuo automaatti mahtaa toimia sen jälkeen? Laatikkohan kai??? toimisi edelleen muuten normaalisti mutta mitenkäs nuo sportti ja "talviasento" sitten? Onko tuolle laatikolle oma ohjausboxi erikseen ja jos on, niin millainen viritelmä/ ohjausboxin kytkentä megaan tarvitsee tehdä jotta nuo nappien takana olevat toiminnot säilyisivät?
Ainakin tuo sporttinapin toiminto saisi säilyä ennallaan mutta, tuon hiutalenapin toiminnan säilyttämisellä ei oo niin väliä.
Manuaalilaatikko ei ole vaihtoehto tällä kertaa.
Ainakin tuo sporttinapin toiminto saisi säilyä ennallaan mutta, tuon hiutalenapin toiminnan säilyttämisellä ei oo niin väliä.
Manuaalilaatikko ei ole vaihtoehto tällä kertaa.
Todennäköisesti väärässä.
Re: Megasquirt ja automaatti?
Asian vierestä tai asiaan liittyen,Ville kertoili viikonloppuna siellä teilläpäin pyörivästä SL MB:stä missä on ahdettu tekniikka ja Mega ohjaa moottoria+laatikkoa.
Tuossa Omegassa on käsitykseni mukaan oma ohjainlaite vaihteistolle joka"juttelee"moottorin ohjaimen kanssa.
Tuossa Omegassa on käsitykseni mukaan oma ohjainlaite vaihteistolle joka"juttelee"moottorin ohjaimen kanssa.
Re: Megasquirt ja automaatti?
Edelleenkin olis tarvetta tietää mitä infoa tuo automaatin ohjausboxi tarvii jotta se toimisi normaalisti ohjelmoitavan ruutan kanssa. Tuo ohjausboxi lienee hoitaa kaikki toiminnot laatikon sielun elämään liittyen vai onko noissa laatikoissakin sisällä jotain elektroniikkaa kuten sähkötoiminen venttiilikoneisto(en edes tiedä onko tuollaista olemassakaan )? Kertokoot joku noita laatikoita purkanut tietonsa, myös linkit tuon laatikon sisuskaluihin/purkuun/kasaukseen/modaamiseen liittyen kelpaa.
Itse arvelisin että toiminnot tarvii ainakin kierrosluvun tunnistuksen(ottaako signaalin mistä vakioruutalla?)sekä alipaineen määrän. Jos jollakin on tietoa tai jotain kaaviota tuohon automaattilootaan/ ohjausboxiin menevistä sähköistä tai alipainehässäköistä niin apu olis tarpeen. Mutuakin saa laittaa koska kaikki pähkäily asiaan liittyen voi olla avuksi.
Itse arvelisin että toiminnot tarvii ainakin kierrosluvun tunnistuksen(ottaako signaalin mistä vakioruutalla?)sekä alipaineen määrän. Jos jollakin on tietoa tai jotain kaaviota tuohon automaattilootaan/ ohjausboxiin menevistä sähköistä tai alipainehässäköistä niin apu olis tarpeen. Mutuakin saa laittaa koska kaikki pähkäily asiaan liittyen voi olla avuksi.
Todennäköisesti väärässä.
Re: Megasquirt ja automaatti?
Ota yhteyttä nimimerkkiin TDIC
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Megasquirt ja automaatti?
Kiitti vinkistä ...aiempien viestien perusteella häneltä tosiaan tuntuis löytyvän osaamista tuon laatikon suhteen.Juho M-P kirjoitti:Ota yhteyttä nimimerkkiin TDIC
Todennäköisesti väärässä.
Re: Megasquirt ja automaatti?
Minä mistään mitään tiedä...
Mutta jos erillinen boxi laatikon ohjaukseen (ainakin etuvedoissa on), niin saisi varmasti toimimaan Megan rinnalla. Pitää yrittää autodatasta katsoa löytyykö Omegaan millainen kytkentäkaavio. Saahan siitä megasta varmasti kaikki samat tiedot pihalle mitä siitä omasta boxista. Voisi kuvitella että ainakin kierrosluku signaali pitäisi laatikolle tulla, laatikon boxi ohjaa varmasti jotain käynnistyksen estoa, esim polttoainepumppua, sytyn herätettä..
Mutta jos erillinen boxi laatikon ohjaukseen (ainakin etuvedoissa on), niin saisi varmasti toimimaan Megan rinnalla. Pitää yrittää autodatasta katsoa löytyykö Omegaan millainen kytkentäkaavio. Saahan siitä megasta varmasti kaikki samat tiedot pihalle mitä siitä omasta boxista. Voisi kuvitella että ainakin kierrosluku signaali pitäisi laatikolle tulla, laatikon boxi ohjaa varmasti jotain käynnistyksen estoa, esim polttoainepumppua, sytyn herätettä..
_______________________________________________
Aina ja Täysiä
Aina ja Täysiä
Re: Megasquirt ja automaatti?
Tossa tutkailin vähän noita kytkentäkaavioita ja niiden mukaan tuosta automaatin ohjainboxista on vain viidellä piuhalla suora yhteys moottorin ohjausboxiin. Muut laatikon ohjausboxilta lähtevät piuhat voi uskoakseni jättää huomiotta tässä ongelmassa koska ne menevät joko jatkuvaan virtaan, herätevirtaan, maihin tai suoraan laatikolle ja muille oheislaitteille kuten sport/economy- nappula, kepin asennontunnistin yms. Ne ovat siis johtosarjassa jonka kytkentä ei muutu miksikään moottorinohjausta vaihdettaessa. Noiden piuhojen merkitykseen ei liene siis kannata ainakaan suuremmin tuhlata aikaa.
Nuo 5 piuhaa ovat:
-laatikon ohjausboxi pinni 4 ----> moottorinohjaus boxiin pinni 51
- ------II-------- pinni 9 ----> ------II------- pinni 38 josta menee abs/tc-ohjausyksikköön pinniin 14
- ------II-------- pinni 11 ----> ------II------- pinni 43 josta menee abs/tc-ohjausyksikköön pinniin 3 sekä kierroslukumittariin (signaalipiuha)
- ------II-------- pinni 55 ----> ------II------- pinni 54 josta menee abs/tc-ohjausyksikköön pinniin 5
- ------II-------- pinni 1 ----> ------II------- pinni 42.
Onko kellään tietoa mitä infoa moottorin ohjausboxilta nuo pinnit 51 ja 42 antavat laatikon ohjausboxille? Ne eivät ole muualle yhteydessä. Manuaalilaatikolla tuo moottorinohjauksen pinni 42 menee suoraan maihin, automaatilla laatikon ohjausboxiin.
Jos joku muukin (TDIC:n lisäksi) haluaa pähkäillä asiaa niin laitan liitteenä nuo tärkeimmät kytkentäkaaviot sekä yhden mihin väritin epävakaalla hiirikädellä nuo 5 piuhaa.
Nuo 5 piuhaa ovat:
-laatikon ohjausboxi pinni 4 ----> moottorinohjaus boxiin pinni 51
- ------II-------- pinni 9 ----> ------II------- pinni 38 josta menee abs/tc-ohjausyksikköön pinniin 14
- ------II-------- pinni 11 ----> ------II------- pinni 43 josta menee abs/tc-ohjausyksikköön pinniin 3 sekä kierroslukumittariin (signaalipiuha)
- ------II-------- pinni 55 ----> ------II------- pinni 54 josta menee abs/tc-ohjausyksikköön pinniin 5
- ------II-------- pinni 1 ----> ------II------- pinni 42.
Onko kellään tietoa mitä infoa moottorin ohjausboxilta nuo pinnit 51 ja 42 antavat laatikon ohjausboxille? Ne eivät ole muualle yhteydessä. Manuaalilaatikolla tuo moottorinohjauksen pinni 42 menee suoraan maihin, automaatilla laatikon ohjausboxiin.
Jos joku muukin (TDIC:n lisäksi) haluaa pähkäillä asiaa niin laitan liitteenä nuo tärkeimmät kytkentäkaaviot sekä yhden mihin väritin epävakaalla hiirikädellä nuo 5 piuhaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Todennäköisesti väärässä.
Re: Megasquirt ja automaatti?
Laitan vielä liitteet numerointien ja värien selityksistä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Todennäköisesti väärässä.
Re: Megasquirt ja automaatti?
PJR kirjoitti:Tuollanen tuli bongattua: http://www.msgpio.com/manuals/mshift/index.html
Tuo olisi kyllä aika hi-tec modaus. Voisi nakata kuutamolle sen alkuperäisen automaatin boxin. Saisi hieroa sellaisen "sport" asetuksen laatikkolle kun itse haluaa.
_______________________________________________
Aina ja Täysiä
Aina ja Täysiä
Re: Megasquirt ja automaatti?
omega16T kirjoitti: Nuo 5 piuhaa ovat:
-laatikon ohjausboxi pinni 4 ----> moottorinohjaus boxiin pinni 51 (autodatasta, auto liikkellä 5v ja 0v lyhyesti vaihteenvalitsimesta. On moottorinohjaukselle menevä signaali)
- ------II-------- pinni 9 ----> ------II------- pinni 38 josta menee abs/tc-ohjausyksikköön pinniin 14 (sisääntulosignaali moottorille, sytytysvirta on 0v, sytytysvirta on auto liikkellä 0v ja auto liikkellä pyörät sutii 11-14 kytkee)
- ------II-------- pinni 11 ----> ------II------- pinni 43 josta menee abs/tc-ohjausyksikköön pinniin 3 sekä kierroslukumittariin ((signaalipiuha) (Kierroslukumittarin signaali tyhjäkäynnillä 40hz ja 2500 125hz n.3v kanttiaaltoa)
- ------II-------- pinni 55 ----> ------II------- pinni 54 josta menee abs/tc-ohjausyksikköön pinniin 5 (kuormitussignaali luultavasti ihan sama mitä tps antaa)
- ------II-------- pinni 1 ----> ------II------- pinni 42. (moottorinohjaukselle menevä signaali, kaikki muut tilat maissa paitsi automaatilla sytytysvirta ON ja joku muu vaihde kuin p tai n 11-14v)
Katsoin autodatasta nuo. Voi olla virheitä. Megalta tarttis siis saada kierrosluku ja kuormitustieto vaihteistolle.