Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen

Viesti Kirjoittaja Jope »

Eli nykyinen sekoaa yläkierroksilla, kun ilman virtausnopeus kasvaa liian suureksi -> kuumafilmi jäähtyy liikaa -> heittää ylijännitettä -> vikakoodi 74 / motronic 2.8

Kokeiltu rajoittaa jännitettä zener diodilla ja myös pelkällä etuvastuksella, jolloin 5 V:n tasajännite tippuu 4,4 volttiin mutta jostain syystä tuokaan ei toimi vaan esim. tyhjäkäynti täysin hukassa, vikavalo loistaa, bensa haisee yms yms... eli voiko olla niin, että pelkkä etuvastuskaan ei toimi, jos jännite on ns. pulssimaista (tai jotain sinnepäin)?

Jos mittarin siirtää halkaisijaltaan isompaan putkeen, niin miten iso putki pitäisi olla? Nykyinen on 70mm sisähalkaisijaltaan.
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Mulla on vähän samaa ongelmaa. Jos ilma on viileämpi niin välillä sytyttää vikavaloa juuri ennen rajoittajaa. Ei ole silti kauhea ongelma, kun ei vaikuta koneen toimintaan mitenkään. Vikavalokin sammuu parin sekunnin jälkeen.
Olen silti suunnitellut siirtää tuota elementtiä isompaan putkeen. Moottoriohjaus tulisi varmaan ohjelmoida. Täytyisi skaalata ilmamäärä uudelleen. Moottoriohjaus lukee tuolla isommalla putkella todellista pienemmän ilmamäärän, kun virtausnopeus laskee.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Avatar
levanen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1298
Liittynyt: 04 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen

Viesti Kirjoittaja levanen »

Mulla on myös samaa ilmiötä, mutta tosiaan vikavalo sammuu sitten aina rääkin jälkeen.

Oliko sulla Jope originaali massamittari vai jostain muusta?
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Käynti Karalalla auttaa luultavasti noihin ongelmiin. :-?
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen

Viesti Kirjoittaja Jope »

"Jos ilma on viileämpi niin välillä sytyttää vikavaloa juuri ennen rajoittajaa"
-vaikea arvioida kierroksia, kun mittari ei toimi mutta korvakuulolta ja nopeudesta päättelisin, että valo alkaa loistamaan jo hyvissä ajoin ennen kuuttatonnia :( Joku 5-5,5k voi olla lähellä totuutta...

"Oliko sulla Jope originaali massamittari vai jostain muusta?"
-ihan orkkis tuo on

"Käynti Karalalla auttaa luultavasti noihin ongelmiin."
-päivällä soittelinkin jo sinne ja kysyin, mikä olisi järkevin ratkaisu (oman boksin ohjelmointi toimimaan ilman mittaria / jännitteenrajoitin / isompi putki / säädettävä ruisku), niin suositteli mittarin siirtämistä isompaan putkeen tai säädettävän ruiskun hommaamista, jolloin tuolla mittarilla voisi heittää vesilintua mutta omat pelimerkit eivät tuohon riitä :(

Jos Mika tuohon jonkun ratkaisun keksisi, niin tässä olisi jo kolme asiakasta ja tod.näk. senor janhe vielä liittyisi joukkoon :D
janhe
OCF Member 2016
Viestit: 490
Liittynyt: 21 Maalis 2002, 02:00

Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen

Viesti Kirjoittaja janhe »

Jope kirjoitti:Jos Mika tuohon jonkun ratkaisun keksisi, niin tässä olisi jo kolme asiakasta ja tod.näk. senor janhe vielä liittyisi joukkoon :D
Mullahan on Karalalla säädetty boksi ja jo silloin napsastiin piuhat poikki vikavalolta, kun muuten ehdottelisi boksin vaihtoa kokoajan. :D Ei kyllä ole vikakoodeissakaan viime aikoina näkynyt massamittarin vikaa. Kerranhan tuo mittari on vaihdettu, kun oli juuri noita jänniteongelmia...
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Karalan säätämä vakio boksi minullakin on. Vikavalo on edelleen käytössä. Viimeksi kun sytetteli vikavaloa ja antoi viaksi ilmassamittarin ylijännite. Valo alkoi syttyä koko ajan aikaisemmin, kunnes kerran ei lähtenyt enää lainkaan käyntiin. Vika oli silti kampikulman anturissa. Viilessä ilmassa joskus sytyttelee vieläkin, mutta kierrokset täytyy olla tapissa.
Jope sun täytyy rajoittaa kaasuläpän avautumista, vaikka neljänneksen pienemmäksi. Varmasti ongelmat poistuu.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen

Viesti Kirjoittaja Jope »

i_kone kirjoitti:Karalan säätämä vakio boksi minullakin on.
Kuin myös...
i_kone kirjoitti:Jope sun täytyy rajoittaa kaasuläpän avautumista, vaikka neljänneksen pienemmäksi. Varmasti ongelmat poistuu.
Eilen kokeilin tuota massamittarin osittaista ohittamista siten, että ruttuputkeen menevä tyhjäkäyntisäätimen letku oli irti ja samoin kaasuläppäkoteloon tuleva huohotinletku, joka tosin on muuten tulpattuna eli höyryt menevät toisaalle...
Noita oli hyvä testata, koska riittää, kun polkaisee kunnolla kaasua (kierrokset tappiin kahdella polkaisulla) eli saa paikoillaan ollessa testattua nuo mutta eipä noista mitään apua ollut :(
Ihme homma tuossa on, että ajossa kun rauhallisesti kaasua painaa, niin antaa kiertää rajoittajalle (joka muistaakseni oli säädetty 7200rpm, vai olikohan se 7k?) mutta kun yläkierroksilla runttaa lapun lattiaan, niin johan alkaa vikavalo loistamaan???
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Re: Ilmamassamittarin siirtäminen isompaan putkeen

Viesti Kirjoittaja Jope »

Olihan tuo tuossa välillä herjaamatta sitä 74 koodia mutta tuon jälkeen valo syttyy aina, kun runttaa lapun lattiaan eli ei kai se ilmanvirtaus ainakaan laskenut :lollis:

Kuva

Kuva

Tuolta löytyy jonkun verran kuvia tuon askartelusta (myös se evo1 versio eli aikaa ennen kuin opettelin hitsaamaan alumiinia...)
http://opel.desteem.org/thumbnails.php?album=417
Vastaa Viestiin